Veselí nad Lužnicí — Není tomu ani pár měsíců, kdy se na veřejnosti objevil plán zastavení pravidelné regionální dopravy na trati mezi Číčenicemi a Týnem nad Vltavou. Nyní, přibližně měsíc po zahájení platnosti nového jízdního řádu 2013/2014, však přichází jihočeský koordinátor dopravy, společnost JIKORD, s dalším plánem redukce regionálních vlaků. Tentokrát se omezení dotknou hlavní trati 220 mezi Táborem, Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Důvody jsou stejné jako v jiných obdobných případech — údajný nedostatek financí v krajském rozpočtu, zde v kombinaci s plánovanou rekonstrukcí tratě, která je však vzhledem k hustotě vlaků pravděpodobně důvodem zástupným.
Odjezdy vlaků Os/Sp Tábor – Veselí n. L.:
4.08, 5.17, 6.17, 7.16, 10.18, 12.17, 14.16, 16.16, 22.40, 0.01
Opačný směr:
4.22, 4.58, 6.53, 11.52, 12.53, 15.05, 15.44, 19.05, 23.33
Odjezdy vlaků Os/Sp Veselí n. L. – České Budějovice:
4.45, 6.15, 6.51, 12.54, 16.54, 0.34
Opačný směr:
3.38, 11.02, 14.15, 15.01, 18.15, 22.40
Vypsané časy zahrnují stav od 3. února 2014. Spoje znázorněné kurzívou jedou pouze v pracovní dny.
Jak ukazuje pohled do aktualizované tabulky grafikonu, od 3. února skončí provoz sedmi osobních vlaků. Konkrétně se bude rušení týkat spojů s čísly 8202, 8203 a 8205 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, vlaků 8232, 8235 a 8237 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a vlaku 8210 v celém úseku Tábor - České Budějovice. Všechny zrušené vlaky budou nahrazeny autobusovými spoji, které pojedou ve shodné trase jako vlaky. Jediným rozdílem bude neobloužení všech míst, kde osobní vlaky zastavují, a datumová omezení, kdy například místo jednoho vlaku, který jel denně, pojede autobus pouze v pracovní dny. Jako samozřejmost pak v Jihočeském kraji působí, že v autobusech nahrazujících vlaky bude pravděpodobně platný obvyklý autobusový tarif, takže například pro cestující s traťovými jízdenkami to bude znamenat platbu navíc.
Krajně diskutabilní jsou však také například časové polohy některých náhradních autobusů, jak na své stránce na Facebooku poukázala například Drážní společnost při ČVUT FD. Jak je možno vidět na přiloženém obrázku, nový autobus okolo šesté hodiny ranní jede v prakticky shodné poloze a podobnými zastávkami, jako souběžný spěšný vlak. Přehled o provozu na jihočeském úseku trati 220 v novém můžete získat pohledem do vedlejší tabulky. Bližší informace o trase, dopravci či zastávkách autobusu však zatím nelze získat, jelikož o změnách zatím neví ani celostátní systém jízdních řádů IDOS.
Zajímavý je také pohled do Plánu dopravní obslužnosti území Jihočeského kraje, který by měl být pro organizaci veřejné dopravy podle zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů, klíčovým dokumentem. „V úseku Veselí nad Lužnicí – Tábor je železniční doprava využívána jako páteřní dopravní spojení. Dojde k mírnému navýšení regionální osobní dopravy s nabídkou 1 hod taktu ve špičkách,“ píše se v kapitole o trati 220. Mimo špičky má být podle tohoto plánu ve zmíněném úseku interval dvě hodiny. Realita je však poněkud odlišná. Naopak v úseku mezi Veselím nad Lužnicí a krajským městem Dopravní plán s omezeními počítá. Podle něj má být provoz vlaků v tomto úseku ponechán pouze ve špičkách pracovních dnů.
Vznikne jihočeský IDS?
Otazníky stále visí také nad vznikem integrovaného dopravního systému v Jihočeském kraji. Ačkoliv z různých průzkumů vyplynulo, že o něj občané stojí, JIKORD s jeho zavedením váhá. Není totiž podle něj jasné, zda se kraji jeho vznik ekonomicky vyplatí, zejména vzhledem k údajně nízké hustotě zalidnění. Koordinátor dopravy se proto obrátil před časem na budějovickou Vysokou školu technickou a ekonomickou, jejíž studenti připraví pro případný vznik jednotného dopravního systému podklady a vyhodnocení.
Poněkud zarážející jsou také změny, které proběhly aktualizací Plánu dopravní obslužnosti v říjnu. Zatímco původní plán počítal s otevíráním trhu a vypisováním výběrových řízení již pro období jízdního řádu v roce 2015, nový plán počítá s výjezdem případného nového dopravce až na přelomu let 2019/2020, ačkoliv smlouva s Českými drahami umožňuje vypsání soutěží pro až 25 procent výkonů již nyní.
Zdroje: JIKORD, Česká televize, ŽelPage


Trať č. 220 (Praha) Benešov u Prahy – České Budějovice (celostátní dráha, elektrizovaná 3 kV
ss/ 25kV,50 Hz)
Významná celostátní železniční trať s mezinárodním provozem a regionálním významem,
která je součástí IV. tranzitního železničního koridoru ČR. Trať je součástí sítě TEN-T.
Koncepce regionální dopravy na této celostátní železniční trati v úseku České Budějovice –
Veselí nad Lužnicí vychází ze skutečnosti, že provoz bude částečně omezen. V exponovaných
časech pracovních dní bude objednána doprava železniční, po zbytek dne bude cestujícím
nabídnuta autobusová doprava. Víkendový provoz bude mírně omezen s nabídkou
autobusové dopravy. V úseku Veselí nad Lužnicí – Tábor je železniční doprava využívána jako
páteřní dopravní spojení. Dojde k mírnému navýšení regionální osobní dopravy s nabídkou 1
hod taktu ve špičkách. Úsek Tábor – hranice kraje bude projednáván se zástupci
Středočeského kraje pro zajištění komplexní dopravní obslužnosti a předpokládá se zde
v důsledku poklesu frekvence omezený rozsah osobní dopravy. Základním přestupním
bodem jsou města Tábor a Veselí nad Lužnicí. Významným přínosem pro dálkovou i
regionální dopravu má linka č. D10 v úseku Tábor - Soběslav - Veselí nad Lužnicí - České
Budějovice. V rámci dálkové dopravy se projednává možnost zavedení přímých dálkových
vlaků v relaci Praha – Benešov u Prahy, Tábor – Soběslav – Veselí nad Lužnicí – Ševětín –
České Budějovice – Český Krumlov (5 párů).
Dopravní spojení takt 2 hodiny (ve špičkách 1 hod) v úseku Tábor – Veselí nad Lužnicí, úsek
Veselí nad Lužnicí – České Budějovice zajištění železniční dopravy jen ve špičkových časech.
Zastávky zůstanou zachovány v podobné poloze (v případě Dynína bližší, pro Bošilec mírně horší). Až při případné realizaci tunelové stavby Ševětín - Nemanice dojde k opuštění zastávek na původní trati (prozatím se počítá se zachováním vlečky z Nemanic na Zámostí, ale vzhledem k faktické neexistenci Lesů Hluboká, co tam mají vlečku, pravděpodobně nakonec zmizí i tento pozůstatek trati, protože kraj už dávno dal jednoznačně najevo, že o trať nestojí).
Proč asi. Politická připosranost.
Z jakého důvodu dochází opět k "mimořádné" změně JŘ?
"Argument" typu "rušení spojů kvůli modernizaci koridoru" nedává smysl, jednak proto, že opačném případě by se po trati neprovezly ani ty zbývající Os vlaky, a jednak proto, že (i kdyby) v takovém případě by došlo k zavedení dočasné NAD (která by obsluhovala všechny zastávky a stanice). A ne "trvalé" změny JŘ.
Jižní Čechy mají problém s velkým množstvím malých obcí a docela vysokou perifernosti krajského města... Přesto tam vznikly dva (dříve tři) IDS. Proč by nemohl fungovat polycentrický celokrajský systém, který by mohl využít hlavně železniční osy? Ale to by se museli snažit a ne to zabalit jako třeba na vysočině :-/
EU je to jedno, kam se rvou prachy, hlavně že se otáčejí, investuje se pro to, aby se investovalo a měly z toho banky, a ne proto aby z toho obyčejný občan něco měl, nedej bože aby se chránilo životní prostředí.
Zřejmě je celá akce velmi "dobře připravená", ačkoliv o té redukci bylo jasno už dávno.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
