..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Nechic  mail  
26.03.2015 (20:43)  
Sim: Že kvalita a rychlost přepravy mnohem více závisí na tom, po čem ten vlak jede, než kdo ho provozuje :)

Rudolf Vávra: Nejste ojedinělý a myslím si, že IN50/IN100 budou lidé využívající vlak často na větší než malou a pravidelnou vzdálenost, takže ti by se k vám dali připočítat. U IN25 uznávám, že tam je možné, že dopravce nasadí ceník, kdy to bude vycházet +- stejně i při nákupu dvou jízdenek. Výjimkou budou včasné jízdenky.
26.03.2015 (18:21)  
Sim (9:25): To nedokáže zařídit nikdo. :) Ale když už jsi tu nakousl přesedání do aut, přesně takový důsledek může mít nejednotnost tarifu. Uznávání jízdenek a slevových aplikací ČD jakožto majoritního dopravce by podle mě byl aspoň první úspěšný předkrok k zavedení národního tarifu (pokud je šance, že by k tomu zrovna v Kocourkově zvaném ČR někdy došlo). :)

Já sám jsem vlastníkem IN100. Nebudu mít extra důvod se do krás šumavských krajů vydávat, pokud bych si měl ještě navrch připlácet jízdné soukromého dopravce. Daleko více mě ale bude s...štvát neuznávání jízdného např. na rychlících Plzeň - Most (pokud chystanou soutěž vyhraje někdo jiný než ČD), jelikož těchto využívám poměrně často při svých cestách z mého domovského Rakovníka do Chebu (ne vždy vychází skvělý přípoj přes Beroun, přes Lužnou a Chomutov je pro mě zase nedostačující nabídka Sp Lužná - Chomutov; obojí doplňuje buďto jízda přes Blatno, Plzeň, nebo přes Blatno, Chomtuov). V případě neuznávání bych se již zamyslel, jestli se mi nevyplatí do Chebu jezdit autem a jestli se na mé pravidelné cesty Rakovník - Praha nevyplatí jen IN50, či IN25 (i přes pohodlí, které mi IN100 poskytuje), nebo v nejhorším případě přesednutí do busu, který zrovna na trase Rakovník - Praha nabízí rychlejší spojení a oproti IN25 i levnější jízdné. Výsledek by ve všech těchto variantách byl stejně takový, že začnu vlaku využívat méně.

Pokud jsem ojedinělý případ takto přemýšlející, tak je pravdou, že není třeba se uznáváním jízdného zabývat. Pokud bych ojedinělý případ nebyl, považoval bych nezanesení požadavku uznávání jízdného do smluv objednatelů VŽD jako závažný nedostatek, který by mohl vyhnat lidi do gumokolů (pokud to není cílem). :)
registrovaný uživatel Sim 
26.03.2015 (18:15)  
Nechic > co konkretne myslite?
registrovaný uživatel Nechic  mail  
26.03.2015 (18:11)  
Sim: Ono to hlavní záleží na správci infrastruktury
registrovaný uživatel Sim 
26.03.2015 (9:25)  
Nechic > ptejte se jinak; co pozitivniho by prineslo, pokud by vse zustalo dalsich 15 let ve stavajicim stavu.

btw, takova otazka; pokud mi CSAD zrusi (= v realu posunou casovou polohu tak, ze to nebude dale pouzitelne) spoj, kterym jezdim do prace a misto toho budu ted muset jezdit o neco draz po zeleznici, na koho se mam obratit, aby mi protlacil, ze u CD ma platit slevova karta CSAD? A pokud si zaplatim inkartu a i CD zrusi/posunou dany spoj, kdo mi dokaze zaridit u mistni benzinky slevu na palivo do auta na zaklade predlozeni Inkarty nebo slevove karty CSAD?

Martin Jarath, List > diky za vysvetleni ... takze v realu to ma znamenat, ze pokud prijedu vlakem, ktery zastavi driv, nez se druhy vlak hne z mista, mel by mi byt umoznen prestup? Na situaci, ze akorat pri vystupovani uvidim koncova svetla odjizdejiciho vlaku to ale nic nemeni, protoze se hnul driv, nez jsme zastavili.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
26.03.2015 (8:11)  
František: Přesně tak

VencaM: No já totiž nevím co mi vlastně ten nový dopravce pozitivního přinese? Vidím docela dost negativ.
26.03.2015 (7:35)  
Pokud vím, v případě jízdy delší trasou nebyl problém jen doplatit příslušný rozdíl v ceně. To s více dopravci asi nepůjde, jestliže nevznikne nějaká nadřazená dohoda nebo nařízení objednatele. Zrovna na Šumavě ale asi mnoho jízd oklikou nehrozí.

S tím čekáním je to sázka do loterie bez ohledu na počet dopravců. I v současném JŘ je spousta ujíždění doslova před nosem a čekání. Naopak svého času turistický vlak Cranzahl - Oberwiesenthal (Loučná pod Klínovcem) čekával na přestup z vlaku od Chomutova, přestože čas příjezdu a odjezdu byl totožný. Proběhlo to hrana-hrana i s dotazem na průvodčího, zda je možné lístek koupit u něj, přestože na webu uváděli nutnost koupit jej v pokladně.
registrovaný uživatel VencaM 
25.03.2015 (22:27)  
->Nechic
Máte zajímavý žebříček priorit :)
V.
25.03.2015 (17:10)  
List:
Je to přesně tak. Dříve to bývala nulová čekací doba.
registrovaný uživatel List  mail  
25.03.2015 (16:56)  
"vlak v příslušné stanici čeká na zpožděné přípojné vlaky maximálně do svého pravidelného odjezdu" = neceka se na nic, prestoze to tak na prvni pohled vypada.

Já jsem si to vždy představoval tak, že pokud vlak dojede do pravidelného odjezdu, tak dají lidem čas na přestup. Každé nádraží má definovanou dobu potřebnou na přestup. Takže odjezd čekajícího vlaku bude zpožděn nejdéle o tuto dobu. Dlouho mi trvalo, než jsem přišel na rozdíl mezi touto ukrutnou definicí a "vlak nečeká na žádné přípoje". Nebo je v tom nějaký jiný trik?
  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko