..: PKP Intercity modernizuje vozový park :..

Stadler Flirt, foto: Stadler Varšava — 30. srpna 2013 byl oficiálně oznámen vítěz výběrového řízení na dodávku dvaceti elektrických jednotek pro polského státního dopravce PKP Intercity. Požadavkem byla nejenom výroba a dodávka vlaků, ale rovněž jejich údržba po dobu nejméně patnácti let. Soutěže se účastnily celkem čtyři firmy.

  • konsorcium Stadler – Newag s cenou 1 156 200 000 zlotých za jednotky a 464 940 000 zlotých za údržbu,
  • PESA nabídla 1 316 100 000 zlotých za vlaky a 255 717 000 zlotých za údržbu,
  • ZNTK Mińsk Mazowiecki s cenou 1 316 100 000 zlotých za vlaky (stejně jako PESA) a 121 401 000 zlotých za údržbu,
  • španělský CAF požadoval 1 270 060 160 zlotých za vlaky a 184 684 500 zlotých za údržbu.

Výběrové řízení nakonec vyhrálo konsorcium firem Stadler – Newag, ostatní nabídky prohlásil zadavatel za neplatné. Vítězné konsorcium nabídlo dopravci osmivozové elektrické jednotky Flirt s maximální rychlostí 160 km/h. Nabízené soupravy budou vybaveny klimatizací, bufetovým oddílem, prostornými sedadly, palubní sítí Wi-Fi a vlakovým zabezpečovačem ETCS 2. V rámci konsorcia bude Newag provádět konečnou montáž jednotek, skříně, podvozky a pohony budou pocházet od Stadlera. Celé to zatím vypadá ideálně – zbývá jen podepsat smlouvu. Zde však může nastat problém.

Polský výrobce kolejových vozidel PESA totiž oznámil, že se proti rozhodnutí PKP Intercity odvolá, jelikož podal levnější nabídku. Odvolání jednoho z uchazečů k odvolacímu soudu samozřejmě oddálí podpis smlouvy. S velkou pravděpodobností se tak bude opakovat situace, která nastala při výběru dodavatele deseti motorových lokomotiv, opět pro PKP Intercity. Součástí tohoto výběrového řízení byla rovněž údržba dodaných lokomotiv po dobu dvanácti let. Zúčastnily se jej tři firmy:

  • Vossloh España nabídl celkovou cenu 393 495 696 zlotých při hodnotě údržby 12 zlotých za ujetý kilometr;
  • PESA startovala s cenou 173 270 100 zlotých, přičemž cenu údržby srazila na pouhý 1 groš/km;
  • konsorcium Newag Nowy Sącz - Newag Gliwice nabídlo lokomotivy za 211 683 000 zlotých, údržbu ocenilo na 4 zloté/km.

Nabídka Vosslohu byla odmítnuta z důvodu nesplnění technických podmínek. Nabídka PESy neuspěla kvůli podezřele nízkým nákladům na údržbu - dopravce u nových vozidel počítá s přibližně 3 zlotými za kilometr. PESA se proti tomuto rozhodnutí odvolala a záležitost byla tedy předána soudu, který kupodivu rozhodl ve prospěch PESY. PKP Intercity však mezitím výběrové řízení stornovalo z důvodů překročení plánované nákupní ceny (zůstala pouze dražší nabídka Newagu) a PESu navíc obvinilo z nekalé soutěže.

Koupí dvaceti nových souprav modernizace polského vozového parku pro dálkovou dopravu nekončí. O představení prvního pendolina jste již byli na stránkách ŽelPage informováni. V pondělí 23. srpna ohlásilo PKP Intercity další výběrové řízení na elektrické jednotky pro dálkovou dopravu. Konkrétně jde o dvacet souprav s maximální rychlostí vyšší než 160 km/h. PKP Intercity předpokládá, že za jednotky a jejich údržbu po dobu 16 let zaplatí maximálně 1,1 miliardy zlotých. V pondělí 2. září pak tentýž dopravce ohlásil další výběrové řízení na deset poschoďových jednotek, určených primárně pro rychlé spojení Varšavy a Lodže.

Zdroj: inforail.pl [1], [2], [3], [4], [5], [6], Rynek Kolejowy 


Jiří Bajer | 6.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Polsko


registrovaný uživatel Neonym  mail  
09.09.2013 (12:57)  
Myslím v tom výběrku na motorové lokomotivy, kde je jejich cena očividně mimo a to jak za pořízení, tak za údržbu.
registrovaný uživatel Kakov 
08.09.2013 (7:37)  
Neonym: proč? můžete prosím napsat něco víc?
registrovaný uživatel Neonym  mail  
07.09.2013 (19:05)  
Ovšem španělé se asi zbláznili
06.09.2013 (16:36)  
Zajímalo by mě, jakou formou by se taková údržba prováděla a v jakém rozsahu.. :D :D

Patrně to bylo zadáno tak, že cena za jednotky byla splatná hned a za údržbu průběžně. Takže PESA chtěla mít prostě všechny peníze hned a údržbu by pak jakože dávali zadarmo. Výhodné zejména pokud by měli v plánu krachnout :)
06.09.2013 (16:04)  
„přičemž cenu údržby srazila na pouhý 1 groš/km;“

:D :D Zajímalo by mě, jakou formou by se taková údržba prováděla a v jakém rozsahu.. :D :D
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
06.09.2013 (9:56)  
Systém, kdy s náskokem rozhoduje především cena, je úchylný. Jsou přeci i další kritéria, do budoucna mnohem důležitější.
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
06.09.2013 (9:19)  
Nejdražší nabídka vyhraje a ostatní jsou prohlášeny za neplatné. Do věci nevidím, nechci tedy soudit, jen mi o něco připomíná...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko