Praha — Vlajková loď dopravce České dráhy, hvězda propagačních materiálů a v současné době nejrychlejší spojení mezi Prahou a Ostravou. I tak by se dal popsat produkt SC Pendolino, na které jsou nasazovány jednotky řady 680 a aktivním naklápěcím systémem. Jak už bývá dobrým zvykem, další část seriálu bude psána v ich formě. Vzhledem k tomu, že jsem již ve vlaku Českých drah jednu věc v den testu zapomněl, tak by se pravděpodobně další ztráta nesetkala s přílišným pochopením personálu kontaktního centra. Nicméně, prémiový produkt, který má dokonce i přepážky prioritního odbavení – a to nejen v pražském ČD Centru – si i tak zaslouží bonusový test. Ještě před nástupem do jednotky, na které se skvěl nápis „Nenastupovat“, tedy moje kroky vedly do největšího z ČD Center v České republice. V nové odbavovací hale stanice Praha hl.n jsem zamířil ke žlutě označené přepážce prioritního odbavení, která je určena např. pro zákazníky využívající vlaky SC, ale také pro cestující první třídy, těhotné ženy apod.
Má scénka se týkala toho, že jsem si chtěl v automatu ČD (UNIPAJ) vyzvednout jízdenky, jako to dělám vždycky, ale najednou to nešlo. Pracovnicí za přepážkou mně bylo sděleno, že taková možnost zde již není. Zeptal jsem se tedy, co mám dělat, když nemám jízdenku na telefonu, ale když jsem při nákupu v e-shopu zadával číslo In-karty, zdali mi nestačí právě tato karta. Odpověď mě překvapila – pracovnice za přepážkou prioritního odbavení mi oznámila, že to takto nefunguje a samotná In-karta mi ve vlaku stačit nebude… což je samozřejmě mylná informace.
Pokud nakupujete jízdenku přes e-shop ČD a jako číslo dokladu zadáte číslo In-karty, tak se doklad zobrazí průvodčímu při načítání vaší karty na jeho přenosné pokladně (POP). Zde to tedy dráhy se zvláštním odbavením projely na plné čáře. Nebyl bych to já, abych u tohoto zůstal. Vybral jsem si jinou přepážku (konkrétně informační) a položil jsem stejný dotaz. Zaměstnance dělilo od sebe asi osm přepážek, ale u pána na informacích již In-karta (za daných podmínek) ve vlaku jako jízdní doklad postačovala, a tak jsem mohl zcela s klidným svědomím nastoupit na palubu spoje SC.
Palubní servis
Jednotka se mohla pyšnit čistou vozovou skříní a funkčním vnějším i vnitřním elektronickým informačním systémem. Při nástupu do vozu první třídy mě nevítal žádný zaměstnanec ČD ani stevard JLV. Vůz byl uklizen, koberec byl bez zjevných nečistot, stejně jako sedačky. V zavazadlové polici se nacházely různě poházené brožurky palubního průvodce a časopisy ČD pro Vás. Nerezové patky stolků byly upatlané a bylo vidět, že nikoho moc nezajímají. Interiér působil svěžím dojmem, ale na potahu sedaček, podhlavnících i některých ostatních součástech interiéru se již nenávratně podepsal vysoký proběh a stáří jednotek. Dopravce by se měl zamyslet, zdali již nenastal čas na výměnu potahů sedadel.
Ještě chvilku zůstaneme u podhlavníků, které jsou bílé se stylizovanými nevýraznými logy ČD. Pravděpodobně bych se zamyslel, zdali do prémiového vlaku nepořídit brandované podhlavníky s novým logem ČD, které se používají např. ve vozech řady A, popř. s logem vlaku SC Pendolino. Interiéru by to dodalo další punc výjimečnosti. Zásuvky 230 V byly funkční, stejně jako automatizované hlášení. Klimatizace spolu s topením plnily svoje role v pořádku, teploměr se ustálil na 24,0 °C.
Wi-Fi připojení bylo funkční prakticky po celou dobu jízdy (až na výjimky dané špatným pokrytím signálem mobilních operátorů), dokonce fungovalo (byť velmi pomalu) i tam, kde Wi-Fi ostatních dopravců vypadává úplně. Je zkrátka vidět, že ve vlaku SC bylo zvoleno kvalitní řešení konektivity. Palubní portál taktéž fungoval bez větších problémů na telefonu s OS Android. Na rozdíl od portálu LE jsem si mohl přehrát bez problému hudbu, ale také objednat i občerstvení z bistra, čehož jsem ale nevyužil. Oproti ostatním dopravcům na portálu nejsou zatím poskytovány filmy či seriály.
Zhruba deset minut po výjezdu z Prahy mi byl nabídnut uvítací drink v podobě Bohemia sektu. Na výběr jsem měl alkoholickou a nealkoholickou variantu. Vzhledem k tomu, že mě čekala ještě cesta do Olomouce a zpět, zvolil jsem tu alkoholickou ze Starého Plzence. Pevně věřím, že to na další průběh testu nemělo žádný vliv!
Co mě velmi potěšilo, byl fakt, že nabídka welcome drinku proběhla ještě před kontrolou jízdních dokladů a já tak měl pocit, že i pro našeho největšího dopravce není kontrola jízdenek alespoň ve voze první třídy vlaku SC tou hlavní mantrou. Ve voze nás bylo zhruba osm, a tak vlakvedoucí-stevard, jak se správně funkce v SC vlaku jmenuje, zvládl roznos drinků velmi rychle. Následoval roznos denního tisku z praktického vozíku, včetně časopisu Euro, a zároveň probíhala kontrola jízdních dokladů. Načtení dokladu z In-karty proběhlo zcela bez problému, a cesta tak mohla dále pokračovat.
Dvacet minut po vyjetí z výchozí stanice se objevil stevard s vozíkem (starý typ, nikoliv prezentovaný nový, vyrobený na míru pro SC vlaky) a nabídkou občerstvení v ceně jízdenky. Na výběr jsme dostali z perlivé či neperlivé vody (kde jsou ty časy výběru z džusů, coly, ledového čaje atp…), kávy, čaje nebo kakaa; a jednoho snacku. V nabídce byl ovocný salát, sendvič (tradiční trojhránek) nebo jogurt Activia s müsli (standardní jogurt, který znáte z obchodu, tedy žádné ČD/JLV speciální balení). Pokud čekáte nabídku propagovaných „freshových“ baget, čekáte marně – nic takového mně bohužel nabídnuto nebylo. Vybral jsem si tedy perlivou vodu, ovocný salát a kakao. K mé hrůze jsem zjistil, že se stále servíruje kakao do miniaturního okrového kelímku, nesčetněkrát kritizovaného. Oproti parádě se sektem na začátku to pak působí jako ledová sprcha.
Obědváme ve vlaku
Bylo zřetelné, že palubního personálu JLV se na vlaku nachází menší množství, než by bylo potřeba, jelikož většinou nešlo o průchody, ale spíše přelety vozem s objednávkami do druhé třídy, která se nyní nachází v čelním voze jednotky, kde původně byl taktéž vůz třídy první. Naštěstí se mně podařilo stevarda-atleta JLV zastavit a požádat jej o jídelní lístek. Menu bylo obratem doneseno, dokonce mi bylo doporučeno, co si mám dát. Nikdo si však od roznosu občerstvení nevšímal odpadků na mém stole, a to jsme se nacházeli již za Pardubicemi.
Za zhruba tři minutky od přinesení menu přichází protentokrát slečna stevardka JLV pro objednávku. Objednal jsem si grilované vepřové koleno s čerstvým křenem, hořčicí a chlebem spolu s borščem. Slečna stevardka odnáší konečně polovinu odpadků ze stolu, avšak prázdnou skleničku od sektu zde nechává být. Využívám čekání k návštěvě toalety, která svojí velikostí připomíná spíše únikový modul, ale je čistá, nezapáchá, a jsou zde k dispozici všechny hygienické potřeby vč. např. sáčků na použité dámské potřeby. Teplá tekoucí voda zdá se být doménou dopravce ČD. Při mytí rukou slyším procházet někoho přechodovými dveřmi a po opuštění toalety vidím již můj boršč naservírovaný na stole. Bez okolků – chutná výborně. Poctivá porce, zakysaná smetana a velký kus vařeného masa dodává polévce opravdu styl. Dokonce jsem díky chuti polévky ochoten zapomenout i na ten tvrdší chléb.
Hlavní jídlo bylo přineseno poněkud příliš brzy, a tak mně chladlo na stole, než jsem dojedl boršč. Porce kolena mě překvapila: není v něm, ačkoliv to může vypadat, žádná kost. Vše je čisté a chutné maso. Kolínko se krásně rozpadalo a výborně – ne, excelentně – dochucená omáčka byla krásnou tečkou za tímto příjemným gastronomickým zážitkem. Čerstvý křen mi občas vehnal slzy do očí, a možná právě díky tomu jsem raději přehlížel hořčici, kterou bych si vynikající chuť celého jídla jen pokazil. Pro znalce sortimentu JLV snad jen dodám, že svíčková získala významného konkurenta a určitě vám boršč i koleno doporučuji. Po platbě za občerstvení následoval krátký rozhovor se stevardem, zdali jsem spokojený a jestli mi chutnalo. Celkově se mi výkon stevarda JLV líbil a určitě patří k tomu lepšímu v řadách JLV.
Příjemně naladěný, posilněný a odpočatý jsem vystoupil v Olomouci a tentokrát se se mnou u dveří loučila známá vlakvedoucí ČD SC. Pendolino je určitě kvalitní vlak, ale už ne tak kvalitní produkt.
Vlajková loď v proměnách
Stojí za připomenutí, že svou dnešní podobu vlaky SuperCity nemají od začátku. Ani po necelých devíti letech se jeho pozice v portfoliu Českých drah tak úplně neustálila: nejdříve se plánovaly jízdy do zahraničí, poté se vlak usadil na trasu Praha – Ostrava, pak následovala Vídeň a Bratislava. Pak bylo vedeno SC Pendolino jako Brněnský expres, následováno Žilinou. Testovací víkendové jízdy do Chebu a Františkových Lázní vyústily v současný stav, kdy se provoz vlaků SC ustálil na vnitrostátní trase Praha – Ostravsko s dvěma páry prodlouženými i na relaci Praha – Františkovy Lázně.
Četné změny také do dneška provázejí tarif platný ve vlacích SC a stejně tak i servis: chvíli dostáváte jako dezert čerstvě rozpečené sladké pečivo, poté lacinější „no name“ sladkost a pak raději nic. Stejně tak byla rozšiřována i nabídka studených bonusových nápojů i o např. kvalitní limonády ve skle, aby se zůstalo pouze u perlivé či neperlivé vody.
Pendolino také cílilo na byznys klientelu (vzpomínáte také, když ještě byly vlaky SC vedeny i jako „codesharový let“ ČSA), aby vzápětí zrušily (pouze papírově) jeden „tichý“ vůz první třídy a vytvořily z něj třídu druhou. V létě byly místenky zdarma, což přineslo výrazný nárůst cestujících ve vlacích SC, ovšem nově vás v dynamickém tarifu místenek přijde rezervace od 35 do 250 Kč pro druhou třídu (dráhy zmiňují i cenu 0 Kč ve výjimečných případech, kdy je např. vlak již na cestě apod.) a na 100 – 250 Kč pro třídu první.
Žádná z těchto skutečností pochopitelně nemá dopad na dnešní test, v historickém ohlédnutí lze pouze konstatovat, že překotné změny prémiovým produktům nesvědčí, hlavně pokud někdy působí, jakoby firma váhala mezi péčí o kvalitu a snižováním nákladů – a to je škoda. V tomto vlaku totiž dřímá velký potenciál, nicméně je třeba jej objevit. Pokud však potřebujete rychlé spojení na úrovni a nevadí vám si připlatit za místenku, tak vám SC vlaky mohu směle doporučit. Mimochodem, šlo o nejprázdnější vlak ze čtyř testovaných. Níže opět najdete časovou osu servisu v testovaném spoji SC.
SC Pendolino | Stev. | Vlakv. | Σ pers. | Jízda | ||||||
XX:37 | Odjezd ze stanice Praha hl.n. | 20 min | 8 min | 8 min | 55 min | 129 min | ||||
XX:45 | Welcome drink od vlakvedoucí ČD | 11 min | 11 min | |||||||
XX:56 | Kontrola jízdenek, noviny od vlakvedoucí ČD | 40 min | 1 min | |||||||
XX:57 | Bonusové občerstvení od stevarda JLV | 73 min | 39 min | |||||||
YY:32 | Příjezd do stanice Pardubice hl.n. | 2 min | ||||||||
YY:34 | Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. | 72 min | ||||||||
YY:36 | Průchod vlakvedoucí ČD vozem | 28 min | 28 min | |||||||
ZZ:04 | Průchod vlakvedoucí ČD vozem | 42 min | 6 min | |||||||
ZZ:10 | Odchyt stevarda JLV letícího z vozu č.1, kvůli menu | 1 min | 1 min | |||||||
ZZ:11 | Přinesení menu stevardem JLV | 3 min | 3 min | |||||||
ZZ:14 | Přijetí objednávky stevardkou JLV | 8 min | 8 min | |||||||
ZZ:22 | Přinesení polévky stev. JLV | 4 min | 4 min | |||||||
ZZ:26 | Přinesení hlavního jídla stev. JLV | 12 min | 12 min | |||||||
ZZ:38 | Odnos nádobí a krátký rozhovor o jídle se stevardem JLV | 1 min | 1 min | |||||||
ZZ:39 | Platba za jídlo stevardce JLV | 7 min | 7 min | |||||||
ZZ:46 | Příjezd do stanice Olomouc hl.n. |
Můžete rovněž stahovat originál ve formátu PDF.
Vysvětlivky k časovým osám
V casovém sloupci | Ve sloupci akcí a událostí | ||
XX:10 | Odj./príj. dle jízdního řádu | Príjezd či odjezd vlaku ze stanice | |
XX:10 | Dřívější odj./příj. | Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…) | |
XX:10 | Zpožděný odj./příj. | Přímá interakce se stevardem (objednávka…) | |
XX:10 | Čas se netýká odj./příj. | Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD) | |
Ostatní události (mimoř. zastavení…) | |||
V souhrnném časovém sloupci | |||
15 min | Interval 0 - 30 (mimo) | Intervaly týkající se jízdy vlaku | |
35 min | Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) | Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce) | |
70 min | Interval 60 (vč.) a vyšší | Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)* | |
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD) | |||
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD) | |||
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod. | |||
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma. |
Autorský text
K vlakům SC mám několik připomínek. Zrušení možnosti vyzvednout si zakoupenou místenku přes jízdenkový automat mě velmi naštvalo. Netýká se to jen vlaků SC, ale vlaků všech kategorií. Minulý GVD jsem přišel na nádraží, vytisknul jsem si místenky na daný den a všechno bylo v pořádku. Dnes mám dvě možnosti – místenku bych si musel vytisknout doma na tiskárně, čímž bych ovšem za týden spotřeboval inkoust, protože si beru průměrně 5 místenek za den, nebo si nechat místenku zaslat přes SMS. Problém je ten, že když pak někoho vyhazuju ze svého místa, nemám žádný doklad v ruce, že to místo je opravdu moje – už dvakrát se mi stalo, že jsem musel vyhodit Rakušana z mého místa v Business oddíle a věřte, dívali se na mě velmi divně, když jsem jim jako doklad předložit SMS zprávu na displeji telefonu. Bohužel to České dráhy nedomyslely – místenka nahraná na In kartě je dobrá pro průvodčího, nikoliv pro cestujícího, který nemá nárok na své místo čím prokázat.
U vlaků SC mohu pochválit profesionální přístup vlakových čet, nicméně produkt jako takový nepovažuji za příliš kvalitní, a to z několika důvodů:
Ve voze 1. třídy chybí vlakušky/stevardi – v praxi to znamená, že pokud něco chci z bistro vozu, nemohu si pro to poslat vlakušku, ale musím se zvednout sám (pokud zrovna nemám PC, abych si objednal on-line). Navíc ochota personálu JLV obsluhovat cestující v 1. třídě není zrovna velká. V 1. třídě prémiového produktu by měla být obsluha pořád. Já do bistro vozu chodit odmítám (jsem prostě pohodlný), tedy výsledek je takový, že JLV nemá zisk a já jako cestující jsem se službami nespokojený.
Vůz 1. třídy je řazen uprostřed soupravy a prochází jím cestující 2. třídy – u prémiového produktu by opravdu mělo být dodrženo skupinové řazení vlaku. Od doby zrušení vozu 1. třídy č. 1 nestojí vlaky SC za nic. Stejný problém je i u vlaků ICE – řazení Ampzf + ABmpz + WRmz + ostatní vozy 2. třídy považuji za katastrofické a z tohoto důvodu pro mě nikdy nebudou SC a ICE kvalitní vlaky. Jako cestující 1. třídy požaduji komfort a od 2. třídy chci být oddělen. Ne že přes můj vůz 2. třída celou cestu prochází.
A k tomu Bohemia sektu – ČD mají stále obrovský problém poskytnout welcome drink i cestujícímu, který nastoupí do 1. třídy v Olomouci a jede do Ostravy. Welcome drink dostanou vždy cestující z Prahy, ovšem při nástupu v Pardubicích a Olomouci už záleží jen na náladě personálu – abych to doložil přesnými čísly: při sedmi cestách v 1. třídě SC z Olomouce do Ostravy jsem welcome drink dostal čtyřikrát, přičemž ostatní cestující z Prahy na stolcích skleničky od sektu měli. Jednou se mi stalo, že i když jsem jel z Prahy, welcome drink nebyl vůbec. Nikdo se nepřišel omluvit, prostě nezájem – vždyť oni to šampaňské nikde negarantují, tak co by se namáhali…
Jenze z Ceske drahy pochopitelne podrobna data nezverejni, tak se muzeme aspon pokusit sestavit nejaky priblizny odhad.
Ja jel ve stredu v 7:19 z Ostravy do Pce a v tichem vagone nas bylo maximalne 15 a popravde receno nevidim duvod proc se domnivat, ze vsechny ostatni stredy v 7:19 bude narvano...
Ahtisaari: Blbosti. Ale až se dostaví koridor na Budějovice, tak tam by šlo Pendo zvážit, stejně tak Plzeň.
Dříve jsem s Pinďou Klopičem jezdila, ale pokaždé jsem tak tři dny nemluvila. Loni zřejmě změnili náplň klimatizací a problém odezněl. Naštěstí, protože paštikář junior (označení bez negativní konotace), se kterým jsem začala jezdit pravidelně se v exponovaných časech zcela zaplnil. A má v takové situaci pro mne málo místa na sedadle, nevýkonné občerstvení a toalet asi tolik jako autobus, což je nepřijatelné (ta jediná velká je stejná jako v regionově a díky neintuitivní obsluze se běžně potkávají lidé potřebu konající s těmi kteří se na to teprve chystají). Takže jsem se k Pinďovi ve dvojce vrátila a nemohu si ho vynachválit - více místa než u Leoše a hlavně v pondělí ráno klid na dospání se. Souhlasím ale s tím, že ČD by měly pro SC najít místo na trhu - ta zkušenost, kterou popisuji je anomálie, kdy se "prostí lidé" bojí Pinďou jezdit, neb jsou masírováni "exkluzivitou produktu" a jdou k "levné" konkurenci, přestože není prakticky žádný cenový rozdíl. Samostaná kapitola je pak pro mne gastronomie (na které se čísla neudělají), kde se ČD IMO vydaly náročnou cestou. Líbí se mi, ale uznávám že má 4 jídla do měsíce podnik nevytrhnou (palec nahoru za sezónní změny jídelníčku)
Aleš napsal, že využívání první třídy je velmi bídné. Je pravda, že odpadl jeden vůz, každopádně na většině spojů těch 20 - 50 lidí v jedničce je, což až tak hrozné není
O "výdělečnosti" Pendolin se občas objevovaly debaty před nástupem konkurence a je jasné, že po nástupu konkurence se to určitě nezlepšilo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.