..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 ... 9 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   
23.03.2015 (14:31)  
IvoP:
A původní modelový JŘ pro změnu uvažoval jízdní doby, které se sject vůbec nedaly (např. Vimperk - Volary za hodinu). To mj. mohlo mít dost fatální dopady na ekonomiku provozu (vozidlo navíc).

S nějakým zlepšováním JŘ jsem ale pesimista - objem vlkm je dán a pokud se výrazně (o 180°) nezmění mentalita kraje (JIKORDu), lze očekávat max. tak zachování rozsahu provozu.
A proč jsem pesimista? Stačí se podívat třeba na třeboňskou, kde by při minimálním zvýšení nákladů (cena za průměrný vlkm by se naopak snížila) stačilo pro výrazně zajímavější jízdní řád rozpojit motoráky.
Bohužel, Jihočeským krajem je veřejná doprava (a nejvíc právě ta železniční) brána pouze jako nevyhnutelná finační přítěž, které se mu jen obtížně a pomalu daří zbavovat. Případný nárůst počtu cestujících si pak zodpovědní představujou jen v těch nejhorších nočních můrách. :(
registrovaný uživatel Kakov 
23.03.2015 (14:21)  
Já nějak obecně všechny tyhle obavy o tarif nebo vozidla nechápu. Dopravcům přece nic nebrání uzavřít lepší dohodu o uznávání jízdenek až před zahájením provozu, soukromník o to určitě usilovat bude, otázka je, jak se k tomu postaví České dráhy.

měl by jste si uvědomit, že píšete o železnici v ČR a tady se dobrovolně nikdo na ničem nedohodne....
registrovaný uživatel IvoP 
23.03.2015 (14:19)  
Jízdní řád uvedený v zadání je zatím jen modelový, omezení rozsahu oproti současnému stavu doufám nedojde. Např. vlak odpovídající dnešnímu 8122/3 tam má omezení "Jede v pracovní dny; 1.6.-15.9. jede denně". To by pro 6,+ mimo období 1.6.-15.9. znamenalo, že kdo by v Českém Krumlově nestihl vlak kolem 15. hodiny, musel by čekat na vlak který by jel kolem 19.hodiny. Snad se podaří zachovat současný rozsah na kájovské.
Krom toho modelový jízdní řád ignoruje plánované zkrácení jízdních dob.
23.03.2015 (14:07)  
Nechic: Jak by GWTR mohl prodávat včasné jízdenky ČD, když jejich dostupnost kontroluje prodejní systém ČD a údaje si pečlivě střeží. :) Stačí, co bylo humbuku, když se snažili ty čísla vypozorovat v Brně, popř. je agregovalo Bileto.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
23.03.2015 (13:56)  
DJ: Právě naopak má být pravidelný cestující zvýhodňován, protože platí pravidelně. Však to snad dělají všichni, u operátora taky můžete platit paušál, abyste měl levnější služby, v bance si můžete předplatit premiové služby atd. A pokud někdo pravidelně jezdí vlakem, tak by snad byl blbec, kdyby si inkartu nekoupil a čekal jestli náhodou ČD neskončí. ČD prostě jezdí po celé ČR, to je fakt. Tudíž lidí vlastnících inkartu je opravdu hodně a je jich hodně na všech tratích, kde ČD mají nějakou frekvenci. To mají být tito lidé najednou podvedeni a ošizení o míru předplacených služeb? To je problém cestujících ne ČD. ČD to může být jedno, naopak, když o tratě přijde, tak inkartisti třeba pojedou jinam v jejich síti místo do sítě GW.

VencaM: A když mají IN50 nebo IN100? A nabídne GWTR včasné jízdenky?
registrovaný uživatel VencaM 
23.03.2015 (13:49)  
->Honza7887 a nabídka IN25
Už je to tu zas. IN karty jsou komerční nabídka dopravce. Nikde není napsáno, že tuto kartičku někdo další musí uznávat. Tato karta kazí pohled cestujícího na cenovou hladinu jízdného. V okamžiku, kdyby tato zákaznická sleva (pro stálé zákazníky) nebyla, tak všichni jezdí za obyčejné jízdné a bude se kafrat "jen" na to, že z Prahy do Krumlova musím mít lomené jízdné (=2 samostatné lístky prodané na jeden papírek).
Nyní je velká část navyklá, že normální je jezdit za jízdné v cenové hladině 75% a méně a ty pak remcají. A nejhorší na tom je, že si někde něco přečtou, nezjistí si fakta a automaticky přijmou skutečnost, že to od teď bude horší. Přitom si neuvědomují, že třeba nově nastupující dopravce si udělá tarif, kde cenová hladina jeho obyčejného jízdného bude na stejné úrovni, jako je IN25 u ČD.
Například u kolegy Honza7887 nechápu, na základě čeho tvrdí, že "podstatná nevýhoda je, že GWTR nemá žádnou skupinovou slevu"? To řekl kdo, že tady nebude skupinová sleva? Je to jak u blbých na dvorečku.
Otázka. Dopravce GWTR má ve svém tarifu uvedeno, že časové jízdní doklady je možné zakoupit nanejvýš pro pásmo 50 až 55 km. Uvedenou ukrutnou logikou bych tedy snad měl vykřikovat, že jako obyvatel Volar denně dojíždějící do Českých Budějovic vlakem (je to více jak 55km) jsem okraden, protože dopravce GWTR mi už nenabízí možnost zakoupit si časový jízdní doklad pro moji cestu?

Obecně si myslím, že mnozí místní stále nepochopili rozdíl mezi jednou jízdenkou a provázaným tarifem. Je sakra velký rozdíl mezi tím, že na pokladně si koupím jeden lístek (papírek) na celou cestu s více dopravci, který ovšem bude jen množina vytištěných jízdenek (říká se tomu lomené jízdné). To umí dnes téměř všichni a jediný problém nastává, když se ty firmy mezi sebou nemají rády a dělají si naschvály (u tohoto případu k tomu nevidím důvod).
Myslím, že mnohem důležitější je, aby bylo možné vystavit jízdní doklad, který obsahuje pouze jednu jízdenku za celou cestu, má jen jednu nástupní sazbu a dopravci se o tržbu budou dělit podle určitého klíče.

Závěrem musím ocenit ČD, že s jejich IN25 tak ovlivnili veřejné mínění, že velká část občanů a převážná většina šotoušů bere nabídku IN25 za naprostý základ, který by měl být všude dodržen. Tímto si přihráli část veřejného mínění na svou stranu. Je to dobrý maketingo-propagandistický tah.

V.
23.03.2015 (13:42)  
Co se týče vozidel, tam to je o tom, aby si kraj jasně a přesně a kvalitně stanovil podmínky na kapacitu a kvalitu - to, že GWTR nemá Bdmteeo nebo Ds ještě neznamená, že do vlaku nenaloží 30 kol jak požadují zadávací podmínky.

A udělal to? Nastavené požadavky jsou hluboko pod skutečnými.

Jak pro prachatickou a vimperskou může zadání znamenat zlepšení, na kájovské půjde téměř jistě s ohledem na výslednou cenu o zhoršení jak v oblasti jízdního řádu, tak v kvalitě a kapacitě souprav.
Kraj sice ušetří, naivní (místy až debilní) očekávání cestujících a obcí ale zůstane nějakej ten kus pozadu.
Ale třeba má GWTR někde schovaného bohatého sponzora a výsledná nabídka příjemně překvapí. ;-)

Nic z toho ale dle mého není důvodem k dovolávání soutěžícího. Snad jen proti různým nepřesným formulacím, které umožňují různý výklad (který u vybraného dopravce vyhoví, zatímco u jiného by byl brán jako chybý).

Odvolávat půjde až při provozu, např. až dopravce nasadí na půl roku NAD, protože si nevybaví vozidla radioblokem (případně na takovou úpravu dostane od kraje dodatečný dosyp nad rámec smlouvy), nebo když bude ze strany kraje tolerováno porušování jiných podmínek zadání (vzhledem k obsahu se to bude asi dost těžko prokazovat).
23.03.2015 (13:25)  
DJ:
Minimálně IN 100 se dá převést na jinou osobu. Jak je to s návratky nebo traťovkami z hlavy nevím, ale v TR10/SPPO se to dá vcelku snadno najít.
Kdo je líný hledat, nechť si háže peníze z okna, když je tak bohatej. ;-)
23.03.2015 (13:20)  
DJ: Neříkám, že INkarta nemá nevýhody, ale ta IN100 je např. pro lidi jezdící často Pardubice-Praha opravdu super. Ušetří spoustu peněz a ještě pak můžou jet i někam jinam v ceně. A co je na tom, že ČD chce mít pravidelné zákazníky ? To chce asi každá firma.
registrovaný uživatel Komín  mail  
23.03.2015 (13:18)  
DJ
nebude se vědět co s INkartami atd.tak je to dle mého cesta do pekel
GWTR ví, co s nimi. Nepotřebuje je k životu. Jízdné nabízí lidem stejné, ať už mají tzv. zákaznickou kartu, či nikoliv.

Nepotřebuje je? Tak to je fajn :-) . A co cestující? Nemyslím si, že inkarta je takový nesmysl, pro věrné cestující to může byt příjemná výhoda.
  1 ... 9 10 11 12 13 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko