..: České dráhy obdržely od Libereckého kraje další pokutu :..

Motorový vůz řady 810 v Jablonci nad Jizerou s vnějším informačním panelem na oknem, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Liberec — České dráhy dostaly v letošním roce od jednoho ze svých objednatelů, Libereckého kraje, další finanční sankci. Tentokrát se jedná o pokutu ve výši 27 milionů korun za dlouhodobou absenci audiovizuálního informačního systému v osobních vlacích na vybraných tratích. Jedná se například o tratě ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou, z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou, ale i o jednotlivé spoje na jiných tratích. Společně s předchozí pokutou ve výši 16 milionů za pozdní dodávky nových vozů Stadler RS1 a zpožďování vlaků tak krajský úřad už po ČD nárokuje 43 milionů korun. Dopravce však dosud zaplatil pouze tři miliony, o zbylou část se vede soudní spor. České dráhy totiž u starších pokut rozporují metodiku jejich výpočtu.

Infosystém vozu řady Apee, foto: Aleš Petrovský České dráhy samotnou výši pokuty i její odůvodnění principiálně odmítají, podle nich je sankce nemravná. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského chce dopravce s krajem dále jednat, ačkoliv splatnost částky byla již koncem dubna. Vůli k jednání vyjadřuje ústy náměstka pro dopravu Vladimíra Mastníka i Liberecký kraj. Zajímavé je také vyjádření známého zaměstnance ČD a člena železničních odborů Jindřicha Berounského, které poskytl České televizi. Ten tvrdí, že podobné systémy jsou prakticky zbytečné: „Vlakvedoucí dokáže cestujícím pomoci se zavazadly, vyhlašuje normálně zastávky. ČD tak vlastně paradoxně provozují mnohem lepší službu, než podle smlouvy,“ uvedl Berounský. S tím souhlasí i Šťáhlavský: „Smlouva neříká, že vlaky musí být vybaveny elektronickým audiovizuálním systémem. Naše vlaky byly vybaveny vizuálním systémem ve formě tabulí. Audio, tedy hlasová informace, byla poskytována vlakovým doprovodem.“

Ať už je však pravda kdekoliv, celý konflikt vyústil v urychlené vybavení vybraných motorových vozů řady 810 dvěma vnitřními LCD obrazovkami pro zobrazování časů odjezdů a jednotlivých zastávek, dvěma vnějšími LED panely a hlásičem. Stalo se tak ale až vloni po více než dvou letech od začátku platnosti smlouvy, proto je pokuta tak vysoká.

Motorová jednotka 844 (PESA Link II) Českých drah, foto: Robert VelechovskýKromě Libereckého kraje uplatňoval ve větší míře sankce také například Plzeňský kraj, který udělil Českým drahám pokutu 3 miliony korun za pozdní nasazení nových motorových vozů typu PESA Link. Naproti tomu některá jiná hejtmanství, například to středočeské, neudělila dopravci pokutu ani jednou. Důvodů může být několik — od nedostatečných specifikací a kvalitativních požadavků v desetiletých smlouvách až po jistou míru tolerance při postihování jejich porušování. Pokuty uděluje drahám také Ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou dopravu. Výše pokut je však vzhledem k rozsahu provozu spíše symbolická, za loňský rok to bylo přibližně 500 tisíc korun. U rychlíků však sankce od státu meziročně poklesly.

Zdroje: České dráhy, Liberecký kraj, Česká televize


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.5.2014 (6:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci Služby

Ďalšie z regiónu ČR Liberecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ R.U.R.  mail  
19.05.2014 (9:48)  
A obecně, co si ČD podepsaly, to mají, tak nevím o co jim jde. Měli si tu smlouvu dohodnout jinak, jestli se jim tahle nelíbí -- nejspíš je do toho nikdo netlačil, to oni se tvářili jak je to super mít ty dlouhodobé smlouvy.
registrovaný užívateľ R.U.R.  mail  
19.05.2014 (9:46)  
Frantisek: Silně nesouhlasím.
Uživatelé budou rádi, že dostali rozhlas a obrazovky. Nebýt pokuty, nemuseli se jich dočkat taky nikdy. A peníze co to stálo na to měly být vyčleněny v rozpočtu už jak podepsali tu smlouvu, takže tu se nic neztratilo.
Peníze za pokutu pak dostane kraj, takže budou nějak využity pro dobro občanů kraje -- asi těžko můžou někomu skončit v kapse (a asi se na to kraje dá zeptat, na co ty miliony použije). Případně se o to ČD zvýší dotace, takže to bude jen takové bububu bez reálného finančního dopadu (ale pořád to přineslo ty panely a hlášení, takže to fungovalo dobře).
registrovaný užívateľ RadoB 
19.05.2014 (9:46)  
myslím si že libereckí papaláši nechápu, na čo primárne železničná doprava slúži - mýlia si železničné vozidlá s kinosálou. Vzaté sedliackym rozuom, asi potrebujú do válova nasypať peniažky, aby si mali kam namáčať svoju hladnú tlamu. Ak by pokuta bola za nedostatočné plnenie grafikonu alebo za podobné prehrešky, prečo nie - na Slovensku by sa niečo také zišlo za večné meškania 600-vkových rýchlikov z dôvodu nezvládnutej modernizácie trate - pritom by to chcelo len spracovať výlukový cestovný poriadok s nejakou väčšou vatou...
19.05.2014 (9:37)  
Kdyby byl největší problém vlaků plechová tabulka a (kdyby používaný) rozhlas, bylo by to úsměvné. Jen se divím, že ty 23 miliony radši neutratili za líbivé obrazovky (byť by stačily LED) už dřív, možná by ještě něco ušetřili, pokud by to nebylo někomu do kapsy. Takhle zaplatí spoustu peněz na pokutě, spoustu peněz na zařízení - a pak zas budou žadonit o snížení výkonů při zachování ceny. A všechny tyhle hrátky odnesou uživatelé, což je na tom to jediné smutné.
registrovaný užívateľ Bel  mail  
19.05.2014 (9:24)  
Nehorázné! Vždyť ČD dostaly dopravu v socansky ovládaných krajích bez větších potíží a teď si vyskakují s takovou drzostí jako je dodržování smlouvy? Ten kdo pokutu navrhl si vůbec neuvědomuje kolik jen vlaků musí ČD denně vypravit a rýpe se v takových detailech. Buďte rádi, že dopravu nemají soukromníci, to by teprve vypadalo!
registrovaný užívateľ nojva  mail  
19.05.2014 (9:06)  
Veškerej problém v nenasazování RS1 je havarijní stav trati z Liberce do Harrachova. Když po velmi častých výměnách podvozkových čepů na RS1 v rámci záruky navštívili trať lidé přímo Stadleru, tak záruku zrušili kvůli nevyhovujícímu stavu trati po které ty vlaky jezdí. SŽDC ale před lety přislíbilo opravu a odstranění nedostaků, to se však dodnes nestalo. Takže pokutu a opravy souprav by mělo zplatit spíš SŽDC, ale protože je je to státní organizace, tak se tak nestane, jelikož veškeré jejich investice se promítají do státního dluhu.. :(
19.05.2014 (8:50)  
Mě na tom jen mrzí, že ta pokuta nezasáhne vedení, ale systém jako celek. Kdyby si totiž vedení za každou pokutu muselo odečíst určitý percentuální podíl z platu (jako vinu na pokutě), určitě by jednali jinak a rozmysleli by si, zda svévolně porušovat smlouvy nebo ne. V této chvíli však ty peníze velmi pravděpodobně budou chybět někde jinde. A to je smutné...
registrovaný užívateľ Jugy  mail  
19.05.2014 (7:40)  
Smlouva je smlouva a má se plnit. A pokud se neplní, nastupují sankce. V obchodním světě naprosto normální postup. To jen ČD a jejich modré gumy si pořád myslí, že pro ně normální pravidla neplatí a že všechno okecají (audiovizuální informační systém = plastová cedulka a halekající průvodčí...). Směšné.
registrovaný užívateľ BigDye 
19.05.2014 (7:35)  
A to opravdu průvodčí na lokálce hlásil každou zastávku per huba, nebo se jen lže ("moh' jste se zeptat, když nevíte, kde jsme")?
Čímž neříkám, že je zrovna transparent na 810 to nejdůležitější.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko