..: Na šumavské lokálky pravděpodobně vyjede GW Train Regio :..

Motorový vlak na trati 197, foto: Martin KlecánČeské Budějovice — České dráhy možná již za rok přijdou o část svých dnešních výkonů v Jihočeském kraji. V nabídkovém řízení, které vypsal tamější krajský úřad na tzv. šumavské lokálky, tedy tratě 194, 197 a 198, totiž skončily až na posledním místě. Naopak zabodoval soukromý dopravce GW Train Regio, který je propojen s autobusovou firmou ČSAD Jihotrans a již dnes zajišťuje provoz na několika regionálních tratích na různých místech České republiky. Soutěže se účastnila ještě společnost ARRIVA MORAVA, která skončila na druhém místě s cenou těsně nad vítězem. Provoz by vítězný dopravce měl zahájit už přibližně za necelé dva roky, v prosinci 2016.

Detailnější informace k průběhu a výsledkům nabídkového řízení zatím Jihočeský kraj nechce zveřejňovat, a to vzhledem k tomu, že zatím neskončila lhůta k podávání námitek: „Podrobné informace o průběhu a nabídkách budou zveřejněny až v okamžiku definitivního podpisu smlouvy s vítězem,“ uvedl Jiří Klása z dopravního odboru krajského úřadu. Zatím jsou tak zřejmé pouze přibližné částky za vlakokilometr, které dopravci požadovali od kraje jako subvenci. Vítězná firma náklady podle serveru iDnes.cz v závěru tendru vyčíslila na 88 korun za kilometr. České dráhy nejprve nejprve požadovaly bezmála dvojnásobek, 160 korun, nicméně následně cenu podle informací portálu ŽelPage výrazně snížily na hodnotu mezi 100 a 110 korunami.

Podle kraje byla rozhodujícím kritériem při hodnocení uchazečů právě cena, vedle ní pak byla posuzována i kvalita nabízených služeb vyjádřená zejména nadstandardním vybavením vozidel. Porovnání se současnou cenou nelze udělat, protože státní dopravce zveřejňuje pouze průměrnou částku za kilometr na celý kraj, což je značně nepřesný údaj. V Jihočeském kraji si nicméně České dráhy letos účtují v průměru 115 korun za vlakový kilometr.

Osobní vlak u Černého Kříže, foto: Martin Klecán„Předmětem zakázky bylo uzavření nové patnáctileté smlouvy v celkovém objemu cca 1,337 milionu vlakových kilometrů ročně a předpokládaných nákladech 2,25 miliardy korun. Rozhodnutím rady kraje o výběru nejvhodnější nabídky došlo k jednomu z nejdůležitějších kroků směřujících k dovršení více než tříletého úsilí k dokončení celého procesu. Domníváme se, že účast tří uchazečů s konkurenceschopnými a kvalitními nabídkami a předpokládaná úspora finančních prostředků v řádu stovek milionů korun za dobu 15 let ukazuje, že cesta, kterou jsme se vydali, je cestou správnou,“ uvedl hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Kraj od dopravců v zadávacích podmínkách požadoval například možnost přepravy vozíčkářů, maximální rychlost vozidel mininálně 100 km/h, vnitřní audioinformační systém či možnost přepravy určitého množství kol. Naopak nebyla požadována klimatizace či vnější nebo vnitřní elektronické tabule s informacemi o jízdě vlaku, tyto faktory byly hodnoceny pouze jako doplňkové. Někteří poukazují také na malou požadovanou kapacitu míst pro jízdní kola.

Celé nabídkové řízení bylo provázeno několika nejasnostmi, nepřesnostmi či překlepy v zadávací dokumentaci, která se musela opakovaně upřesňovat a upravovat. Celý průběh i výsledky se nelíbí zejména Českým drahám a podaly k němu v tomto týdnu námitky: „Dle názoru představenstva je potřeba upozornit na pochybení v rozhodovacím procesu, rozhodli jsme se proto podat námitky a o tomto našem postupu jsme informovali Dozorčí radu. Činíme kroky, jež vyplývají nejen z naší zákonné povinnosti jednat s péčí řádného hospodáře, ale také v zájmu práv cestujících a našich zaměstnanců,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Co se však Drahám konkrétně nelíbilo, odmítají zatím jejich představitelé upřesnit, podle některých informací byli tradičně hlasitě proti také železniční odboráři. Ti poukazovali například na neexistenci nezávislého regulátora trhu a vzájemného uznávání jízdenek. Otázkou však je, jaké problémy by právě u těchto tratí měl regulátor řešit, jelikož zde nejsou kapacitní problémy s přístupem na trať jako například u trasy Praha - Ostrava. Dohodu o vzájemném prodeji jízdenek navíc České dráhy a GW Train Regio mají již nyní, a to včetně uznávání některých typů síťových jízdenek. K tendru se zatím stejně jako České dráhy nechce vyjadřovat ani vítěz soutěže, GW Train Regio.

Hejtmanství soutěžilo tratě z Českých Budějovic do Černého Kříže, z Číčenic do Volar a ze Strakonic do Nového Údolí ve dvou kolech. U toho prvního z nich byli u pomyslného otevření obálek všichni tři účastníci tendru, v tom druhém si pak výběrová komise sezvala zájemce jednotlivě a ti následně měli možnost svou nabídku ještě pozměnit.

Zdroje: České dráhy, Jihočeský kraj, iDnes.cz


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 23.3.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
27.03.2015 (10:44)  
Nechic:
Zpáteční jízdné je jen dvojnásobek jednoduchého
Komerční sleva ČD.

Síťovky vám jsou pro jednu jízdu k ničemu.
To i u ČD.

musíte platit celé jízdné a pak znovu od nuly
V rámci kraje nikoliv, při dálkových cestách je to zanedbatelné, v rámci mezikrajského styku je často možné jízdenky dělit (trilex je bohužel výjimkou).

Varnsdorf - Rybniště je 11km za 22kč
V tarifu DÚK je za 23Kč integrovaná přestupní papírová jízdenka - když to tak kraj chce.. Samozřejmě to, že ve vlaku tarif ještě v tuhle chvíli neplatí, je chyba.

Liberec - Jablonec je 12km za 19kč IN25
Nemluvě o tom, když vlastníte IN50, to se soukromník teprv prodraží
Komerční nabídka dopravce. Já mám kartu IDOL, DÚK i ČD, takže mám počítat jako výchozí cenu to levnější jízdné a třeba v IREDO vzít dražší nepřestupní jen proto, že nemám jejich kartu? A co autobus, proti tomu taky protestujete, protože tam neplatí IN50?
27.03.2015 (10:09)  
Kdyby byl celostátní tarif a celostátní ouřad by tohle řešil pro celou republiku pro všechnu objednávanou dopravu, koupil bych si od ouřadu slevovou kartičku

Naivně se domníváte, že celostátní tarif by byl blízký tarifu ČD.
Proč by měl úřad dávat slevovou kartičku? Zpáteční slevu? Včasnou jízdenku? Tyto věci slouží k tomu, abyste se uvázal k jednomu dopravci a v celostátním tarifu pozbývají smyslu.
Tarif platný pro všechny dopravce mají některé IDS. Mají ony zpáteční slevu, včasnou jízdenku, slevovou kartičku?
registrovaný uživatel Nechic  mail  
27.03.2015 (9:02)  
Sim: A jak se ČD na tu obvykle jednokolejku s objednávanou dopravou nacpou? Třeba na 160? Tam už docela narážíte na vlastnosti tratě.

Kate Mihalíková: Zpáteční jízdné je jen dvojnásobek jednoduchého (ono v případě ČD to taky žádná výhra není oproti dřívějšku). Síťovky vám jsou pro jednu jízdu k ničemu. Chybí Včasné jízdenky a musíte platit celé jízdné a pak znovu od nuly u ČD a součet mi nepřijde výhodnější než IN25 ČD, třeba Varnsdorf - Rybniště je 11km za 22kč, zatímco Liberec - Jablonec je 12km za 19kč IN25. Nemluvě o tom, když vlastníte IN50, to se soukromník teprv prodraží
registrovaný uživatel Sim 
27.03.2015 (8:33)  
Rudolf Vávra > urcite nejste ojedinely pripad, nicmene, ono se to ma trochu jinak.

I v pripade, ze ve vyberovem rizeni na rychlikovou linku zvitezi nekdo jiny nez CD, nic nebrani komukoliv vcetne CD, na stejne trase provozovat jeste komercni vlaky na vlastni podnikatelske riziko bez subvence. A protoze InKarta jakekoliv urovne je ciste komercni produkt CD, pokud by CD chteli vyjit inkartistum vstric, takoveto vlaky zavedou. A s trochou nadsazky se da rict, ze pokud by se jim to nerentovalo, znamena to, ze se svou komercni nabidkou parazituji na dotovanych spojich.

Aby to fungovalo idealne, muselo by to znamenat, ze napr. nejaka komise na MD stanovi, ze za treba 30 tisic bude existovat univerzalni karta pro libovolne cestovani verejnou subvencovanou dopravou po CR (jak pise Zdeněk Štěpánek). MHD, bus, vlaky vsech dopravcu atd... proste, ze nutnou podminkou pro provozovani dotovane linky je uznavani takoveto jizdenky. A bylo by velmi zajimave sledovat, jak nadsene by se do uznavani takovehoto jizdniho dokladu hrnuly prave CD - predpokladam, ze by se branily zuby nehty, protoze najednou by jejich IN100 byla neprodejna a z te "narodni" jizdenky by nemusely dostat ani korunu.

Btw, takova otazka ... schvalne, jak by byly CD ochotne jednat o uznavani cerne sMile karty nebo zlute virtualni kreditky?

My se totiz vesmes vsichni bavime o tom, ze komercni nabidka CD je ta jedina spravna, kterou by meli uznavat vsichni ostatni. Ale ono to muze byt i naopak.

VencaM > taky nemam rad hafo papirku ... ale v situaci, kdy pro cestu Plzen - Ostrava a zpet mam 8 listku a jeste dve karty pro dva lidi, me nejaky listek navic uz nijak netrapi. Tedy myslim jeho fyzicka nutnost.
Neco jineho je system tarifu - pokud budu mit na MHD jen neprestupni listky, tri prestupy po dvou az trech zastavkach me vyjdou zpravidla podstatne draz, nez prestupni listek. Takze, teoreticky by resenim bylo u navazujiciho listku nepocitat vzdalenost od nuly, ale od jiz ujete vzdalenosti.
Prakticky to muze a nemusi fungovat, protoze na spouste relaci maji CD mnozstevni prirazku - za jeden listek na cely usek v kuse zaplatite vic, nez za nekolik samostatnych.
27.03.2015 (8:18)  
Trilex samozřejmě nabízí i zpáteční a časové jízdenky, prodává i uznává některé síťovky ČD a DB, dále síťovky Labe-Elbe a Euro-Nisa, v rámci krajů je zapojený do IDOLu a ZVONu, brzy i do DÚK.. Nojo, ale neplatí tam inkarta že..
27.03.2015 (7:16)  
Problém je furt jenom jeden... Vymýšlení 14 kol na 14 krajích, přičemž jedno kolo je, větší, druhé menší, třetí šišaté a čtvrté hranaté...

Kdyby byl celostátní tarif a celostátní ouřad by tohle řešil pro celou republiku pro všechnu objednávanou dopravu, koupil bych si od ouřadu slevovou kartičku a bylo by mi uplně putna s kým jedu.

Já se bojim jak čert kříže, až ke mě na sever přijdou další dopravci. Už tu máme trilex a hrůza - nabízí jedině jednosměrné samostatné jízdenky. Výsledkem je gumokol či bus do sousedního města, které je menší, po kolejích je to stejně daleko, ale koupím odtamtud včasnou jízdenku.
27.03.2015 (2:51)  
Musí být shoda dopravců. - Otázkou je, jestli té shodě dopravců trochu oboustranně nepomoct (vysoutěženým dopravcům dát uznávání do smlouvy, ČD zákonem přinutit, aby vyhraným dopravcům kompenzovaly určitým způsobem ztrátu, např. podle procenta přepravených cestujících, jak navrhl Michal Jaroš), nebudou se tak cestující zbytečně vyhánět z vlaků.
registrovaný uživatel VencaM 
26.03.2015 (23:32)  
No, je to tak. Musí být shoda dopravců.

->Nechic
U IN25 uznávám, že tam je možné, že dopravce nasadí ceník, kdy to bude vycházet +- stejně i při nákupu dvou jízdenek.
Skoro dobrý, ale píšeš dvou jízdenek. Já bych to poupravil. Já nechci dvě jízdenky s hodnotou IN25, ale jednu jízdenku v hodnotě IN25. U dvě jízdenek platím 2x nástupní sazbu. Jsem líný to hledat, tak vemu obyčejný tarif ČD pro 2. třídu dle TR10.
1km= 10Kč, 2km= 11Kč
Potom cesta na vzdálenost 2km je s jedním lístkem za 11 K4 a se dvěma lístky za 20Kč.

Nechci si kupovat dvě jízdenky na jednom papírku. Chci jednu jízdenku na jednom papírku.
K tomuto cíli vedou dvě cesty. Dohoda dopravců, která technicky možná je, nebo státem nařízený tarif, kdy bude stát za každý prodaný lístek dorovnávat dopravci částku jako u studentských lístků v komerční dopravě.

V.
26.03.2015 (22:27)  
Rudolf Vávra a spol.:

Vezměte si modelový příklad. Zákazník zaplatí 20 000,- Kč Českým drahám za IN 100. Proč by měl soukromník tuto kartu akceptovat, když z toho nemá ani korunu?

Kdyby to kraj (MD) dal soukromníkovi do podmínek, že to musí uznávat, tak bude soukromník znevýhodněn oproti ČD, protože ČD za tu IN 100 dostanou 20 000, zatímco soukromník 0 a tu slevu nebo jízdné zdarma musí dát stejně - bude mít vyšší náklady, vyšší cenu za vlkm.

Uznávání IN kartiček může fungovat pouze v případě, že to budou chtít samy České dráhy a domluví se se soukromníkem ve smyslu "Hele GWTR, máte 0,5% sítě a vozíte 0,25% cestujících v závazkových vlacích v ČR, tak vám dáme 0,25% z tržeb za IN a vy nám je budete 100% uznávat". (Ta procenta jsou čistě orientační, samozřejmě by na to byly nějaké průzkumy a přesné výpočty) Ale to by ČD musely chtít.
registrovaný uživatel Kakov 
26.03.2015 (20:54)  
Rudolf Vávra:

ojedinělý nejste, ale na zelpage se takové názory nenosí
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko