..: Rail Revenue představí novinky z cenotvorby v železniční dopravě :..

Rail Revenue 2014, foto: Terrapinn Beroun/Brusel (Redakční sdělení) – Magazín ŽelPage se v letošním roce stal mediálním partnerem konference Rail Revenue 2014, konané 12. – 13. listopadu 2014 v Bruselu. Rail Revenue Europe představí novinky a trendy v oblasti cenotvorby (pricing) a řízení příjmů (revenue management) v osobní železniční dopravě. Naše spolupráce není náhodná – ceny a tarifní politika dopravců jsou oblasti, kterým v magazínu dlouhodobě přikládáme velkou váhu. Společně s udržitelností provozu a kvalitou služeb je považujeme za klíčové faktory pro úspěch jakéhokoliv dopravce na současném trhu osobní dopravy. Jsme proto rádi za odbornou příležitost a chystáme se přinést informace z prezentací a diskusí v podání zástupců nejdůležitějších dopravců Evropy. Podle předběžného programu budou českou železnici reprezentovat dopravci LEO Express a RegioJet.

Za hranicí jednoduchých čísel

Cestující ve veřejné dopravě obvykle vnímá jediný ekonomický ukazatel: cenu jízdenky. Zda je tarif daný na rok dopředu, nebo se cena liší minutu od minuty, už obvykle koncovému zákazníkovi uniká. Lidé s aktivním zájmem o dění na železnici pak dokáží pojmenovat ještě několik veličin, od veřejných subvencí až po tarifní rozlišení podle produktu. Problematika cenotvorby a řízení výnosů ale zasahuje mnohem, mnohem dál – a právě proto chceme obsah Rail Revenue Europe zprostředkovat podrobněji.

Už dávno to není jen o tarifu…

Trochu elementárních pravidel na začátek: pokud chce dopravce dosáhnout zisku (profit) v dopravě, musí zohlednit nejen své příjmy (revenue), ale i náklady (costs). Počet jízdenek, plus případné subvence, plus příjmy z tarifní integrace (např. IDS), plus případné další podnikatelské aktivity, mínus veškeré náklady – to je ta nejzákladnější rovnice. Už dávno ale nežijeme v době, kdy to bylo takto jednoduché. Nástup konkurence na železnici, a s tím související tlak na koncové ceny, tlačí dopravce k většímu zájmu o aktivní optimalizaci; a jelikož snižovat náklady jde vždy jen do určité míry, otevírá se velkým i malým firmám zcela nový svět: řízení výnosů.

Doklady vázané na konkrétní spoj jsou jedním z příkladů toho, jak se dopravci pokouší řídit výnosy (yield management). Cílem je upřednostnit zákazníky, kteří za cestu zaplatí více, před těmi, kdo hledá nejnižší cenu v krátkých trasách. V takové situaci do hry vstupuje i pravděpodobnost: objeví se do vyjetí spoje zákazník ochotný zaplatit víc? Bude zájemce o levné cestování ochoten zvolit místo v spoji mimo špičku? Kolik bude ochotný platit cestující za flexibilní jízdenku nebo lepší služby? Jak motivovat k množstevním nákupům (skupinovým rezervacím), které dostupnou kapacitu vlaku rychleji zaplní, pokud možno v co nejdelší trase?

Jak jsme měli možnost vidět i v Česku, ne vždy je cenotvorba striktně logická. Vlastně proti obchodní logice často působí marketingové oddělení dopravce formou promo nabídek či akčních cen pro zviditelnění nebo získání cestujících od konkurence. Na opačném konci zase existují metody, jak od cestujícího vybrat víc, než jen cenu jízdenky – zdroje dodatečného příjmu (ancillary revenue). Tyto nepřímé zdroje obratu už delší dobu fungují v civilním letectví, teprve nedávno se ale začaly objevovat na dráze, a i to hlavně na trzích s větší konkurencí. Přesun do vyšší třídy, zvýhodněná druhá místenka, dodatečné služby, občerstvení nebo návazná doprava za drobný příplatek jsou ale přitom způsobem, jak může dopravce zlepšit svou bilanci, aniž by sáhl na úzkostlivě střežené základní ceny jízdného.

Informace z místa konference Rail Revenue, stejně jako oznámení před zahájením, zveřejníme na našem Twitter kanálu @ZelPage, pod klíčovým slovem #RailRevenue, případně na Facebooku ŽelPage.

Zdroj: Terapinn, ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 10.10.2014 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky ŽelPage

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
13.10.2014 (18:15)  
M > ono je to i o dalsich preferencich; pokud budete diskutovat s nejakym zastancem kozenky v modrem vlaku, ujisti vas, ze nejlip se mu cestuje v prazdnem B kde se natahne na lavici, zatahne zaclonky (a nejlip jeste zamkne na ctyhran). Pokud budete argumentovat tim, ze vlastne by mel spravne zaplatit 4 (resp. 8 v pripade zamceneho kupe) jizdenky, kdyz se rozvali na lavici pres ctyri mista, bude na vas koukat jak na blazna, protoze preci nikomu nezabira misto, kdyz je vlak skoro prazdny. Na dotaz, zda to bude delat i v pripade, ze vlak pojede plny, odpovi vesmes ve stylu, ze do vlaku, kde by se takhle nemohl natahnout, by ho nedostali a radeji by jel autem.

Protipolem k tomu je muj pristup, kdy mam zajem cestovat takovym vozem, ktery ma vnitrni usporadani vyresene pro slusny komfort i pri plne obsazenosti. A pak mne opravdu pramalo zajima, zdali je vlak poloprazdny, nebo plny. Spis naopak, kdyz zacne byt obsluha vlaku nad cestujicicmi v presile, rozhodne z toho nemam dobry pocit.

Vyse uvedene se ale vztahuje na vlaky, kde je mistenka bud povinna, nebo rovnou v cene mistenky - tedy nehrozi, ze by mi nekdo ukrajoval muj prostor treba tim, ze pojede na stojaka a bude mi funet za krk a cestujiciho na druhe strane ulicky bude fackovat batohem.

A vas priklad s tim casem... ono je to jeste trochu jinak; ono dost zalezi na dobe, jakou ve vlaku stravim a take na tom, jaky je pomer co za kolik a jak vlastne vychazi dana uspora. Na strece Plzen - Ostrava muze pomer spickovych a mimospickovych vlaku u jednoho dopravce delat rozdil nekolika set korun, podobny rozdil je mezi dopravci (a to radsi nemluvim o kouzlech s jizdenkami a jejich delenim v pripade pokracovani nekam dal).

No a kdyz uz ve vlaku travim nejakych 6 hodin (Plzen-Ostrava), je mi uz vetsinou vcelku fuk, kdy presne pojedu - bud jsem necim vazan (typicky v praci) a jedu kdy musim, nebo ne (typicky o dovolene) a muzu se prizpusobit. Klidne o pul dne (to se treba prizpusobuju ted, kdy chci jet primym vlakem a ten jede jen odpoledne), nebo i o nekolik dni (mam ctyri dny volno, je mi jedno kdy, ale behem nich chci zajet na otocku za pribuzenstvem).

Kolik takovych je? Netusim. Ale v podstate je takovych vic, nez jsou si sami ochotni pripustit ;-)
registrovaný uživatel M 
13.10.2014 (17:22)  
Fajn, takze
1) Kolikrat rocne jedes zhruba vlakem? Ja jen pro predstavu o kolika procentech jizd je rec.
2) Kdyz si tedy muzes vybrat, jestli jedes v patek odpoledne nebo stredu dopoledne (ceny jsou stejne), tak v povinne mistenkovem vlaku nevidis absolutne zadny rozdil v cestovani (napriklad ty i pratele bydlite na nadrazi, takze je ti jedno, kolik je okolo lidi) - je to proste padesat na padesat, nelze tam urcit absolutne zadnou preferenci, je to tak?

(Je tu jeste nekdo, kdo ma nazor "je mi uplne uplne jedno, jestli cestuji ve spicce nebo v sedle. Rad se mackam a v cestovani v sedle nevidim zadnou vyhodu proti cestovani ve spicce"?)
13.10.2014 (16:38)  
M:

A za normálních okolností by mi bylo jedno, jestli jedu ve špičce nebo v sedle, protože jedinej, kdo takhle hýbe s cenou je (pokud vím), Leo - a tam mám jistotu, že sedět budu, je mi jedno, jestli jsou ostatní sedadla prázdná nebo plná...
13.10.2014 (16:36)  
Já už jsem ten příklad uvedl. Pokud mám dovolenou a někdy během ní chci jet navštívit přátele, klidně cestu o hodiny až dny naplánuju, když mě pak Leo sveze z Olomouce do Prahy za méně než stovku. Letos v létě jsem to tak udělal. Nejsem důchodce...
registrovaný uživatel M 
13.10.2014 (16:22)  
Nemam mesicni na vsechny trate, protoze ja (stejne jako ta vetsina jinych) na vsech tratich soucasne nejezdim. Pokud jedu "dal od domova", tak to vetsinou ma nejaky zcela konkretni duvod. Malokdy a asi i malokdo si takhle ve ctvrtek navecer rekne, ze by bylo fajn jen tak se projet vlakem a pak ze by zacal studovat ceny jizdenek, kdy mu to prijde nejlepsi.
Ano, dovedu si predstavit, ze takhle nejak uvazuje treba duchodce (bez zadne narazky, i kdyz co ja znam duchodce, tak jejich nejbeznejsi veta je "nemam cas"), ale ten v to utery dopoledne pojede stejne, protoze je min lidi a ma na vsechno vic klidu, nez v patek.

Nebo lze nejak popsat skupinu lidi, ktera si jen tak posouva (by si posouvala) odjezdy o hodiny az dny, podle toho, kolik stoji jizdenka?
Prosim o konkretni priklad, kdo takhle uvazuje (tzn. ted jede ve spicce, protoze ma rad dav, ale neni motivovany cenou, zatimco pri ruznych cenach by se davu vzdal ve prospech nizsi ceny)? At si to dovedu konkretne predstavit...
13.10.2014 (16:09)  
M:

Proč nemáš měsíční na všechny trati v republice? Nemusím přece jezdit JENOM mezi dvěma určitými místy, ne?
registrovaný uživatel M 
13.10.2014 (15:37)  
-Kdy koncis v praci?
-V pet
-A kdy prijedes?
-V devet, vlak je o 20 korun levnejsi
-Proc nemas mesicni?
-Ani nevim
registrovaný uživatel Sim 
13.10.2014 (13:18)  
M > tak zrovna v rozmezi treba tri hodin (coz klidne splnuje definici "pojedu tam vlakem, az skoncim v praci") muzou jet spoje s rozdilem v cene i obsazenosti v radu stovek procent.

V podstate se da rict, ze ze sotopohledu je po porad stejny; pred peti rokama to bylo o tom, ze jednim ze ctyr vlaku slo jet jako clovek, takze byla motivace si to zaridit, abych se trefil zrovna na nej. Dneska je uz kultura cestovani (aspon na vetsine hlavnich trati) o neco vys (i kdyz na kozenku se da stale narazit i zde), takze to je spis o tom, jestli trefim na vlak, kde bude razen muj oblibeny vagon a bude volne "moje" misto (to v pripade zlutych, cernych a klopidla) nebo podobna kriteria u ostatnich vlaku (treba u nas se snazim trefit na zraloci spoje). A proc bych trochu neprizpusobil svuj program (pokud mam tu moznost) abych jel tak, jak chci ;-)
registrovaný uživatel M 
13.10.2014 (13:06)  
bartik09 - To jako vazne tvrdite, ze neexistuje otazka: "Za kolik?" (resp. ze je zanedbatelna)?

Kdyz musim jet v patek nekam, tak se (na trati s vice spolecnostmi nebo tarify) muzu rozhodovat mezi 2-3 vlakama, ale informace o tom, ze ve stredu v poledne by to bylo o 40 korun levnejsi je naprosto, ale naprosto nepodstatna. Ne, statistiku nemam, ale soukrome tipuji, ze drtiva vetsina cest, resp. casu tech cest, je vazana nejaky konkretnim duvodem jako zacatek a konec pracovni doby, vikendovy vylet, koncert v konkretni cas atd. Jen mizive (opet jen muj tip) procento cest vlakem v ramci CR se uskutecnuje podle vzorce typu "chtel bych se projet vlakem a v pracovni den se v cili toulat lesem". A pokud uz tak nekdo uvazuje, tak pravdepodobne v sedle pojede (vyhne se spicce) i bez cenove pobidky a to z toho prosteho duvodu, ze vyuzije prazdnejsiho vlaku.
13.10.2014 (12:56)  
cestovatelvlakembusem - podívejte se na hysterie kolem každé uzavřené pobočky pošty, kolem každé rušené destinace... Hned to vypadá, jako konec světa. Zejména někteří šotouši v tom vynikají... :D
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko