Praha — České dráhy se železnou pravidelností provádějí s prosincovou změnou jízdních řádů úpravy ve svém tarifním portfoliu. Letošní 15. prosinec tak přinese všem cestujícím Českých drah většinou méně příjemné překvapení. Určitě se ale najde i skupina cestujících, která změny ocení. Pravděpodobně nejvýrazněji zasáhne do zaběhnutého ceníku dvouprocentní zdražení standardních vnitrostátních a mezinárodních jízdenek. Tento krok České dráhy zdůvodňují meziroční inflací. Až osmiprocentní zdražení postihne taktéž skupinové víkendové jízdenky a například mládež si za In-kartu s tříletou aplikací IN 25 % připlatí bezmála padesát procent navíc. Dopravce však chce podpořit i pravidelně dojíždějící, a proto například držitelé In-karet s aplikací IN 50 % budou mít nově slevu na traťové jízdenky padesát procent namísto dosavadních pětadvaceti a cestující využívající žákovské jízdné budou moci dosáhnout v případě vlastnictví In-karty IN 25 % na další slevu. Nově bude mít cestující ČD také možnost zakoupit si aplikaci IN 100 % ve variantě pro druhou třídu (tedy jakousi obdobu železničářské „režijky“).
České dráhy chtějí posílit pozici svých In-karet nabídkou dalších slev pro jejich vlastníky a zároveň podpořit i pravidelně dojíždějící. Studenti využívající žákovské jízdné a zároveň vlastnící In-kartu s aplikací IN 25 % budou moci využívat ještě dodatečnou 25% slevu z již zlevněných jízdenek. Pravidelně dojíždějící a vlastníci In-karet s aplikací IN 50 % nově dostanou také slevu 50 % na traťové jízdenky, namísto současných 25 % (traťová jízdenka je produkt ČD určený pro zvýhodněné dojíždění ze vzdálenosti až 120 km). Jak již ovšem bylo zmíněno v úvodu, dojde také k úpravám pořizovacích cen vybraných slevových aplikací. Tříletá aplikace IN 25 % pro cestující ve věku od 15 do 26 let bude nově stát 490 Kč namísto 330 Kč, jednoleté aplikace IN 50 % a In-senior budou za 1490 Kč místo dnešních 1330 Kč. ČD dodávají, že podrobnosti ohledně cen aplikací IN 100 % pro první třídu, novinky v podobě aplikace IN 100 % pro druhou třídu a doplňkových aplikací například v podobě časových doplatků, zveřejní v průběhu listopadu.
Pozn. autora: Podle posledních informací se cena upraveného produktu IN100, který bude pouze pro 2. třídu, sníží na 20990 Kč. Pro jeho upgrade na vyšší vozovou třídu, bude třeba zakoupit časový doplatek do 1. třídy, který nyní stojí 3990,– na 1 rok. Pokud se zachová cena doplatků, tak klienty ČD vyjde roční síťová jízdenka do 1. třídy na 24980 Kč, což je o bezmála 2000 Kč, resp. takřka 9% více.
Další změny se dotknou Víkendových síťových jízdenek, kdy celostátní varianta podraží ze 600 Kč na 650 Kč a cena regionální varianty se zvýší o 25 Kč. Podraží též Kilometrická banka ČD (KMB) z 2100 Kč na 2200 Kč. České dráhy zdůvodňují zdražení již zmíněným promítnutím inflace a změn DPH v prosinci 2010 resp. 2011. Otázkou také zůstává, proč České dráhy stále lpí na papírové variantě KMB a nepřevedou ji do podoby aplikace na In-kartě například po vzoru dopravce Westbahn. Úprava cen postihne také ceny přepravného kol a psů. Bude upuštěno od možnosti zvolit si platbu pro jeden spoj či celodenní variantu a nově bude záviset cena na počtu projetých kilometrů. Nové ceny budou startovat na úrovni těch současných a nepřevýší 50 Kč resp. 75 Kč. Podle Kateřiny Šubové, tiskové mluvčí ČD, České dráhy nepřipravují novinky pro přepravu kol ve variantě pro pravidelně dojíždějící. Stejně tak se zatím nechystá žádné rušení stávajících produktů ČD. V reakci na náš dotaz ohledně změn cenových hladin u Akčních a Včasných jízdenek Šubová také dodává, že ceny těchto jízdenek dopravce upravuje průběžně a včas takovou skutečnost zveřejňuje.
Zdroj: České dráhy
Ta IN50 traťovka by byla dobrá, i kdyby se kolo v nejhorším platilo zvlášť (počítám 50 korun na den = cca 1000 na pracovní měsíc, čímž bych se dostal na úroveň IN25 traťovky), chybí tomu jen kompletní pokrytí spoji, tzn. za stejnou cenu méně cest plus nájem extra bytu/hotelu (noclehárnu v práci bohužel nemáme) či koupě a souběžný provoz auta, a už to tak super není, škoda.
Jak známo, ČD úspěšné produkty ruší, proto je logické, že neúspěšné zdražuje. ;)
Ne, neni. Je to jen stejne absurdni jako to uz jednou napsane - Neco jako proc jdes (o pul hodiny) pozde? Protoze autobus mel (dve minuty) zpozdeni...
Plus druha "lehka nepresnost" - onim zvysenim DPH argumentovali uz minule a treti - od prosince 2010 se ta cena bude zvedat uz potreti
http://goo.gl/Pfa4hq
U mne vychází roční úspora cca 4000 Kč oproti dosavadní slevě IN 25%. Pokud IN 50% nějak zásadně nezdraží, tak budu spokojený.
Ale za prve neni nezpochybnitelny a za druhe kdyz bude nejaky populista chtit zrusit/zdanit rezijky, tak si stejne cestu najde.
Jinak časté kolaře může tato nová IN100 potěšit (otázkou je kolik jich je). Místa pro kolo jsou stejně výhradně v druhé třídě a zdá se mi, že úschov během přepravy ubývá...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.