..: Jeden den a jedna noc do Moskvy: Vltava opět v provozu :..

Průvodci lůžkových vozů RŽD, foto: Matouš Danielka Praha/Moskva — Někdejší rychlík Vltava se po roce opět vrátil na koleje, tentokrát ale již jako spoj kategorie EuroNight. Vlak spojující Prahu s Moskvou, jehož tradice sahá až do období vlaků Družby, vyrazil poprvé v novém jízdním řádu ze stanice Moskva Belorusskaja v úterý 17. prosince v 8.43 místního času a do Prahy dorazil následující den v 9.47. První pár vlaků byl sestaven z pěti lůžkových vozů WLABmee a jednoho přímého vozu řady WLABm ze stanice St. Peterburg. Na vlaku jsou dále vedeny přímé vozy do Vídně, jedoucí mezi Bohumínem a Břeclaví na IC Moravia, zatímco jeden vůz je tradičně vyhrazen pro cestující do Karlových Varů a svou jízdu končí až v Chebu. Spoje se nově vyhýbají Varšavě, čímž se cestovní doba zkrátila zhruba o šest hodin. Cestující tak ve vlaku stráví místo dvou nocí jen jednu.

Ruská folklorní skupina, foto: Matouš DanielkaVlak vyjíždí z Moskvy vždy v úterý, středu a pátek, z Prahy ve středu, čtvrtek a sobotu. V letním období pojedou pouze dva páry spojů během týdne, bez úterního a středečního spoje. Jízdní doba z Moskvy do Prahy je nově 28 hodin a 4 minuty s časovou úsporou 4 hodiny a 56 minut, v opačném směru pak 27 hodin a 33 minut s úsporou 6 hodin a 42 minut. České dráhy spolu se svým ruským protějškem RŽD, resp. jejich dceřinou společností FPK, představily při příjezdu prvního vlaku do Prahy nejen novou podobu spoje, ale také tarif s globální cenou jízdného. Zvýhodněni budou mladí, senioři, rodiny a větší skupiny osob. Ceny jsou pevně stanoveny v eurech a přepočet na koruny probíhá standardně podle jednotného železničního kurzu.

Ceník jízdného RŽD (FPK) Praha - Moskva
Jízdné 2. třída
T3
1. třída
Double
1. třída
Single
Dospělí 202,60 EUR
~ 5653 Kč
299,80 EUR
~ 8365 Kč
354,80 EUR
~ 9899 Kč
Dítě (< 12 let) sleva 50 % 101,30 EUR
~ 2826 Kč
149,90 EUR
~ 4182 Kč
Senior, Junior
(> 60 let, od 12 do 26 let) sleva 30 %
141,80 EUR
~ 3956 Kč
209,90 EUR
~ 5856 Kč
248,40 EUR
~ 6930 Kč
Skupinová sleva
(> 6 cestujících) sleva 20 %
162,10 EUR
~ 4523 Kč
239,80 EUR
~ 6690 Kč

RŽD WLABmz celkový pohled, foto: SiemensV průběhu března by měly být nasazeny do provozu nové lůžkové vozy řady WLABmz, které RŽD objednaly v počtu 200 kusů u společnosti Siemens a jež by měly nahradit v současnosti využívané vozy WLABmee z první poloviny 90. let. Na spoji se, trochu paradoxně, prozatím zachová nejstarší vůz WLABm, jedoucí ze stanice St. Peterburg. Důvodem jsou problémy v elektroinstalaci v souvislosti s použitím nezávislé trakce v úseku St. Petěrburg - Orša, jak nám poodhalil náměstek generálního ředitele FPK, Vladimir Ivanovič Kaljapin. Z tohoto důvodu tedy nebude celý vlak sestaven výhradně z nových vozů, s průjezdovým profilem shodným s netrakčními jednotkami railjet. Trakci na českém území zajišťují lokomotivy PKP Intercity řady EP09.

Interiér lůžkového vozu WLABmee RŽD, foto: Matouš Danielka Interiér lůžkového vozu WLABmee RŽD, foto: RŽD Interiér lůžkového vozu WLABmee RŽD, foto: RŽD RŽD WLABmz interiér, foto: Siemens RŽD WLABmz interiér, foto: Siemens

První EN 404 Vltava v novém GVD přijíždí do cílové stanice, foto: Matouš Danielka V minulém jízdním řádu byl rychlík Vltava zrušen a přímé vozy z Moskvy byly z Bohumína řazeny na EN 444 Slovakia, obdobně tak v opačném směru. Ještě v roce 2010 jezdily na soupravě dokonce i české vozy řady WLABee s personálem JLV. Dnes však jsou spoje obsazovány především ruskými cestujícími, a tak je logické, že v současnosti celý vlak obsluhují RŽD samy. Pro denní úsek z Moskvy do Brestu je v soupravě řazen také jídelní vůz.

S příjezdem prvního vlaku v novém jízdním řádu již měly RŽD prodané všechny rezervace na leden, a dopravce plánuje vlaky posilovat o další vozy. Během letošního roku až do závěru platnosti grafikonu cestovalo mezi Prahou a Moskvou vlakem 87 782 cestujících, minulý rok to bylo téměř 119 tisíc osob. Jízdenky jsou v prodeji na pokladnách ČD a výhledově také na e-shopu. Kromě jízdenek z Prahy do Moskvy lze zakoupit také jízdní doklady na další spoje RŽD (FPK), včetně přímých vlaků z Moskvy přes Varšava až do francouzských destinací Paříž a Nice, kde má rovněž dojít k nasazení nových vozů WLABmz.

Francouzská riviéra teď přímo dostupná z Bohumína a Břeclavi

Interiérové uspořádání cestovních tříd dálkových vlaků RŽD/FPK, foto: RŽDPrávě linka Moskva - Minsk - Varšava - Bohumín - Břeclav - Vídeň - Innsbruck - Verona - Milán - Monte Carlo - Nice začala být v novém jízdním řádu mnohem relevantnější i pro české cestující. Dvojice vlaků R 13117/13118 totiž letos poprvé bude přístupná i pro cestující s nástupem v Bohumíně a Břeclavi. Vlak se na svou 3 315 km dlouhou cestu z Ruska do Francie vydává celoročně ve čtvrtek; na českém území zastaví v pátek v 9.44 v Bohumíně a následně kolem poledne v Břeclavi. Nazpátek vlak startuje z Nice v sobotu večer a na české území dorazí v neděli podvečer. Jízdenky pro české cestující již nyní v prodeji jako elektronické doklady přímo v e-shopu RŽD. Za cestu z Břeclavi na Francouzskou riviéru zaplatí zájemci od 3940 v klasickém lůžkovém kupé až po 14.800 Kč v nejvyšší třídě Luxe s vlastní koupelnou a bezplatnou snídaní v přilehlém salonním oddílu. Během jízdy je rovněž k dispozici jídelní vůz, a to dokonce na obou projížděných rozchodech.

Zpřístupnění nejdelšího evropského železničního spojení pro české cestující přichází v době, kdy svou přítomnost v Nice posilují také České aerolinie. Ty teď létají z Prahy do Nice dvakrát týdně, ve čtvrtek a v neděli, za cenu od 1833 Kč v jednom směru v rezervační třídě Promo. Poloviční cena 100minutového letu sice nenahradí zážitek z jízdy ruským speciálem po některých z nejmalebnějších evropských tratí, nabízí ale zajímavou alternativu pro výhodnější cestu do/z Nice jedním směrem, zatímco vlak obstará jízdu zpáteční.

Zdroj: České dráhy, RŽD-FPK, ŽelPage


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 29.12.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá) Rusko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
30.12.2013 (15:08)  
@ KarelF

...Druhá věc je bezpečnost ruských letadel která je hodně hodně špatná....

no, rict o mezinarodnich letech Aeroflotu (SU), ze je jejich bezpecnost spatna, tak to uz chce odvahu - pri vedomi, ze jejich flotila letadel pro mezinarodni lety patri celosvetove spise k tem mladsim a posadky SU pro mezinarodni lety prochazi tak brutalnim profesnim a zdravotnim sitem, ze si to nikdo z nas neumi ani predstavit...
registrovaný uživatel M 
30.12.2013 (11:42)  
Semik - http://1url.cz/Opa7 - je treba si priznat, ze hledani letenek ti moc nejde:-))
30.12.2013 (11:33)  
Když jsem naposled (asi 2006) jel vlakem do Moskvy, vzal jsem to přes Kyjev.
(pro pořádek připomínám, že vízová povinnost pro Čechy je zrušena, na rozdíl od Běloruska, kterým vlak Vltava projíždí - http://www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/evropa/belorusko/cestovani/visa.html).
Je to sice s pár přestupy, za to ale levnější. Bonusem budiž prohlídka Kyjeva, podle mého názoru snad nejhezčího města ve Svazu po Petrohradu. I šotouš si tam přijde na své (metro, tramvaje, "miska električka" - okružní obdoba Eska, jezdící ve špičkách)

Přes noc z Prahy do Košic a Michalovců, busem do Užhorodu (spojení na IDOSu), nočním vlakem do Kyjeva (http://www.uz.gov.ua/passengers/timetables/ či anglicky http://www.uz.gov.ua/en/passengers/timetables/, jejich "idos" reaguje i na názvy latinkou v anglické transkripci), nočním vlakem do Moskvy. Zpátky obdobně. Pokud nevychází bus SK-UA, lze vlakem přes Čop. Spojení dvakrát denně, to noční jen pro otrlé (http://www.zsr.sk/buxus/docs//cestporiadok/pdf/pdf2014/kcp04_10_2013/190.pdf). Bonus pro šotouše, na druhou stranu trochu otravnější pohraniční kontrola (nutnost procházet zvláštní místností).
Lístky pro UZ i RŽD doporučuji koupit na webu (za poplatek v rozumné míře). Chcete-li ušetřit, zvolte "plackart".

Kdybych spěchal, zvolil bych samozřejmě letadlo :-).
registrovaný uživatel ufo 
30.12.2013 (8:29)  
Semík: V článku sa píše, že vlak je na leden vypredaný takisto...
registrovaný uživatel Semík  mail  
30.12.2013 (8:19)  
No tak jsem se ze zvědavosti podíval na letenky do Moskvy u SA. Na leden jsou všechny spoje vyprodané kromně jednoho. Takže kdo chce do Moskvy musí vlakem. To je jedním z důvodů proč ty lidi tím vlakem jedou.
registrovaný uživatel M 
30.12.2013 (0:58)  
Lol Phirae - pravda je, ze by se tam hodilo mnou oblibene "resp.":-)
registrovaný uživatel M 
30.12.2013 (0:57)  
Ta v diskusi zminena relace Ostrava-Smolensk asi urcite vyjde vlakem vyhodneji, ale rekl bych, ze to jezdi po zaokrouhleni nula lidi tydne:-)
Tu otazku, proc je ten vlak vyprodany jsem si pokladal taky, ale odpoved je podle mne jedina - protoze jezdi do Ruska...
30.12.2013 (0:47)  
Před několika lety (bohužel už nevím v jakém roce, snad 2010) jsem byl svědkem příjezdu moskevského rychlíku do Prahy 2. ledna cca v 5.45. Z toho vlaku vystupovalo opravdu hodně cestujících. Uvědomil jsem si, že tito cestující museli v tomto vlaku strávit silvestrovskou půlnoc a zřejmě jim to nevadilo.
29.12.2013 (19:34)  
@Šepli: No, nevím jak u vás, "bez úterního a středečního spoje" prostě v úterý z Moskvy a ve středu z Prahy nic nepojede, ale chápu, že to může být pro někoho makačka na bednu. :-P
registrovaný uživatel Keprt 
29.12.2013 (19:32)  
Takže nedůvěra Rusů v letání je více než oprávněná

Eh. Tady se řeší tři vlaky z Moskvy do Prahy týdně, ale jen zítra přiletí do Prahy 10 letadel z Moskvy a 2 z Petrohradu. Ti vlakoví cestující na této relaci jsou jednotky procent (ne-li promile), to samé ta riviéra. Takže ano, Moskva jako megapole plná více či méně bohatých lidí ten dražší a pomalejší vlak zaplní (důvody tu padly), ale v podstatě je to "pár podivínů" (ne ve zlém), "normální" je z Moskvy do Prahy létat. To je dobré si uvědomit, než se začneme rozplývat nad úspěšností železnice v těchto přepravách. A ještě bych dodal, že postSSSR prostor sice křižuje spousta dálkových vlaků, ale taky tam létá (už několik desetiletí) velké množství "vnitroSSSR" letů.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko