Veselí nad Lužnicí — Není tomu ani pár měsíců, kdy se na veřejnosti objevil plán zastavení pravidelné regionální dopravy na trati mezi Číčenicemi a Týnem nad Vltavou. Nyní, přibližně měsíc po zahájení platnosti nového jízdního řádu 2013/2014, však přichází jihočeský koordinátor dopravy, společnost JIKORD, s dalším plánem redukce regionálních vlaků. Tentokrát se omezení dotknou hlavní trati 220 mezi Táborem, Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Důvody jsou stejné jako v jiných obdobných případech — údajný nedostatek financí v krajském rozpočtu, zde v kombinaci s plánovanou rekonstrukcí tratě, která je však vzhledem k hustotě vlaků pravděpodobně důvodem zástupným.
Odjezdy vlaků Os/Sp Tábor – Veselí n. L.:
4.08, 5.17, 6.17, 7.16, 10.18, 12.17, 14.16, 16.16, 22.40, 0.01
Opačný směr:
4.22, 4.58, 6.53, 11.52, 12.53, 15.05, 15.44, 19.05, 23.33
Odjezdy vlaků Os/Sp Veselí n. L. – České Budějovice:
4.45, 6.15, 6.51, 12.54, 16.54, 0.34
Opačný směr:
3.38, 11.02, 14.15, 15.01, 18.15, 22.40
Vypsané časy zahrnují stav od 3. února 2014. Spoje znázorněné kurzívou jedou pouze v pracovní dny.
Jak ukazuje pohled do aktualizované tabulky grafikonu, od 3. února skončí provoz sedmi osobních vlaků. Konkrétně se bude rušení týkat spojů s čísly 8202, 8203 a 8205 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, vlaků 8232, 8235 a 8237 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a vlaku 8210 v celém úseku Tábor - České Budějovice. Všechny zrušené vlaky budou nahrazeny autobusovými spoji, které pojedou ve shodné trase jako vlaky. Jediným rozdílem bude neobloužení všech míst, kde osobní vlaky zastavují, a datumová omezení, kdy například místo jednoho vlaku, který jel denně, pojede autobus pouze v pracovní dny. Jako samozřejmost pak v Jihočeském kraji působí, že v autobusech nahrazujících vlaky bude pravděpodobně platný obvyklý autobusový tarif, takže například pro cestující s traťovými jízdenkami to bude znamenat platbu navíc.
Krajně diskutabilní jsou však také například časové polohy některých náhradních autobusů, jak na své stránce na Facebooku poukázala například Drážní společnost při ČVUT FD. Jak je možno vidět na přiloženém obrázku, nový autobus okolo šesté hodiny ranní jede v prakticky shodné poloze a podobnými zastávkami, jako souběžný spěšný vlak. Přehled o provozu na jihočeském úseku trati 220 v novém můžete získat pohledem do vedlejší tabulky. Bližší informace o trase, dopravci či zastávkách autobusu však zatím nelze získat, jelikož o změnách zatím neví ani celostátní systém jízdních řádů IDOS.
Zajímavý je také pohled do Plánu dopravní obslužnosti území Jihočeského kraje, který by měl být pro organizaci veřejné dopravy podle zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, klíčovým dokumentem. „V úseku Veselí nad Lužnicí – Tábor je železniční doprava využívána jako páteřní dopravní spojení. Dojde k mírnému navýšení regionální osobní dopravy s nabídkou 1 hod taktu ve špičkách,“ píše se v kapitole o trati 220. Mimo špičky má být podle tohoto plánu ve zmíněném úseku interval dvě hodiny. Realita je však poněkud odlišná. Naopak v úseku mezi Veselím nad Lužnicí a krajským městem Dopravní plán s omezeními počítá. Podle něj má být provoz vlaků v tomto úseku ponechán pouze ve špičkách pracovních dnů.
Vznikne jihočeský IDS?
Otazníky stále visí také nad vznikem integrovaného dopravního systému v Jihočeském kraji. Ačkoliv z různých průzkumů vyplynulo, že o něj občané stojí, JIKORD s jeho zavedením váhá. Není totiž podle něj jasné, zda se kraji jeho vznik ekonomicky vyplatí, zejména vzhledem k údajně nízké hustotě zalidnění. Koordinátor dopravy se proto obrátil před časem na budějovickou Vysokou školu technickou a ekonomickou, jejíž studenti připraví pro případný vznik jednotného dopravního systému podklady a vyhodnocení.
Poněkud zarážející jsou také změny, které proběhly aktualizací Plánu dopravní obslužnosti v říjnu. Zatímco původní plán počítal s otevíráním trhu a vypisováním výběrových řízení již pro období jízdního řádu v roce 2015, nový plán počítá s výjezdem případného nového dopravce až na přelomu let 2019/2020, ačkoliv smlouva s Českými drahami umožňuje vypsání soutěží pro až 25 procent výkonů již nyní.
Zdroje: JIKORD, Česká televize, ŽelPage
nebo takhle...
služební auta nejsou a nebudou, veškeré služební cesty povině VHD...
Beru to spíše tak, že by mohl mít nějaké plusové bodíky oproti ostatním kandidátům
Taky souhlasím, podtitul by byl: "Kdo veřejnou dopravu nepoužívá, ať se nehlásí na objednávání dopravy".
Kdo by se hlásil na pozici objednavatele, tak P R V N Í otázka na pracovním pohovoru by měla znít: "POUŽÍVÁTE VEŘEJNOU DOPRAVU?"
Pokud dotyčný odpoví "NE", tak se vyřadí hned v prvním kole.
Je zajímavý že náš pan polorudý hejtman má peníze na letiště a hlavně na proplácení zdravotnických poplatků vší možný lůze, ale na zajištění dopravní obslužnosti kraje ne (a ještě jí aktivně sabotuje).
Ne, že bych si myslel, že je třeba vozit osobáky na každém metru kolejí, navíc na úseku trati, který má podle územního plánu přijít po modernizaci o většinu zastávek, ale tohle provedení vypadá poněkud svérázně.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.