..: Současnost a budoucnost vozového parku na lince R6 :..

Displej Bbdgmee, foto: Aleš Petrovský Plzeň — Často slýcháme o obnově vozového parku Českých drah zejména tam, kde jezdí konkurenční dopravci, dále na lince Praha – Brno a nebo v regionální dopravě, kde nová vozidla požadují kraje jako objednatelé dopravy. Klasické rychlíkové linky však bohužel dlouhodobě zůstávají ve stínu těchto projektů. Pokud se podíváme na zmiňované linky do většiny krajů, tak nás čeká nemilá realita v podobě notoricky známých „koženek“, vozů řady B. V lepším případě se můžeme svézt jejich revitalizovanou variantou a pokud budeme mít štěstí, tak i řídicím vozem „syslem“ či rekonstruovaným kombinovaným vozem řady Bbdgmee. Jaká je situace na západě Čech? Provozní soubor R6 je plně provozován Českými drahami a dělí se na ramena Praha – Plzeň – Cheb, Praha – Plzeň – Klatovy (–Železná Ruda-Alžbětín) a Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov. V největší míře zde potkáte vlaky kategorie rychlík, řidčeji pak expresy a nejméně pak v poměrně nedávné době zavedené komerční vlaky SuperCity, vedené jednotkami Pendolino.

Zjednodušená mapa linky R6, foto: Aleš Petrovský

Praha – Plzeň – Cheb

Vozy řady B na rychlíku z Chebu, foto: Aleš Petrovský Na chebském rameni R6 potkáme zejména vlaky kategorie rychlík (nepočítáme-li komerční vlaky SC Pendolino) s číselným označením R 750 – 769. Tyto rychlíky zastavují pravidelně ve stanicích Cheb, Lázně Kynžvart (pouze R 751 a R 764), Mariánské Lázně, Planá u Mariánských Lázní, Stříbro, Plzeň hl.n., Rokycany, Kařez (pouze R 768 a R 769), Hořovice, Zdice, Beroun, Praha-Smíchov a Praha hl.n. Vybrané spoje (zejména brzce ranní a pozdně večerní) jsou vedeny pouze v části trasy tohoto ramene. V současné době jsou na těchto „sedmičkových“ rychlících nasazovány jako vozy druhé třídy notoricky známá „béčka“ řady B zpravidla v revitalizované podobě, v případě posil (čtvrtý, pátý a šestý vůz řady B v soupravě) narazíme na tradiční „koženku“. Několikrát svitla cestujícím naděje na zlepšení stavu v podobě vozů Bimz od DB nebo Bmz od ÖBB. Z nákupu ojetin Bimz nakonec sešlo, stejně jako z nasazení řady Bmz exÖBB, která se sice na soupravách velmi krátce objevila, ale následně byla opět stažena a využita na relacích z Prahy na Moravu. I v roce 2014 je nasazení moderních „dvojek“ velmi nejisté a nepotvrdil nám jej ani dopravce sám.

Vůz řady Bbdgmee, foto: Aleš Petrovský Vítanou změnou na zmiňovaných rychlících je nedávné pravidelné nasazování rekonstruovaných kombinovaných vozů Bbdgmee. Oddíly 6, 7 a 8 jsou přednostně určeny cestujícím s dětmi do 10 let, oddíl č. 9 je dámský, oddíl č. 1 pro cestující na vozíku a čísla 5 a 10 pro cyklisty s povinnou rezervací místa pro jízdní kolo. Nechybí moderní interiér v korporátních barvách Českých drah rozdělený na pět kupé po šesti místech a na „velkoprostorovou“ část, která je nízkou zástěnou rozdělená na dva oddíly po šesti místech. Nechybějí dvě integrované plošiny pro nástup cestujících na vozíku, kteří mohou využívat i speciálně uzpůsobenou toaletu. Vůz je samozřejmě plně klimatizovaný, vybavený zásuvkami pro drobnou elektroniku a vnitřním i vnějším audiovizuálním informačním systémem s ovládáním ve služebním oddílu. Wi-fi připojení není poskytováno.

Vůz řady Aee - detail, foto: Aleš Petrovský Zejména na vlacích R 752, R 765, R 768, R 769 však cestující i nadále mohou pravidelně potkávat vozy řady BDs, kde je i nadále poskytována služba Úschova během přepravy a pro cestující s dětmi do deseti let je určeno pět osmimístných kupé. Vozy nejsou uzpůsobeny pro přepravu vozíčkářů (úzké dveře, toalety bez příslušných úprav). Nesmíme také zapomenout na klienty Českých drah, využívající první třídu. Na chebských rychlících mohou narazit na vozy Aee s klimatizovaným interiérem a zásuvkou v kupé, kterých tam je devět po šesti místech. Ve vozech Aee není poskytováno wi-fi. Bohužel jsou však také nasazovány stále vozy A – v revitalizované i původní variantě - které jsou zvláště v porovnání s moderními vozy druhé třídy Bbdgmee kvalitativně silně pozadu.

Komerční vlaky SC Pendolino

Vlak SCP v žst. Praha hl.n., foto: Aleš Petrovský Pro cestující poskytují netradiční komfort elektrické jednotky řady 680, které na vlaky SC Pendolino nasazují České dráhy. Na západ Čech se tyto vlaky podívají pouze v sobotu (SC 502 a SC 511 Bohumín – Františkovy Lázně - Bohumín), v neděli (SC 506 a SC 515 Bohumín – Františkovy Lázně – Bohumín, SC 516 Ostrava hl.n. – Plzeň hl.n.) a v pondělí (SC 503 Plzeň hl.n. – Ostrava hl.n.). Jde tedy o celkem tři páry vlaků za týden. V novém jízdním řádu bylo plánováno velké posílení vlaků SC Pendolino na tomto vozebním ramenu v počtu čtyř párů spojů denně, avšak v konečném návrhu jízdního řádu 2013/14 je tento počet omezen na dva páry. České dráhy to zdůvodňují zohledněním případného vlivu příslušných komerčních spojů na spoje v závazku, oběhy souprav, výlukovou činností na trati, obchodním potenciálem a dalšími náležitostmi. V úseku Plzeň – Františkovy Lázně budou cestující odbaveni jako v rychlíku (tj. bez povinné místenky) a vlaky v tomto úseku pojedou v módu základní dopravní obslužnosti. Spoje SuperCity poskytují pět vozů druhé třídy (vozy č. 1 (tichý oddíl, bývalá první třída), 4, 5, 6 a 7, jeden vůz první třídy (č. 2) a bistrovůz (č. 3). Standardem je klimatizovaný interiér, zásuvky pro drobnou elektroniku a marketingový bonus v podobě vody, novin a u první třídy i jednoho teplého nápoje a drobného občerstvení zdarma. Vybraná místa jsou vybavena dětskými hrami, jejichž hrací plán je nalepen přímo na stolcích (hrací příslušenství zapůjčí palubní personál). V jednotkách lze v omezeném počtu přepravovat i jízdní kola (opět s povinnou rezervací). Vlak je také přátelsky nakloněn k cestujícím na vozíku (speciální místa i toaleta), ale postrádá integrovanou zvedací plošinu a tak je používána plošina mobilní. Pro cestující je k dispozici zábavní palubní portál a wi-fi připojení v obou třídách. Vozidlo je vybaveno elektronickým audiovizuálním informačním systémem.

Interiér vozu A - původní, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu A - revitalizovaný, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu B - revitalizovaný, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu Bbdgmee, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu Bbdgmee, foto: Aleš Petrovský Interiér jednotky 680, foto: Aleš Petrovský Interiér jednotky 680, foto: Aleš Petrovský

Praha – Plzeň – Klatovy (–Železná Ruda-Alžbětín)

Vůz řady AB - detail, foto: Aleš Petrovský Klatovskou větev R6 obsluhují výhradně rychlíky s číselným označením R 820 – R 829. Pravidelně zastavují ve stanicích Praha hl.n., Praha-Smíchov, Beroun, Zdice (pouze R 821), Hořovice, Kařez (mimo R 820), Rokycany, Plzeň hl.n., Plzeň zastávka, Dobřany, Chlumčany u Dobřan, Přeštice, Lužany, Borovy, Švihov u Klatov, Klatovy. Spoje R 825 – R 829 obsluhují také navíc všechny stanice a zastávky v úseku Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín. Brzce ranní a pozdně večerní vlaky jsou vedeny pouze v úseku Plzeň – Praha (či opačně). Ani u těchto rychlíků se v řazení nekoná žádné velké překvapení, jsou totiž obsluhovány vozy řady B v původní koženkové variantě. Ostřílení cestující již vědí, že nechybí vůz řady AB s oddíly první a druhé třídy, který je revitalizovaný a poskytuje tak alespoň o něco málo kulturnější svezení. Pro kola a cestující s dětmi jsou na těchto vlacích nasazovány zmíněné vozy BDs. Není třeba zmiňovat, že chybí klimatizace, zásuvky i wi-fi připojení.

Vizualizace vozu ABpee uveřejněná v Železničním magazínu, foto: PESA České dráhy však chystají pro rychlíkové spoje na této trase výrazné zlepšení. „V průběhu roku 2014 předpokládáme nasazení modernizovaných vozů řady ABpee a Bdtee,“ podotýká Petr Šťáhlavský, tiskový mluvčí ČD. Vozy ABpee budou, jak již typové označení napovídá, velkoprostorové vozy první a druhé třídy, které pro České dráhy rekonstruuje společnost PESA Bydgoszcz (z původních vozů řady Bdt). První třída nabídne třicet míst k sezení, druhá čtyřicet. Nebudou chybět zásuvky 230 V, klimatizace ani audiovizuální informační systém. Představek poskytne možnost přepravy kol formou spoluzavazadla. Doplňkem mají být vozy Bdtee, které vzniknou v KOS Krnov z řady Bdt. Jedná se o tzv. „malou“ rekonstrukci, při níž nedostanou klimatizaci. Dosazeny však budou nové sedačky a zásuvky (u vybraných míst). Oproti zvyklostem ČD vůz nebude vybaven audiovizuálním informačním systémem ani uzavřeným systémem WC. Na jednom z představků bude vždy možnost přepravy kol taktéž formou spoluzavazadla. Ve vozech ABpee a Bdtee nebude z výroby instalována infrastruktura pro poskytování wi-fi. Pro lepší představu interéru vozu ABpee jsou k dispozici dvě vizualizace od společnosti PESA, které byly zveřejněny v únorovém čísle Železničního magazínu. Radek Joklík, tiskový mluvčí ČD, však upozorňuje, že finální podoba interiéru a technické vybavení se ještě dolaďují, a proto nelze brát vizualizace jako konečný stav.

Interiér vozu B - původní, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu AB - revitalizovaný, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu AB - revitalizovaný, foto: Aleš Petrovský Vizualizace vozu ABpee uveřejněná v Železničním magazínu, foto: PESA

Praha – Plzeň – Domažlice – Mnichov

Vůz Bmz, foto: Aleš Petrovský Nejzajímavějším vozovým parkem patrně disponují expresy na mezinárodním rameni R6. Čtyři páry mezistátních spojů pravidelně zastavují ve stanicích Praha hl.n., Praha-Smíchov, Beroun, Hořovice, Rokycany, Plzeň hl.n., Domažlice, Furth im Wald, Cham, Roding (pouze Ex 357), Schwandorf, Regensburg Hbf, Neufahrn (pouze Ex 350, Ex 353, Ex 354), Landshut Hbf, Freising (mimo Ex 352, Ex 355), München Hbf. Vlaky Ex 350, Ex 351, Ex 352 a Ex 353 jsou vedeny soupravami Českých drah, které poskytují nejkvalitnější svezení nejen mezi zmiňovanými vlaky Ex, ale i mezi všemi spoji na lince R6. Jako vozy druhé třídy jsou zde nasazovány Bmz241, které se svými jedenácti kupé pro šest osob, klimatizací, zásuvkami a zvukovým informačním systémem plní evropský standard. K dokonalosti snad chybí jen wi-fi připojení k internetu a vizuální informační systém. Rovněž zde nalezneme vozy řady Bee238 s taktéž klimatizovaným interiérem, zásuvkami a uspořádáním interiéru na deset kupé pro šest osob. Vozy disponují elektronickým audiovizuálním informačním systémem a není v nich poskytováno wi-fi. V těchto vozech je oddíl č. 1 označen jako tichý, oddíl č. 10 je určen pro minibar.

Bistrovůz ARmpee, foto: Aleš Petrovský Dále zde narazíme na kombinovaný vůz Bbdgmee, který si zachovává výše zmíněné uspořádání. Nesmíme ovšem zapomenout na bistrovůz ARmpee s velkoprostorovým oddílem první třídy. Samozřejmostí je klimatizace, zásuvky a audiovizuální informační systém. Příjemným zpestřením je donáška jídla na místo v oddílu první třídy. Servis v jídelních vozech poskytuje společnost JLV, zachovávající koncept ČD Restaurant. Poměrně často na zmíněné vlaky zavítá i bistrovůz vybavený wi-fi připojením, původně nasazovaný na vlacích D1 Express. Jako posilové jsou řazeny vozy řady B (v úseku Plzeň – Praha) a u Ex 352 a Ex 353 vůz Bm, o kterém bude řeč níže.

Vlaky Ex 354, Ex 355, Ex 356 a Ex 357 jsou plně v režii vozů dopravce Vogtlandbahn ze skupiny Netinera (produkt ALEX). Jsou zde řazeny vozy druhé třídy Bm s dvanácti kupé po šesti místech. Vozy nedisponují zásuvkami ani klimatizací a nabízejí velmi malé rozteče mezi sedačkami. Ve voze Bm č. 260 je vyhrazený oddíl pro vlakový doprovod, dále pro minibar, tichý oddíl, oddíl pro cestující s dětmi do deseti let, dámský oddíl a oddíl pro cestující se sníženou schopností pohybu.

Vlak ALEX, foto: Aleš Petrovský Součástí souprav je i vůz ABvmz se čtyřmi oddíly první třídy po pěti místech, z toho dvěma vždy s jednou elektrickou zásuvkou. Dále jsou zde čtyři oddíly druhé třídy po šesti místech, nabízející pohodlnější cestování. Pro invalidy je přizpůsobený speciální oddíl vedle prostorné toalety. Ve voze je také k dispozici skládací plošina pro snadnější nástup hendikepovaných s asistencí. Ta však není v praxi příliš využívána. Zajímalo nás, proč České dráhy nepožadují po německém dopravci podobně kvalitní vozy, jako samy nasazují. Petr Šťáhlavský uvedl: „Vozy nasazené ze strany společnosti Vogtlandbahn na vlaky Praha - Plzeň - Mnichov odpovídají standardům vozů, které jsou na expresech provozované i v ČR, např. 6 míst v oddíle, polstrované sedačky atp. Klimatizace nebo zásuvky nejsou podmínkou.“ Stejně tak se dle informací od ČD neplánuje zařazení bistra Alextreff do těchto souprav. Šťáhlavský také podotýká, že v případě stížností na kvalitu souprav ALEX se cestující mohou obracet na dopravce, který vozbu vlaku na území ČR zajišťuje – tzn. na České dráhy.

Interiér vozu Bee, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu Bmz, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu ARmpee, foto: Aleš Petrovský Interiér vozu ABvmz, foto: Aleš Petrovský

Zdroje: České dráhy, Vizualizace PESA/Železniční magazín, archiv autora


Aleš Petrovský | 10.9.2013 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
Registered user M 
11.09.2013 (18:19)  
Dobry, ale z Plzne tezko muze nejakej vlak/vagon jet rano tam a vecer zpatky. Co funguje z Veseli logicky nemuze fungovat odkudkoliv. Ostatne ani ty vagony z Veseli odpoledne nejedou zpatky, ale jinam a vecer se jeste vrati do Prahy, takze za den urazi 3 cesty.
11.09.2013 (13:53)  
vikitour - Já tady právě viděl hned několik příkladů, kdy výkon vlastnických práv státu vůči ČD nefungoval ani v rámci standardních možností, natož v rámci politických možností. :) Takže kde je pravda?
11.09.2013 (13:07)  
Josef Petrák - jako jo, co píšete, je pravda.. Ale jen na papíře. Snad tomu možná i sám věříte. Ale realita je jinde.

Pravidla jsou proto, aby se porušovala. A jestli jsem vlastník akcií, diktuji si podmínky. Způsob jak to provedu je už na mě. Stát v tomto případě má víc nástrojů jak ovládat firmu než jakýkoli bohatý lobista. No a co se bude dít na MD a GŘ ČD dál nezbývá než sledovat..

My tu recept nenajdem - leda se tu jen pohádáme, kde je to horší - a to je přesně opak filosofie ŽP. Milovníky vlaků má tento server spojovat.

Hádka koženka vs. potah - myslím, že jde jen o slovíčkaření - pojem koženka považuji za jednoslovné pojmenování starého vozu řady Y (B u ČSD) - dnes B 245..
11.09.2013 (13:02)  
M a KK
Mno myšlenka byla taková: Vídám stávat v noci Šohaj ve Veselí nad Moravou. Ten vlak jede do svého cíle 4,5 hodiny (cca!!) - takže Bmz jsou tady na velmi dobrém místě. (chraň pán Bůh aby je ČD řadili jinam!) :-)

Takto bych si to představoval i z jiných krajských měst - ráno tam, otočka na ONJ - úklid - a hurá zpět do ČB.. nebo Linze.. Podobně na trati Cheb - Praha, nebo Liberec Praha apodobně..

Kde by se ty vozy měly vzít netuším - koupit? staré vyhodit? prodat? Nemám ani konexe, ani nejsem na GŘ.. takže Vám v tom nepomůžu.

Pokud není čím nahradit, je jasné, že to nepůjde. Tady byla myšlenka zavést RailJety na rameno Praha - Ostrava - Polsko. JO - to beru. Ušetřené vozíky za ta EC, Ex pak máme k dispozici..
Registered user Kakov 
11.09.2013 (8:32)  
M:
OK tak se za ten dotaz prosím nezlob.

šlo by to udělat opravdu tak, že jedna chebská a jedna klatovská souprava by nocovali v Praze a nejezdily nocovat do Plzně (jsou to poslední 2 večerní vlaky a následně první dva vlaky z Plzně do Prahy) na R 820/821+768/769, zatímco dvě soupravy od Wien/Bratislavy/Žiliny/Polska by jeli na těchto R nocovat do Plzně a ráno zpět na své výkony.

Výhoda je, že na dva páry vlaků se tím nasadí kvalitní soupravy, aniž by někde chyběly. Dneska už jsou ty oběhy rozhozené (např 820 ráno přechází na Os 7502, ale na něm může jet souprava, která dnes jede 821, jen z řazení na ŽP není patrno, odkup přechází), takže by se muselo trochu promyslet, ale to bych řekl je jen technická otázka, ne problém. Problém může být v možnostech údržby a zbrojení v Plzni, ale to by se dle mě dalo vyřešit.

PS: jaké hromadění horníků máš na mysli?
Registered user M 
11.09.2013 (1:11)  
KK
Ne, myslel jsem to vazne. Kolega navrhl, aby vagony A jezdily do Plzne misto vagonu B rano a odpoledne. Patrne myslel rano z Plzne a odpoledne do Plzne.
Ty vagony A by se musely stahnout z jine trasy asi. Ja se ptam z jake a co by misto nich jezdilo na te jine trase.
Jestli je to cele o tom, ze do Plzne jezdi dva typy vlaku a to jedny skarede (ktere nocuji v Plzni a jedou rano do Prahy a odpoledne zpet) a jedny hezke (ktere nocuji v Praze a jezdi opacne), tak ano, staci je prohodit. Sice tam bude neco jako hromadeni horniku, ale trochu by to pomoct mohlo
Registered user Honza  mail  
10.09.2013 (22:05)  
Vysvětlete mi jaký pro Vás má výhodu látkový potah oproti koženkovému? V teple se k tomu člověk nelepí? S tím je problém?

Právě že žádnou!

Jiří Hasil: A nejezdí tak náhodou Děčín-Praha EC co 2 h?

I dopoledne? Odpoledne ano, ale co z toho, když nejbližší zastávku mám 18 km?
Registered user Honnzok  mail  
10.09.2013 (20:01)  
Se jen divím co se tady píše. Pokud je ten vagon čistý a je to dobrý vůz tak proč ho vyhazovat? Že se špatně otvírají dveře a nemaj blokaci za to bohužel nemůžou až tak oni, ale naši milí cestující, jež starší typ blokace B pravidelně zakázanými zkouškami otevřít dveře vlaku za jízdy i přes použití značné síly, zničí. Někteří cestující je též (bohužel občas i vlaková četa) zavírá jak kdyby to byl tank. Rána taková, že i já v osmém voze vím, že v prvním někdo zavřel dveře. Udělat tohle s dveřma doma, u auta, tak se my vysype to sklo a možná mi ty dveře někde prasknou. ČD udržují flotilu přes 7000 vypravených vlaků souprav na to je potřeba doopravdy hodně. Není divů, že je-li vstup 90% stejných vozů řady B bude je za tíživé ekonomické situace, kdy všichni šetří trochu problém je naráz vyměnit. Jsem pravidelným zákazníkem ČD jezdím výhradně čistými a dobrými soupravami. Koneckonců dnešní koženka na R 87x Praha Brno byla čistá, vcelku technicky dobrej vagón (140 jel v klidu a nedělal nic co by neměl, dveře šli ucházejícně, blokování fungovalo). Minulý měsíc mě na cestě 215 km z mého bydliště do Děčína také v tomto ohledu nedělala problém. Naopak až sem nadával na přesnost spojů. Zapomněl jsem si totiž vzít na cestu pití a tak jsem 4 hodiny sušil pusu, neb není nikdy času nazbyt a člověk to nestíhá.

Vysvětlete mi jaký pro Vás má výhodu látkový potah oproti koženkovému? V teple se k tomu člověk nelepí? S tím je problém?
10.09.2013 (19:21)  
Honza: A nejezdí tak náhodou Děčín-Praha EC co 2 h?
10.09.2013 (18:45)  
Vy jste, ale uplakánkové. Tak se podívejte na liberecko! Páté největší město v zemi! Maximálka stovka, samá jednokolejka, neexistence vlaků sestavených z lokomotivy a klasických vozů natož vlaků vyšší kvality v celém kraji. Klima jen na Jizerské dráze a u Vogtlandbahnu ( když jim tedy funguje ), zásuvky kromě Desir tamtéž. Wifi co je to wifi? Rychlíky třívozové jezdící či spíše nejezdící ( dlouhodobá výluka trati 086, náhrada naprosto otřesná souprava 742+ Bt+Bt ) po rozbitých tratích atd.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko