Kralovice u Rakovníka — Příchod nového jízdního řádu bude ve většině krajů znamenat zachování současného rozsahu objednávané dopravy bez výraznějších změn. Jinak tomu však je mimo jiné v Plzeňském kraji, kde množství vlaků poklesne o vcelku výraznou hodnotu 5,6 procenta. Jedním z míst v kraji, kde se redukce dotkne obyvatel větší mírou, je oblast Kralovicka, kde dojde k razantnímu omezení provozu na trati 162 mezi stanicemi Čistá a Kralovice u Rakovníka. Nynější stav navíc je spíše výhrou místních, jelikož původní plán kraje počítal s úplným zastavením provozu ve zmíněném úseku a ukončení všech vlaků od Rakovníka v dopravně Čistá.
Hlavním důvodem, proč se Plzeňský kraj rozhodl dopravu do Kralovic utlumit, je, kromě obvyklého nedostatku financí, hlavně důvod geografický. Město je téměř na samotné hranici kraje a pětikilometrový úsek tratě, ležící na území Plzeňského kraje, nemá pro jeho obslužnost podle představitelů krajské samosprávy velký význam. Trať totiž v blízkosti zastávky Strachovice pokračuje do sousedního Středočeského kraje. Sám tento kraj sice dopravu nijak omezovat nehodlá, nicméně na provoz vlaků až do Kralovic rovněž logicky doplácet dopravci nechce. Postoj Plzeňského kraje popisuje ředitelka společnosti POVED Zdeňka Kmochová: „Na našem úseku se ten vlak už skutečně nevyužívá. Domnívám se, že tam jezdí většinou zaměstnanci ČD,“ uvedla Kmochová. Právě společnost POVED jízdní řády veřejné dopravy v Plzeňském kraji připravuje.
Zásluhy na zachování dopravy na trati mají nakonec hlavně obce Kralovice a Kožlany, které na budoucí provoz tří párů vlaků o víkendu a jednoho páru v pracovní dny v dotčeném úseku budou také přispívat. Přesnou částku ale zatím žádná ze stran nezná a nevědí jí ani starostové, kteří ji tak nemohou zahrnout do příprav rozpočtu na další rok. Zajímavostí také je, že zkrácením většiny vlaků nedojde k úspoře vozidla ani vlakového personálu na straně Českých drah. Zatímco Plzeňský kraj mluví díky zprůměrované ceně za vlakokilometr o milionových úsporách ve svém rozpočtu, na straně Českých drah dojde zřejmě jen k úspoře paliva a poplatků za dopravní cestu, která bude zřejmě podstatně nižší. Nabízí se také otázka, jaký vlastně má podobně redukovaný provoz na trati smysl a zdali by nebylo účelnější buď zachovat plnohodnotný provoz v současném rozsahu, nebo naopak nahradit autobusovou dopravou celou trať. Nyní totiž budou nastávat situace, kdy například žáci dojíždějící do Kralovic do školy budou pro cestu tam využívat autobus, ale pro cestu zpět vlak, což může být při neexistenci společných jízdenek podstatným problémem.
Zdroje: Česká televize, Správa železniční dopravní cesty, České dráhy, ŽelPage
To jestli nějaká nevýznamná lokálka (nebo její kousek) skončí nebo ne, je z globálního pohledu celkem fuk, ale smutno je mi z toho, jak divoce se u nás "plánuje" dopravní obslužnost a jak tomu "odpovídají" investice do infrastruktury. Úsek z Čisté do Mladotic byl pro celkovou zchátralost uzavřen, tak prosím, pak ale někdo vymyslel že se to opraví a zprovozní do Kralovic a dál se to nijak neřešilo. Jak atraktivní bylo jezdit dvě zastávky autobusem místo vlaku, vidíme všichni. Místo aby se to odpískalo už předem celé a nebo by se naopak úsek do Mladotic obnovil (a peníze netekly do staveb co nikomu nic nepřinesly, viz dráty do Velenic), nechá se to tak nějak nedodělané.
Po trati 160 na sever do Ústeckého kraje osobáky nejezdí a nedávno POVED usoudil že ani za Plasy to moc nemá smysl (a vymyslel šílenosti s autobusy), třeba by to smysl mělo kdyby se dalo jet do Kralovic. Nebo pokud místo zastavování u každé chatové osady by bylo rozumnější vozit Sp z Plzně do Rakovníka, tak proč ne, ale škoda mluvit.
Samozřejmě většinou je to pak o tom, že se tam podívá "inkognito" zaměstnanec organizátora, ale pak se používají ta slůvka "domnívám se" apod.
No pokud na POVEDu nejen paní ředitelka je placená za domnívání, tak se nedivím, že to vedou jak to vedou, diletanti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.