..: Půl století od rekordní jízdy 498.106 :..

498.106, Níhov - Řikonín, foto: Drahos SvestkaCerhenice — před 50 lety, dne 27. srpna 1964, byl vytvořen československý rychlostní rekord parní lokomotivy. Stroj 498.106 dosáhl na zkušebním okruhu ČSD (dnes zkušební okruh dceřiné společnosti Českých drah VUŽ) u středočeské Velimi s četou Procházka - Houba rychlosti 162 km/h. Rekordní lokomotiva je zachována, v současné době spočívá jako neprovozní v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově. O víkendu do tohoto depozitáře vyrazí zvláštní parní vlak-

Lokomotivy řady 498.1 přezdívané „albatros“ byly v počtu 15 kusů vyrobeny v roce 1954 ve Škodových závodech (tehdy Závodech V. I. Lenina) v Plzni, dnešních Škoda Transportation. Vyvíjely výkon 2 000 kW a maximální rychlost 120 km/h. Sloužily zpočátku při dopravě těžkých mezinárodních expresů na hlavních tratích Československa, později dostaly na starost i vnitrostátní rychlíkovou vozbu. Samotná lokomotiva měla hmotnost 113 tun a do jejího tendru se vešlo 14 kubíků uhlí a 35 kubíků vody.

Za nerychlejší parní lokomotivu světa je dodnes považována britská lokomotiva Mallard, která v roce 1938 dosáhla rychlost až 203 km/h.

V Československu, resp. v České republice byly vytvořeny i další národní železniční rekordy. Nejrychlejší motorovou lokomotivou byla řada T499.0 z ČKD Praha vyrobená pouze ve dvou prototypech. Tento stroj dosáhl rekordní rychlost 176 km/h. jeden z prototypů je zachován ve sbírkách železničního muzea Českých drah a renovován za přispění VUŹ, dceřiné společnosti ČD.

Tato organizace provozuje také rekordmanku v oblasti elektrických lokomotiv – stroj 124.601-6. Tato lokomotiva dosáhla 5. září 1972 dodnes nepřekonané rychlosti českého sólo stroje 219 km/h.

Absolutní český rychlostní rekord však patří rychlovlakům Českých drah pendolino, řady 680. Při testovacích jízdách na jihu Moravy mezi Břeclaví a Brnem dosáhla jedna ze souprav rychlost 237 km/h. V pravidelném provozu dosahují pendolina rychlost 160 km/h, což je nejvyšší povolená rychlost na železniční síti SŽDC. Pendolina jsou v provozu také na nejrychlejších spojích v historii naší železniční dopravy. Na trase z Prahy do Ostravy dosahují průměrnou cestovní rychlost téměř 120 km/h.

Současný světový rychlostní rekord elektrické lokomotivy ale drží od 2. září 2006 stroj rakouských ÖBB řady 1216, stejný typ jako jezdí do České republiky v čele vlaků EuroCity a netrakčních jednotek railjet, s rychlostí 357 km/h. Absolutní železniční rychlostní rekord však dlouhodobě drží Francouzi. Jeho aktuální hodnota činí 574,8 km/h, jíž dosáhla speciálně upravená jednotka rychlovlaku TGV.

Zdroj: Tisková zpráva Českých drah


NIcKON Poslat mail autorovi | 28.8.2014 (18:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
30.08.2014 (21:30)  
Zdeněk Sindlauer: Četl jsem, ze u albatrosu bylo při rychlostech přes 100 km/h zakázáno prudce zavírat regulátor právě kvůli dynamice jízdy. Takže to asi nebyla žádna sláva, byť to byla třiválcová lokomotiva. Pak by mě zajímalo, jak se choval Mallard při dvoustovce...

(Omlouvám se za diakritiku, můj tablet neumí zas tak dobře česky)
Registrierter Benutzer E699 
30.08.2014 (18:38)  
Tak podle nadpisu, jsem čekal něco zajímavějšího, než pár věty shrnuto několik, dle mého názoru informací, jsou obecně známě. A zrovna u té 124.601 jsou trochu nepřesné.
Korrespondent oder ŽP Mitglied topič  mail  
30.08.2014 (10:12)  
Pavel Randák: Já bych raději počkal informace od povolanějšího autora než je několikrát kopírovaný text na webu. :-)
29.08.2014 (22:03)  
Článek jak do časopisu Sluníčko, nábřežní PR oddělení jsou skuteční mistři pera. :)

Velmi povedené popisy historických událostí píše pan Gulík na vlaky.net, tak to napsat nešlo? Určitě o parním rekordu vyšlo spoustu článků v dobovém tisku i tlači.

A rekordy ostatní bych do toho radši netahal, pokud mi to pak rozstřílí náhodně kolemjdoucí šotouši. :)
29.08.2014 (19:48)  
...ještě se doplním - šlo o ČS200.009, rychlost skutečně 262 km/h a byl to rok 2007. Odkaz plný bukvic jest zde:
http://web.archive.org/web/20070329043631/http://www.uks.ru/news/loko.jpg
;-)
29.08.2014 (18:38)  
...stroj 124.601-6. Tato lokomotiva dosáhla 5. září 1972 dodnes nepřekonané rychlosti českého sólo stroje 219 km/h.

Tohle je ovšem asi pravda jenom částečně. Jednak tahle konkrétní lokomotiva měla snad jet kdesi na širokém rozchodu dokonce 224 km/h. A potom - nejrychlejší český stroj (myslíme-li pod pojmem "český" vyrobený na území dnešní ČR) je jedna lokomotiva řady ČS200, která pár let zpátky při ověřování infrastruktury na trase Moskva-Petrohrad před nasazením Sapsanů dosáhla snad nějakých 262 km/h. Znalejší třeba doplní, či upřesní... ;-)

A když už jsme u toho, tak těch 219 km/h už zcela jistě překonala (dokonce nejedna) lokomotiva řady 380. Vždyť už jenom pro "pouhé" získání toho TSI certifikátu musela jet minimálně 220 km/h... ;-)
29.08.2014 (15:00)  
Topič: Tady je prohlášení pamětníka: http://parniloko.wz.cz/web/loko/rady/400/4981/4981a.html
Korrespondent oder ŽP Mitglied topič  mail  
29.08.2014 (12:28)  
NIcKON: Měly by být v avizované monografii Miroslava Petra. Musíme počkat.
29.08.2014 (12:26)  
Docela by mne zajímalo, jak se takový albatros při rychlostech 100 km/h a výše vůbec na koleji choval, tzn. jak se vrtěl, zda a co vibrovalo, zda měl z hlediska rezonance kmitů za jízdy nějakou "rizikovou" oblast rychlostí apod. Nevíte prosím někdo o nějakém pro laika pochopitelném zdroji k tomuhle? Díky, ZdŠ
Editor oder ŽP Admin NIcKON  mail  
29.08.2014 (11:53)  
Jedna zmínka kdesi v diskuzi - existují k tomu i relevantnější informace?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko