..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
27.03.2015 (23:15)  
Strašně se tady řeší IN karty a spol. Nicméně si fakt myslíte, že to je ten hlavní důvod, proč lidi budou nebo nebudou jezdit vlaky? Opravdu si myslíte, že tolik cestujících dalo přednost dojíždění autem před vlakem, právě kvůli nějakým slevovým kartám?
Já bych řekl (a mluvím i za sebe), že to bylo spíš díky té kvalitě cestování, kterou dostávali.....
Zatím je reálným faktem to, že jiní dopravci než ČD jsou ochotni i za méně peněz nabízet lepší služby...
27.03.2015 (22:26)  
To se mi ještě nestalo, ale asi nejezdím frekventované relace :)
registrovaný uživatel Sim 
27.03.2015 (20:22)  
Kate Miháliková > vsak CD umi i zpatecni prirazku - staci, aby smerem tam akcni jizdenka byla ... a pro cestu zpatky uz neni k dispozici (diky omezenemu kontingentu) a musi se jet za bezny tarif :-/
27.03.2015 (17:02)  
In100 ..... Zatím jsou ČD u nás jediné, které mi nabízí něco takového, pro mě výhodného.
In100 je spíš dárek než komerční nabídka - kupují si to ti, kteří vlakem jezdili i před tím, jenom je to pro ně levnější. Chybějící peníze pak musí ČD získat nějak jinak - vyššími cenami ostatního jízdného nebo vyššími dotacemi (a pak budou prohrávat jedno výběrko za druhým).
Buďte rádi, že to tady je a užívejte si to - možná to tu nebude věčně.
27.03.2015 (15:25)  
Nechic:
To ale všechno nejsou fyzikální vlastnosti daného dopravního prostředku, jen to v ČR prostě takhle vyšlo..

Zdeněk Štěpánek:
Mě štve ta nejednotnost. Proč si na netu můžu koupit včasnou jízdenku z rumburku a díky rozhodnutí z kraje jsem nucen řešit něco, co je mnohem složitější.
Jen shodou okolností jezdí většinu výkonů jeden dopravce. Kraj bude tlačit na to, aby se v co největší míře využívalo jízdenek krajských, což je logické.

Já už jen čekám na chvíli, kdy se najde výběrové řízení, ve kterém vyhrají ČD a ve kterém bude povolen pouze tarif objednatele..

A trilex zpáteční jízdenky (ve smyslu zpáteční slevy) opravdu neumí, jen vydá dvě jednosměrné za dvojnásobnou cenu na jednom papírku.
To ale nic nemění na tom, že je to zpáteční jízdenka. Jen s nižší slevou než mají ČD, opět pouze jako komerční nabídku. Když se u ČD koupí "zpáteční Včasná", taky není zpáteční sleva - a vadí to někomu?
27.03.2015 (14:47)  
Kate Miháliková: Já vím, že Trilex uznává Labe-Elbe, zrovna zítra na ní pojedu. Poněkud překvapivě uznává i síťovku ČD Ústecký kraj. Uznává i IDOLky, ale tam nejezdim. Atd, to se jen papouškujeme.

Mě štve ta nejednotnost. Proč si na netu můžu koupit včasnou jízdenku z rumburku a díky rozhodnutí z kraje jsem nucen řešit něco, co je mnohem složitější.

Na tarify DÚK se docela těšim, snad to bude smysluplný, takhle mi zústává jen labe-elbe.

A trilex zpáteční jízdenky (ve smyslu zpáteční slevy) opravdu neumí, jen vydá dvě jednosměrné za dvojnásobnou cenu na jednom papírku.
registrovaný uživatel Sim 
27.03.2015 (13:20)  
Rudolf Vávra > ja s vasim nazorem souhlasim, i kdyz urcite vyhrady by se nasly. Konkretne si dovedu predstavit situaci, kdy:
- CD prijdou o 1/4 svych vykonu v dotovane doprave
- o tuto 1/4 se popere dalsich 5 firem a rozdeli si trh srovnatelnym dilem
- lidi budou nastvani a prestanou si inkartu kupovat
- soukromnici zacnou "full kartu" na sve trasy nabizet v cene odpovidajici rozsahu pokryti site
- CD se chytnou za nos a o to, co ztratili, zlevni svou skrabku
- lidi si zase budou kupovat modrou skrabku a za usetreny prachy si dokoupi i fullkartu ostatnich dopravcu, kde se jim to rentuje, takze nula z nuly posla a lidi sou spokojeny

Krome predposledniho bodu si to predstavit dovedu :-)

No a ted vazne. Ze maji modri skupinu "predplacenych veritelu" je jejich nesporna vyhoda a bude jen na nich, jak s ni nalozi. Zatim se s tim ohani jako s necim, co je tizi a kvuli cemu by automaticky meli mit narok na vyssi dotace, protoze se preci pro sve zakazniky obetuji. Jenze, to prave obetovani se, by bylo v situaci, kdy by se snazili udelat maximum pro to, aby vyberove rizeni vyhrali a tim nabidli tem svym zakaznikum co nejlepsi sluzby. V realu to ale predpokladam uplne opacne, jak nekdo zaplati predem, prestava je zajimat.

Nehic > klidne muzou provozovat autobusy, nikdo jim v tom nebrani. A pak by se treba ukazalo, ze bus, ve kterem plati rezimka, najednou nevadi ani ortodoxnim zastancum teorie "vlak je vzdy levnejsi, kdyz ma mensi valivy odpor" ;-)

btw, "u autobusů nic takového není" ... ale je! Treba CSAD u nas svoji kartu nabizi ;-) A dokonce i ve verzi, o ktere CD nechteji ani slyset - tedy prenosne, bez vazby na konkretni osobu :-)
27.03.2015 (13:03)  
Sim:
„I v pripade, ze ve vyberovem rizeni na rychlikovou linku zvitezi nekdo jiny nez CD, nic nebrani komukoliv vcetne CD, na stejne trase provozovat jeste komercni vlaky na vlastni podnikatelske riziko bez subvence.“
Bylo by bláhové si myslet, že tak ČD učiní. :) A i kdyby, už to nebude v časové poloze současných vlaků, neboť v té budou jezdit objednané vlaky soukromníka (pokud objednatel nerozhodne o jiné časové poloze).

„My se totiz vesmes vsichni bavime o tom, ze komercni nabidka CD je ta jedina spravna, kterou by meli uznavat vsichni ostatni. Ale ono to muze byt i naopak.“
Netvrdím, že je jediná správná. Budu to brát teď čistě z pohledu zákazníka - až mi někdo zavede roční síťovou jízdenku podobnou IN100 ČD, která bude platit ve spojích, kde mi dnes IN100 platí, koupím si tu... Bude mi jedno, jestli to bude jen uznávaná IN100 ČD, či jízdenka jiného dopravce, či jízdenka národního tarifu. Zatím jsou ČD u nás jediné, které mi nabízí něco takového, pro mě výhodného. A logicky, že mě jakožto zákazníka nebude příliš těšit, že by se měl rozsah platnosti této nabídky měnit (zužovat) vlivem toho, že soutěž na dané spoje vyhrál někdo jiný než ČD. Za předpokladu nevyřešeného jízdného nevidím pro mě pozitiva soutěží. Nejsem typ člověka, který by se spokojil jen s kvalitou nabízených služeb a nižší cenou pro objednavatele, hledím (zřejmě bohužel) i na cenovou výhodnost pro mě jakožto pro cílového zákazníka.

Proč jsem v předchozích příspěvcích navrhoval uznávání zrovna komerčních nabídek ČD je také mj. proto, že dnes zajišťují vozbu většiny vlaků na území ČR. Uznávání jízdného většinového dopravce má, řekl bych, k následnému zavedení národního tarifu blíže, než uznávání jízdenek nějakého dopravce jezdícího na jedné trase (např. u sMile karty dokonce jezdícího jen komerčně, zatímco IN mi zatím platí nejen v komerčních vlacích ČD, ale hlavně ve většině objednaných spojů v ČR).
registrovaný uživatel Nechic  mail  
27.03.2015 (12:43)  
Kate Mihálková: Faktem je, že ty inkarty platí po valné většině železniční sítě právě proto, že jsou ČD v celé síti. Ano u autobusů nic takového není (vyjma kreditové jízdenky SA, ale to je celkem slabý odvar) a proto jimi nejezdím. Autobusy také mají tu výhodu, že mohou jet odkudkoli kamkoli a s přestupy se téměř nepočítá. Je logické, že celostátní dopravce má komerční nabídky platné po celé zemi. Z toho také vyplývá, že dopravce, který bude operovat jen na omezeném území nebude mít stejné nebo lepší komerční nabídky než ČD
27.03.2015 (12:16)  
Zdeněk Štěpánek to napsal dobře. Jeden IDS, jedna síťová jízdenka (jako další možnost) za rozumnou cenu, to by zase trochu více podpořilo konkurenci VHD proti IAD. A o to snad jde. I ti kteří jezdí autem by měli podporovat, aby VHD jezdilo více lidí. Protože ti co jezdí autem pak budou mít silnice prázdnější a méně aut v kolonách u měst.
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko