..: ČD zavádí vlaky Rx, „rychlíky vyšší kvality“ :..

Bbdgmee interiér, foto: Matouš Danielka Praha - Ačkoliv České dráhy několik posledních let masivně investovaly do nákupu nových vozidel či modernizací starších, běžným rychlíkům se tato obnova až na výjimky většinou vyhýbala. To se nyní změní, nejen díky uvolňování vozů z vlaků EC směřujících do Rakouska, které jsou nahrazovány railjety. Ke zlepšení dochází také díky modernizacím vozů pro rychlíky přímo určených a zejména nákupem zcela nových rychlíkových jednotek. Díky tomu, že obnova vozového parku dorazila k rychlíkům až mezi posledními, staly se pro mnoho cestujících synonymem pro starý vlak s koženkovými lavicemi pro osm. Zřejmě proto se České dráhy rozhodly rychlíkové linky, na kterých již obnova proběhla, zvýraznit novým marketingovým označením Rx [čti Rex]. To má cestujícím garantovat předem deklarovanou kvalitu.

Rx - co lze očekávat?

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Mezi první linky, na nichž budou běžné rychlíky nahrazeny kategorií Rx, patří (od prosince 2014) linka Praha - Plzeň - Cheb / Klatovy. Další budou postupně následovat tak, jak budou přicházet další modernizovaná a nová vozidla. Na vlacích Rx dopravce garantuje, že alespoň 80 % soupravy bude sestaveno z nových či modernizovaných vozidel, přičemž se za modernizované vozidlo rozhodně nebudou považovat vozy řady B, byť by byly revitalizovány. V každém vlaku bude alespoň část vozů klimatizována a většina vozů v soupravě bude disponovat zásuvkami 230 V. Hlášení o jízdě, následujících zastávkách a mimořádnostech bude probíhat prostřednictvím vlakového rozhlasu a velká část vozidel bude vybavena i elektronickým informačním systémem. Původní rychlíkové vozy budou moci být nasazeny jen v době přepravní špičky. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský k tomu dodává: „Snahou je, aby byly i posilové vozy v kvalitě Rx. Nicméně ne vždy to bude možné, už s ohledem, že některé posilové vozy jsou řazeny např. 2x týdně, např. v pátek a v neděli. Přesto se budeme snažit, aby i tyto vozy byly alespoň revitalizované (bez koženky). V domovské stanici Cheb, odkud budou vypravovány první vlaky kategorie Rx, jsou dnes v podstatné míře již jen revitalizované vozy.“

Nasazovaná vozidla

Oddíl 2. třídy vozu ABpee347 ČD, foto: Michal Šimek Jako první se cestující na vlacích Rx setkají s vozidly, která byla modernizována. Půjde tak zejména o vozy z tzv. trnavských rekonstrukcí, jako jsou vozy řady Bee/Bpee, jež jsou v současnosti nahrazovány na výkonech EC vlaků do Vídně jednotkami ČD railjet. Tyto vozy budou postupně doplňovat vozy Bbdgmee a Bfhpvee, které jsou vybaveny plošinami pro imobilní cestující a nabízejí také bezbariérová WC. Do konce tohoto roku by pak mělo dojít k dodávce kombinovaných vozů 1. a 2. třídy ABpee a vozů Bdtee, které ale na rozdíl od ABpee prošly jen tzv. malou modernizací (zůstávají stahovací okna, není dosazen uzavřený systém WC). Nová vozidla se na spojích Rx začnou objevovat koncem roku 2015, kdy mají začít dodávky nových elektrických jednotek odvozených od souprav RegioPanter. Tyto jednotky, jejichž dodávky mají být ukončeny do konce 1. pololetí roku 2016, budou ale oproti stávajícím RegioPanterům upraveny pro dálkovou dopravu. K dalším vozidlům, která by se měla na spojích kategorie Rx objevovat, budou v budoucnu zřejmě patřit také vozy vzniklé z dnešní řady Bp, na jejichž modernizaci v současnosti probíhá výběrové řízení

RegioPanter, interiér 2. třídy, foto: Matouš Vinš Tak jak budou postupně docházet další modernizovaná či nová vozidla, by v příštích zhruba dvou až třech letech mělo dojít k výraznému nárůstu kvality nasazovaných vozidel na vnitrostátní rychlíky, které byly až doposud nejvíce zanedbávány. Přesto by se dala najít i nějaká výtka nové kategorie Rx, jako je třeba modernizace vozů Bdtee v stávajícím skromném rozsahu bez klimatizace a elektronického informačního systému. Kdyby jimi modernizované Bdtee disponovalo, mohla kategorie Rx garantovat nikoliv, že 80 % vozů bude modernizovaných, nebo nových, ale zároveň že tyto vozy budou i klimatizované. Také garance hlášení v těchto vozech mohla být na vyšší úrovni včetně vizuálního informování namísto garance pouze slovního hlášení.

Bez informačního systému a zčásti i zásuvek je také část modernizovaných vozů z první série trnavských rekonstrukcí, které budou na vlacích Rx též nasazovány. U těchto vozů se ale počítá s dosazením chybějících zásuvek, informačního systému apod. v rámci v rámci periodických oprav, ke kterým jsou vozy průběžně přistavovány. Na druhou stranu těchto vozů řady Bdtee nebude větší množství, a tak se objeví zřejmě jen na 2 rychlíkových linkách. Bylo by vhodné, kdyby s postupující modernizací vozového parku Českých drah mohly v budoucnu zaujmout pozici posilových vozů, kde by nahradily vozy řady B, jež tomu v omezené míře budou sloužit v nejbližší době. Naopak nové elektrické jednotky, se kterými se první cestující v rychlících Českých drah svezou v příštím roce, nabídnou nad rámec garancí spojů Rx i nízkopodlažní nástupní prostory a Wi-Fi připojení v celé soupravě.

Zdroj: České dráhy

JiříK. | 2.9.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JOHNZ 
02.09.2014 (15:48)  
Sim: Ten bordel s kategóriami robí, čo viem, jeden systémový špecialista a podľa zmeny kategórie EC/Ex je poznať, na ktorej strane rieky Moravy je zrovna zamestnaný :D
registrovaný uživatel Jackub 
02.09.2014 (15:40)  
Když už je řeč o klimatizaci - jaký je problém nastavit ji ve všech vozech tak, aby tam bylo pořád 21/22 stupňů (prostě pokojová teplota)? Taková teplota vyhovuje drtivé většině populace, a to v každém počasí/roční době.

Vím, že se doporučuje, aby rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou nebyl vyšší než, tuším, 5 C, ale v zimě to tak mají všichni (asi nikdo nemá doma např. -10) a v létě je zase nesmysl mít uvnitř 30, to je o život...
registrovaný uživatel SYN 
02.09.2014 (15:39)  
Na tom si zase někdo splnil nějakej projekt, odškrtnul si splněný políčko, a než se příjde na to že to (překvapivě) v podstatě nic nevyřešilo tak uplyne několik let a autor už z toho žádný problém mít dávno nebude...

Kategorií už tu máme i tak bohatě dost, stačilo by je smysluplněji využívat a zároveň víc dodržovat (sliby jsou hezké, uvidíme co skutečnost).

Pokud by však někdo trval na tom že současné kategorie mají naznačovat výhradně frekvenci zastavování konkrétního spoje, pak bych navrhoval to Xko doplňovat ke každé kategorii která splňuje nějaký rozumný standart (ale pokud možno by to chtělo pak dotáhnout až tak daleko že když vlak požadovanou úroveň z nějakých "okamžitých objektivních důvodů" nesplňuje tak dojde (řekněme alespoň na "denní" úrovni) k průběžnému přeznačení (tedy že slíbený Osx11111 vyšší kvality dnes holt měl náhradní soupravu tak vyjede jen jako Os11111). S tím že si pak zadavatel může celkem jednoduše vyjet jakmoc se slíbenou kategorii dařilo dodržet...

Jinak by ještě bylo hezkým parametrem kdyby u každého spoje byl uveden průměrný věk soupravy (jasně, i s tím se dá poněkud čarovat, ale ne až tak moc) to by prozradilo mnohé i laikům...
registrovaný uživatel SYN 
02.09.2014 (15:21)  
Co má personál umět ovládat na klimatizaci? Ta se, pokud je opravdu klimatizací, dá jen zapnout a vypnout.

Tak to je jako byste řekl že lednička je prostě ledničkou a není na ní co nastavovat... mýlka, prakticky každá lednička disponuje termostatem (případně jeho složitější digitální verzí) kterou máte možnost ovlivnit požadovanou teplotu uvnitř (v rozmezí několika stupňů Celsia).
"Opravdová klimatizace" má obvykle dva základní parametry, a to jednak teplotu a druhak sílu "foukání", samozřejmě můžete udělat i takovou ve které jeden (či oba) z těchto parametrů uděláte natvrdo nastavené ale není to obvyklé, jelikož lidé a podmínky jsou různé a je vhodné se jim přizpůsobit...
Abych to nějak uvedl do souvislostí - ani v takovém B nebylo topení nastaveno na jednu hodnotu ale dalo se nějak ovlivňovat (kličnou málo-hodně).

Samozřejmě, cestuje-li HD prostředkem větší množství lidí, nelze se přizpůsobit jednomu každému z nic, ani nelze očekávat že se v průběhu jízdy uspořádá hlasování (o tom na jakou teplotu klímu nastavit) nicméně o to větší zodpovědnost pak spočívá na personálu aby zajistila že zvolená teplota (případně intenzita foukání) nebude nijak hraniční/extrémní nýbrž že bude rozumně vyhovovat většině cestujících. Pokud se na klimatizaci dá spolehnout že tuto hodnotu jde nastavit jednou provždy - tím lépe, ovšem při současném stavu techniky a často výrazných změnách počasí ze dne na den bych očekával že občas bude do nastavení vhodné zasáhnout...
registrovaný uživatel Sim 
02.09.2014 (14:50)  
Zluti jezdi v kategorii IC, stejne jako cerni ... tedy v kategorii, ktera jiz pred jejich prichodem existovala. Zatimco zluti se k ni hrde hlasi, cerni ji schovali pod svuj obchodni nazev ... ktery je ale podstatne odlisny od jakehokoliv nazvu kategorie vlaku.
Pokud je tu nekdo odbornik na tanecky kolem kategorii vlaku, je to nas narodni dopravce (zejmena ve spolupraci s ZSSK):
- SC neni dopravni kategorie, ale obchodni znacka, prestoze se to tak tvari
- jeden a ten samy vlak jede nekdy jako Ex, jindy jako IC/EC, pripadne se to hybe mezi Ex a R ... vzdy podle toho, jak se da klickovat s dotacemi.
- jeden a ten samy vlak je chvili Ex, po prejeti o kus dal je z nej IC/EC nebo naopak, protoze se dva sousedni staty nejsou schopny domluvit na kategoriich vlaku narodniho dopravce

Zavedenim dalsi kategorie vlaku se situace tezko zjednodusi, zvlast, kdyz:
- to bude v mistech, kde nic jineho na vyber neni
- parametry kategorie budou definovany tak, aby se tam vlastne v pripade potencialniho pruseru dalo schovat ledacos, takze reklamovatelne nebude stejne nic

Myslenka, ze by se cestujicim melo dat nejake spolehlive voditko kvality/urovne cestovani je sama o sobe fajn ... ale "Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastným..."
registrovaný uživatel M 
02.09.2014 (13:47)  
OK, pak tedy v poradku. Ze jezdi na dlouhe trase, to bych moc neresil - kdo jede prave tu dlouhou trasu, tak ma moznost prestupu. Beru to jako nekolik na sebe navazujicich vlaku, ktere jsou urceny pro "mistni" spojeni, ale ne pro dalkove
registrovaný uživatel paolo 
02.09.2014 (13:22)  
M: nadsázka. Samozřejmě, že přestoupím v Olomouci do Pendolina, pokud tedy jedu ráno. Nakonec i odpoledne to bez přestupu vychází blbě. Já si jen posteskl nad kvalitou vagónů, které jezdí na jedné z nejdelších tras v ČR.
registrovaný uživatel M 
02.09.2014 (13:15)  
paolo - a ma nejaky konkretni duvod, proc v olomouci neprestoupis do ultraorionexpresu? Proc si lide vyberou tu horsi moznost a pak si na ni stezuji?
02.09.2014 (13:14)  
Jiří Hasil: Proč bych měl rozlišovat vlaky (Sp a R) podle objednatele, když v principu dělají totéž - vymetají každé zásadnější nádraží? Jasně, abych pak mohl mít rychlíky s hvězdičkou "v úseku A - B odbavení jako ve spěšném vlaku". :) Keep It Simple Stupid (KISS) u ČD asi neznají.
registrovaný uživatel paolo 
02.09.2014 (12:43)  
Gratuluji železničním cestujícím z Plzně, Chebu a Klatov zvýšení komfortu cestování na úroveň 70. let XX. století. Jsem tomu rád, protože ač z východu Moravy, tuto trať používám cca 2-3x ročně. Takže po přestupu z rychlíku Luhačovice - Praha mi vlak Rx bude připadat jako Orient Express.
  1 ... 12 13 14 15 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2025 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko