Brusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.
Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.
Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.
Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ
Tie belgicanky som videl na vlastne oci, nepovedal by som, ze su take skarede. Nater robi svoje, svoje spravi aj cista a udrzovana masina. Ale nepochybne nevyzera horsie ako to, co tu uz mame... A beznemu cestujucemu je fuk, ako vypada masina, pokial nie je hrdzava, spinava, neudrzovana.
Ako priklad uvadzam, ze poznam firu, ktory neda dopustit na laminatku a bobiny su prenho skarede prisery. No, v unifik natere aj boli, ale v originalnom sa mi pacili.
Tak isto krysy v unifik natere boli hruza, polomacane boli elegantne. A takto mozeme ist dokola, kazdy napise nieco ine. A tak to je aj s tymi belgicankami...
Skor mam dojem, ze je to odpor nasinca k cudzim masinam...
Jedine, co u mna v tomto momente zavazi, su technicke argumenty, preco by tie masiny nemohli u nas jazdit. Ostatne argumenty su cisto osobneho charakteru a na susenie sena nemaju vplyv.
Karel Kovařík: už nělkolikrát se na ŽP vedla debata o tom, že i design ovlivňuje zákazníka. Kdyby ne, tak jezdíme v plechových kulatých konzervách. Cestujícímu se do škaredého vlaku nechce. Co pak hodí Jančura na plakáty? Ty plakáty musí vypadat pěkně, a když tam dá takovouhle ošklivou krabici, nevím, jak to bude vypadat. Jako moderní evropská železnice moc ne.
už někdo slyšel něco v tomto duchu: "eee, regiojetem nepojedu má ošklivou a starou loko v čele"??
Kilowatt na tunu je sice zajímavá hodnota, ale pro rychlý rozjezd je třeba taky adhezní hmotnost - potřeba výkon přenést na kolejnici, "nehrabat". Kvůli tomu taky ř. 380 využije svého plného výkonu až od rychlosti cca 100 km/h.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.