..: Škoda dodá ČD RegioPantery pro rychlíky :..

ČD 651.001 RegioPanter, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha - České dráhy začátkem ledna vypsaly dvě soutěže na rámcové dodávky elektrických jednotek pro regionální a rychlíkovou dopravu. Nyní, zhruba po půl roce, České dráhy oznámily vítěze na dodávku dálkové verze, kterým se stala Škoda Transportation se svými vlaky RegioPanter. České dráhy objednaly rovnou všech 14 soutěžených jednotek, které mají být dodány v průběhu let 2015 - 2016. O konkrétním nasazení se rozhodne v průběhu příštího roku po domluvě s objednatelem rychlíků - Ministerstvem dopravy ČR. Dříve se hovořilo o nasazení nejprve na rychlíky Praha - Česká Třebová - Brno a Brno - Břeclav - Olomouc. Celková hodnota zakázky činí 2,6 miliardy korun.

A co konkrétně ČD poptávaly? Tento článek se bude primárně zabývat dálkovým provedením RegioPanterů, protože to je po dlouhých letech první nákup zcela nových souprav pro rychlíky v elektrické trakci. Přesto je spousta požadavků společná pro obě provedení. České dráhy požadovaly nízkopodlažní dvousystémové (3 kV DC/25 kV AC) elektrické jednotky s maximální rychlostí 160 km/h. Nebyl dán konkrétní požadavek na uspořádání (samostatné vozy vs. Jakobsovy podvozky). U dálkové verze mělo jít o dvě provedení označovaná jako EMU200 a EMU320, kde číslo označuje požadovaný počet míst k sezení s tím, že pokud nějaký výrobce nabídne více míst, bude to zohledněno plusovými body dle předem daného vzorce. RegioPantery pro ČD tak nakonec nabídnou 200 míst v kratším (třívozovém) a 350 míst v pětivozovém uspořádání, kde 1. třída zabírá vždy minimálně 12 % kapacity soupravy, zde konkrétně 25 a 42 míst. Třívozová jednotka bude na délku měřít 79 metrů, vážit 153 tun a mít maximální výkon 2040 kW, pětivozová pak nabídne parametry 132 metrů, 240 tun a 2720 kW instalovaného výkonu.

Automaty na jídlo, zvláštní oddíly pro cestující s dětmi

Uspořádání míst bude klasické, tedy 2 + 2 ve druhé třídě, ale oproti regionální verzi s větší roztečí 1850 mm (900 mm u sedadel za sebou), v první třídě pak s uspořádáním 2 + 1 s roztečí 2050 mm (1010 mm za sebou). Minimálně 40 % míst v první třídě bude v uspořádání proti sobě, ve druhé pak minimálně 20 %. Každé místo včetně sklopných musí mít svůj háček na kabát. Zástrčka 230 V pak připadne každému sedadlu v prní třídě, ve druhé pak bude jedna zásuvka vždy na maximálně dvě sedadla. V obou třídách nabídne každé sedadlo vlastní opěrky rukou po obou stranách a odkládací plochu ať již v podobě stolu mezi sedadly (v 1. třídě rozkládací), nebo na opěradle sedadla vpředu. Police na zavazadla se octnou, na rozdíl od regionálního provedení, v podélném uspořádání s průhledným dnem. V interiéru budou dvě místa vyhrazena pro instalaci automatů na potraviny a nápoje. Na každých 50 míst kapacity pak musí jednotka disponovat čtyřmi místy pro cestující s dětmi. Ta oddělí od ostatních prostor skleněná příčka s 50% průhledností a posuvnými dveřmi na tlačítko. V RegioPanterech tak bude v dětské zóně vyhrazeno 24, respektive 30 míst.

Cyklisté a kočárky

Každá jednotka bude mít troje dvoukřídlé dveře (pětivozová jednotka pak patero dveří) o šířce alespoň 1300 mm na každé straně jednotky a nově je požadováno oddělení nástupních prostor od salónů pro cestující dveřmi; tato změna je nově aplikována i pro regionální provedení jednotek RegioPanter. Kratší provedení nabídne 6 míst pro kočárky a 10 háků na jízdní kola, delší provedení tyto počty navýší na 8 a 15. Na každých 100 míst pak připadá jedno WC, přičemž alespoň jedna toaleta ve vlaku musí být uzpůsobena imobilním cestujícím.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 6.8.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
09.08.2014 (23:14)  
K jejich teoretickému nasazení mám pár výhrad:
1. Jak již bylo zmíněno jedno teoretické nasazení Praha-CT-Brno není ke stavu trati špatná volba, OVŠEM trať Brno-Břeclav-Olomouc už je a přes dr**u. Oni mají esa, který jsou předělaný na ovládání ze sysla a teď i tohle? Kam zas odhodí sysly pak?... To je takové "rozmazlování"
2. Štve mě jak České Dráhy zdokonalují své vlaky stylem "velkoprostorové oddíly". Já nevím jestli je to skrytý plán jak lidi sbližovat mezi sebou, ale přiznejme si; nebylo by nám všem lépe mít tu možnost zavřít se aspoň do nějakého menšího soukromí a nechat se vést vlakem krajinou? Samý velkoprostorový vozy (zase na druhou stranu si kupé v Panteru nedovedu představit). Za to bych si tu 1. třídu nekupoval, když bych tam neměl o nic větší soukromí než v 2. třídě.
3. Když tak ČD a SŽDC zdokonalují tratě a vlaky na nich, zvláště pak tratě, po níž jezdí denně několik mezinárodních spojů (Ic, Ec, En, Sc), proč se ksakru nezabývají o normální též rychlíkové tratě nebo tratě vedlejší? Plzeň-České Budějovice třeba. Nebo když už je naše milovaná ČB-Praha trať "Tranzitní koridor IV.), proč to nedají na tuto trať? Sem by se to hodilo. Stejně ten odpad, co tam jezdí za vozy. To je nespokojenost sama! Na esa si nestěžuji, to jsou výborné mašinky, ale již několik přátel mi oznámilo, že budou raději jezdit s Jančurou než s ČD... Nasazení Regio Panterů na ne-mezinárodních tratích by také přispělo k navýšení cestujících.
4. Také Škodovka vůbec nemyslela v tom Regio Panteru na služební oddíl pro vlakovou četu. Nemyslím si, že do roku 2016 budou vlaky již plně bez vlakové čety a jen se strojvůdcem. Jestli berou služební oddíl na místo tam, kam se budou dávat kola, jsou na dost velkém omylu, protože i vlakvedoucí má své osobní zavazadlo a zavazadlo služební, které by si podle předpisů neměl odkládat na stanoviště strojvůdce, ale do vlastního oddílu. To tam ovšem podle všeho není. (Mám za to, že není ani na Syslech, když se zbaví na rychlíku Brno-Břeclav-Olomouc vozu BDs, měl by tam být suplující služební oddíl).
registrovaný uživatel Kakov 
09.08.2014 (23:12)  
Honza:

důvodů může být mnoho a často zcela iracionálních...

jedním může být fakt, že na tenhle není zvyklá a druhý fakt, že je autofilní.... atd. atd.
registrovaný uživatel Honza  mail  
09.08.2014 (22:56)  
Etor: v angl spíš neexistuje tykání.
Já jsem zastánce rozlišování tykání a vykání i na fórech, pokud to nejsou anonymní blbečkové, kteří jen potřebujou dokázat, jak jsou ubozí, že ani sami nevědi jak!

Co se týče regiopanteru, dnes jsem protáčel všechny 4 mezi Vilsnicí a Ústím cca od 12 do 17:00 a za mnou jednu cestu seděla paní, co byla s dětmi na výletě a v jednu chvíli povzdechla: "Teda to je tak nepohodlnej vlak tohleto", nevím, co se jí nelíbilo.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
09.08.2014 (21:36)  
No a co takhle to udělat tak, aby se ty dveře daly otevřít právě jen velkou ranou pěstí? Aby jako dotyčný musel prokázat, že chce skutečně odejít pryč z toho oddílu plnýho, hm, no ne příliš tichých a klidných jedinců velmi útlého věku, abych tak eufemizoval uř**ný fa**ny ;-) :-)
09.08.2014 (20:57)  
Sim, bartik09: čudlíky v rodičovském voze mi nepřijdou jako problém. Tedy budou-li čudlíky v takové výšce, že na ně dosáhne až starší dítě, tak od 6 let. Že "haranti" "verglují" je od jejich určtitého věku chyba rodičů. To tady ale nevyřešíme.
No a pak tady máme jisté, slušně řečeno hulváty, kteří vlakem jezdí a verglují s čímkoliv a co největší silou. Je tedy vhodné, aby ta tlačítka vydržela dejme tomu středně velkou ránu pěstí.
registrovaný uživatel Etor 
09.08.2014 (17:36)  
Ad Cestovatelvlakembusem
Jedinej hňup jste Vy a to tuplovanej. Pokud se neumíte slušně chovat, tak sem laskavě nelezte, na vaše žvásty není nikdo zvědavej, Vaše názory na M474 nikoho nezajímají, tak s něma neobtěžujte. On aspoň o železničních vozech něco ví, zatímco Vy jste absolutně mimo obraz. A co se týče tykání, asi budete pěkně zamindrákovanej, typickej usmolenej čecháček. Jednak na fórech je tykání běžné, v angl vykání neexistuje vůbec a už se to dostává i k nám do velkých firem, kdy už při nástupu se všichni většinou rovnou představují jen jménem a tykání je naprosto běžné i s manažery firmy.
09.08.2014 (12:03)  
M 474: Ano, Elefant by byl na rychlíky poněkud stísněný... Jinak - co zkusit něco na způsob slovenské 951? Podle mne by to špatné nebylo.
Ostatní: Proč tu řešíte zářivky?
registrovaný uživatel Honza  mail  
08.08.2014 (21:35)  
Já vím, že u 471 nezhasíná, když má staženo a poklesne napětí, tak se světlo samo ztlumí. Dá se to nějak ztlumit i záměrně (ze skříně ovládání), to ale prý není povolený provozní stav a smí se to používat jen vyjímečně.

U syslů například polovina světel svítí sama trvale a druhá polovina se dá zhasnout čudlíkem přímo nad hlavou. U panterů to snad ovládá fíra. Tak snad aspoň něco takového bude i na těch rychlíkovejch.
08.08.2014 (20:41)  
Jirka Kratas-

Jo a bylo davové šílenství, jak si ČD mohou dovolit na dálkové rychlíky vozidlo s tak stísněnými poměry.

Honza-

Není vyloučeno. že měnič může reagovat na odcházející zářivku zrovna zvýšením kmitočtu, každopádně mu to neprospívá. A v Ešusech jsou 18W trubice (590mm). Síť je 24V a 3x400/230V, ta druhá pouze při napětí z troleje. Jestliže zářivky při stahovačce nezhasínají tak mají svoje střídače. To není 460.
08.08.2014 (19:33)  
Vzpomínám si, že někdy kolem roku 2002 vznikl projekt elektrické rychlíkové jednotky na bázi Elefanta, měla být dvousystémová, šestivozová a dvoupodlažní. Na čelech to mělo mít dva hnací vozy označené 675, uvnitř tři vložené vozy 075 a jeden vložený vůz 076 - ten měl mít v dolní části bistrooddíl. Maximální rychlost měla být 160 km/h. Pro ČD se to nakonec nerealizovalo, později vznikly dvě podobné jednotky, ale na široký rozchod pro Ukrajinské železnice.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko