Brusel/Brno — Chronický nedostatek hnacích vozidel pro alternativní dopravce v Česku a na Slovensku možná bude brzy prolomen. Mohla by se o to zasloužit série dvanácti belgických lokomotiv řady 12 SNCB, která údajně v uplynulých dnech našla nového majitele právě v tuzemsku. Dřívější spekulace o zájmu Regiojetu včera nepřímo potvrdil nizozemský časopis Op de Rails, který mluví i o možných přestavbách příbuzné řady 11.8.
Skupina Student Agency prozatím zprávy nechce komentovat; pořízení strojů této kategorie ovšem v kontextu jejích krátkodobých obchodních plánů dává smysl. Stroje z druhé poloviny 80. let (dodávky 1986-87) byly totiž navrženy jako univerzální hnací vozidla s maximální rychlostí 160 km/h, schopné provozu pod trakčními systémy 3 kV ss i 25 kV/50 Hz. Tyto charakteristiky přesně vyplňují mezeru ve vozovém parku tuzemských soukromých dopravců, a speciálně Regiojetu by podobná akvizice otevřela dveře na linku do Brna, ale zejména pro připravovanou expanzi na Slovensko, kde je podpora dvou systémů nutností.
Není bez zajímavosti, že řada 12 SNCB z dílny belgického strojírenského konsorcia BN/ACEC loni na jaře navštívila Českou republiku za účelem schválení typu na síti SŽDC. Žádná z lokomotiv přitom v současnosti není u SNCB aktivně využívána, zejména po převzetí nově objednaných lokomotiv Siemens ES60U3 a jednotek Desiro ML. Zdroje se nicméně rozcházejí v tom, jaké kroky by přesně provozu v Česku či na Slovensku měly předcházet. Otazníky visí nad elektromagnetickou kompatibilitou, stejně jako nad nutnými úpravami pro vozbu osobních vlaků, třeba instalaci a homologaci palubní části systému ETCS.
Zdroj: Op de Rails, Railcolor.net, SPŽ
Tak teď by mě fakt zajímal názor běžnýho belgickýho šotouše. 350 vs. tahle jejich.
Celkově by mohla být zajímavá anketa. Sehnat 2 fotky těhlech naleštěných potovor a dát hlasovat. Výsledek v Česku a v Belgii je mi jasný (99:1 a 1:99). Ale co by řekli jiné národnosti. To je myslím směrodatné.
Celkově si však myslím, že je to hloupá diskuze. Tímto se bude kupující zabývat asi až na posledním místě. Myslím názorem obce šotoušské :)
V.
No mam na mysli tu trat, jak na ni moderni vlaky s maximalni rychlosti 200 nebo 230 dosahujou prumerny rychlosti zavratnych 80-90 kmh...
Kdyby byl Jančura aspoň trochu schopen sehnat slibované vagóny, přesně tohleto stejné "zasypání od státu" (ať už tím myslíte cokoli, ale asi smlouvu na eventuelní veřejné peníze na Praha - Děčín/Hamburk) měl on.
Ne. Mam na mysli, ze kdyz udelaji CD nejakou ptakovinu, ktera zpusobi jakoukoliv sekyru, tak vedeni CD to bude jedno (odmeny si rozdaj tak jako tak) a tratit na tom bude stat.
Kdyby delal takovy ptakoviny Jancura, tak si odmeny nema z ceho vyplatit a jeste na tom bude tratit.
VencaM: Teď se každý zamyslete a představte si, jak by se belgický šotouši dívali na naše 150 a 350. Vidíte to jejich znechucení?
Nevidim. Jsou veci, na kterejch se shodne skoro celej svet, ze sou hnusny - treba Fiat Multipla...
Vít Burian: Cestujícímu se do škaredého vlaku nechce. Co pak hodí Jančura na plakáty?
No sou 2 reseni:
1) Reseni ala CD - koupite super drahou lokomotivu, nebo aspon zaplatite super drahy designovy studio a nechate si udelat peknej lak.
2) Reseni ala RJ - umejete vagon, prelezete kolej v Prase na hl.n. a pred VSE nabidnete nejaky pekny studentce petikilo a nechate ji hodinku vystupovat a nastupovat do toho vagonu a pri tom ji budete fotit.
Co bude levnejsi? A co je naplakatu lepsi? Zenska nebo lokomotiva?
Edit: Proste neco takoveho: http://www.regiojet.cz/opencms/export/sites/regiojet.cz/cs/o-nas/vlaky-regiojet/kompozice1.png
Kdybyste nahodou nemel zamestnani, tak se prihlaste u CD na misto v oddeleni pro "Hledani problemu tam kde nejsou"
to máte sice pravdu, ale jak vidíte jančura lidi nalákal i přes to, že jezdí se starými loko ;-)
*) uvažuju hmotnost vagonu včetně lidí 50 tun. (80 lidí = 6,5 tuny)
Výstřelky typu rychlovlak, který z provozního zisku nikdy nezaplatí pořizovací náklady si soukromá firma nemůže dovolit.
Zdejší koleje jsou postavene na 160 km/h, což je v zahraničí normálka už hezky dlouho, takže kde jaká "stará ojetina" na to stačí.
Ještě jedna věc - tomu aby se zde jezdilo krásnými novými vlaky neodpovídá cena jízdenek. Na nové či asponň málo staré vlaky to nestačí. Možná na dotovaných lokálkách (viz. Bratislava - Komárno), ale na těch zatím nejsou tendry na výběr dopravce a podle toho to dopadá. Nejde o cenovou válku na trati Praha-Ostrava ake o celkovou hladinu cen jízdného. Zvýšit ceny moc nejde, protože kupní síla obyvatelstva. Je to podobná situace jako na silnici, kdy průměrné stáři aut se udává 14 let. A asi to není tím źe by si zdejší obyvatelstvo libovalo ve veteránech.
To první by mohl být důvod, proč je SNCB prodává. (Žeby?) Logicky pak lidi přemýšlí, jestli by se (jak spekuluje článek) měly objevit na relativně "prestižních" výkonech na hlavních tratích ČR, kde navíc ČD již dnes na srovnatelné vlaky nasazují o generaci modernější a výkonější lokomotivy a elektrické jednotky.
To druhé otázka zvyku a prostě téma k debatě. (A taky otázka času. Jak už tu zaznělo, taková polská EP09 nebo ET22 už dneska ani v Praze nikomu nepřijde moc divná.)
Ale jinak přeju příjemné pohoršení.
Myslel jsem jen to, že nyní je ve vozech RJ dosti volného místa
To znamená, že když z bodu A do bodu B jede X cestujících a z bodu B do bodu A pojede X plus 100 cestujících, správně má být souprava na X, nikoliv na X plus 100 cestujících
[i]...kvůli mizernému výkonu (menšímu ještě o topení a klimu, má-li to vozit osobní vlaky
Mám tomu rozumět tak, že to bude jako v sovětském hotelu, kdysi, když mi v únoru dali ke klíči k pokoji ovládání na klimu, protože topení hřálo jako blázen a ventily na ovládání topení v pokoji nebyly
péče v podobě odebírání náhradních dílů z momentálně odstavených vozů a následného montování z jiných vozů.
Kolega těsně před odjezdem na dovču zjistil, že má vadný měsíc nový tlumič. Zajel do firmy kde mu přemontovali shodný tlumič z auta stejné značky a modelu. Správně tedy měl zrušit dovolenou a počkat měsíc na originál nový díl z Japonska.
Kdo je tady bude opravovat, kdo se to bude chtít učit? Jedině že by jezdily na servis do Belgie.
Také se divím, jak se tady vůbec může dovážet nějaká technologie z ciziny, a že vůbec jsou nějací Češi co se obětujou.
Kdo se chce pořád ještě vozit po Jančurových slibech z doby přípravy projektů
Je to jako když si generální ředitel banky před jeho propuštěním chtěl koupit mercedesa... Když začne dělat účetního, má si koupit mercedesa, protože to už jednou řekl, anebo jenom superba?
když před nástupem RJ jezdily Pendolina za mnohem vyšší ceny, že úroveň služeb v nich byla vyšší?
A nebyla v porovnání se všemi ostatními službami, které tehdy všichni dopravci poskytovali? Já nepamatuju, že by se někde poskytovaly vyšší služby než v Pendolínu! Proto to taky bylo SuperC
Jancura se proste snazi cestujicicm davat to co chtej
Místo aby to bylo jako v té písničce, "že nabídka určuje poptávku"!
Tyto loko jsou vyrobené r. 1986...Nepíše se tu moc o stavu lokomotiv, ale ani parametry nejsou nijak veselé
je nakup ojetin samozrejme prasecina.
Z celé diskuse mi tedy vyplývá mizerná úroveň belgických drah, o 160tce si tam můžou nechat zdát, a belgické cestující můžu jenom tak akorát litovat. A mají tam vůbec klimu, když mají takové mizerné lokotky?
Takže klid. Je to jen otázka času.
V.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.