..: Zimní test dopravců, díl první (úvod) :..

LE a SC v Praze, foto: Aleš Petrovský Praha — Odeznělo úvodní nadšení i mediální humbuk a situace na železniční spojnici Prahy a ostravské se aglomerace stabilizovala. Tři dopravci a čtyři produkty figurující v našem spotřebitelském testu soupeří o přízeň zákazníků a od toho se také odvíjejí jejich hospodářské výsledky. Ty však nejsou předmětem našeho hodnocení. Není tajemstvím, že úroveň služeb na trase Praha – Ostrava a odbočných větvích konkurence rapidně zvýšila. Náš magazín se zaměřil na podrobné hodnocení průběhu cesty na trase Praha – Olomouc u všech tří pravidelných dopravců. LEO Express s vlaky LE, RegioJet s vlaky IC/EC a České dráhy s vlaky SC a IC/EC/Ex. ČD budou tedy v testu zastoupeny dvakrát – jednou s kategorií SuperCity a podruhé s EuroCity (dříve Ex), jelikož jde o rozdílné produkty. U všech dopravců jsme využívali první, resp. business třídu, která by měla přinést vždy nadstandardní servis. V první části ze šesti se zaměříme na to, co jednotliví konkurenti slibují.

České dráhy – produkt Ex/IC/EC

Ex ve směru na Ostravu, foto: Aleš Petrovský Majoritní český dopravce se letos vrací k rozmanitějšímu kategorizování vlaků Praha – Ostrava – Bohumín (– Slovensko) namísto předchozího většinového označení Ex. V následujících textech však budeme jeho spoje označovat jako expresy. České dráhy na svém webu definují kategorii Expres následovně: „Vlaky pro cestování na dlouhé vzdálenosti v rámci České republiky i do zahraničí zastavující pouze v nejvýznamnějších stanicích, bez příplatku, vozy 1. a 2. třídy, ve vybraných expresech jsou řazeny restaurační vozy nebo je poskytováno občerstvení formou roznáškové služby (občerstvení není zahrnuto v ceně jízdenky), možnost rezervace míst.“ Dráhy u vybraných vlaků Praha – Ostrava nabízejí prémiový servis v první třídě, jak jej samy nazývají. Konkrétně jde o EC 142-153. ČD uvádějí, že o cestující pečuje nejen vlakový doprovod a zaměstnanci cateringové společnosti, ale i tzv. vlakušky. V první třídě tak obdržíte denní tisk a vodu, nebo teplý nápoj. Obojí vám vlakuška přinese na vaše místo. Nechybí ani jídelní vůz ČDrestaurant se servisem JLV, v němž si dáte i plnohodnotné teplé pokrmy přímo v jídelním voze, nebo vám je obsluha přinese k vašemu místu.

Interiér vozu Apee, foto: Aleš Petrovský

Na expresech ČD jsou v drtivé většině řazeny vozy první Apee139 s „leteckým“ uspořádáním, zásuvkami 230 V a s polohovatelnými sedačkami. Internetové připojení wi-fi není garantováno, byť se výjimečně může objevit. Na IC Ostravan se můžete o víkendu svézt také jednotkou 471 CityElefant, kde cestující v první třídě paradoxně uvítají pohodlnější sedadla se sklopnými stolky a zásuvkami u vybraných míst. Druh vozu však dráhy blíže nespecifikují a tak v řazení naleznete pouze poznámku, že se jedná o velkoprostorový vůz. Na internetu či v palubním průvodci dokonce není ani zmínka o klimatizaci či zásuvkách. Cestující tak vlastně ani neví, co od vozu první třídy v expresech ČD na trase Praha – Ostrava může čekat.

Jízdní doba mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. činí 3 hodiny a 36 minut (v opačném směru 3 hodiny 39 minut), na trase Praha hl.n. – Olomouc hl.n. 2 hodiny a 30 minut (opačně 2 hodiny 34 minut). Jízdenka první třídy stojí na testované trase Praha – Olomouc 510 Kč, s In-kartou a aplikací IN 25 % (450 Kč/rok) 383 Kč a aplikací IN 50 % (2990 Kč/rok) 255 Kč. Pro zajímavost můžeme uvést i ceny relace Praha – Ostrava. Jízdné v první třídě stojí 722 Kč, s IN 25 % 542 Kč a IN 50 % 361 Kč. Další cestou jsou časové doplatky do první třídy na In-kartě, popř. starší verze aplikace IN 100 % zakoupená před 15. prosincem 2013. Cestující s jízdenkou 1. třídy může také využít čekáren ČD Lounge. Sluší se doplnit, že jde o jediné dálkové vlaky na zmíněných trasách bez povinné místenky.

Co tedy podle webu či palubního průvodce můžeme od cesty 1. třídou vybraným vlakem EuroCity (dříve Expres) na trase Praha – Olomouc očekávat?

  • Obsluhu vlakovým personálem, zaměstnanci cateringové společnosti a vlakuškou.
  • Vodu nebo teplý nápoj zdarma.
  • Denní tisk zdarma.
  • Jídelní vůz s donáškou objednávek na místo.
  • Nabídku z minibaru.

České dráhy – produkt SC Pendolino

Pendolino vyčkává na odjezd, foto: Aleš Petrovský České dráhy brázdí koleje (nejen) mezi Prahou a Ostravou i s vlaky SuperCity, vedenými jednotkami 680 Pendolino. Služby na jejich palubě přirovnávají k letecké dopravě a na webu se také dozvíme: „V současné době žádný jiný vlak neposkytne cestování na takové úrovni jako vlaky SC Pendolino…“ Cestující v první třídě SuperCity obdrží welcome drink v podobě sklenky sektu, denní tisk, vodu, teplý nápoj a jeden snack dle aktuálního výběru (čerstvá obložená bagetka, tradiční sendvič, zeleninový či ovocný salát, jogurt s müsli) zdarma. Cestující může také navštívit bistrovůz (dříve označovaný jako BlueBistro), či si nechat donést pokrmy až na místo. Vůz první třídy má velkoprostorové uspořádání, sedadla jsou převážně umístěna v imaginárních oddílech po čtyřech či po dvou u rozkládacích stolků. Ve voze první třídy, stejně jako v celé jednotce, je poskytováno wi-fi zdarma, vč. palubního portálu, který poskytuje aktuální informace o cestě, hudbu, knihy, hry (vč. Train invaders, kde cestující může soutěžit o jízdné zdarma) či další zajímavé funkcionality, jako online objednávky jídla z palubního bistra či přenos z online kamer na obou koncích jednotky. K dispozici jsou také elektrické přípojky 230 V. Nechybějí uzamykatelná místa pro zavazadla.

Interiér první třídy SC, foto: Aleš Petrovský SuperCity dorazí z Prahy hl.n. do Olomouce hl.n. za 2 hodiny a 11 minut (opačným směrem 2 hodiny 12 minut), do Ostravy hl.n. za 3 hodiny a 7 minut (opačně 3 hodiny 8 minut). Cena jízdenky v první třídě do Olomouce se pohybuje od 610 Kč do 760 Kč (cena místenky totiž kolísá v rozmezí 100-250 Kč), při použití In-karty s aplikací IN 25 % od 483 Kč do 633 Kč a s IN 50 % od 355 Kč do 505 Kč. Pro srovnání uveďme i ceny na trase Praha – Ostrava. Základní jízdné v první třídě SC s místenkou se pohybuje od 822 Kč do 972 Kč, s IN 25 % od 642 Kč do 792 Kč a s IN 50 % od 461 Kč do 611 Kč. Stejně jako u spojů Ex/IC/EC je další variantou, jak cestovat první třídou pořízení časového doplatku do první třídy nahraného na In-kartě, popř. aplikace IN 100 %. Cestující s místenkou do vlaků SC mohou využít čekáren ČD Lounge ve vybraných stanicích.

Co nám tedy v souhrnu České dráhy slibují v první třídě vlaků SC?

  • Nejrychlejší spojení na trase.
  • Nadstandardní péče o cestující.
  • Klimatizované, velkoprostorové vozy.
  • Aktivní systém naklápění vozových skříní.
  • Internet zdarma s palubním portálem.
  • Polohovatelná sedadla s individuálním osvětlením a el. ovládanými roletami.
  • Police pro ukládání větších zavazadel.
  • Možnost rezervace vybraného místa.
  • WC s uzavřeným systémem.
  • Elektrické přípojky 230 V.
  • Bistrovůz a občerstvení formou minibaru s donáškou na místo.
  • Nápoj na uvítanou a občerstvení zdarma.
  • Denní tisk zdarma.

RegioJet – produkt InterCity a EuroCity

Vlak IC RJ na odjezdu z Prahy, foto: Aleš Petrovský První soukromý dopravce na trase Praha – Ostravsko aktuálně provozuje vlaky složené z 5 až 7 vozů, tažené el. lokomotivou řady 162. Radim Jančura, majitel společnosti, uvádí na webu RegioJetu následující: „Podobně jako u našich autobusů, které jsou evropskou raritou (v poměru kvalita/cena), je i nedotovaný žlutý rychlovlak raritou na kolejích. Není běžné, že by soukromý dopravce bez dotací provozoval vlaky. Podle nás to lze snadno – soupravy musí být přizpůsobeny požadavkům všech cestujících – luxusní, a přesto velmi laciné. Kvalitativně zaměřeny nejen na běžnou klientelu, ale také na obchodní cestující. Dokonalý servis a služby jsou samozřejmostí.“ Vlaky RegioJet v současnosti nabízejí výběr ze tří tarifů (vozových tříd) – standard, relax a business. Jsou dostupné ve všech vlacích InterCity, ve vlacích EuroCity v o něco omezenější míře (např. třída relax je dostupná pouze v konfiguraci vozu „Internet café“ s volně umístěnými křesílky).

Business třída RJ, foto: Aleš Petrovský Vůz pro přepravu cestujících v tarifu business typu Ampz nabízí čtyři čtyřmístná kupé. Zbytek vozu je určen pro cestující v tarifu relax. Ve voze je instalována klimatizace, dostupné jsou zásuvky 230 V, wi-fi připojení k internetu zdarma či zábavní portál. Dále má cestující v ceně kávu po celou dobu jízdy, neperlivou vodu, nápoj Aloe Vera, jablečný mošt či čaj z čerstvé máty (po výjezdu z Prahy či Ostravy), standardní čaj a denní tisk či ekonomické časopisy. Objednat si může cestující i občerstvení z palubní nabídky za velmi výhodné ceny, dříve vedením společnosti označované jako nákladové. Nově je zde možnost objednat si a zaplatit u vybraných spojů snídani přímo při nákupu jízdenky přes internet. Po celou dobu by nás měli obsluhovat stevardi a to minimálně jedenkrát za 20 minut, jak uvádí palubní průvodce. Úvodní servis by měl proběhnout do deseti minut od opuštění výchozí stanice klienta. Pokud něco neprobíhá tak, jak by mělo, palubní průvodce nás nabádá, abychom tuto skutečnost ohlásili vedoucímu vlaku, SMS na určené číslo či mailem přímo řediteli. Cestující tak má několik možností, jak vyjádřit svoji spokojenost či kritiku. Koneckonců, schraňováním pokud možno co největšího množství podnětů od zákazníků, je majitel společnosti pověstný a zmiňuje tuto skutečnost prakticky při každém rozhovoru. RegioJet vystupuje i na poli sociálních sítí, kde se se snaží aktivně komunikovat na facebooku, na ostatních profilech aktivita na konci letních prázdnin roku 2013 postupně uhasla.

Jízdní doba vlaků RegioJet je na trase Praha hl.n. – Olomouc hl.n. 2 hodiny a 25 minut (v opačném směru 2 hodiny a 27 minut) a na trase Praha hl.n. – Ostrava hl.n. 3 hodiny 30 minut (v opačném směru 3 hodiny 31 minut). Za třídu business cestující z Prahy do Olomouce zaplatí 264 Kč, případně 259 Kč, pokud je vlastníkem Kreditové jízdenky (pořízení je zdarma). Cesta v businessu z Prahy do Ostravy je 354 Kč a s Kreditovou jízdenkou 349 Kč. Spoje jsou povinně místenkové (v ceně) a v Praze je k dispozici RJ Lounge pro všechny cestující vlaků IC/EC RegioJet, poskytující kávu zdarma.

Zopakujme si, na co se tedy můžeme těšit při využití třídy business podle webu a palubního průvodce.

  • Zdarma denní tisk a ekonomické časopisy.
  • Zdarma voda a nápoj Aloe vera.
  • Káva s drobným občerstvením.
  • Francouzské čaje dle výběru.
  • Polohovatelná sedadla s koženým potahem.
  • Jídelní stolek uzpůsobený pro práci s notebookem.
  • Zásuvka u každého sedadla.
  • Internet zdarma a připojení k zábavnímu portálu.
  • Prostorné kupé pro čtyři osoby.
  • Možnost volby tichého oddílu.
  • Asistence při nástupu, obsluha až na místo.

LEO Express – produkt vlaků LE

Jednotka LE, foto: Aleš Petrovský Nejmladší člen mezi dopravci na trase Praha – Ostravsko a od prosince s jedním párem vlaků i na trase Praha – Staré Město u Uh. Hradiště. Na spojích jsou nasazovány jednotky Stadler Flirt v úpravě pro dálkovou dopravu. Na webu se mj. společnost prezentuje následovně: „LEO Express přináší do Česka zcela nové pojetí železniční dopravy a návazných služeb. S LEO Express cestujete pohodlně, spolehlivě a rychle na palubách supermoderních, technologicky vyspělých vlaků od renomované švýcarské společností Stadler.“ Podobně jako u žlutých, i u LEO Expressu si může cestující vybrat ze tří cestovních tříd, kterými jsou economy, business a šestimístná premium. Všechna sedadla do jednotky dodala firma BORCAD z Fryčovic.

Interiér třídy business LE, foto: Aleš Petrovský Vůz pro přepravu cestujících v tarifu business nese označení B a nachází se v krajním voze jednotky Flirt. Zbytek jednotky je vyhrazen pro oddíl třídy premium a miniaturní palubní kuchyňku a toaletu. Polohovatelná sedadla, která mají individuální zásuvky, jsou potažena kůží s pohodlným polštářkem, namísto standardního látkového podhlavníku. Sklopný stolek ukrývá ještě „vychytávku“ v podobě rozložitelné nástavby pro pohodlné umístění notebooku. Oddíl je řešen velkoprostorově, doplněný o velká okna, většinou společná pro dvě řady sedadel, a o LCD obrazovky s aktuálními informacemi o trase. K dispozici je wi-fi připojení k internetu zdarma, stejně jako připojení k palubním zábavně-informačnímu portálu. Cestující s jízdním dokladem do třídy business dostane zdarma teplý nápoj, studený nápoj, vodu, denní tisk či časopisy a bagetu nebo dezert. Zbytek občerstvení z palubního menu si může cestující objednat u stevardů přímo na místo.

Jízdní doba vlaků LE na trase Praha hl.n. – Olomouc hl.n. je 2 hodiny a 13 minut (v opačném směru 2 hodiny 19 minut) a na trase Praha hl.n. – Ostrava hl.n. 3 hodiny a 25 minut (v opačném směru 3 hodiny 31 minut). Jízdné se řídí několika faktory (den v týdnu, obsazenost spoje…) a pohybuje se většinou mezi 269 Kč a 570 Kč na trase Praha – Olomouc a mezi 350 Kč a 839 Kč na trase Praha – Ostrava. V ceně je již povinná rezervace místa. Důležité je, že se při nákupu jízdenky v tarifu business nedá použít karta věrnostního S:)mile clubu. Pokud naši čtenáři vysledovali jinou cenu v zahradě cen LE, budeme rádi za připomínky v diskuzi pod článkem.

Zrekapitulujme si, co bychom podle webu a palubního průvodce měli očekávat v business LE:

  • Ergonomická polohovatelná sedadla s koženým potahem a jídelním stolkem uzpůsobeným pro práci s notebookem.
  • Wi-fi internet a intranet zdarma.
  • LCD obrazovky.
  • Catering a služby palubního personálu.
  • Oddíly pro skupinové cestující s pevným stolkem.
  • Denní tisk a časopisy zdarma.
  • Studený a teplý nápoj, dezert či bageta zdarma.
  • Police na velká zavazadla.
  • Moderní a klimatizovaný interiér.
  • Zásuvky 230 V.

Závěrem prvního dílu

Dva dopravci tři produkty, foto: Aleš Petrovský První díl našeho mini-hodnotícího seriálu je u konce. Pevně věříme, že jste si utřídili, na co nás dopravci lákají do svých prvních či business tříd. Ve druhém dílu se dovíte, jak si vedly České dráhy s vlakem EuroCity, ve třetím dílu nás čeká cesta vlakem LEO Express, ve čtvrtém dílu se svezeme Pendolinem a v pátém dílu si vychutnáme cestu s dopravcem RegioJet. Ve všech čtyřech hodnoceních naleznete podrobný průběh cesty vč. časové osy servisu. Získáte tak přesný pohled na poskytované služby ve vlacích na testované trase Praha – Olomouc či Olomouc – Praha. Všechny „mystery“ kontroly proběhly ve stejný den od 15. prosince 2013 do 15. ledna 2014. Přesné datum, stejně jako čísla spojů nebudeme zveřejňovat s ohledem na palubní personál příslušného spoje a případné represe ze strany jejich zaměstnavatele. V posledním, šestém dílu, si všechna hodnocení porovnáme a udělíme dopravcům závěrečné vysvědčení! Pohodlně se usaďte a prostřednictvím magazínu ŽelPage si vychutnejte cestu v první třídě či ve třídě business – právě vyjíždíme!

Vysvětlivky k časovým osám v následujících dílech

V časovém sloupci Ve sloupci akcí a událostí
15:10Odjezd/příjezd dle jízdního řádu Odj./příj. dle jízdního řádu   Příjezd či odjezd vlaku ze stanice
15:10Předčasný příjezd/odjezd Dřívější odj./příj.   Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…)
15:10Zpožděný příjezd/odjezd Zpožděný odj./příj.   Přímá interakce se stevardem (objednávka…)
15:10 Čas se netýká odj./příj.   Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
      Ostatní události (mimoř. zastavení…)
V souhrnném časovém sloupci
15 minInterval 0 - 30 (mimo) Interval 0 - 30 (mimo)   Intervaly týkající se jízdy vlaku
35 minInterval 30 (vč.) - 60 (mimo) Interval 30 (vč.) - 60 (mimo)   Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce)
70 minInterval 60 (vč.) a vyšší Interval 60 (vč.) a vyšší   Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)*
      Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
      Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD)
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod.
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma.

Zdroje: České dráhy, SC Pendolino, LEO Express, RegioJet


Aleš Petrovský | 27.1.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel eber 
27.01.2014 (18:45)  
Já sem zvědav, jak to celé dopadne a také i na následné diskuze. Jak víme, svět není černobílý, dokonalé nejsou ani ČD, ale ani RJ a LEO. To by si měli uvědomit všichni a to i autoři článku :) Osobně mi nejvíc vadí názor "hnusné, špinavé, zpožděné, ..." ČD a "nejlepší, nejúžasnější, nejpohodlnější, ..." soukromníci (RJ a LEO), kteří to všechno dělají z lásky k cestujícím a nebýt těch zlých ČD tak už jezdí "všude kam vedou koleje" a to za "lidové ceny". Takže uvidíme ....
27.01.2014 (18:39)  
Jsem hodně zvědavý, ale neočekávám 100% objektivnost...
registrovaný uživatel mat.mt  mail  
27.01.2014 (18:34)  
už jen ta citace "nedotovaný žlutý rychlovlak" dává tušit, že dále článek ani nemá cenu číst, protože bude celý zase o žlutém ho*ně...
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.01.2014 (18:26)  
@ M:

toto je proste clanek na tema X a neni cilem zjistovat chyby Y. Stejne tak asi o sluzbe X nebudu delat globalni usudek podle toho, ze zrovna v ten den bylo hezky nebo hnusne nebo jsme s vlakem trefili sebevraha, takze se to protahlo (=>pozor tyto vlaky maji zpozdeni).
Kdyz budu vysetrovat vrazdu, tak taky nebudu resit, jestli muj svedek jel na cervenou. Nijak zasadne nepochopitelne mi to neprijde.


prosim te, prestan blbnout. nerozlisuju, co by mohla byt nezavinena, jinou okolnosti zpusobena mimoradka, protoze o tom petrovsky jeste nic nenapsal. to za prve. a za druhe, implikovat ctenarum, ze v zadnem pripade neminim komentovat chyby (jakekoliv), mi prijde u tohoto typu clanku pitome, kdyz ne rovnou politovanihodne. proc to tedy pise?

co je kde za limonadu nebo kafe, vime vsichni. jaky krabice tam jezdej vime taky. tak o co tu jde? o srovnani ceho?

proste mi jen nejak nesedi, ze se petrovsky vzdal tematu, ktery z toho mohlo udelat fantastickej matros. takhle to bude jen exhumace starych pravd na pet dilu.

WTF??
27.01.2014 (18:07)  
Celkově bych chtěl jenom říci, že články Pana Petrovského mě na tomto serveru vůbec nezajímají.... Dokud byl u ČD, kopal za ČD, dokud byl u RJ tak kopal za RJ a teď? Teď kope do všech a snaží se zviditelnit na každém hovnu co najde na jakéhokoliv dopravce v česku !
27.01.2014 (17:45)  
Aleš Petrovský 16:35: To jakože z toho všeho ČD nevyjdou nejhůř???? Není možná, což může být něco lepšího, než vlak vedený 40 let starým hnacím vozidlem, s nefunkční klimatizací a servírovaným levným sushi, který se řítí krajinou rychlostí až 140 km/h? Navíc ještě bez jakýchkoli nároků na státní rozpočet, kromě pár milionků za studenty?
No tak to se na ten seriálek těším ještě mnohem více:-))
registrovaný uživatel M 
27.01.2014 (16:48)  
rpet - toto je proste clanek na tema X a neni cilem zjistovat chyby Y. Stejne tak asi o sluzbe X nebudu delat globalni usudek podle toho, ze zrovna v ten den bylo hezky nebo hnusne nebo jsme s vlakem trefili sebevraha, takze se to protahlo (=>pozor tyto vlaky maji zpozdeni).
Kdyz budu vysetrovat vrazdu, tak taky nebudu resit, jestli muj svedek jel na cervenou. Nijak zasadne nepochopitelne mi to neprijde.
registrovaný uživatel Keprt 
27.01.2014 (16:36)  
Tomáš R.: ad ČD začínaly s vozovým parkem v dezolátním stavu
Já tedy vidím kontinuitu minimálně 90 let dlouhou, tedy od vzniku ČSD a postátnění posledních velkých soukromých železnic. Od té doby se sice mění názvy, odpadají různé složky, mění se priority, ale pořád je to stále jeden "národní dopravce", s výsadním postavením směrem ke státu, se značnou personální a řekněme "kulturní" kontinuitou. Takže mluvit v souvislosti s ČD o nějakém začátku - co to je za bod? Když si zaměstnanci řekli takhle to dál nejde? Začínáme znova? Tlustá čára z minulostí? To je asi stejné, jako když KSČM řekne, že vznikla 31.3.1990. Formálně jistě ano..
registrovaný uživatel Dusanh 
27.01.2014 (16:34)  
Přirovnal bych to k tomu, jako kdybychom haněli někoho, kdo rekonstruuje ruinu obřího zámku za to, že ještě nemá hotové všechny fasády a dávali mu za příklad někoho, kdo vedle postavil zahradní domeček (a ještě z použitých cihel).
Tak vcelku je to správná úvaha. Akorát se ptám, proč rekonstruovat zámek, když mám finance tak akorát na činžák. ČD již mnoho let úspěšně využívají svého vlivu (např. přes odbory apod.) a napadají soutěže na osobní dopravu v regionech - proč? Míň tratí, míň vlaků (... menší rozloha zámku).
27.01.2014 (16:28)  
Tomáš R.: Ano, za Žaludy se začalo s tragickým stavem vozového parku ČD něco dělat a pak ho nekompetentní blb vyhodil kvůli tomu, že to ČD stálo peníze ...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko