..: Zimní nabídka JLV: Klasika na ústupu, žijeme zdravě! :..

Jídelní vůz, foto: Aleš PetrovskýPraha — Konec stálice jídelního lístku, guláše s knedlíkem, a další rozšíření sezónní nabídky. Tak by se dalo shrnout představení zimního menu, na kterém si mohou cestující od středy 14. ledna pochutnávat v jídelních a bistro vozech Českých drah se servisem JLV, známými v poslední době pod obchodní značkou ČD Restaurant. Právě zimu, období různých předsevzetí, vzal v potaz i šéfkuchař a autor receptů Jaroslav Sapík: „Hosté jídelních vozů, kteří chtějí po vánočních svátcích shodit nějaké to přebytečné kilo, se s novou nabídkou svému novoročnímu předsevzetí nezpronevěří. To ale vůbec neznamená, že si nepochutnají,“ dodal předseda představenstva Československého svazu kuchařů. Co nás tedy v jídelních vozech nově čeká?

Před hlavním chodem si můžeme pochutnat na plátcích roastbeefu s čerstvým křenem a dijonskou majonézou nebo na dýňovém krému s chlebovými krutony. Hlavní chody zastupuje v zimním menu loupaná plec s houbovou omáčkou a krupicovými knedlíčky se špenátem či pečená husí prsíčka, kapusta dušená na slanině a bramborové špecle. Kdo chce žít opravdu zdravě, určitě pak uvítá celozrnný těstovinový salát se zeleninou a bylinkovým dresinkem, pro mlsné jazýčky je zde poté sladká tečka ve formě vanilkové bábovky s kousky čokolády a omáčkou z černého rybízu, která „rozhodně není žádným jen tak ledajakým muffinem,“ jak uvedl jeden z řečníků na tiskové konferenci. Pro cestující, kteří preferují jen něco rychlého, je následně přichystán sendvič s uzeným lososem, citronovou majonézou a lístky rukoly.

Vanilková bábovka s kousky čokolády a omáčkou z černého rybízu, foto: JLV, a.s.Sendvič s uzeným lososem, citronovou majonézou a lístky rukoly, foto: JLV, a.s.Plátky roastbeefu s čerstvým křenem a dijonskou majonézou, foto: JLV, a.s.Pečená husí prsíčka, kapusta dušená na slanině, bramborové špecle, foto: JLV, a.s.Loupaná plec s houbovou omáčkou a krupicovými knedlíčky se špenátem, foto: JLV, a.s.Dýňový krém s chlebovými krutony, foto: JLV, a.s.Celozrnný těstovinový salát se zeleninou a bylinkovým dresinkem, foto: JLV, a.s.

Naopak z nabídky byla vyřazena klasika ve formě hovězího guláše s knedlíkem, dále také hovězí vývar či velmi rozporuplné nakládané sýry, které byly přitom do nabídky přidány teprve nedávno. Nevýraznou, ale zajímavou změnou je přeřazení těstovin pappardelle ze stálé do sezonní nabídky, což značí, že je tedy možné očekávat jejich pravidelnou obměnu.

Zákazník si bude moci nově zvolit nejen tradiční Bistro menu (hlavní jídlo a nápoj, v jídelních vozech někdy pod názvem Denní menu) za 139 Kč či Sladké menu (dezert a teplý nápoj) za 75 Kč, ale také kombinaci hlavního jídla a polévky nebo hlavního jídla a dezertu za 165 Kč. Kompletní tříchodové menu ve složení polévka (předkrm), hlavní jídlo a dezert (+ nápoj) v nabídce ale stále nenajdeme. Za samostatný sezonní hlavní chod zaplatí cestující 129 Kč v případě loupané plece a 159 Kč v případě husích prsíček. Dýňová polévka či bábovka cestujícího přijdou na 49 Kč, roastbeef na 79 Kč a sendvič na 59 Kč. Kdo vyznává zdravý životní styl, tak si bude muset připravit za salát 99 Kč. Všechny ceny jsou uváděny v rámci nabídky Happy hours, což ve skutečnosti znamená snížené ceny na území ČR a SR.

V případě složených menu si ale redakční tým ve starých i nových elegantních jídelních lístcích všiml určitých přetrvávajících nejasností, které v provozu u těchto nabídek panují. K Bistro menu či Dennímu menu si podle jednoho jídelního lístku můžeme dát jakýkoliv nápoj, v angličtině či němčině už je ale napsáno, že pouze nealkoholický nápoj. Jídelní lístek pro jinou linku pak z možností vyjímá jablečný střik Apfelschorle či Redbull, další pak výběr omezuje už jen na Pepsi či vodu Toma natura. Podobné je to i u výběru jídla, kde je sice uvedeno, že si zákazník může vybrat hlavní jídlo dle výběru kromě minutek, nicméně zdali jsou sezónní husí prsíčka hlavní jídlo či minutka, to už je pro běžného zákazníka těžko odhadnutelné, když to nikde není výslovně uvedeno.

Celozrnný těstovinový salát - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýDýňový krém - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýLoupaná plec s houbovou omáčkou - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýHusí prsíčka se špeclemi - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýRoastbeef - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýSendvič s uzeným lososem - skutečná podoba, foto: Aleš PetrovskýVanilková bábovka - skutečná podoba, foto: Aleš Petrovský

Nicméně chuťově nelze novým pokrmům prakticky nic vytknout a mírně stoupající tendenci mají snad v posledních letech i výkony personálu, i když v této oblasti stále panují velké rozdíly mezi jednotlivými posádkami. Podle Bohumíra Bárty, generálního ředitele JLV, pomohla ke zvyšování kvality poskytovaných služeb mimo jiné i konkurence na železnici. Jeho slova potvrdil také Jan Valeš, ředitel obchodu a marketingu JLV, který dodal, že zákazníci JLV jsou stále náročnější, a proto je důležité se tomuto trendu neustále přizpůsobovat. Oba členové vedení JLV zdůraznili, že momentálně zaměstnávají přes 240 stevardů a kuchařů a měsíčně projde jejich logistickým řetězcem 90 tun zboží a materiálu. Neopomněli zdůraznit také fungující tréninkové centrum pro zaměstnance JLV, které v podstatě kopíruje prostory restauračních vozů ve vlaku. „Podobné tréninkové centrum má v Evropě pouze Eurostar,“ dodává Valeš.

Školící centrum - interiér vozu, foto: Aleš PetrovskýŠkolící centrum - speciální kazetové sety s nádobím, foto: Aleš PetrovskýŠkolící centrum - prostory jídelního vozu, foto: Aleš Petrovský

Railjet, EuroCity, výběrové řízení

Zahájení tiskové konference JLV a ČD, foto: Aleš Petrovský Opomenut nezůstal ani catering v nejnovějších vlacích Českých drah, jednotkách ČD railjet. I na palubách těchto souprav bude k dispozici nabídka produktů Starbucks, na kterou jsou již cestující zvyklí ze spojů SC Pendolino. Na otázku magazínu ŽelPage, která se týkala prémiových služeb pro cestující třídy Business, odpověděl Radek Korselt, produktový manažer ČD, nejprve obecně: „České dráhy byly nuceny převzít koncept již rozšířeného produktu ÖBB railjet…,“ nicméně pak dodal podivuhodnou větu, že: „…pro šest míst nechtěly Dráhy připravovat speciální koncept,“ jako například redaktory našeho magazínu zmíněná tříchodová menu, která nově potkáme v nejvyšší třídě 1 plus u ZSSK. Jeho slova vzápětí poněkud mírnil ředitel odboru obchodu osobní dopravy ČD Jiří Ješeta, který prohlásil, že ČD nebyly „nuceny“ převzít koncept od ÖBB, ale bylo potřeba najít shodu s dalším poskytovatelem občerstvení na palubách rakouských railjetů a výsledek je rozumným kompromisem. Padesátikorunový voucher na nákup sortimentu JLV, který cestující v Business třídě dostávají na českém území jako součást poskytovaných služeb, označil Ješeta za vstřícný krok ČD pro jejich zákazníky.

Na náš další dotaz, týkající se nevypravování jídelních vozů, a s tím související další degradace spojů EC (dnes částečně jako kategorie Ex) na lince Ex 1 Praha - Ostrava - Žilina, odpověděli zástupci drah následovně: „Nemyslíme si, že jsme tyto spoje degradovali. Jen jsme upravili jejich koncepci. Je třeba si uvědomit, že na této trase poskytují dráhy dva koncepty služeb a to vlaky SC Pendolino a již zmíněné vlaky EuroCity. Ty ale, narozdíl od Pendolin, jsou využívány spíše úsekovou frekvencí, a je zde tak koncept minibaru dostačující. Jen málo cestujících jede v celé trase až do Žiliny. Minibar je opravdu plně v gesci Českých drah a je v současné době v testovacím provozu. Ohlasy na něj jsou však kladné.“

S tím pochopitelně souvisel i náš poslední dotaz ohledně chystaného výběrového řízení na poskytovatele cateringových služeb ve vlacích ČD od poloviny roku 2016. Bývalý generální ředitel, Daniel Kurucz, totiž uvažoval i nad variantou, že by si dráhy zajišťovaly restaurační služby samy a pouze by vysoutěžily dodavatele samotných produktů. Jiří Ješeta připustil, že se uvažuje nad několika variantami, které nyní dráhy podrobují důkladné analýze, a momentálně tedy nemohou poskytovat podrobné informace. Nicméně připouštějí, že termín vyhlášení výběrového řízení se opravdu již blíží.

Nutriční hodnoty, děti a diabetici

Příklad nutričních hodnot v menu JLV, foto: JLV, a.s. Součástí představení zimní gastronomie byla i prezentace věnovaná zdravé a správné výživě od Ivany Bednářové Častvajové, výživové poradkyně a manažerky projektu CEFF ČR (Certified E-Friendly Food). Ta spolupracovala na výběru surovin pro zimní nabídku. „Když teď svému dítěti ve vlaku objednáte celozrnný těstovinový salát se zeleninou a bylinkovým dresinkem nebo pappardelle s tomaty, lilkem, cuketou, žampiony a parmazánem víte, že mu dáváte nutričně vyváženou a zdravou stravu. Nabídka ale obsahuje také doporučená jídla bez cukru pro diabetiky, jako jsou například plátky roastbeefu s čerstvým křenem a dijonskou majonézou,“ uvedla Bednářová Častvajová.

V nově koncipovaných jídelních lístcích naleznou cestující uvedené nutriční hodnoty jako obsah sacharidů, tuků a bílkovin a celkovou energetickou hodnotu jídla. Samozřejmostí je již také označení přítomných alergenů. Další novinkou je označení jídel vhodných pro děti a pro diabetiky.

Zdroje: JLV, ČD

Aleš Petrovský , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 15.1.2015 (6:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Služby

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
15.01.2015 (12:24)  
Medzi tými fotkami "Dýňového krému" JLV a skutočnou podobou je akýsi veľký rozdiel v množstve.
Nemuseli ste chalani hneď jesť, najskôr ste to mali odfotiť :)
15.01.2015 (12:02)  
já bych uvítal happy hour u Henry am Zug v railjetech - ono platit za jídlo 300 korun je přece jenom dost.
15.01.2015 (10:31)  
Komín, Josef Petrák - Je v tom trošku chaos, no, jako u těch menu. Některé vlaky mají konec Happy hour v Břeclavi, ale už jsem viděl i WRmee na vlacích 27x, které mělo snížené ceny po celou cestu až do Budapešti.

Nějak ty rozdíly nechápu, no, asi podle toho jak zrovna posádka chce.
Registered user M 
15.01.2015 (10:29)  
Paradoxne slo o Moravan a az u Olomouce, takze okraj okraje:)
15.01.2015 (9:16)  
M: Ale aspoň ho měli v nabídce. :) Jurajovi se to za celou sezónní nabídku nepovedlo objednat. Nikdy nebyl. Asi jezdil jen okrajovými spoji...

Komín: Příklad EC 173 Porta Bohemica - má Happy Hour časově omezenou 11.56 - 16.53, což jsou časy odjezdu z Děčína a příjezdu do Břeclavi. Dál už je to za plnou palbu.

http://www.jidelnivozy.cz/jidelni-vozy-ec-ic-r/
Registered user JiP 
15.01.2015 (9:03)  
M: Musm s vami souhlasit, ze porce JLV byly dosti "dietni" vzdycky, takze jestli ted jsou dietni jeste slozenim.....aneb draze zaplaceny hlad.
Registered user JiP 
15.01.2015 (9:01)  
Taky me fascinuje ta neustala predstava CD a JLV ze vedi a rikaji mi co kdy a jak mam chtit a potrebovat. Jidelni vozy by mely byt na vsech EC a Ex ve vsech dennich dobach. To je porad jenom ta nekonecna neschopnost obou zminenych spolecnosti udelat z obcerstveni ve vlaku marketigovy tahak -jak kvalitnim vyberem snidani obedu i veceri. Tady slavne CD a JLV opet sklizeji to co si zaseli v predkonkurencnich dobach, kdy nabidla JLV byla tristni kvalitou a jeste tristnejsi cenou a lide maji zkratka vzito, ze jidlo v jidelnim voze je drahe a vyuziva jeho sluzeb pouze minorita cestujicich. Osobne se domnivam, ze cely koncept cateringu u CD je spatny. Catering by nemel byt v doprave zdrojem dalsiho zisku (JLV) mel by sice pokryt asi svoje naklady ale mel by to byt predevsim kvalitni marketingovy nastroj a o tom ze to funguje svedci jak Leo tak RJ a v podstate veskere standardni letecke linky. Navic klasicke jidelni vozy jsou podle me dost v krizi, protoze napr. u sebe resim jednu a tu samou stalou otazku-kam se zavazadly, ktera vede k tomu, ze si zkratka drobne obcerstveni koupim pred cestou. V tomhle u me vytezi koncept jak Leo tak RJ. Jidelni vuz bych spis dnes chapal, ze tvori predevsim zakladnu pro roznos obcerstveni po vlaku+samozrejme urcity prostor pro ty, kteri jedou jenom s diplomatkou a na ten obed si tam v pohode zajit muzou.
Registered user M 
15.01.2015 (8:55)  
Mel jsem jahlovy salat... Teoreticky by to mohlo byt i dobry, az na dva drobne detaily. Je to naprosta miniporce. I kdyby toho bylo dvakrat vice, tak to nepujde oznacit za normalni porci. Tohle vubec nechapu. Suroviny se na cene podileji jen urcitym dilem, ve vlaku obzvlast. Je to proste degustacni porce.
No a ten horsi problem - nevim, jak zni recept, mozna jsem uplne mimo, ale ty jahly byly bud primo z mrazaku nebo cehosi nebo minimalne velmi dobre vychlazene. Takze tepla zelenina a k tomu ledovy jahly. Teoreticky dobry jidlo, prakticky hrozny.

Edit: tohle tedy asi bylo jeste na starem listku.
Registered user Komín  mail  
15.01.2015 (7:52)  
Ve článku je uvedeno, že sleva Happy hours platí na území CZ a SK. Myslím, že platí i v Maďarsku, možná se ale mýlím.
15.01.2015 (7:43)  
Z čehopak asi usuzují, že restaurační vůz využijí jen cestující mezi Žilinou a Prahou? Jedu-li v době snídaně, oběda či večeře, rád jej využívám i na svých pravidelných cestách mezi Českou Třebovou a Prahou (když už tu ty expresy zastavují :)) a rozhodně mi je nenahradí nabídka minibaru, odpovídající spíše svačině. Dost lidí jej zjevně využívá i na cestách z/do Olomouce či Pardubic, podle délky úseku a denní doby k většímu či menšímu občerstvení. Naopak celou trasu tam určitě nikdo nesedí. A Pendolino snad ani pořádnou restauraci nemá, nepletu-li se. Ještě, že u nás jezdí i jiné expresy, než jsou ty souběžné s Pendolinem... :)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko