..: Skončí provoz na trati do Týna nad Vltavou? :..

Odjezd z Číčenic do Týna nad Vltavou, foto: Matouš VinšTemelín — Je tomu pouze pár dnů, co Správa železniční dopravní cesty zveřejnila konečnou podobu jízdních řádů na období 2013/2014. Zatímco České dráhy o nové podobě grafikonu zatím mlčí, stejně jako vyhledávač IDOS (to, že v zahraničních vyhledávačích již nové jízdní řády včetně českých jsou, ponechme tentokrát stranou), tak bystřejší pozorovatelé již zjistili, že v tabulkách chybí jihočeská lokální trať s číslem 192. Ta spojuje Číčenice s Temelínem a Týnem nad Vltavou. Paradoxní přitom není samotný záměr náhrady méně významné trati autobusovou dopravou, ale spíše způsob, jakým k tomu v režii jihočeského dopravního koordinátora, společnosti JIKORD, dochází.

Ještě první návrh jízdního řádu, který byl představen na začátku léta, totiž s vlaky na trati 192 počítal, stejně jako jeho již téměř finální podoba zveřejněná zkraje září. Záměr zastavit na "Týnce" osobní dopravu přišel na veřejnost až přibližně za polovinou října, kdy o něm informovala Česká televize. Právě načasování publikace změn nahrává spekulacím některých místních obyvatel i železničních nadšenců, že o redukci spojů bylo rozhodnuto již dříve, avšak nebyly zveřejňovány kvůli blížícím se parlamentním volbám. Tuto argumentaci však představitelé Jihočeského kraje odmítají a optimalizaci dopravy odůvodňují ve svém Dopravním plánu nízkou hustotou zalidnění v oblasti a problematickou dostupností některých zastávek. Navíc je zřejmé, že důležitou, ne-li hlavní roli, hrají také finance.

Pohled od Dívčic směrem na Netolice, foto: Matouš VinšTrať mezi Číčenicemi a Týnem nad Vltavou tak zřejmě bude následovat osud sousední tratě do Netolic, kde byla železniční osobní doprava ukončena k 1. březnu 2011. Definitivně se však o budoucnosti tratě 192 bude ještě jednat a informace zatím není definitivní. V případě zastavení provozu budou vlaky nahrazeny v podobném rozsahu autobusovou linkou 320850 společnosti ČSAD Jihotrans, která bude ve směru od Týna pokračovat z Číčenic některými spoji až do Vodňan. Návrh jízdního řádu ukazuje také plánované garantované návaznosti z autobusu na přípojné vlaky v Číčenicích, kde je však zarážející relativně krátká čekací doba některých autobusů, která činí většinou 3 až 5 minut.

Zdroj: JIKORD


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 8.11.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


 Zpráv na stránku:   
18.11.2013 (13:38)  
ekoter: No ja si myslim, ze nad vsemi lokalkami v republice by mela (respektive uz davno mela) probehnout diskuse, zda tu trat zrusit, nebo vytrhnout ze stoleti pary a podle toho se zaridit...

KarelF: Nezapominejte, ze se na druhou stranu neustale snizuje spotreba a pomalu pronikaj vseljaky novy technologie (hybridy, elektromobily). Krom toho bude nafta zdrazovat pro vlacky uplne stejne jako pro auticka.
Navic bych rek, ze v dobe, kdy se kazda ptakovina vozi pres pul sveta, kdy banany a pomerance z Brazilie stojej min nez hnusny jabka z Polska, ta doprava nema na konecnou cenu produktu az takovy vliv, jak vyrobci a prodejci tvrdi.

Mimochoden jeste bych se vratil k navaznosti gumokolove romadne dopravy. Neuveritelna vec se mi stala o vikendu. Trolejbus MHD Ostrava linky 106 zastavi na zastavce, plechova huba zahlasi: "Zde je prestup na linku 104." a trolej ceka na zastavce, dokud 104 neprijede. Jak oni to jenom delaj...

EDIT: koukam, ze Flexaterista to uz napsal za me...
flexaterista: Bohuzel ta situace zpravidla nestoji: "Potrebuju obcas do Prahy. Mam si koupit auto, nebo jet vlakem?", ale "Potrebuju obcas kamkoliv po republice nebo i po Evrope. Auto uz davno mam tak jako tak. Mam jet v nem, nebo ho nechat stat v garazi a jet vlakem?"
18.11.2013 (13:19)  
KarelF: Odpovím trochu zeširoka. Jsou to střípky, ale dohromady snad pochopíte, kam mířím:

- pozor na rozdílný reprodukční cyklus auta a vlaku. Zatímco v českých podmínkách průměrný vlak jezdí cca 25-30 let do náhrady novým nebo radikální modernizace, tak autobus má ten cyklus cca 12-15 let a u současné generace aut to bude cca 10-12 let. Přidejte fakt, že průměrné auto je při technickém pokroku ve výrobě a konkurenčním boji mezi výrobci dnes vůči průměrné domácnosti cca o třetinu až polovinu levnější na pořízení, než dříve (nominálně v horším případě jsou ceny zhruba tam, kde byly před 10 lety, v lepším i o něco níže). Adekvátně tomu rostou náklady na servis, ale ty už si málokdo uvědomuje a při koupi auta je průměrný Čech většinou nebere v potaz a pak se diví.
- Ceny autobusů a vlaků ale naproti tomu podléhají výrazně víc tlaku na splnění bezpečnostních a jiných norem. Ty tlačí ceny nahoru silněji, než u aut.
- Speciálně u vlaků je důležitý faktor taky omezený okruh dodavatelů, je to kapitálově poměrně náročná činnost se silnou rolí referencí z předchozích zakázek, národním protekcionismem atd. To cenu tlačí nahoru také.
- V neposlední řadě vliv narušení trhu, jako jsou evropské dotace, kdy najednou kupující podnik veřejné služby má velký balík peněz a rozhodování u něj i pod vlivem časového tlaku otevírá peněženku více, než kdyby to byl soukromý subjekt hospodařící pouze se svým. Typický příklad popsaný u nás poměrně dokonale je zdravotnictví a nákupy v letech 2007 - 2010. Pro železnici to s ohledem na cenový vývoj některých zakázek můžeme vidět taky.
- A teď zpět k tomu úvodnímu ropnému tématu: Podívejte se na spotřebu dieselových motorů před 15 lety a dnes. Ostatně, i rafinerie ve střední Evropě se potýkají s tím, že nejsou schopny plně vytížit svoji kapacitu, protože navzdory nárůstu provozu jim celkový odběr na pumpách klesá. Nevypadá to, že by se to mělo v příštích letech měnit (pomíjím vliv spotřební daně, beru to z pohledu regionu střední Evropy a i případné snížení daně u nás povede jen k poklesu počtu tankujících v cizině. Boom dopravy to nevyvolá).
- Tlak na inovace spojený také s tlakem zvenčí v souvislosti s bojem proti emisím má za následek, že ta cena paliv je dneska významně nižší položka, než byla dříve. Bohužel, prostředky hromadné dopravy musí mít velmi vysoké vytížení, aby se vykompenzoval faktor toho, že vozí daleko víc mrtvé váhy. Zkuste si spočítat ekologičnost cesty autobusem s 10 lidmi při jeho spotřebě a váze vozidla. Pro klasickou železnici je to znát ještě víc, bohužel se u nás dlouhodobě ignorují lehké vlakotramvaje, které by tento problém pomohly řešit.
- čísla za moji osobu-automobilismus pro představu, auto nižší střední až střední třídy, kombík diesel bez nějakých extrabuřtů ve výbavě, kupovaný při 16tis. km v roce 2012, nájezd ročně cca 12tis. km. Počítám si ukazatel TCO (celková cena provozu) a vychází mi kolem asi 6-7 Kč. Cena pohonných hmot mě při spotřebě kolem 5,5-6 l/100 vychází maximálně na 30% celkových nákladů (zhruba 1,8Kč/km a to jezdím poměrně dost svižně). Daleko větší roli hraje amortizace vozidla (a to ji ještě podsekávám), servis a pojištění.

Závěr: konkurenceschopnost osobní automobilové dopravy versus železniční dopravy ovlivňuje cena paliv naprosto okrajově. A neodpustím si poznámku, dodnes nechápu, proč ČD neudělají detailní kalkulaci na jednu blbou A5ku se srovnáním TCO cestování vlakem a autem všude tam, kde vlak má potenciál nabídnout alespoň o málo horší parametry. Tímhle by přitáhli do vlaků lidí jako máku.
registrovaný uživatel KarelF 
18.11.2013 (0:50)  
Když se tu tak bavíme o efektivitě docela by mne zajímala jedna věc a to co udělá s obsazeností a provozem takovýchto lokálek třeba cena nafty. Při stále zvedající se ceně phm nevidím cenu 50-60 Kč litr jako nereálnou na což se já osobně těším, protože konečně budou prázdnější silnice. Pokud na toto dojde což za několik let dojde, protože levná ropa prostě už není tedy je, ale v politicky nestabilních státech. tak by mne celkem zajímalo jak to zahýbe s osobní dopravou ve vlacích obecně, ale i na takovýchto regionálních tratích. Přece jen cesta do práce do města bude autem 1,5-1,75x dražší než teď a to už je při denním dojíždění sakra znát. Pak by se to mohlo promítnout do zvýšené poptávky po vlacích. zajímalo by mne jak se stát bude tvářit na obnovování provozu. případně na co všechno takový motor může jezdit, aby nejezdil na naftu?
Také mne to napadlo napsat i z důvodu tuhle jsem jel přes jižní spojku z mostu jedna kolona kamionů tam a druhá zpět v podstatě dva vlaky mířící na dvě různé strany. To jak dostat dopravu na koleje je na jinou debatu, ale jednou na to dojde nafta tu nebude pořád a pokud nebudeme kupovat rohlík za 5 Kč? Já teda ne tak to bude muset jezdit něčím jiným tedy ta surovina pro rohlík.
17.11.2013 (22:50)  
Ad bartik 09: Problém velké části lokálek je také v tom, že už v době výstavby se jednalo o nerentabilní provozy, ale jako máme dnes dotace EU na spoustu nesmyslných věcí, tak předtím byly zase jiné zdroje. Další velká část tratí se postavila kvůli určitému účelu - důl, lom, cukrovar, les, ... A když dnes už ten důvod není, tak ani ta dráha už nemá smysl. Vždy mne pobaví věta, jak "předkové nám to tady zanechali, my to musíme udržet v provozu". Blbost. Předkové (ti, kteří stavěli tratě kvůli nějakému ekonomicky smysluplnému účelu) myslely logicky a ekonomicky. Když něco přestalo mít ekonomický smysl, tak to zrušili. Jen my tady máme tolik peněz, že nevíme co s nimi, takže jezdíme všude.
17.11.2013 (22:41)  
Ad DJ: Tu náhlost bych spíše dával za vinu strategii boje ČD. Ty podle mne kalkulaci nákladů na další rok nechávají až po finálním schválení JŘ, které je v létě. Takže třeba v září dají kalkulaci za schválený provoz, dají tam přirážku třeba 10 % a doufají, že kraj narychlo sežene peníze a přidá. Jsou kraje, které peníze seženou. Jsou kraje, které začnou rozebírat náklady ČD a postupně jim ten nárůst sníží. A jsou kraje, které prostě těch 10 % nákladů škrtnou a dál nic neřeší.
registrovaný uživatel DJ 
17.11.2013 (15:23)  
Se zastavením osobní dopravy na této trati souhlasím.

S čímž nesouhlasím, to jsou "ignorantsky" krátké čekací doby autobusů na případně zpožděné vlaky, a také nesouhlasím s argumenty objednatele jako odpověď na otázku, proč zastavení osobní dopravy na trati bylo zveřejněno až v říjnu. Jestli platí, že problémem je nízký počet cestujících, odlehlost zastávek a řídce osídlená oblast, tak tento problém zde jistě byl i o pár měsíce (ba i let) dříve.
14.11.2013 (14:01)  
Flexaretista: OBjektivní realita je, že nové tratě se nestaví.
Nove trate SE nikdy nestaveli. Dycky musel nekdo vzit penize a stavbu zaplatit. Stejne jako by to nekdo musel udelat ted.
14.11.2013 (11:02)  
Bartiku, přestaňte fantazírovat. OBjektivní realita je, že nové tratě se nestaví. Nestavěla by se dnes na zelené louce ani půlka koridorů, kdyby tam ty tratě nestály už 100 let. Tak si ty bláboly o investici a potom tržbách klidně odpusťte. Znovu opakuju, optikou dnešní efektivní investice by nikdo nepostavil na zelené louce přinejmenším 80% současných provozovaných tratí. Těžíme z díla našich předků a to užíváme. Fantasmagorie jsou dobrý k pivu, ale to je tak všechno. A teď vzhůru do mínusů.
14.11.2013 (0:20)  
stoupa: Nejsou-li tržby, nebudou investice
Mno, mam dojem, ze u uspesnejch projektu je to spis obracene - nejdriv investice a pak trzby...
Jinak vyhodnost potencialni dostavby "chybejiciho" useku neposuzuji, protoze to tam neznam. Jen rikam, ze pokud ten usek opravdu chybi (ne ve smyslu - "je prerusena cara na mape", ale ve smyslu - "trat by byla mnohem uzitecnejsi"), tak se ma postavit a ne si stezovat, ze to nekdo nepostavil pred 100 lety.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
13.11.2013 (17:18)  
Pro "bartík09" v 12:53:

Ono krom Jetelína (možná, bude-li se dostavovat) vůkol té trati zase tak moc "nečeho" nenaleznete. Nejsou-li tržby, nebudou investice, natož pak "rovnání oblouků" a most přes Vltavu.
13.11.2013 (12:53)  
Sim: Tak to zalezi asi jen na penezich, jaky by ta trat mela parametry, ne?
12.11.2013 (18:20)  
SYN: Kdo tam nutí jezdit ČD, když to nechtějí dělat? :)

Sim: Podle trasování. Sama o sobě by to zas tak horská dráha být nemusela, mezi krajními stanicemi je tak nejvýš 50 metrů rozdíl, trochu s tím může zamávat záměr splavnění Vltavy a možná odpor některých obcí k obsluze veřejnou dopravou. Je tu však i možnost elektrizace, na obou navazujících tratích máme střídavých 25 kV... :) Ale ono by to šlo i se stejnosměrným 1,5 kV.
registrovaný uživatel Sim 
12.11.2013 (14:20)  
Flexaretista, bartik > mno, ono mezi Bechyni a Tynem je to na jednu stranu fakt jen maly kousek. Na tu druhou tech 10 - 15km (podle trasovani) by muselo prekonat Vltavu a naklesat/nastoupat prubezne radove ctvrt kilometru ... takze bychom dostali lokalku s neustalym klesanim/stoupanim 20 az 25 promile, coz si zrovna moc s ekonomickym provozem dieselu nerozumi.
registrovaný uživatel SYN 
12.11.2013 (10:08)  
dnes již dostupné spojování pomocí automatických spřáhel a podobně

Ale fuj, takovéto věci u ČD... tam si nechají dát šroubovku i na RS1!
11.11.2013 (13:02)  
Flexaretista: Samozrejme si o tom muzete myslet svoje, ale podle me nestesti (nejen) tyhle trati nevzniklo pred 100 lety (resp. v dobe jejiho vzniku), ale tahne se poslednich cca 70 let.
11.11.2013 (12:32)  
bartik09: Ohledně té neschopnosti, podobnou optikou by dnes nikdo nestavěl 80% těch tratí, které tu někdo postavil a to víme oba. já hovořím o neštěstí jedné trati s ohledem na její současnou budoucnost, že ve své době sloužila jak bylo třeba, o tom snad není sporu. Vy hned o urážení předků. Co trochu ubrat plyn?
11.11.2013 (12:09)  
Nechic: No vsak o tom melu kolem dokola. Zalezi jen na tom, jak si objednatel piskne.

Flexaretista: Pred 100 lety ty trate postavili tak jak potrebovali a jak umeli. Neurazejte prosim nase predky za to, ze dneska neumime postavit par kilometru koleji.
10.11.2013 (21:55)  
Neštěstí téhle trati vzniklo už před 100 lety. Neměla končit v Týně a dotáhnout se až do Bechyně, čímžto by byla napojená na Tábor/Prahu. Takhle ty dva oddělené krátké úseky jiný osud potkat ani nemůže. Můžeme podle mě jen tipovat, kdy dojde i na tu Bechyňku.
09.11.2013 (23:34)  
Mnohé vlaky končí přestupem v zapadákově třeba jen proto, že se nikdo nenamáhal vymyslet tak jednoduchou věc, jakou je přímý vlak do většího města, dnes již dostupné spojování pomocí automatických spřáhel a podobně. Dokonce to šlo i do extrémů typu Dětenice - Dobrovice město plus Dobrovice - Mladá Boleslav, což bylo posléze nahrazeno busem, namísto zavedení osobní dopravy na zprovozněné spojce. Nedávno se zrušilo spojení Nový Jičín - Hostašovice, protože vlak nemohl z nějakého důvodu dojet do Valašského Meziříčí. Pochopitelně nemám na mysli připojování motoráku od Hlinska za rychlík do Brna, ale třeba už to Velké Meziříčí do Třebíče by snad takový problém nebyl. Problém je často jen chtít. To se týká i informování na zastávkách, v době satelitních technologií... Náhrada vlaků autobusy možná nenastane, ale přesto 100 x nic nakonec umořilo vola...
09.11.2013 (21:34)  
Je sice smutné, že se ruší tratě a nové se nezakládají, ale to ještě neznamená, že autobusy nahradí vlaky. To se, doufám, opravdu nestane.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
09.11.2013 (19:05)  
Ťululu: No to bude taky ten problém. Kraje rozhází jízdní řády, že kromě pár šotoušů a náhodných výletníků nikdo vlak použít nemůže a hned se vytasí s čísly a trať zruší. Takhle můžete odepsat jakoukoli dosud využívanou trať.

bartik09: Možná u vás v Iredu, tady v LK tomu opravdu málokdo věří a situace, kdy vám bus ujede v Tanvaldu před nosem není nijak vzácná...
08.11.2013 (20:39)  
Přeprava nákladu
Nákladní vlaky vozí do Týna uhlí, z Temelína dřevo a kovošrot, do JETE se vozí palivo a občas jsem viděl jet do JETE jenom lokomotivu, tudíž vlečku používají asi hodně.

Přeprava osob
Z Týna se jezdí do Českých Budějovic a nejlepší spojení je busem, hlavně autobusové nádraží je blíže než vlakové a pokud studenti a pracující lid jede ráno do práce, v buse to zalomí a spí, nemusí se řešit přestup a cena je vyšší oproti busu. Z Týna jezdí převážně jenom studenti z/do Plzně a to převážně v Neděli a v Pátek a přes týden studenti do Vodňan na střední školu. Podotknu, že na studenty by vám stačily dvě ruce. Nejvíce cestujících je v úseku Temelín - Číčenice, spojení cca každý dvě hodiny oproti busu, ale od té doby co se JIKORD nudil a hrál piškvorky v jízdním řádu na trase České Budějovice - Protivín, postupně cestujících ubývalo, jak to vypadá konkrétně dnes, bohužel nevím, z Bechyně je přeci jen lepší spojení a hlavně už nejezdím tak často tímto směrem. Každopádně nejlepší informace mají strojvedoucí, tak třeba se tu nějaký v diskuzi objeví a objasní, jak to vypadá v současnosti s přepravou.
08.11.2013 (19:56)  
Dlouho jsem si drbal hlavu nad tím, proč kraj pořád objednává na této trase spojení. Nemám nic proti rušení lokálek, ale když jedete ve vlaku občas sólo, ruku na srdce, nepřijde vám to trapné?
registrovaný uživatel vasekpetr1  mail  
08.11.2013 (19:28)  
pasažér: spíš mám na mysli to, že pro převoz vyhořelého paliva z výrobního bloku do meziskladu vyhořelého paliva se používají vagóny a podniková vlečka. Tudíž i z tohoto důvodu musí být napojení tratě na vlečku stále funkční. Dokonce kdysi probíhaly úvahy o tom, že se Castory z temelínského meziskladu budou vozit do skladu vyhořelého paliva do Dukovan, ale teď už má elektrárna svůj vlastní sklad na 60 let provozu.
08.11.2013 (19:27)  
turista: To právě vůbec ne.
To prave ze ano. Pisu ze je srovnatelna, nikoliv stejna. Ruku do ohne by nikdo nedal ani za jedno. Osobne mam mnohem vetsi strach o vlakovy pripoj v Pardubicich na 238 nez o nasledny prestup na autobus. Oredu se celkem povedlo autobusaky naucit cekat na vlaky. Standartni cekaci doba je myslim 20 minut.

Na řadě míst je existence celé vlakové linky založena na krátkém přestupu.
To je ale dany spis trasovanim zeleznic, nez nejakou extra duverou. Na te rade mist totiz nektera trat casto konci v nejakem zapadakove, protoze to tak slo jednoduse postavit. Proto tam je ten prestup. Autobusova linka zpravidla konci (zacina) v nejakem meste, kam (odkud) jede vetsina cestujicich.


Alex7: Zato u mě v Havlíčkově Brodě je to do centra 15 minut pěšky a lidi s tím absolutně nemají problém.
Vesnice: jdete 15 minut na zastavku kdesi v polich, tam v zime mrznete a cekate (nikdo netusi jak dlouho) na zpozdenej vlak, pak se 15 minut vezete sukafonem na hlavni trat (treba do HB) a doufate ze vam ten rychlik na Brno neujede, protoze dalsi jede za 2 hodiny.

HB (nebo jine vetsi mesto): Jdete 15 minut na nadrazi, kde je teplo, informace o zpozdeni a dokonce i informace o mimoradnostech (i kdyz stoji za starou backoru). Kdyz nezaspite, nic vam neujedete.
Nepozorujete zadny rozdil?
registrovaný uživatel kobros 
08.11.2013 (19:06)  
Pasažér:
Tak to je otázka. On by se dal obsah Castorů poslat na přepracování.
U dostavby Temelína se u reaktorové nádoby uvažuje o dopravě po vodě se zvedáním jeřábem přes jezy a kaskádu.
08.11.2013 (18:36)  
vasekpetr1: On nekdo Castory stehuje? Myslim, ze nez tomu tak bude, bude Tynka davno snesena...
registrovaný uživatel Alex7 
08.11.2013 (18:01)  
@vikititor
Další taková dráha, kde jede jeden nebo dva ve vlaku je Velké Meziříčí - byl jsem tam párkrát a cesta z vlakáče do města nebo jízda vlakem do Tišnova každého odradí a příště jede busem.
Co??? Já jsem byl ve Velkém Meziříčí před týdnem a z Velké Meziříčí zastávka je to do centra 5 minut. Tam je spíš problém, že dráha vede mimo Třebíč.
Zato u mě v Havlíčkově Brodě je to do centra 15 minut pěšky a lidi s tím absolutně nemají problém.
registrovaný uživatel vasekpetr1  mail  
08.11.2013 (16:16)  
Pavel Randák: já myslím, že Castory půjdou z elektrárny po kolejích stále. Ty se na trajler v dohledné době asi nakládat nebudou.
08.11.2013 (15:28)  
paja.butcher
ANO - ale o tom tu přeci píšu - namátkou jsem si vybral maminy s děckama, důchodce, ale jak říkáte - týká se to hlavně dojížděcích do práce a škol.

Díky bohu, že jihomoravský kraj, když chtěl rušit 343 Veselí n. M. - Vrbovce (Nové Mesto n. V.), šel po starostech a ptal se jich - a ti zaplať pánbůh neváhali a nechali to vytroubit tlapačem po obcích - a to se pak děly věci - a nakonec tu máme kromě vlaků i busy - a jezdí i večer, kdy vlak nejede a také světe div se - soboty neděle.. I tak busem nikdo nejezdí a většina lidí si vyšlápne kopec na vlak..
08.11.2013 (15:12)  
Tratě se pořád ruší a ruší a ruší... Nechtěli by nějaké nové zakládat či obnovovat?
08.11.2013 (13:46)  
vikititor : otázka je, jestli by ta analýza měla nějakou výpovědní hodnotu, myslím že doc. Žemlička si vždycky najde vhodná čísla tak, aby mohl nahradit vlak busem

Jinak pánové co tu argumentujete IDS JMK - máte pravdu. Jenže srovnáváte dva extrémy. Srovnáváte oblast kde to jde a chce se a oblast kde se do krve nechce aby to šlo.

A co se dopravy týká, díky dopravní politice (a Jikord to jenom zrychlil, ale nezačal) se bez auta stejně v jižních Čechách obejít nedá. A to ani když bydlíte na hlavní trati (snad s výjimkou dojíždění rychlíkem po trase Tábor - ČB). Víkendová doprava neexistuje, večerní doprava neexistuje a pokud nebydlíte tam kde staví rychlíky, tak je stejně jediná možnost auto.
Že autobus může alespoň elementárně nahradit vlak je na většině tras jen zbožné přání pana docenta.
08.11.2013 (12:21)  
Ta duvera je naprosto srovnatelna s duverou v prestup vlak-vlak.

To právě vůbec ne.

Na řadě míst je existence celé vlakové linky založena na krátkém přestupu. Naprostá většina frekvence v tom vlaku je přestupní - takže ti lidi tomu evidentně věří.

Třeba vazba R/Sp 020/040 s přestupem 3-5 minut. Kde najdete něco podobného u busu? Na busy a mezi busy přestupjí spíš jednotlivci.
08.11.2013 (12:17)  
na stránkách ČD nový jízdní řád je už pár dní taky
08.11.2013 (12:12)  
Nechic: ta důvěra v přestup bus-vlak mezi lidmi prostě není.
Ta duvera je naprosto srovnatelna s duverou v prestup vlak-vlak.

Michal Janko: Jizdni doba je delsi zrejme proto, ze autobus bude zajizdet do vesnic a nebude zastavovat kdesi v poli tak jako ten vlak.

vikititor: Z karosy se vyhazi par sedacek u zadnich dveri a je prostor pro kola a kocarky. Nastupovani lepsi nez do sukafonu. Taky samozrejme lze koupit novy autobusy (nakonec ty stavajici asi nevydrzi na veky). Rozhodne lepsi nakoupit par novejch nizkopodlaznich autobusu s prosotrem pro kola a kocarky, nez za stejny penize rekonstruovat sukafon s vagonem na jeden regiosuk.
Na druhou stranu si nedelam iluze, ze takovy veci bude nekdo resit. Kola se vozit nebudou, kocarek jeden, kdyz bude chtit nastoupit druhej, tak ridic zahuhla: "Tak to mate, paninko, smulu." a pojede se dal.
08.11.2013 (11:41)  
PS: existuje určině nějaká analýza nákladů a předpoklad úspor - je někde ke shlédnutí??

díky za odkaz
08.11.2013 (11:40)  
Těžko živit v dnešní době a financovat z krajských či jiných dotací železniční dopravu, tam kde se nevyužívá. Asi by se to ale mělo dělat s větším předstihem informovat občany, firmy v okolí a zkusit před samotným zrušením i nějaké úpravy. už tady v diskusi vidím řadu nápadů..

Další taková dráha, kde jede jeden nebo dva ve vlaku je Velké Meziříčí - byl jsem tam párkrát a cesta z vlakáče do města nebo jízda vlakem do Tišnova každého odradí a příště jede busem.

Ad problém s koly a kočárky - ty kočárky dáte také do přívěsu za bus? a děcka dáte kam? OK - tvrdíte, že když se nakoupí speciální busy, že dáte dva kočáry do busu.. ale kdo ty busy jako koupí?? Viděl jste je už někde jezdit mimo Prahu?? Já ne.

Týnka je pro osobní dopravu fakt nevhodná, ale s tím se nedá asi nic dělat - ostatně jako řada jiných ryze průmyslových drah u nás - které ať se nám to líbí, nebo ne, bylo by lepší zrušit na nich osobní provoz..
registrovaný uživatel tomik 
08.11.2013 (11:40)  
IDOS už v sobě má nový GVD. Byl přidán někdy v noci na dnešek...
08.11.2013 (10:53)  
Háky jezdí celoročně, dopravce je nesundává. Až tam pojedu, pořídím foto...

Jinak se řidičů nezakazuje přepravit kolo i na jiných linkách, pokud to provozní podmínky dovolí... Letos jsem tak cyklistu potkal i v lince 301 (pracovní den mimo špičku)

Přívěs je sezónní záležitost.

Jinak mě přijde, že když se požaduje striktně NEJDE TO, NIKDY SE TO TAK NEDĚLALO, je to počátek úpadku. Je důležité hledat cesty, JAK VYHOVĚT
registrovaný uživatel Kakov 
08.11.2013 (10:53)  
ad bus:

ještě je také zajímavá ta poslední zastávka (vodňany, na sadech) na znamení :-)
registrovaný uživatel Kakov 
08.11.2013 (10:51)  
Jiří Hovorka: jenže to je ten případ speciálně nasazeného cyklobusu, v poznámce máte u toho symbolu kola omezení jízdy během roku a také omezení na 5 kol,

nebo na těchto linkách jezdí celoročně všechny spoje s přívěsem?
08.11.2013 (10:49)  
mahathma - co třeba zde: http://idsjmk.cz/jrady/251.pdf, http://idsjmk.cz/jrady/256.pdf. Na 20 kol je přívěs, na 5 kol háky...

Zkuste si do 810 narvat 5 kol a k tomu dva kočárky. Co jsem viděl naposledy v 810, tak 3 kola dospělí a jedno kolo dětské. Zbytek výpravy si musel dojet po vlastní ose...
08.11.2013 (10:20)  
No, jenže to bylo. Na současně rozestavěné elektrárny - paroplyn v Počeradech (860MW) a rekonstrukci v Prunéřově (3x250MW) se vlakem nevozí prakticky nic, do Ledvic (660MW) přijel vlakem jen stator generátoru (řes 300t). V rozhodnutí EIA pro Temelín sice stojí, že dodavatelé mají maximálně využívat železniční dopravy, vymahatelnost takového požadavku je však mizivá. Dokonce i dopravní studie k tomu účelu zpracovaná říká, že využitelnost železnice je omezená vzhledem ke stávající infrastruktuře a tarifní politice.
registrovaný uživatel bobík 
08.11.2013 (10:13)  
Frantisek:15 min svižné chůze to mám na "hlavní nádraží" i já ve 20 tis.městě!Když nestaví vlak přímo ve vsi, je to pro vesničany prostě v poli, to je bus prostě pohodlnější, samozřejmě každej dnes uživí auto, k tomu cenová politika drah...v podstatě benzín je levnej!
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.11.2013 (9:53)  
Pro Pavel Randák:

Pro 1. a 2. blok jely hrnce (Reaktory) i Pagoše po dráze až do překládacího uzlu v elně. Rovněž díly TG, bloková trafa ... Speciálně se na to kupovaly "ještě větší" dělené vagony, tuším 32 náprav od fy. Krupp - a pak šly do "civilu".
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
08.11.2013 (9:48)  
Celkem by mne zajímalo vysvětlení, proč do autobusů, které ze zastávky Číčenice, žel. st., pokračují dále do Vodňan, aut. nádr., není na číčenickém železničním nádraží umožněn nástup, ale povolen jen výstup.
Takováto omezení bych pochopil u dálkových linek, kdy by měla eliminovat lokální dopravu, a nebo při průjezdu většími městy, aby "neparazitovala" na MHD. Pokud obecně nějaký spoj, ať už dotovaný a nebo na vlastní riziko dopravce, jede, měl by služby nabízet.
08.11.2013 (9:45)  
Ono je třeba se taky zamyslet nad tím, kdo tu dráhu využívá. Pro cestování z Týna (Temelína) do Budějovic není konkurence schopná (dlouhá jízdní doba, nutnost přestupu). Takže mi to rozhodnutí přijde rozumné. Nákladní doprava min. do Temelína tam určitě zůstane zachována - v Temelíně se nakládá dřevo, štěpka, je tam kovošrot. Elektrárna dováží chemikálie. Takže šotouši nemusí zoufat, trať nezanikne.
Pro Stoupu:
Palivo už se do ETE vlakem nevozí. Od té doby, co se změnil dodavatel, se vozí letecky a pak kamionem. Při výstavbě se určitě něco vlakem vozit bude, ale hlavní komponenty jako nádoba reaktoru, parogenerátory či turbína jsou tak velké, že je nelze přepravovat po železnici.
08.11.2013 (9:39)  
@bartik09: je pravda, že v mnohých autobusoch sa technicky dajú prepravovať bicykle, ale nepoznám v ČR ani SR žiadneho regionálneho dopravcu, ktorý by to umožňoval (mimo špeciálnych cyklobusov, ktoré za sebou ťahajú príves). Takže vo finále si skrátka v autobuse bicykel neodveziem a je to jedno, z akého dôvodu. Že by zrovna JIKORD sa rozhodol vyhovieť cyklistom, to je trochu utopické. :)
registrovaný uživatel M 
08.11.2013 (9:24)  
A bude delsi i cestovni cas cestujicich?
08.11.2013 (9:15)  
Nechápu, proč když je stávající lokálka údajně tak blbě vedená, bude jízdní delší doba nahrazujícího autobusu po kratší trase významně delší.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
08.11.2013 (8:55)  
Jedinou nadějí by bylo nejen pro tuhle lokálku některé zastávky, které nemají budoucnost prostě zrušit a udělat rychlé osobáky zastavující třeba jen v tom Temelíně a Týně s posunutou zastávkou(a možná Lhota pod Horami a Újezdec, kde to je do půl kilometru a busy se to obsluhuje hůř) . Pak by ten vlak mohl být i zajímavý pro lidi.

bartik09: Můžeme si tu všichni odkývat a nasdílet x předpisů a jistot jak bus a vlak na sebe čekají, ale ta důvěra v přestup bus-vlak mezi lidmi prostě není.
08.11.2013 (8:40)  
vikititor: V busu lze samozrejme vozit jak kola, tak vic nez 1 kocarek. To zalezi jen na technickem reseni interieru, vuli objednatele a/nebo vuli ridice.
Problem je, ze autobusaci sou priserna kasta lidi a casto si delaj co chtej a chovaj se jak hovada - to je ale opet resitelny problem. Zrovna tak ta cekaci doba. Jakou jikord nastavi, takova bude. To plati jak pro vlak, tak pro bus.
08.11.2013 (8:24)  
Zastávky jsou umístěné nejlépe, jak to při vedení tratě lze, bohužel to je většinou tak na 15 minut svižné chůze. Nejblíže to má Temelín, v Týně by se hodila zastávka blíže mostu. Možná by to vylepšila možnost parkování u zastávek. V každém případě lepší delší docházka od vlaku než riziko čekání v Číčenicích na autobus při zpoždění vlaku a opačně. To může lidi spolehlivě odradit.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
08.11.2013 (8:14)  
Škoda další tratě co končí, ale ta Týnka je vedená opravdu neskutečně blbě a ani náhrada autobusem není složitá. Bude záležet na JIKORIDu jak adekvátně nahradí dopravu a jestli si obce ležící mimo II/141 jako Újezdec nepohorší.
08.11.2013 (7:54)  
Třeba v IDSJMK s kolem do busu můžete, kočárky se tam vejdou dva a v případě chřipky je úplně jedno, když budete kašlat v buse nebo šukafónu.
Bus nemá šanci nahradit vlak možná tak od regiopavouka výše.

Ne že bych chtěl všude nahrazovat vlaky busy, ale zrovna Týnka je pro osobní dopravu vedená hodně mizerně.
08.11.2013 (7:42)  
Já myslím, že to místní ocení - zastávky tam jsou opravdu dost nešťastně umístněné, ale i tak to neznamená, že způsob informování a příprav je v pořádku.

Podobnou situaci jako v JIKORD teď zažíváme všude. Až se mi nechce věřit, že najednou z ničeho nic je důležité rušit lokální vlakovou dopravu a nahrazovat ji Busem.. Nějk mi to zavání..

Bus nemá nikdy šanci nahradit vlak - místní se tím stávají rukojmím - s kolem se nedostanou, s kočárkem jenom jedna mamina v jednom busu.. a co když bude chřipková epidemie? Budou se muset domlouvat, která že pojede tím v 7 a ta další tím v 7:30 (každá má totiž nemocné dítě v kočárku..). A to nemluvím o dalších věcech..
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.11.2013 (7:15)  
Mno, pro dopravu značných objemů stavebních a pak i technilogických materiálů pro dostavbu, ale i paliva, bude dráhy třeba. Zaměstnanci dráhu spíše nevyužívají (odlehlost nádraží od lokalit na bydlení). Nebylo by (v JČ kraji) neobvyklé, že se dráha i kraj snaží přesunout náklady na údržbu "někam jinam".
 Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko