..: 25.11.2014 — den, kdy byla splacena Pendolina :..

Pendolino, foto: Mojefoto.netPraha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.

Kvůli jedné miliardě utopené v ČKD i dalším průtahům tak nakonec za původní plánovanou částku, která tehdy činila zhruba 4,4 miliardy korun, získaly České dráhy o tři soupravy méně, než bylo původně plánováno. Po nezdaru ČKD byly na stole dvě nabídky na dodávku vlaků s naklápěcí skříní. První podalo konsorcium firem vedených Fiatem Ferroviaria (dnešní Alstom), který za zbytek peněz nabídl dodání 7 souprav namísto původních 10. Druhou nabídku podalo sdružení kolem společnosti Siemens, které ovšem nabídlo dodávku dokonce pouze pěti souprav. Z těchto nabídek tak byla vybrána, jak už je známo, nabídka dnešního Alstomu. Snížení počtu jednotek o tři soupravy však fakticky znamenalo prodražení vlaků až o 42 % na jednu soupravu.

Právě tento fakt se následně promítl do hospodaření Českých drah, které byly zatíženy splácením úvěru, jenž představoval zhruba půl miliardy korun ročně. Ten je však právě dneškem, zhruba v třetině plánované životnosti jednotek řady 680, splacen.

Toto splacení syndikovaného úvěru u konsorcia bank pod vedením ČSOB ale není jedinou událostí posledních dní, která Českým drahám uleví od nákladného splácení závazků. Modrému dopravci se podařilo začátkem listopadu udat investorům také další emisi dluhopisů ve výši 180 milionů eur (v přepočtu zhruba 5 miliard korun). Emise byla ve dvou tranších: první v hodnotě 30 milionů eur na 10 let s úrokem 2,875 % a druhá ve výši 150 milonů eur na 15 let s úrokem 3,5 %. Jde tedy nyní o nejdéle splatné dluhopisy, které firma vydala, a zároveň se jí navíc podařilo je udat za druhý nejnižší úrok, jakého kdy při půjčení peněz České dráhy dosáhly. Peníze z této emise poslouží mimo jiné ke splacení krátkodobých úvěrů s vyšším úročením a sloučí je do dvou dlouhodobých. Mimo jiné má i tato operace posloužit k tomu, aby letos kulminovalo celkové zadlužení skupiny ČD, jež v tomto roce přesáhlo 34 miliardy korun.

Celkovému zadlužení Českých drah by se měla také věnovat reportáž v Událostech České televize.

Zdroje: České dráhy, Patria.cz


JiříK. | 25.11.2014 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ dohlib 
01.12.2014 (18:58)  
:Frantisek
Cestující v pendolinu by měli mít přednost, plati nejvíc, a je to kategorie Supercity.
registrovaný užívateľ Kakov 
01.12.2014 (18:47)  
pokud se to nezměnilo, tak EC má přednost před IC (což je i pendolino)
01.12.2014 (18:34)  
dohlib: Pochybuji, že řízení provozu rozeznává něco jako "vlak vyšší kvality" :-) (vlastně mi dodnes není jasné, jak přesně závisí kvalita od kategorie vlaku :-)). Požadavek na upřednostnění včas jedoucího Ex (tedy i SC, EC či IC, což jsou jen obchodní značky) před zpožděnými R, Sp a Os ještě chápu, i když u Ex považuji vazby na místní dopravu za druhořadé, ale jak chcete v praxi realizovat přednost SC před EC, když jsou oba vlastně Ex, mi tedy jasné není. A pak tu máme i Ex pod značkou RJ, RJ či LE... Proč zrovna cestující v Pinďovi by měli mít zpoždění nejmenší? :-)
registrovaný užívateľ M 
01.12.2014 (16:26)  
provoz.szdc.cz/grapp - zajimave, kolik existuje odstinu cervene:-)
registrovaný užívateľ dohlib 
30.11.2014 (22:52)  
Také jsem si myslel, že pendolino je nerychlejší a jako kategorie SC má všude přednost. Už si to nemyslím. Nemá. Místo aby využilo své přednosti, tak před něj pustí pomalý rychlík, který ho brzdí (zažil jsem např. v ČT). Takže nejpohodlnější cestování je v Leo Expressu a snažím se jezdit s ním. V premium class vydržím i nějaké zpoždění, když je tam to pohodlí, které na českých železnicích nemá zatím konkurenci. Tolik prostoru a prakticky možnost si dát sedačku do lehu a nastavit si i zádové a bederní paramatry nemá nikdo. Oproti pendolinu, kde do Ostravy jsem jel 1. třídou a prakticky se nemohl ani pohnout a jízdenka stála okolo 800 Kč jezdím radši s LE za 499 v premium. Nesrovnatelné.
Jinak když tak pozoruji, jak jezdí při provozu (http://provoz.szdc.cz/grapp ) vlaky za sebou, tak věřím, že pokud by se vlaky vyšší kvality "nebrzdily" pomalejšími rychlíky, Ex, EC a osobáky a opravdu by dostávaly včas přednost, tak by se dojezdové časy ještě zkrátily.
28.11.2014 (15:11)  
Jiří Kocurek: ano, je to takhle. Která vozidla spadají přesně do které kategorie přesně nevím. V zásadě jde jenom o to, že mezi horním rychlostníkem a Pendolinem už není zas tak velký rozdíl, jako mezi dolním a Pendolinem.
28.11.2014 (13:15)  
rail_man: opravte mě, jestli se pletu. 0,65m/s2 odpovídá (dolnímu) hranatému rychlostníku, 0,85m/s2 hornímu rychlostníku. Tedy nedostatku převýšení 100 mm, resp. 130 mm.
Pokud se nepletu, tak mezi "nová" vozidla spadá ledacos.
28.11.2014 (13:06)  
bartik09: Počítám-li životnost vlaku alespoň 40 let, pak v to pevně doufám. Zároveň si nemyslím, že by kvůli tomuto jedinému úseku bylo nutné držet pendolino mezi Prahou a Ostravou. Ano, umí 160, ale to nové vozy i lokomotivy bez naklápění také, takže je lze soustředit právě sem a na pomalejší tratě poslat pomalejší vozy. 160 může pendolino využít také v části tratě z Prahy do Ústí či nově snad i do Budějovic, a krátký VRT úsek bude mít - byť v tuhle chvíli trochu nelogicky - před Plzní. Jestliže je nyní úspora díky naklápění menší, pak by logicky nejvíc uspořilo na trati s maximem oblouků, byť by tam jelo pomaleji. Praha - Brno se v tomto světle jeví lepší než Praha - Ostrava. Navíc, jestli něco skutečně konkuruje RJ, jsou to spíš EC, neboť poskytují srovnatelný prostor a zatím také plnohodnotnou restauraci jakožto něco navíc.
28.11.2014 (11:12)  
Jiří Hovorka: zakopaný pes je v bočním nevyrovnaném zrychlení. Staré vozy mají hodnotu 0,65m/s2, oproti tomu Pendolino 1,77m/s2. Nová vozidla ale mohou jezdit I bez náklapění s hodnotou 0,85m/s2. Tím se původně počítaná úspora pendolina ztrácí.
registrovaný užívateľ Kakov 
28.11.2014 (10:21)  
kave:

a já znovu opakuji a rozvinu, že ta nutnost konkurovat RJ Pendolinem, je jen iluzorní, pokud nechci nic vymýšlet a chci za každou cenu konkurovat, konkurovat se dá i bez Pendolina, Sim to napsal velmi dobře....

spíš bych se zamyslel, jestli nasazení Pendolina bude jinde efektnější a prospěšnější, tady se spíš domnívám, že přes všechna uvedená negativa bude Ostrava to nejlepší co lze z Pendolina vytřískat, ale ne kvůli nutnosti konkurovat
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko