Praha — S letošním létem došlo nejen k tradičnímu nárůstu teplot, ale také ke gastronomickým změnám ve vlacích jezdících v České republice. S výjimkou dopravce RegioJet všechny ostatní společnosti, s nimiž se u nás můžeme na kolejích setkat, přišly s nějakou změnou ve své nabídce, ať už malou, nebo velkou. Kromě sezónních obměn a změn ve stálých jídelních lístcích dochází u jednoho z dopravců i k částečnému rozšíření koncepce cateringu. Potěšující zprávou také je, že pokud došlo ke změně cen, tak změny se odehrávaly výhradně směrem dolů.
JLV - Sezónní nabídka a drobná změna ve stálé nabídce
Společnost JLV, která nabízí své pokrmy ve vlacích Českých drah pod značkou ČD Restaurant, přichází s tradiční čtvrtletní obměnou v podání letní sezónní nabídky. Ta nově nabízí žampionový krém s celozrnnými krutony, hlavní jídla reprezentuje krůtí prsíčko dušené na másle s barevnou karotkou, zelenými fazolkami a s pažitkovými brambory a vepřová žebírka pečená s omáčkou gravi s čerstvým křenem a pečivem. Zájemci o lehčí jídlo mohou ochutnat listový salát s rajčaty, baby mozzarelou a bazalkovým dresinkem. Jako sezónní dezert byly vybrány šlehačkové kuličky s vanilkovým krémem a jahodovou omáčkou. To vše lze zapít třetinkou cideru Somersby. Ve stálém jídelním lístku se pak nově objevují nakládané sýry s pečivem.
Externí odkaz: Kompletní jídelní lístek ČD Restaurant včetně sezónní nabídky (PDF)
Leo Express - nově teplá jídla, ale jen ve vyšších třídách
Novinky u společnosti Leo Express tentokrát reprezentují nejen nové položky ve standardní nabídce, ale i rozšíření nabídky jídel pro Premium a částečně i Business třídu. Ve standardním jídelním lístku se nově objevuje zapečená sýrová nebo šunkovo-sýrová ciabatta, ovocný salát, košíček s červeným rybízem a čokoládový s ořechy. Dezerty nově zastupuje Tiramisu a profiterolky v čokoládě.
Nově se také objevuje tzv. Premium menu, na které má nárok, jak již napovídá název, každý cestující v Premium třídě. Cestující v Business třídě si jej pak mohou koupit za 80 Kč do vyprodání zásob a dostupnost v této třídě není garantována. Nabídka zahrnuje tříchodové menu, které v ranních hodinách prezentují lahůdkové talíře s pečivem a dezertem, v odpoledních hodinách pak s teplým jídlem, salátem a dezertem. Menu se postupně obměňuje a na každém spoji je vždy jen jedno konkrétní menu, které lze nalézt v rozpisu na webu dopravce. Dodavatelem těchto jídel je společnost Alpha Flight.
Externí odkaz: Nabídka LEO Expressu včetně Premium menu
Henry am Zug
S blížícím se příchodem nasazení jednotek ČD a ÖBB railjet na rameni Praha - Brno - Wien - Graz se společnost poskytující gastronomické služby v rakouských jídelních vozech, Henry am Zug, patrně nechala inspirovat českou společností JLV a nadále bude měnit sortiment nabízených pokrmů podle ročních období. Již nyní si můžete vybírat z letní nabídky, která ve vozech ÖBB platí od půlky června, od té původní se výrazně liší. Po vzhledové stránce se trochu podobá jídelním lístkům, které používala předešlá společnost E-Express. Co se týče nabízených jídel, je nabídka poměrně pestrá. Na rozdíl od české letní sezonní nabídky však neobsahuje jídla, která mají „letně osvěžit“, ale směs pokrmů z celého světa; celkově se však nabídka rozšířila. Přibyla například nová snídaně „Das Henry Sektfrühstück“, která obsahuje celozrnný chléb, uzeného lososa, kávu a dokonce, jak už název napovídá, sklenku šampaňského. Počet nabízených sendvičů a salátů se zdvojnásobil. Z hlavních jídel si můžete vybírat z pro Rakousko ne úplně typických jídel, jakými jsou mexické chilli, kuskus se zeleninovou směsí nebo thajská zelenina na kari. Pokud ale má cestující chuť na něco „echt“ rakouského, nemusí zoufat. Může si například vychutnat starovídeňské kuře na paprice nebo klasický štrůdl s vanilkovou omáčkou a s příznačným jménem „Wachau“ (údolí řeky Dunaj nedaleko Vídně). Sortiment nabízených nápojů se takřka nezměnil, pouze přibyla ovocná verze piva Ottakringer Helles. Ceny se také příliš nezměnily, pohybují se od 3,90 do 12,90 Euro. Oproti staré verzi jídelního lístku zatím chybí české překlady a ceny uvedené v CZK.
Externí odkaz: Jídelní lístek Henry am Zug (PDF)
Utasellátó - změny v nabídce i cenách
Po velmi dlouhé době došlo ke změně jídelního lístku i u společnosti Utasellátó, která zabezpečuje gastronomické služby v maďarských vozech. Nabídka jídel se kompletně změnila, mezi novinky patří například Spaghetti Bolognese, vepřové koleno s pečeným bramborem či kachna s bramborovou kaší. Výrazně se změnily i ceny, které se nyní pohybují od cca 90 Kč do 323 Kč (původně ceny končily na 348 Kč). V nabídce již není klasický vepřový řízek, vystřídaly ho kuřecí nugety, příloha zůstala stejná, hranolky. Co se týče nápojů, i zde je změna, Coca-Cola se nepodává v obsahu 0,33 l za 78 Kč, ale v 0,5 l za 46 Kč (v jídelním lístku je však uváděný obsah 0,2 l, je tedy otázkou, zda půllitrové balení zůstane standardem). Sortiment nabízených nápojů se celkově rozšířil, od několika druhů vod (perlivých i neperlivých) přes tonic až po nabídku celé řady džusů Cappy. Ke změnám došlo i mezi pivy, nenajdete zde již Krušovice, ale Staropramen.
Externí odkaz: Jídelní lístek Utasellátó (PDF)
WARS
I polská společnost WARS, poskytující své stravovací služby ve vlacích dopravce PKP Intercity, nezůstala s novou nabídkou pozadu. Od začátku června si můžete i zde vybírat z nového menu. Stejně jako u výše zmiňovaných prošla nabídka rozšířením, přibyly například nové polévky nebo saláty. Vychutnat si nyní můžete rajčatovou polévku, z hlavních jídel tradiční vepřový řízek či nově těstoviny s rajčaty. Za zmínku také stojí hovězí burger. Ceny se výrazně měnily pouze u hlavních jídel, kdy v nové nabídce cena nepřesahuje 25 zlotých, namísto dosavadních 33. Nabídka nápojů zůstala téměř nezměněna.
Externí odkaz: Nabídka WARS v jídelních vozech PKP IC
Zdroje: JLV, LEO Express, Henry am Zug, MÁV START, WARS
Přibyla například nová snídaně „Das Henry Sektfrühstück“, která ..., jak už název napovídá, sklenku šampaňského.
Jak to vlastne maj v Rakousku? Taky tam musi dopravce hospodskyho dotovat? Podle toho ze nabizi sampansky k snidani bych tomu skoro veril.
Omezene prostory pro skladovani nadobi ... na jednu stranu OK, chapu, ale ... vzdyt i ty plastovy pixly musi nekde skladovat a "stohovatelnost" bude podobna, jako u taliru. Navic plastu musi byt zasoba na celou dobu jizdy, porculan/sklo lze umyt, takze bud to zabere stejne mista a nemusi se myt za jizdy, nebo se za jizdy myje a mista je potreba mene.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.