..: Smlouvu na pražskou linku S34 získala KŽC Doprava :..

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Praha — Desetiletou smlouvu na provozování městské železniční linky S34 získala od Hlavního města Prahy společnost KŽC Doprava. Ta osobní vlaky na trase mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi zajišťuje od 1. října loňského roku, ovšem zatím pouze ve zkušebním provozu. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, bude podle nového kontraktu na provoz linky doplácet 76,56 korun za vlakový kilometr. To je o sedm korun méně, než kolik dopravce inkasoval v průběhu dosavadního testování, ale zároveň o desítky korun méně, než kolik stál například mimořádný provoz během povodní v červnu 2013. Uzavření smlouvy bez tendru však kritizují další dopravci, zejména s odkazem na dřívější slib ROPIDu, že poptávkové řízení vypíše. Kritici poukazují také na používaný vozový park, jenž je pro městskou železnici nevhodný.

Regionální organizátor Pražské integrované dopravy odůvodňuje svoje rozhodnutí legislativními a právními obavami: „Rozhodli jsme se, že budeme opatrní. Chceme a budeme dál pouštět na železnici v Praze a okolí soukromé dopravce, ale nechceme se dostat do situace, že se budou všichni hádat, odvolávat a my nikdy vítěze nevybereme," uvedl mluvčí společnosti Filip Drápal. „Otevírání železničního trhu pro soukromé dopravce je složité,“ doplňuje radní pro dopravu hlavního města Jiří Pařízek. Těmto postojům však oponuje například Jan Šatava ze společnosti Rail system, která provozuje dopravu na Švestkové, Doupovské a Kozí dráze v Ústeckém kraji: „Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo,“ říká Šatava.

Rozhodnutí ROPIDu je dalším šrámem v procesu liberalizace osobní dopravy, která je i v současnosti téměř v celé České republice objednávána bez jakéhokoliv výběrového řízení, na základě desetiletých smluv s Českými drahami. Takový postup umožňovala starší legislativa, po naplnění stávajících kontraktů v roce 2019 už ale podobný postup bude právně napadnutelný. Proti trendu uvolňování dopravního trhu se však staví i nový ministr dopravy Antonín Prachař, jenž vypisování tendrů na rychlíkové linky odložil navzdory plánům schváleným několika předchozími vládami. Argumenty jsou přesto odlišné: na rozdíl od rychlíků je linka S34 zapojena do Pražské integrované dopravy, a objednatel tak nemusí řešit společné odbavení – ve vlacích na území hlavního města platí zóna 0 PID. ROPID alespoň slibuje zveřejnění smlouvy, kterou hlavní město s firmou KŽC Doprava uzavřelo.

Bez ohledu na konflikty ohledně výběru dopravce lze však běžným pozorováním zjistit, že nová linka si minimálně v dopravních špičkách našla své cestující a vlaky jezdí slušně obsazené. Omezení naopak představuje vozový park: na lince dnes jezdí staré motorové vozy řady 810, které dopravce odkoupil ze Slovenska. Podle serveru iDnes.cz budou navíc tyto vlaky jezdit z centra do Čakovic možná až dalších pět let. Kritické hlasy argumentují, že na poměry moderní příměstské železnice je taková volba vozidel nevhodná, ať už svou technickou a morální zastaralostí, nebo kvůli špatné použitelnosti pro cestující s omezenou mobilitou.

Zdroje: iDnes.cz, ROPID, KŽC Doprava


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.3.2014 (15:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu ČR Praha


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
31.03.2014 (7:47)  
Mě osobně jako člověka, který se někdy potřebuje někam dostat, třeba trápí mnohem víc to těsné ujíždění, než že vozidlo nemá moderní eurovzhled. Nevěřím tomu, že toho na Neratovice jezdí tolik, aby se to nedalo vykřižovat, navíc když je každá druhá zastávka současně stanicí a když je v oběhu vozidla taková vata. Úplně stejně pitomé jsou vazby S6 a S7 na Smíchově, pokud bych chtěl třeba z Rudné do Černošic nebo naopak, tam však chápu, že schází (zoufale už několik let, díky rušicí mánii) možnost křižování v Hlubočepích. Takže to opravdu vzbuzuje pocit schválnosti. Toto je zrovna příklad, kdy by takt (v prokladu) neměl být tak posvátný, protože jinak je celé slavné spojení na dvě věci - části k užitku a zbytku k ničemu. Ještě při časové složce tarifu...

No a pokud jde o soutěž, celé mi to přijde ušité po vzoru někdejší smlouvy s "ČSD", to vše okolo jsou jen výmluvy (jistě, lhůty pro odvolání by mohly být kratší) a spíše se obávám, že se někdo snaži předběžně vyhovět buď panu ministrovi, nebo přinejmenším onomu dopravci.
30.03.2014 (21:29)  
Hůř to snad dopadnout nemohlo!! Např. kdyby to vyhrály ČD, mohly tam jezdit s Esmeraldou!! :DDDD Ta stejně nemá přes týden co dělat, když cyklovlak do Slanýho jezdí jenom o víkendu.. :)
30.03.2014 (15:22)  
Pikehead: Na zlodejny, lumparny a neschopnost skodovky se tu nadava vzdycky kdyz se objevi clanek o ni...

Martin Jarath: Jistě. Dá se to brát i z pohledu, že tohle je pouze dočasné řešení a cílem je, až koleje dovolí, linku protáhnout tak, aby smysl měla.
Koleji pro protazeni linky je po Praze natahano habakuk...
29.03.2014 (19:42)  
Mně docela baví to překvapení ohledně této akce. Ano, asi mělo proběhnout výběrko. Nicméně celá příměstská doprava se nikdy netendrovala a mají ji - náhodou ČD. A objem peněz, který z veřejných prostředků přes Škoda Kypr a zakázky na 471 odtekl neznámo kam je mnohem vyšší než dva šukafony s proběhem 130 km denně. Kde byli zdejší kliftóni, když se paktovalo tohle?

Taky jsem nikdy neviděl, že by se tendrovaly autobusy, třeba ušmudlané a letité karosy ČSAD Vršovice (na současném jménu nezáleží, hrůza je to pořád stejná) by dávno měly zdobit smetiště a firma následovat ČSAD Praha-Západ...

No a dál je hodně zajímavé, že SID kontrakty od Rathistanu zase získávají okresní ČSAD, se mi nechce věřit, že by s těmi tragickými proběhy a jízdními řády nikdo jiný nedal lepší nabídku.

Takže zametat ano, ale proč jen v jednom rožku...
29.03.2014 (18:54)  
Je to podraz na cestujících.
29.03.2014 (13:36)  
Nick:
To by mě taky zajímalo. Cokoliv novějšího než opravená 810 (snad možná ještě derivace 814) by na té lince cenu zvedlo, a ne nevýrazně, tak možná proto ten odklad, aby se to rozložilo v čase (část se starým a pak z toho po zbytek žít s dražším) a cena nebyla ještě vyšší, už takhle není s ohledem na okolnosti zrovna nízká. Fakt nevím a od ROPIDu se to asi nedozvíme. (Nejen s RJSK se nedá KŽC-D moc srovnávat, snad leda kdyby se někdo zbláznil a chtěl soutěži samostatně třeba linku Studénka - Bílovec, to by bylo docela podobné.)


Václav:
Je rozdíl mezi pravidelným nasazením a občasným. Pravidelně 810 a navíc skoro v původním stavu straší už snad akorát od Čerčan dál, do Čerčan jsou na valné většině spojů aspoň ty 814 (případně patráky ve stavu, co si s olezlou 810 nemají moc co závidět :-(( ).
editor alebo admin ŽP Nick  mail  
29.03.2014 (11:52)  
Martin Jarath: Proč v dnešní době, kdy si lze pronajmout moderní vozidla téměř lusknutím prstu (že by se v Německu nenašla 2 desira?), je nutná 5letá přechodná doba, aby si dopravce nejdřív na tato vozidla vydělal? Kdyby byly 810 KŽC vylepšené, neztratily by punc poctivé nostalgie? RJSK stále neodstranil některé nedodělky, přesto mi v porovnání s KŽC motoráčky připadá jako úplně jiná liga. Celé, zvláště ta zdůvodnění Ropidu, mi to připadá dokonale absurdní.
29.03.2014 (11:28)  
Jde přece o "nostalgickou" linku, jako výkendový motoráček z hl.n. ČD na tom nejsou o moc lépe loni jsem jel os. z hl.n směr Modřany, nasadili tam 810 i když stavem a špinavou "patinou" připomínala M152 a to byla teprve nefalšovaná "retro jízda", to tyhle slovenské 810 jsou proti tomu v pěkném muzejním stavu. :-)
29.03.2014 (11:21)  
zirecek:
Ano.


bartik09:
Jistě. Dá se to brát i z pohledu, že tohle je pouze dočasné řešení a cílem je, až koleje dovolí, linku protáhnout tak, aby smysl měla.
Smutné je, že tu není moc indicií, že by se s kolejemi mělo něco v dohledné době změnit (zlepšit).
29.03.2014 (9:19)  
Můžeme bádat nad cenou za vlakový kilometr, můžeme se bavit nad principem linky, avšak jen to překrývá to prvotní - mělo proběhnout výběrové řízení. Takto se správný hospodář nechová. Důvod nevypsání výběrového řízení mi připadá hodně úsměvný. To je spíše umělá výmluva na to, že nemají zaměstnance, kteří by uměli v souladu se zákonem napsat alespoň částečně blbuvzdorné výběrové řízení.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko