..: Belgické lokomotivy míří do Česka, hodí se soukromým dopravcům :..

SNCB 1203, Bad Schandau, foto: Jiří KlementBrusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.

Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.

Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.

Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.6.2014 (15:16)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá) Slovensko (celé) Belgie


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Ondro 
19.06.2014 (8:31)  
Vit Burian:
Tie belgicanky som videl na vlastne oci, nepovedal by som, ze su take skarede. Nater robi svoje, svoje spravi aj cista a udrzovana masina. Ale nepochybne nevyzera horsie ako to, co tu uz mame... A beznemu cestujucemu je fuk, ako vypada masina, pokial nie je hrdzava, spinava, neudrzovana.
Ako priklad uvadzam, ze poznam firu, ktory neda dopustit na laminatku a bobiny su prenho skarede prisery. No, v unifik natere aj boli, ale v originalnom sa mi pacili.
Tak isto krysy v unifik natere boli hruza, polomacane boli elegantne. A takto mozeme ist dokola, kazdy napise nieco ine. A tak to je aj s tymi belgicankami...
Skor mam dojem, ze je to odpor nasinca k cudzim masinam...
Jedine, co u mna v tomto momente zavazi, su technicke argumenty, preco by tie masiny nemohli u nas jazdit. Ostatne argumenty su cisto osobneho charakteru a na susenie sena nemaju vplyv.
registrovaný užívateľ Komín  mail  
19.06.2014 (8:30)  
Martin99: tak mně třeba přijdou 350 ZSSK nebo 150/151 ČD krásný mašiny, vůbec by mě nenapadlo je s Belgičankama srovnávat :-) . Ale zase Belgičanky mi tak tragický nezdaj, pěknej nátěr by z toho moh udělat pěknou mašinu.
19.06.2014 (8:19)  
Měřítka krásy a ošklivosti jsou u každého jiná. Co je pro jednoho ošklivé může být pro jiného krásné.... Mimochodem postavte si vedle Belgičanky naší 150/151 nebo slovenskou 350, myslíte, že Belgičanka vypadá o dost hůř?
19.06.2014 (6:46)  
Však ona ta „belgičanka“ zrovna lehká není - 85 tun má i to eso, jestli se nepletu.

Karel Kovařík: už nělkolikrát se na ŽP vedla debata o tom, že i design ovlivňuje zákazníka. Kdyby ne, tak jezdíme v plechových kulatých konzervách. Cestujícímu se do škaredého vlaku nechce. Co pak hodí Jančura na plakáty? Ty plakáty musí vypadat pěkně, a když tam dá takovouhle ošklivou krabici, nevím, jak to bude vypadat. Jako moderní evropská železnice moc ne.
registrovaný užívateľ thingie  mail  
19.06.2014 (0:22)  
Je pravda, že francouzský zdroj na té wikipedii uvádí výkon trakčních motorů na těch 3100 kW. (A hodinový ještě větší.) A transformátor má zvládnout 3.8 MVA, takže utopit a uklimatizovat nějakých 10 vozů by to asi nemělo mít problém a tahat jich víc je asi v místních podmínkách marnost na kvadrát.
18.06.2014 (23:32)  
Thingie: elektricke lokomotivy nejsou dieselove, aby musely z uvadeneho vykonu ubirat na klimu, topeni atd. Ty maji udavany rovnou vykon trakce a do vozu jen prepousti proud z troleje. Sberacem muze klidne proteci 4MW.
editor alebo admin ŽP NIcKON  mail  
18.06.2014 (22:01)  
Jan Kocurek: Jen na okraj, eso na střídavině nemá 3,3, ale 3,06 MW, čili méně než belgičanka :)
registrovaný užívateľ Kakov 
18.06.2014 (21:32)  
obávám se, že design loko není rozhodující faktor..

už někdo slyšel něco v tomto duchu: "eee, regiojetem nepojedu má ošklivou a starou loko v čele"??
18.06.2014 (21:26)  
Vít Burian: Jenže ani ten RailJet u nás víc než 160 nemůže. Bohužel. A ještě dlouho tomu tak bude.
Kilowatt na tunu je sice zajímavá hodnota, ale pro rychlý rozjezd je třeba taky adhezní hmotnost - potřeba výkon přenést na kolejnici, "nehrabat". Kvůli tomu taky ř. 380 využije svého plného výkonu až od rychlosti cca 100 km/h.
18.06.2014 (21:08)  
Tak jako já nevím, mně přijde, že ten výkon zas až tak tragický není. Pokud má trvalý výkon 3130 kW, váží 85 t, průměrný obsazený Bmz váží 56 t a pokud započteme to, že budou jezdit v dálkové dopravě třeba Praha - Brno, zastávek tam zas až tak moc není, tak mi to tak pomalé nepřijde. Na trase jezdí určitě taky pomalejší vlaky (R Praha - Č. Třebová - Brno). U šestivozové soupravy mi vychází výkon na tunu 7,4 kW/t, u sedmivozové 6,5 kW/t. Čtyřvozová dokonce 10 kW/t. Ovšem takovému Railjetu to asi konkurovat v rychlosti moc nemůže, designu taky ne, možná tak v komfortu, a cena? To nevím.
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 15      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko