..: Nový rychlostní rekord na železnici padl v Japonsku :..

Jednotky šinkansenu: (zprava) JR N700, JR 700, JR 300, JR N700 ve stanici Tokio, foto: Vojtěch HubrJaponsko — Vlak typu maglev ustavil nový rychlostní rekord, když 21. 4. 2015 při testovací jízdě dosáhl rychlosti 603 km/h. Souprava využívající magnetické levitace tak o 13 kilometrů v hodině přepsala vlastní svůj rekord z předminulého týdne, kdy se její rychlost na zkušební trati v prefektuře Jamanaši vyšplhala k hodnotě 590 km/h. Financování tohoto projektu se vyhouplo do astronomické výše 1,81 bilionu korun. Společnost Central Japan Railway, která tyto vlaky vyvíjí, plánuje jak výstavbu vysokorychlostní trati v Japonsku, tak i expanzi a prodej jednotek do zahraničí, kde by mohly zajišťovat vozbu například mezi Washingtonem a Baltimorem na východě USA.

Komerční nasazení na trati Tokio - Nagoja (280 km) s maximální rychlostí 500 km v hodině lze ale přesto očekávat nejdříve za 12 let. A co bude za tu dobu u nás? Rozvoj maglevu je nadále limitován především penězi, pro konvenční vysokorychlostní tratě se zhruba poloviční rychlostí je ale v evropských podmínkách rozhodující spíše politická podpora. Stihneme napojit naši zemi na vysokorychlostní tratě dříve, než vyschnou evropské fondy? Plány jsou zatím stále otevřené. Přitom japonská zkušenost znovu ukazuje, že jen ten, kdo umí své sny popsat, prosadit a udržet, má šanci se jejich realizace dočkat.

Tomuto tématu se nedávno věnovala i Česká televize ve svém pořadu Horizont ČT24, kde vystoupil i šéfredaktor ŽelPage Josef Petrák.

Zdroje: ihned.cz, ceskatelevize.cz


Vítek_V | 29.4.2015 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Svět


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
29.04.2015 (13:55)  
Keprt: Maglev by nemel kopirovat soucasnou Tokaido line ale mel by vest mnohem severneji pres Kofu a Nagano prefekturu. Navic plan je ze az 80% trati bude v tunelu. Japonci uvazuji v tomto zkratka uplne jinak, nez jsme mi v Evrope (myslejice ze jsme stale pupek sveta) zvykli. Kdyz se uvazi znacna hornatost Japonska v kombinaci se zemetresenimi, tak se argumenty o nepriznivem reliefu krajiny v CR pri vystavbe zeleznice jevi jako naprosto usmevne.
Jinak jizdne pokryva veskere naklady sinkanzenu. Napr trasa Tokyo-Kyoto stoji cca 12000 JPY (2400 Kc), vlaky jezdi ve spicce v intervalu pod 10 minut a kapacita kazdeho je cca 1500 mist. Jenom pro predstavu. I v kontextu kapacity ma letecka doprava v Japonsku zanedbatelny podil na vnitrostatnich linkach a spolecnosti se spise potykaji z financnimi obtizemi.
registrovaný uživatel Keprt 
29.04.2015 (13:54)  
Teď jsem si něco přečetl a musím korigovat svůj předchozí příspěvek. Ta dnes stavěná trasa maglevu Tokio-Nagoja nevede po pobřeží, jako stávající Tokaido šinkansen, ale vnitrozemím. Což nezmírňuje její investiční náročnost, protože ve vnitrozemí sice není tolik sídel a komunikací, ale jsou tam vysoké hory. Zmátl mě fakt, že před třemi lety jsem viděl podél Tokaido šinkansenu budování jakési paralelní trasy, kousek výše od stávající a tedy náročnějším terénem, a předpokládal jsem, že je to už pro maglev. Jednalo se tedy zřejmě o přeložku/alternativní trasu klasického šinkansenu, nebo o dálnici.
registrovaný uživatel Keprt 
29.04.2015 (13:13)  
leteckou dopravu musí maglev dohnat návratností investice v poměrně zajímavém časovém horizontu

Tomu moc nerozumím, resp. to tak necítím. Letecká infrastruktura je více-méně hotová, samozřejmě se modernizují a zkapacitňují stávající letiště atd. Ale maglev infra se buduje komplet nově, je to liniová stavba - a zrovna v první realizované trase Tokaido je místy kolem pobřeží už dost těsno (města, dálnice, shinkansen, klasické železnice), takže se jde tunelama a na estakádách. Jak je to s provozní energetickou náročností maglevu na oskm?
29.04.2015 (12:22)  
Japonsko je země, kde se ta technologie může i vyplatit. :) Když můžou lidi do práce "dojíždět" v B777 domestic a rychlovlacích intervalu Eska, tak se zaplatí i maglev.
registrovaný uživatel Kuzma 
29.04.2015 (11:31)  
Hezký, rychlý a drahý, ale mě tam ty koleje prostě chybí. Je to takový nějaký neosobní. STERILNÍ jak z nemocnice na kraji města Nagoji.
registrovaný uživatel jadla  mail  
29.04.2015 (10:40)  
K Lidlu to neodbočí, tak je to vlak... Infrastruktura určitě levná nebude, ale laickým okem mi přijde, že leteckou dopravu musí maglev dohnat návratností investice v poměrně zajímavém časovém horizontu. Navíc, když dojde šťáva, tak to prostě zastaví. Takže pro ty, kdo sledují Letecké katastrofy, je rychlovlak určitě lepší volba.
29.04.2015 (10:30)  
Pánové, prosím, tohle je přeci magazín o drahách, maglev v Japonsku vyvíjí železniční společnost, co tedy vlastně řešíte?
registrovaný uživatel JB 
29.04.2015 (10:12)  
Maglev bych neprezentoval jako "železnici". Přece jen obsah toho pojmu je nějak ustálený.
29.04.2015 (8:06)  
Když jsem viděl to vozidlo a ten systém pohybu, tak se mi nezdá výraz VLAK jako adekvátní.
Jinak technicky zajímavé, ale určitě velmi drahá infrastruktura.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko