Berlín — Elektrické klopidlo ICE-T, obě varianty, tedy BR 411 (sedmidílné, 4.000 kW) a 415 (pětidílné, 3.000 kW) brázdí středoevropské koleje od sklonku minulého tisíciletí. To „T“ značí „Triebzug – hnací vlak“, neb hnané jsou podvozky (1 A)‘(A 1)‘ vložených vozů, které též vezou elektrické a strojní vybavení. Čelní vozy jsou vlastně vozy řídící, bez trakční funkce. Jednotky byly dodávány konsorciem Bombardier (zprvu DWA – skříně,), FIAT Ferroviaria (klopidla), Duewag (další vozy, především s usměrňovači, restaurační a bistro vozy), Siemens (pohony, silová a ovládací výzbroj). Ze začátku jednotka hodně stonala –naklápědla FIAT byla obzvláště zkoumána, jejich vliv, resp. související osové namáhání spojení kolo – náprava, elektronika a další byly ověřovány a léčeny za provozu. Terapie byla úspěšná a zhruba od roku 2002 jsou jednotky v pravidelném provozu bez omezení. Podrobnosti technické i ze zkoušek a uvádění do provozu naleznete v odkazu výše.
Pět jednotek je upraveno na provoz v síti SBB (zajížděly do Zürichu), a další na síti ÖBB. Pravidelně obsluhuje pod značkou ÖBB, nebo společně s Rakušany Vídeň – Passau – Dortmund. Kmenové trati jsou Hamburg – Berlin – Leipzig – (München) a Frankfurt (M) – Dresden.
Vedení DB rozhodlo, že flotila ICE-T projde revizí spočívající v modernizaci. Obnoven bude lak, vyměněny koberce a sedadla, elektrické a elektronické systémy, zařízení a vybavení kuchyně restauračních i bistro vozů. Soupravy budou nově vybaveny kompletní sadou ETCS (European Train Control System). Předpokládá se, že do roku konce 2015 bude modernizováno 31 sedmidílných souprav ICE-T 411 1. série a 11 kusů pětidílných 415, očekávaný náklad je 30 milionů eur. První jednotka byla předána počátkem prosince 2013.
Jedna jednotka 411 bude vyzbrojena jako „pojízdná laboratoř“. Osazeny budou technické i zařizovací prvky, které budou za provozu zkoušeny pro budoucí modernizaci jednotek ICE 3.
Všechny práce jsou završovány v rámci vlastních kapacit DB, resp. koncernových dceřiných společností zajišťujících údržbu, DB Systemtechnik, která převzala odpovědnost i za inženýrskou přípravu. Realizaci provádí další dcera, DB Fahrzeuginstandhaktung, (obdoba ŽOS), závod Nürnberg.
Zdroje: DB Konzern, FAZ, Wikipedia, ZDF
1 2 | Zpráv na stránku: |
Pokud jde o trasu Berlin Praha, myslím, že mohu částečně s Vaším stanoviskem nesouhlasit. Spojení dnes zajišťuje 6 párů EC vlaků se slušným komfortem, tahané převážně BR 101, méně 120 a 184 z /do Dresden a 2 páry večerních / časně ranních EN vedených často našimi Bastardy. Hlavní náplň je doprava Dresden-Berlin. Jezdit přes Lipsko je jako drbat se pravou rukou za levým uchem, i když z Liska lze valit 200 km/h. Dodržujete li doravní předpisy, nebudete autem rychlejší. Počítáte-li u letadla "poslední míli" a odbavení, rovněž nebudete z centra Berlina v centru Prahy letadlem rychlejší.
Trasa Bln - Dre není prvořadá priorita, avšak stále se buduje. Není a nebude to VRT, ale postupně se na oněch 160 - 200 km/h dostává rovněž a to předokládám bez otřeby "klopidala", navíc posilové vozy v exponovaných časech z Dre.. Pokud nevezu mnoho břemen, je vlak nejpřijemnější, včetně "hosody na kolečkách". Snížená cena při nákupu jízdenky 3 dny předem je též přijemná. Nejvyšší komfort a nejlepší catering nabízí ÖBB.
Do/přes Bln jezdím od 1967 (BR 01 standard), a šestým rokem tam bydlím).
Vazne - kde se kupuji u CSA letenky do Berlina pod 800?
Takže odvolávám i svoji dezinformaci o znovuzprovoznění během revitalizace, pamatoval jsem si to špatně. Nemáte na mysli řady 610/611/612? Dvoudílné motorové jednotky s klopením, 610 bylo slavné bavorské pendolino, 611ka pak měla ten německý klopicí systém odvozený od stabilizace hlavně tanku :) Řada 611 a 612 měla už dokonce několikrát klopení dočasně zakázané.
ukulele: lokálka Praha - Berlín je mrtvá - s vyjimkou krajinou kochajících se japonských turistů. O Vánocích jsem po několika letech jel vlakem do Berlína a dlouho to zase neudělám. Jízdní čas 4:45, bez inkarty dražší než nejlevnější tarif ČSA. Drážďany - Berlín je včetně přestupu v Lipsku už dneska stejně rychlé jako ploužení po "hlavní lokálce NDR" lokálce přes Elterwerdu atd. Jsou tam mosty přes které se jezdí 60. V Drážďanech vlak stál 20 minut (ne zpoždění - dle JŘ). Místy rekonstrukce z OPD fondů - u nás pilíř financování infra, v Německu znamení "my bysme se na to vybodli, ale někdo v Bruselu to nakreslil do priorit, tak si to v rámci Aufbau-Ost necháme zadotovat". Kromě infra je budoucnost této trasy hlavně o produktu a jeho konzistenci - a DB to moc dobře ví. Jinak by necpala do reko-IC vozů sedadla stejná jako do reko-ICE1 a 2. Ať to vypadá stejne, jsou v tom stejné služby, jezdí to v taktu - a skutečnost, že 5 vlaků denně mezi Hamburkem a Berlínem vypadá jinak než ta taktová ICE začne být brzy nepřijatelná - to že pokračují někam do Prahy není relevantní důvod. Doba barevných mezinárodních expresů je holt pryč :/
Osobně vidím důvod toho, že DB chtějí na Berlín - Praha někoho s vlastními vozy, trošku jinde. Oni sami je nemají. Spíše mají kritický nedostatek. A nové nechtějí - proč taky, když tuhle koncepci zavrhli a čekají na ICx, kterými postupně nahradí dnešní klasiky a cca od roku 2025 i ICE1 a 2.
Třeba to řešení linky Hamburg-Praha opravdu natahujou schválně. Do 2017 to dojezdí ČD a potom příjde DB/Arriva. Nebo si je pronajme Jančura :D
No nebylo by od věci, kdyby pak jezdily Hamburg - Berlin - Praha :-)
Velka cast jednotek 411 uz ETCS ma, protoze by jinak nemohly na VRT Wien-St.Pölten, kde zacaly jezdit v prosinci 2012.
a další na síti ÖBB. Pravidelně obsluhuje pod značkou ÖBB, nebo společně s Rakušany Vídeň – Passau – Dortmund.
Jednotky vlastnene ÖBB (4ks) se od ted DB lisi pouze logem (cervene ÖBB misto DB na cele a na bocich). ÖBB svoje 4 ICE nejak marketingove nepropaguje (znacku ICE vlastni DB), udrzbu techto jednotek zajistuje DB.
Jednotky ÖBB maji spolecny obeh s jednotkama DB a rozhodne nejsou nasazovane jen na rameno do Vidne. Pokud se ve Vidni objevi, tak jen proto, ze tak nahodou vysel obeh.
:-D
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.