..: České dráhy obdržely od Libereckého kraje další pokutu :..

Motorový vůz řady 810 v Jablonci nad Jizerou s vnějším informačním panelem na oknem, foto: Michal Jaroš - ŽelPage Liberec — České dráhy dostaly v letošním roce od jednoho ze svých objednatelů, Libereckého kraje, další finanční sankci. Tentokrát se jedná o pokutu ve výši 27 milionů korun za dlouhodobou absenci audiovizuálního informačního systému v osobních vlacích na vybraných tratích. Jedná se například o tratě ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou, z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou, ale i o jednotlivé spoje na jiných tratích. Společně s předchozí pokutou ve výši 16 milionů za pozdní dodávky nových vozů Stadler RS1 a zpožďování vlaků tak krajský úřad už po ČD nárokuje 43 milionů korun. Dopravce však dosud zaplatil pouze tři miliony, o zbylou část se vede soudní spor. České dráhy totiž u starších pokut rozporují metodiku jejich výpočtu.

Infosystém vozu řady Apee, foto: Aleš Petrovský České dráhy samotnou výši pokuty i její odůvodnění principiálně odmítají, podle nich je sankce nemravná. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského chce dopravce s krajem dále jednat, ačkoliv splatnost částky byla již koncem dubna. Vůli k jednání vyjadřuje ústy náměstka pro dopravu Vladimíra Mastníka i Liberecký kraj. Zajímavé je také vyjádření známého zaměstnance ČD a člena železničních odborů Jindřicha Berounského, které poskytl České televizi. Ten tvrdí, že podobné systémy jsou prakticky zbytečné: „Vlakvedoucí dokáže cestujícím pomoci se zavazadly, vyhlašuje normálně zastávky. ČD tak vlastně paradoxně provozují mnohem lepší službu, než podle smlouvy,“ uvedl Berounský. S tím souhlasí i Šťáhlavský: „Smlouva neříká, že vlaky musí být vybaveny elektronickým audiovizuálním systémem. Naše vlaky byly vybaveny vizuálním systémem ve formě tabulí. Audio, tedy hlasová informace, byla poskytována vlakovým doprovodem.“

Ať už je však pravda kdekoliv, celý konflikt vyústil v urychlené vybavení vybraných motorových vozů řady 810 dvěma vnitřními LCD obrazovkami pro zobrazování časů odjezdů a jednotlivých zastávek, dvěma vnějšími LED panely a hlásičem. Stalo se tak ale až vloni po více než dvou letech od začátku platnosti smlouvy, proto je pokuta tak vysoká.

Motorová jednotka 844 (PESA Link II) Českých drah, foto: Robert VelechovskýKromě Libereckého kraje uplatňoval ve větší míře sankce také například Plzeňský kraj, který udělil Českým drahám pokutu 3 miliony korun za pozdní nasazení nových motorových vozů typu PESA Link. Naproti tomu některá jiná hejtmanství, například to středočeské, neudělila dopravci pokutu ani jednou. Důvodů může být několik — od nedostatečných specifikací a kvalitativních požadavků v desetiletých smlouvách až po jistou míru tolerance při postihování jejich porušování. Pokuty uděluje drahám také Ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou dopravu. Výše pokut je však vzhledem k rozsahu provozu spíše symbolická, za loňský rok to bylo přibližně 500 tisíc korun. U rychlíků však sankce od státu meziročně poklesly.

Zdroje: České dráhy, Liberecký kraj, Česká televize


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 19.5.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
19.05.2014 (23:15)  
Ale jo, je dobře, že budou vlaky vybaveny hlášením stanic. Dodnes si pamatuji, když jsem jel v noci po neznámé trati a pokusil jsem se vystoupit "podle hodinek", protože názvy stanic nebyly vidět. Málem jsem ani nestihl zpátky nastoupit a jako bonus se mi dostalo od průvodčího audio-(naštěstí nevizuálního)-hlášení, že máme už tak zpoždění, tak proč ještě zdržuji tím, že vůbec vylejzám. Argument, "že už je čas" komentoval slovy, že Česká televize taky večer nezačíná s programem včas, tak ať se nedivím - zřejmě měl teorii, že co je české, musí být zpožděné. Tímto ho zdravím na trať 030 ;-)
registrovaný uživatel Keprt 
19.05.2014 (15:47)  
Trutnovák: nevím, kolik stálo "6*810 s LCD panely", ale vím, že LCD panel je v každém pražském busu SOR, který sám o sobě stojí pár milionů. Na rozdíl od (zřejmě) některých zdejších diskutujících neznám smlouvu mezi ČD a LK, takže nevím, jestli je tam psáno audiovizuální informační systém, nebo audiovizuální informační systém s LCD, ale vím, že náš PIDbus dopravce (ČSAD SČ) má dvouřádkový display (naprosto dostatečné) a hlášení v každém autobusu, takže taková pálka to asi nebude. Docela si umím představit, že ČD prostě jen nejsou schopny pořídit si cenově rozumný AV-systém. Ale to je holt jejich boj, jiní to evidentně umí. S dodržováním smluveného už bych jen opakoval řečené.
registrovaný uživatel Gale 
19.05.2014 (15:39)  
Frantisek: podle mého čistě soukromého a laického názoru žádná vstřícnost ze strany kraje není absolutně na místě. Kraj nakládá s prostředky daňových poplatníků a pokud jakýkoli jeho partner nedodržuje smlouvu tak hrubým způsobem že to zakládá právo účtovat sankce, je vyloženě povinen je uplatnit, jinak by občané plným právem křičeli o špatném hospodaření. Na druhé straně, ČD mohou místo škudlení najít konkrétního viníka, který porušení smlouvy/aplikaci sankce způsobil a zahojit se na něm nebo na jeho pojišťovně. V tržním prostředí to tak funguje dávno naprosto běžně a nám přispěvatelům na prokazatelnou ztrátu by to taky příjemně ulevilo...
registrovaný uživatel JK ml. 
19.05.2014 (15:39)  
Tak co na dráze vykopou železný cedule ze šrotu, pověsí je na stěnu od záchoda směrem do interiéru a každou zastávku fíra otevře dveře ze své kukaně a do interiéru zařve zastávku a jestli někdo vystupuje....Já myslím, že je to dost audiovizuální... :-) Než za miliony do toho montovat blekotající automatickou alžbětu na těch čtyři pět zastávek do Lomnice...
19.05.2014 (15:33)  
Na trati Česká Třebová-Zábřeh má být RegioSpider nasazován v 80% případů, přičemž reálně tam je tak ve 20% případů (za poslední měsíc jsem jel 5x, z toho byl 4x šukafon a zpoždění 5-15 minut). Že by si Pardubickej kraj stěžoval a žádal pokutu? Ani je nehne, šmejdy.
registrovaný uživatel E699 
19.05.2014 (15:19)  
Vážení diskutující, doufám že aspoň víte, kolik těch 6*810 s LCD panely stálo? Je to asi půl roku co jsem se to dozvěděl a dost mi to vyrazilo dech, že úprava, aby to komunikovala teď nevím jak se to jmenuje, mikrosystém? co mají 810 na stanovišti, komunikovala tuším s Unicontrols, přes které to jde na LCD panely.

Cena byla v řádech milionů.
19.05.2014 (15:16)  
...což je pro takový případ optimální. Kdyby na to ČD upozornily už na začátku a nějak to řešily, ale když se dva roky hraje na mrtvého brouka a pak se najednou diví, že kraj po nich chce dodržovat smlouvu.
19.05.2014 (15:11)  
Výše pokuty na jeden vlak je cca 1000 Kč. Dvouletá absence IS na Rokytnické a Lomnické lokálce dělá cca 27 tisíc vlaků.
19.05.2014 (14:48)  
Docela rád bych viděl tu smlouvu a ty případné sankce za jednotlivé neprovedené úkony. Pokud je takhle vysoká pokuta jen za chybějící IS, kolik asi tak může být za nevypravený vlak? Chápu, že smlouvy se mají dodržovat, ale chtít 23 melounů za takovou "prkotinu"? Pak nemá veškerá VHD být drahá jak prase.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
19.05.2014 (14:32)  
SYN: Mám dojem, že tyto výkony jsou provozovány ve verzi „810 nám zatím stačí, ale musí mít určitou výbavu“. Když se podívám, o jaké tratě jde, tak je to v pohodě. Nemá cenu kupovat nová vozidla na tratě, kde se zastaví provoz, jakmile se šáhne na dopravní část krajského rozpočtu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko