Liberec — České dráhy dostaly v letošním roce od jednoho ze svých objednatelů, Libereckého kraje, další finanční sankci. Tentokrát se jedná o pokutu ve výši 27 milionů korun za dlouhodobou absenci audiovizuálního informačního systému v osobních vlacích na vybraných tratích. Jedná se například o tratě ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou, z Martinic v Krkonoších do Rokytnice nad Jizerou, ale i o jednotlivé spoje na jiných tratích. Společně s předchozí pokutou ve výši 16 milionů za pozdní dodávky nových vozů Stadler RS1 a zpožďování vlaků tak krajský úřad už po ČD nárokuje 43 milionů korun. Dopravce však dosud zaplatil pouze tři miliony, o zbylou část se vede soudní spor. České dráhy totiž u starších pokut rozporují metodiku jejich výpočtu.
České dráhy samotnou výši pokuty i její odůvodnění principiálně odmítají, podle nich je sankce nemravná. Podle mluvčího drah Petra Šťáhlavského chce dopravce s krajem dále jednat, ačkoliv splatnost částky byla již koncem dubna. Vůli k jednání vyjadřuje ústy náměstka pro dopravu Vladimíra Mastníka i Liberecký kraj. Zajímavé je také vyjádření známého zaměstnance ČD a člena železničních odborů Jindřicha Berounského, které poskytl České televizi. Ten tvrdí, že podobné systémy jsou prakticky zbytečné: „Vlakvedoucí dokáže cestujícím pomoci se zavazadly, vyhlašuje normálně zastávky. ČD tak vlastně paradoxně provozují mnohem lepší službu, než podle smlouvy,“ uvedl Berounský. S tím souhlasí i Šťáhlavský: „Smlouva neříká, že vlaky musí být vybaveny elektronickým audiovizuálním systémem. Naše vlaky byly vybaveny vizuálním systémem ve formě tabulí. Audio, tedy hlasová informace, byla poskytována vlakovým doprovodem.“
Ať už je však pravda kdekoliv, celý konflikt vyústil v urychlené vybavení vybraných motorových vozů řady 810 dvěma vnitřními LCD obrazovkami pro zobrazování časů odjezdů a jednotlivých zastávek, dvěma vnějšími LED panely a hlásičem. Stalo se tak ale až vloni po více než dvou letech od začátku platnosti smlouvy, proto je pokuta tak vysoká.
Kromě Libereckého kraje uplatňoval ve větší míře sankce také například Plzeňský kraj, který udělil Českým drahám pokutu 3 miliony korun za pozdní nasazení nových motorových vozů typu PESA Link. Naproti tomu některá jiná hejtmanství, například to středočeské, neudělila dopravci pokutu ani jednou. Důvodů může být několik — od nedostatečných specifikací a kvalitativních požadavků v desetiletých smlouvách až po jistou míru tolerance při postihování jejich porušování. Pokuty uděluje drahám také Ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou dopravu. Výše pokut je však vzhledem k rozsahu provozu spíše symbolická, za loňský rok to bylo přibližně 500 tisíc korun. U rychlíků však sankce od státu meziročně poklesly.
Zdroje: České dráhy, Liberecký kraj, Česká televize


1. pokuta je za cca 2 roky provozu - nahrubo jsem spočítal, že se jedná celkem o 6 300 vlaků/rok na Jilemnici a 7 000 vlaků na Lomnici. cca 200 vlaků/rok může být mimořádné nasazení jiných vozidel v jiných částech)
2. kraj platí dopravu pouze po svém území. Ujeté km na spoj jsou tedy výrazně nižší, než uváděných 29 km. Třeba 064 má v Lbk jen 9,3 km.
3 Všechny spoje nejedou celou trasu. Naprostým propadákem jsou spoje Jilemnice - Martinice, kde ČD vybraly cca 360 Kč (4*90), avšak pokuta byla 1000 Kč/spoj.
V celém kontextu docela chápu, že se ČD výše částky nelíbí. Ale je to jasně jejich chyba - podepsali smlouvu, kde pokuty jsou dány. Také chápu Lbk, který jasně vyžaduje standardy dle smlouvy.
Jestli používají zbytečně drahý systém tak to mají poměrně blbý, ale zase ho dost možná ještě recyklujou a použijí v příštím vozidle, větší životnost než je zbytková doba života 810 by snad mít mohl (ten panel)...
Ono to totiž vzniklo tak: kraj si objednal vlaky s audiovizuálním informačním systémem, při jeho absenci byla smluvní pokuta 1000 Kč za jeden vlak (smyslem bylo, aby při nějaké MIMOŘÁDNÉ okolnosti, např. neschopnosti vozidla a náhradě jiným, měl dopravce "motivaci" provoz co nejdříve uvést do standardu).
ČESKÉ DRÁHY TU SMLOUVU PODEPSALY.
To je klíčový okamžik - na každou smlouvu musí být (minimálně :-) ) dvě smluvní strany a když se mi to nelíbí, tak nepodepisuju.
No a pak nastala obvyklá situace, kdy na nějaký smluvní závazek ČD "zapomněly", zkusily to nechat vyhnít, mezitím provokovaly kraj dalšími obdobnými pokusy nedodržovat smlouvy, až konečně někomu došla trpělivost a ty dva roky krát počet vlaků krát tisíc korun jim prostě spočítal. Teď se vymýšlejí blbé a ještě blbější výmluvy (zatím vede Berounský se svou "paradoxně mnohem lepší službou"), co bude dál se uvidí. Počítám, že se dohodnou na pár miliónech, které ČD ani nebudou muset zaplatit, ale zašmelí je někam do "zvelebení prostředí pro cestující" (takže se třeba udělá někde na nástupišti zámková dlažba, co by se musela z prostředků ČD třeba za rok dělat stejně).
Nicméně to vypadá, že ČD už ten kraj pěkně serou.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
