Berlín — Krátce před Štědrým dnem proběhla jako blesk tiskem, televizí i jinými sdělovacími prostředky včetně webových stránek zpráva, že po téměř dvou letech zkoumání EBA (Eisenbahn Bundesamt) udělil ICE třetí generace od Siemensu provozní povolení pro vlaky osobní přepravy („techničák“). Čtyři soupravy byly předány DB v pátek před Štědrým dnem, dalších 12 je připraveno k předání. Původní termín plnění prvních dodávek byl v říjnu 2011. Vznikly diskuse o průkazu kvality a do jednání se vložil EBA. Začaly zkoušky, zejména nového SW, vrcholící zkouškami moderního řídícího systému. Ty byly v prosinci ukončeny a EBA vydal kladný verdikt. DB dosud jezdily bez provozní rezervy. Soupravy nebyly přes Vánoce zařazeny do turnusu, ladil se zácvik vlakového personálu. Ke dni 23. prosince 2013 vydal EBA rovněž souhlas pro provoz ICE – Velaro D propojených, zdvojených.
Tisková informace byla natolik obecná, že neuvedla podrobnosti zkoušek SW. Lze se domnívat, že zejména u brzdového systému a systému řídicího mohlo jít o V&V Program (Verification and Validation), poprvé použitý u Space Shuttle, dále v leteckém a jaderném průmyslu. Především se hledají možné Common Mode Failures (chyba ze společné příčiny).
Siemens v euforii prvotního sdělení situaci nazval „Vánočním darem“ od EBA.
Zdroje: ZDF, N-TV, Siemens
Pokud by se stavelo jako mezi Frankfurtem a Kolinem tak mozna ano (pominme, ze sami Nemci s tim nejsou uplne spokojeni), ale VRT ciste pro VRV ma smysl stavet tam, kde pak pojede jeden vlak za druhym. Takova relace u nas proste neni - neni to ani trat Praha-Ostrava, ani zadny tranzit. Podivejte se na jih - ani bohate Rakousko neslo do takoveho dobrodruzstvi a ze se sehr geehrte Hofräter rozmachli.
Ona jaksi jednotka VRV je schopna si poradit s uplne jinymi krpaly nez klasicky vlak. Navic stavet trat mimo zastavene uzemi a nemuset se snazit za kazdou cenu trefit do stavajicich zastavek po ceste je hodne velka uspora.
Vyložene VRT pro vnitro jsou u nás až zbytečný luxus, vzhledem k tomu, jaká je to investice a jaký přínos to přinese .. Dle mého skromného názoru pro naše vnitro je udeální 160 - 200 kmh ..
Samozřejmě, pokud to bude v celé trase vozit jeden dopravce, bude to jednodušší a nejspíš i levnější, s tím souhlasím. Nesouhlasím ale s tím, že by se jízdné mohlo zlevnit pouhým vyřazením ČD z toho řetězce a objížděním ČR. Jak jsem tady uvedl, DB i ÖBB si za kilometr účtují výrazně víc než ČD. Navíc je to po germánském území i delší, takže se domnívám, že to prostě bude dražší.
Něco jiného by bylo, kdyby nějakou mezinárodní relaci, např. Praha - Berlin vzal na sebe nějaký soukromník a začal to jezdit komerčně na své triko. Jančura by to byl schopen jezdit levněji, protože má nižší provozní režii, nemusí živit darmožrouty na nábřeží, platy personálu jsou také nižší než u ČD a rozhodně jeho cateringové služby (i když k nim mám výhradu) netrpí tzv. malou domů, jako je to u státních ČD/JLV. Vlastní prodejní systém mimo mezinárodní ARES/HAFAS/Resarail také ušetří prostředky.
A proto je jizdenka na EC pres Prahu za 49 nebo 59, zatimco v ICE, ktery nas objizdi 129...
Joska Holibajda: Pokud chce nekdo resit cenu, tak si to pres internet koupi. To neni snad takovej problem...
Samozřejmě že ano, ale to nabízejí i ČD (momentálně mají Včasnou jízdenku za 818,- Kč = cca 30 €). Takže i tady platí, že Regiojet prostě nebude jezdit za polovinu toho co ČD.
Jízdenky tohoto typu ale mají své nevýhody - např. musí být zakoupeny s předstihem, jsou vázány na konkrétní spoj nebo je jejich počet omezen. Proto jsem kalkuloval s obyčejnou jízdenkou, kterou lze zakoupit kdykoliv bez omezení.
EDIT:
Ještě doplnění k obyčejné jízdence Praha - Berlín:
ČD: 141 km za 10,80 € (7,66 ct/km)
DB: 244 km za 51,00 € (20,90 ct/km)
Takže nadávání na drahotu ČD je neopodstatněné.
Údaje o cenách nejobyčejnější jízdenky jsem našel na http://jizdenka.idos.cz/NT.aspx:
DB: Berlin - Schöna Gr., 244 km, 51,00 EUR (20,90 ct/km)
ČD: Schöna Gr. - Břeclav Gr., 462 km, 65,20 EUR (14,11 ct/km)
ÖBB: Břeclav Gr. - Wien Meidling, 87 km, 20,00 EUR (22,99 ct/km)
Já bych to rozhodně nenazýval parazitováním ČD.
Mimo realitu je snění lidí, kteří si myslí, že "Jančura bude do Berlína jezdit za polovinu toho co ČD". Pokud tam Jančura bude jezdit, tak ve spolupráci s DB. V současnosti činí cena obyčejné jízdenky Praha - Berlín 61,80 EUR. DB z toho má 51 EUR a ČD jen 10,80 EUR. Pan Jančura může celkovou cenu snížit maximálně o 17,5% a to jen v případě, že sám bude jezdit úplně zadarmo. Leda že by přesvědčil Němce, aby se také vzdali části svého podílu. Ale nevím, jaké argumenty by je k tomu mohly dotlačit...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.