Japonsko — Vlak typu maglev ustavil nový rychlostní rekord, když 21. 4. 2015 při testovací jízdě dosáhl rychlosti 603 km/h. Souprava využívající magnetické levitace tak o 13 kilometrů v hodině přepsala vlastní svůj rekord z předminulého týdne, kdy se její rychlost na zkušební trati v prefektuře Jamanaši vyšplhala k hodnotě 590 km/h. Financování tohoto projektu se vyhouplo do astronomické výše 1,81 bilionu korun. Společnost Central Japan Railway, která tyto vlaky vyvíjí, plánuje jak výstavbu vysokorychlostní trati v Japonsku, tak i expanzi a prodej jednotek do zahraničí, kde by mohly zajišťovat vozbu například mezi Washingtonem a Baltimorem na východě USA.
Komerční nasazení na trati Tokio - Nagoja (280 km) s maximální rychlostí 500 km v hodině lze ale přesto očekávat nejdříve za 12 let. A co bude za tu dobu u nás? Rozvoj maglevu je nadále limitován především penězi, pro konvenční vysokorychlostní tratě se zhruba poloviční rychlostí je ale v evropských podmínkách rozhodující spíše politická podpora. Stihneme napojit naši zemi na vysokorychlostní tratě dříve, než vyschnou evropské fondy? Plány jsou zatím stále otevřené. Přitom japonská zkušenost znovu ukazuje, že jen ten, kdo umí své sny popsat, prosadit a udržet, má šanci se jejich realizace dočkat.
Tomuto tématu se nedávno věnovala i Česká televize ve svém pořadu Horizont ČT24, kde vystoupil i šéfredaktor ŽelPage Josef Petrák.
Zdroje: ihned.cz, ceskatelevize.cz
Možná bychom se měli zaměřit více na to, jak nebourat. Než za těžké peníze řešit soupravy a provoz tak, aby se s nimi dalo bezpečně bourat a při bouračce se nikomu nic nestalo. Což vede k vozidlům typu dlabaný ingot a spotřebě vpravdě obludné.
Edit: Šinkanzen E7 má průmrnou hmotnost na vagon 45 tun, délku vložáku 25 metrů a maximálku 260 km/h.
Naproti tomu Pinďa je v průměru o 10 tun na vagon těžší. Dlabaný ingot s požadavky na pevnsot skříně, aby mohl bourat, pak 70 tun na vagon. Tohle soudruzi ve východním USA nevychytali.
Akorát zrovna včera tu byl u mne známý co dělá na DI v Ostravě, a bavily jsme se co vše pod drážní inspekci spadá http://www.dicr.cz/o-drazni-inspekci i lanové dráhy spadají pod drážní inspekci a samozřejmě i Trolejbusy.
Jen k těm VRT nebo RS jak kdo chce. Ano Japonsko se svým demografickým rozložením na 4 ostrovech a s 11 městy přes mil. obyvatel jaksi opodstatnění má pro tenhle systém dopravy. A od vzniku prvních Japonských rychlotratí je tam i 50ti letá tradice v používání vysokorychlostních vlaků.
Ale přirovnéní k Rakousku http://cs.wikipedia.org/wiki/Rakousko#Politick.C3.BD_syst.C3.A9m kde je v podstatě stejné rozložení a velikost měst jako u nás kromě Vídně ta má 2x tolik obyvatel co Praha, tam se buduje sice ne čistokrévné VRT ale na těch 230 by to stačilo i u nás krom výjezdů s Prahy. Ty udělat v nových stopách, neb přidání ke stávajícím tratím a prosmyčkování, pokud možno mimoůrovňově se stávající infrastrukturou, si neumím představit. Na takovém westabanu člověk hledí co jde nadjet a podjet. Nový výjezd s Vídně směr Linz je ze začátku prakticky v tunelech.
Jinak v Cine me docela prekvapilo, ze tamni maglev nemel uplne klidny chod - "docela to hazelo" ze strany na stranu, coz jsem necekal. Takze zas az takovy rozdil v komfortu jizdy nebyl - urcite ne proti klasickym Cinskym a Japonskym rychlovlakum.
Co jsou to proboha za výlevy? Přát si v ČR VRT je totéž jako přát si v Brně metro.
Kdo chce hledat paralely s Japonskem, doporučuju začít s tímto seznámkem:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Japanese_cities_by_population
Zabočí k Lídlu tramvaj, když tam nemá koleje (a když jí tam nezatlačí třeba kloubovej autobus :-)?
prosím, tohle je přeci magazín o drahách, maglev v Japonsku vyvíjí železniční společnost
Tramvaj nebo trolejbus jsou taky "dráhy" ve smyslu zákona a nemají se "železnicí" moc společného.
"Vlak" bych tomu taky neříkal, ale když lepší a pro laiky (cestující veřejnost) pochopitelnější pojem asi neexistuje...
Nakonec, propisce se říká tužka nebo pero a "notebook" jsem nosil před skoro 50 lety do školy, i když v něm nebyl žádnej křemík, jen papír, tvrdej papír a dvě sponky :-))
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.