Mšeno — Je tomu již více půl roku od doby, kdy po trati 076 v úseku mezi Mělníkem a Mšenem projely poslední pravidelné osobní vlaky. Ty dočasně zastoupila náhradní autobusová doprava, ale zatímco prvotní odhady tehdy hovořily o zprovoznění železnice do letošních letních prázdnin, nakonec tomu tak zcela jistě nebude. Stavba totiž hned v začátcích nabrala skluz při přípravě projektové dokumentace, a to k velké nelibosti místních samospráv i některých podnikatelů v cestovním ruchu, kteří byli na přílivu turistů vlakem závislí. Správa železnic však na oplátku slibuje kompletní rekonstrukci tratě a zvýšení komfortu cestujících po jejím dokončení. Novým předpokládaným termínem zahájení obnoveného provozu je však až závěr tohoto roku.
SŽDC provoz na trati prakticky znemožnila v září 2014, kdy v podstatné části tratě zavedla souvislou pomalou jízdu 10 km/h. České dráhy na to poté reagovaly zastavením dopravy, protože vlaky by nestíhaly jízdní doby a celkový cestovní čas by se neúměrně prodloužil. Prozatím poslední práce na této regionální dráze proběhly v prosinci, kdy dělníci ukončili rozebírání původních kolejí a pražců, které byly prakticky beze zbytku odtěženy. Nyní se podle SŽDC čeká na dokončení projektu a rekonstrukce by měla začít v létě. Celá oprava vyjde na přibližně 500 milionů korun.
Místní obyvatelé i samospráva se však i nadále podivují, jak je možné, že SŽDC s přípravou opravy nezačala již dříve, když trať byla v havarijním stavu dlouhodobě. Na tuto otázku odpověděl Mělnickému deníku již dříve mluvčí správce infrastruktury Jakub Ptačinský: „Správa železniční dopravní cesty existuje deset let. Předtím na dráze čtyřicet let právně hospodařil úplně jiný podnik. My se nyní snažíme dohnat to, co během oněch čtyřiceti let zanedbal,“ říká Ptačinský s tím, že není možné v jednu chvíli opravit tisíce kilometrů tratí. Důležité jsou podle něj trasy, jejichž provoz má jasné využití. „Jsou to tratě, u nichž nám dají obce záruku, že když je opravíme, neobjednají autobusy, čímž by naše investice přišla vniveč,“ uzavírá mluvčí.
Zdroje: Česká televize, Mělnický deník
Ano, kdyby ta trať byla sjízdná, byl bych pro její zachování, nicméně v současné situaci považuji její zrušení a vybudování cyklostezky za jednoznačně nejrozumnější řešení.
P.S. Případné srovnávání s osudem tratí 145 či 293 je bezpředmětné. V devadesátých letech byla trochu jiná doba, kterou málem odnesly i mnohem významnější tratě než ty zmíněné.
Ta rychlá demontáž stávající trati, bez toho, aby se - oficiálně - vědělo co vlastně dál (čekání na dokončení projektu), by tomu nasvědčovala.
Já tedy mám Kokořínsko moc rád, jezdím tam často, ale vlakem za posledních 50 let jen dvakrát.
Rozvoji turistického ruchu v oblasti by, podle mne, daleko víc pomohla přestavba trati na cyklostezku, což by bylo i podstaně levnější.
Tak proč to nerealizovat na trati Mělník-Mšeno-MB?
Co se týká osobní dopravy Mělník-Praha, ani sebelepší modernizace Praha-Všetaty-Mělník (nebo spojka na 090) nevylepší polohu nádraží v roztahaném vilkovém Mělníku, kde bus projede celé město, nabere lidi na mnoha zastávkách a tradá do Prahy.
Nepřipravenost staveb na straně SŽDC (i ŘSD) je obrovský problém, ale osobně mě více trápí nepřipravenost mnoha jiných akcí, než zrovna Mělník-Mšeno.
Mediální fňukání pana kempaře mě nedojímá, je ze stejného rodu jako každoroční stížnosti "krachujících" vlekařů na málo sněhu, ubytovatelů na nepřízeň počasí, zemědělců na jarní sucho (pak se na podzim ukáže, že byla rekordní sklizeň).. Jak ten člověk, nepochybně poctivý daňový poplatník, může v březnu začít počítat ztráty??
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.