Praha — Jako neodvratitelný lze už pravděpodobně vnímat neúspěch soukromého dopravce RegioJet při zajišťování vlaků na trase Praha – Berlín – Hamburk. I přes pokračující dominanci jediného dopravce ale patrně dojde k definitivnímu rozdělení vozebního ramene Graz – Praha – Hamburk právě v našem hlavním městě. O zkrácení extrémně dlouhých linek usiluje Deutsche Bahn už delší dobu, teď ale dvě zásadní indicie nasvědčují, že se Praha skutečně v dohledné době stane pro cestující z Rakouska do Německa přestupním bodem: jednak má na situaci vliv nasazení railjetů ČD a ÖBB; dnes navíc České dráhy zadaly výběrové řízení na modernizaci 93 vozů pro rychlost 200 km/h.
Dráhy chtějí přestavět 71 vozů řad Ampz, Bmz a WRmz, které pořídily od společnosti Siemens v letech 1999-2006, a dalších 22 vozů řady Bmz, které byly pořízeny od Rakouských spolkových drah. Mluvčí Petr Šťáhlavský nicméně zdůrazňuje: „Pokud jde o určení vozů, pak jsou to vozy pro mezistátní dopravu na nejvyšší úrovni v kategorii EC/IC. V současné době je však předčasné hovořit nebo spekulovat o jejich budoucím provozu do Německa. ČD v minulosti opakovaně deklarovaly zájem i v budoucnosti zajistit provoz na lince Praha - Hamburk v kooperaci s DB, tento náš zájem stále trvá.“ Dráhy podle něj o možné spolupráci s DB dále jednají, situaci ale momentálně nechtějí komentovat.
Rekonstrukce 63 vozů (Ampz, Bmz, WRmz) a opce na rekonstrukci 8 vozů Ampz bude zahrnovat revitalizaci interiéru, přečalounění (případně obměnu) sedaček a dosazení nových koberců, a to i ve druhé třídě. Dále proběhne komplexní obnova toalet, dosazení vnitřního i vnějšího audiovizuálního informačního systému, dosazení infrastruktury pro Wi-Fi a elektronický rezervační systém či modernizace klimatizace pro vyšší účinnost a spolehlivost.
U devíti vozů Ampz146, 26 vozů Bmz245 a sedmi vozů WRmz815 bude navíc vyměněn i centrální zdroj energie (CZE). U všech vozů budou také provedeny vyvazovací opravy a kompletní technická údržba včetně opravy podvozků a elektrovýzbroje; řada Ampz se pak dočká i výměny sedadel. ČD počítají s dokončením revitalizace do 17 měsíců od podpisu smlouvy. Celková hodnota zakázky by se měla pohybovat kolem 497,7 miliónu korun.
Druhé výběrové řízení se týká 22 vozů ř. Bmz odkoupených od ÖBB. U čtyř exemplářů bude provedena většina prací stejného rozsahu, jako u vozů Bmz245. Dalších devět má být přestavěno na velkoprostorové uspořádání, čímž vznikne vagon řady Bmpz.
Posledních devět vozů bude předěláno na víceúčelové velkoprostorové vozy nové řady Bbdmpz, obsahující prostor pro osoby se sníženou pohyblivostí, bezbariérovou toaletu, služební oddíl a prostor pro přepravu kol. Všechny vozy budou taktéž vybaveny novým informačním systémem, koberci, Wi-Fi atp. a dostanou nový klimatizační systém a CZE, což je vzhledem k jejich stavu pochopitelné. Úpravy budou dokončeny do 14,5 měsíců od nabytí účinnosti smlouvy. Celková hodnota zakázky se odhaduje na 424,7 milionů korun.
Pro větší přehled přinášíme kompletní seznam vozů (vč. využití zmíněné opce) po zmíněné rekonstrukci:
Řada | Počet kusů | Poznámky |
---|---|---|
Ampz143 | 11 | |
Ampz146 | 9 | |
Bmz241 | 15 | |
Bmz245 | 26 | |
WRmz815 | 10 | |
Bmz | 4 kusy | revitalizace původních vozů ÖBB |
Bmpz | 9 kusů | přestavba z vozů Bmz ÖBB |
Bbdmpz | 9 kusů |
Po dokončení všech přestaveb bude možné sestavit devět plnohodnotných souprav z vozů Ampz, WRmz, Bmz, Bmpz a Bbdmpz.
Zdroje: Kvalifikační dokumentace, Věstník veřejných zakázek I. a II., vyjádření ČD
Vždyť se dalo pozlobit třeba tím, že by ČD začaly jezdit na vlastní triko do Berlína (nebo až do Hamburku) a domluvily by se s jednotlivými spolkovými zeměmi na uznávání různých nabídek platných v regionální dopravě. Vlaky by měly plné za v průměru rozumný tarif (možná i dvojnásobný oproti ČR) a DB by pochopily, že takhle se s dobrým partnerem nejedná. Výsledkem by mohla být i četnější nabídka mezi Berlínem a Drážďany, kde dnes tvrdí DB, že potřebují dlouhé soupravy, ale zároveň relaci škrtí na dvouhodinový takt.
Nejdříve zadání
pořízení nového 50
pořízení starého 10
rekonstrukce starého 30
morální životnost nového 10 let
morální životnost reko 5 let
Potřebuji nový
nový: pořízení 50, životnost 10 let, roční amortizace 5
reko starého: pořízení 10, reko 30, výdaje celkem 40, životnost 5 let, roční amortizace 8
Co je výhodnější? Ve 2. případě jsem ušetřil 10 ale užití je 50 %
Nepotřebuji nový, chci jen udělat radost nákladu co vozím
nový: pořízení 50, Zůstatková hodnota vyřazeného 11, příjmy z prodeje šrotu 1, výdaje celkem 60, životnost 10 let, roční amortizace 6
reko starého: reko 30, výdaje celkem 30, životnost 5 let, náklady celkem 40, roční amortizace 8
Co je výhodnější? Ve 2. případě jsem ušetřil půlku výdajů ale užití je 50 % a pak se musím starat znovu.
Dosaďte si správná čísla, (včetně koeficient1u "kurvizace" :) pro nové výrobky) a máte správný výsledek.
Pamatuju že dříve nebyly peníze na investice, tak se zásadně dělaly rozšířené generální opravy výměnným způsobem, takž se se něco někam odeslalo, ale vrátilo se něco úplně jiného se stejným výrobním číslem
Juu, to zase bude mínusů, a já přitom dávám jenom plusy :)
Omlouvám se, že neplivu na soukromníky, protože díky nim jezdím v prázdném pendolinu za třetinu původní ceny a můžu na noťasu koukat na ubíhající trasu a můžu si koupit místenku třeba 5 minut před odjezdem
Mohl byste trochu upresnit, jak vam z te citovane casti vyplynulo, ze jedny vozy by mely byt lepsi nez jine? Nic se tam o tom prece nepise...
V čem budou kromě data rekonstrukce vozy ČD po rekonstrukci lepší než žluté vozy?
Ale kdyz uz se ptate... Ktere zlute vozy mate na mysli? Ty z Aradu jake svet jeste nevidel, ktere mely byt na tuto linku nasazeny?
Z toho mi jako laikovi plynou dva dotazy:
1. V čem budou kromě data rekonstrukce vozy ČD po rekonstrukci lepší než žluté vozy?
2. Nepředpokládal se úspěch ČD již při pořízení Pendolín? Nepředpokládal se ještě větší úspěch ČD při pořizování Railjetů? A nepřijde ještě něco jiného, ze kterého bude možno vnímat neúspěch pravděpodobněji ještě neodvratitelněji?
3. Jaká je ekonomická návratnost toho úspěchu při zajišťování vlaků na trase Praha – Berlín – Hamburk?
Aha, začíná se to vyjasňovat. Máte na 300 už ne Norimberk - Erfurt ale jen Ebensfeld - Erfurt. A já vycházel z přehledu UIC, který má buď menší "rozlišení" úseků a nebo info z jiného času o tom, na kolik na té trati bude opravdu povoleno, ať bude stavebně jakákoli. Tam je Norimberk - Erfurt jako celek na 250:
http://www.uic.org/IMG/pdf/20131101_high_speed_lines_in_the_world.pdf
Ale ať je to s rychlostí jak chce, ty dvě hodiny oproti dnešku se na Berlín - Mnichov jistě v 2017/2018 ušetří.
Neubaustrecke (NBS) Ebensfeld - Erfurt 107 km / V 300 km/h
Neubaustrecke (NBS) Erfurt - Leipzig/Halle 123 km / V 300 km/h
Jestli má dát vlak Berlin - Mnichov za 4h se zastavením v Halle, Erfurtu a Norimberku, tak to musejí v těch úsecích, kde je povoleno 300 hnát až na krev, aby to stihli.
Ono to stejně dopadne jako na SFS Köln - Frankfurt. Povoleno je až 300+ ale fakticky se jezdí okolo 265 km/h s tím, že ta třístovka se využívá pro eliminaci zpoždění. Mají to tak navatované, že až 10 min zpoždění nemusí být problém, pokud se fíra činí.
Už nyní se takový přestup dá realizovat mezi chebským R a (převážně) vídeňským EC. U stejné hrany to bývá v minimu případů.
Ale i kdyby to bylo u jedné hrany, tak se o tom sotva někdo dopředu dozví a pro nemalou část lidí bude takový přestup s minimální rezervou jasným důvodem, proč ject jinak.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.