..: Škoda získala další zakázky na elektrické jednotky pro ČD a ZSSK :..

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš Danielka Brno/Bratislava/Ostrava — Skupina Škoda v uplynulých týdnech získala další dvě zakázky na dodání nových elektrických jednotek pro České dráhy a Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Oba kontrakty navazují na dlouhodobější snahu o omlazení vozového parku na příměstských linkách v okolí větších měst, která i přes značný pokrok v minulých letech pořád vykazuje značné regionální mezery. V prvním případě dodá ostravská Škoda Vagonka sedm nízkopodlažních jednotek RegioPanter pro potřeby regionální dopravy v Jihomoravském kraji, jenž dosud v tomto směru poněkud zaostával; zatímco druhý kontrakt může slovenskému dopravci zajistit až devět patrových souprav řady 671. Vítkovická Vagonka by tak měla mít zajištěný odbyt pro své elektrické vlaky až do konce roku 2015; zatímco Škoda Transportation chystá další novinku ve své nabídce kolejových vozidel.

Pantery pro IDS JMK - i poslední kraj se dočká nových vozidel

Nové jednotky pózují na hlavním nádraží v Hradci Králové, foto: Matouš DanielkaCestujícím v okolí jihomoravské metropole svítá na lepší časy: 15. května letošního roku uzavřely České dráhy se Škodou Transportation smlouvu na nákup sedmi nízkopodlažních dvousystémových elektrických jednotek z rodiny RegioPanter; pět v třívozovém a dvě ve dvouvozovém provedení. Jednotky jsou určeny pro provoz v Jihomoravském kraji, který se dosud jako jediný na svých regionálních linkách nedočkal nových drážních vozidel. Jako jediný region také obdrží nové vlaky zcela bez podpory evropských fondů, protože veškeré finance z tohoto zdroje investoval do tramvají Škoda 13T pro Dopravní podnik města Brna.

Podle dohody mezi krajem a ČD, jejímž podpisem byl nákup souprav podmíněn z důvodu ochrany investice, mají být vlaky nasazeny na linku S2 IDS JMK v trase Křenovice horní nádraží - Brno - Blansko - Letovice. Zde by měly v pracovních dnech zajistit zhruba 50 % všech spojů, o víkendech pak 95 %. Zbývající spoje mají být obsluhovány dosavadními jednotkami řady 560 a klasickými soupravami, složenými z vozů řady Bdmtee. Nasazení nových jednotek tak umožní vyřazení několika dosluhujících pantografů, na jejichž technickém stavu se čtyřicet let provozu podepsalo nejvíc. Všech sedm souprav v hodnotě 942,7 milionu korun má být dodáno do dvou let od podpisu kontraktu, tedy do poloviny roku 2015.

ZSSK - napřed jednu, pak možná zbytek

671.001 ZSSK, čelo, foto: Josef Petrák Jen pár dní po podpisu kontraktu s ČD získala Škoda další podstatnou objednávku pro svou vítkovickou linku: ZSSK v ní navázala na předchozí dodávky dvouposchoďových souprav a pořizuje další dvousystémové elektrické jednotky řady 671. Vzhledem k nejistému financování prostřednictvím dotace z upraveného Operačního programu Doprava má smlouva prozatím poněkud kompromisní charakter: závazná objednávka z 23. května se vztahuje pouze na jedinou soupravu, avšak s opcí na dalších osm. Jelikož čerstvě schválená úprava OPD by podle unijních pravidel stejně pokryla maximálně 85 % celkových nákladů projektu, dopravce by při nákupu devíti nových vlaků v každém případě musel jednu soupravu hradit z vlastních zdrojů. Teprve pokud bude ZSSK skutečně přiznána dotace v rámci nedávno revidované kapitoly zaměřené na rozvoj integrovaných dopravních systémů v okolí Bratislavy a Košic, uplatní společnosti opci a z eurofondů dokoupí zbylých osm jednotek.

První souprava má být dodána do léta 2014; případné další pak průběžně do konce roku 2015. V případě realizace projektu v plném zamýšleném rozsahu bude ZSSK do dvou let disponovat celkem 29 dvoupodlažními soupravami, výlučně z provenience Škody Transportation. Zatímco deset zástupců ř. 671 v současnosti operuje podél velké části severního tranzitního koridoru, v úsecích od Nového Mesta nad Váhom až po Čiernu nad Tisou; dalších deset netrakčních jednotek řady 951 je určeno pro příměstský provoz v širším okolí Bratislavy, kde se ovšem tento typ dosud potýká se značnými technickými potížemi. Nasazení dalších devíti elektrických strojů bude záviset především na požadavcích a podmínkách rozpočtového titulu OPD, z něhož má být nákup vlaků financován. Ačkoliv operační program původně v období 2007-2013 s nákupem dalších železničních vozidel nepočítal, neúspěšné čerpání eurofondů v dalších kapitolách a zrušení několika velkých infrastrukturních projektů vedlo slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálného rozvoja k revizi jednotlivých kapitol, schválené v dubnu Evropskou komisí. Pro ZSSK se tak otevřela nová, byť časově velmi omezená možnost dosáhnout na dodatečné financování tolik potřebných regionálních vlaků.

CityElefant 2. generace?

Škoda Transportation v současnosti pracuje také na dodávkách prvních 19 RegioPanterů pro České dráhy a třívozových patrových jednotkách řady 575 pro Litvu. Jak ale prozradil generální ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza pro Veletržní noviny při příležitosti konání Czech Raildays 2013, pracuje Vagonka také na nové dvoupodlažní jednotce, která by měla navázat na dosavadní výrobu CityElefantů, které moravskoslezská linka vyrábí, bez větších modifikací, už od roku 1997.

Zdroje: České dráhy, Škoda Transportation, Veletržní noviny Czech Raildays 2013


JiříK. | 13.6.2013 (6:00)
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
13.06.2013 (23:05)  
nojva : tak já S2 využívám především večer a o víkendu a hodinový takt večer (s posledním spojem ve 22) a dvouhodinový!!! o víkendu, to mi přijde opravdu nedostatečný (kdyby aspoň Brno nebylo 2. největší město ...). O (ne)návaznostech na dálkovou dopravu (což zvlášť u dvouhodinovýho taktu je už docela problém ani nemluvě. A navíc nasazení souprav 560, který naprosto vylučujou možnost jízdy pro třeba matky s kočárkem. To na mě vždycky působí dost tragicky.
Naproti tomu ale nezávislá trakce kolem Brna je o notnej kus dál, tak je dobře, že se i na ty "lepší" tratě dostanou vozidla odpovídající potřebám doby.
13.06.2013 (23:00)  
Honza : invaze CityElefantů, půl republiky musí teď cestovat těmi nepohodlnými škopky dokonce i v rychlíkové dopravě.

Tak já za sebe můžu říct, že velmi závidím destinacím kam jezdí na R i Os Ešus. Nepohodlný mi zatím nikdy nepřišel, tady vidím podstatně horší situaci u Pantera a např. klimatizace nebo komfort je dost jinde než u klasických rychlíkových souprav s A,B,Bee,Bp a nedej bože osobáky s patráky, pantografy 560 nebo tím východoněmeckým kurníkem (dozajista odporujícím směrnicím EU o velikosti životního prostoru). Ať se snažím sebevíc nenapadá mě jediná výhoda Béčka oproti Ešusu (to že se z toho dá vystoupit za jízdy neberu za výhodu)
Registered user Petr Šimral  mail  
13.06.2013 (20:42)  
případně dražit sloty.

Konečně budeme mít rozumně rychlé trasy :-) Uvědomte si, že nákladní doprava platí za DC násobně více a tedy bude připravená i více dražit.
13.06.2013 (20:08)  
Honza, happy
Akorát že obě vaše koncepce znamenají dvojnásobný interval spojů v každé konkrétní zastávce oproti jednomu vlaku po celé trase (příp. s rozlomením a přestupem do regiošuku). Takže použitelné jedině na trati s opravdu silnou poptávkou – což možná je z Prahy do Kolína a Benešova, ale na 260ce ne-e.
Registered user Honza  mail  
13.06.2013 (19:51)  
Co takhle návrh v pražské dopravě, zastavovat jen v některé zastávky a další linka by zastavovala zase ty "druhé" zastávky". Zrychlyly by se obraty a možná klesla potřeba panťáků. Není to můj návrh jen co jsem "slyšel", že by se dalo.
Jinak unifikace/ neunifikace, jsem také pro aby těch regiopanterů bylo podstatně víc, ale zase čím více řad, tím je větší "výběr" a když se ukáže že jedna konkrétní řada je špatná, tak to nepostihne celý vozový park.
Viz třeba invaze CityElefantů, půl republiky musí teď cestovat těmi nepohodlnými škopky dokonce i v rychlíkové dopravě.
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
13.06.2013 (19:18)  
Diskusi o potřebě nového nádraží v Brně bych tu nerozbíhal, neboť se může nebezpečně odklonit od tématu zprávy.
Editor or ŽelPage Administrator RaPa  mail  
13.06.2013 (17:51)  
Jistou unifikaci přinesla smršť slonů, stejně tak bych se nebál 100 žraloků. Snad jednou...
13.06.2013 (17:49)  
Stejně je to furt plivnutí do vody 19+7 jednotek , je mi jasné že ČD nemají peníze .Ale kdyby se těch jednotek koupilo třeba 50 tak by i klesla cena a nejvetší ptakovina mít 26kusu tří řad to je uvažování.Např. motoráky jen kolik máme řad 810 814 842 843 841 844 znamená hafo náhradních dilu a hafo odlišností což znamená problémy a peníze..
13.06.2013 (17:00)  
Leinad
Dražit sloty je dobrý nápad, akorát je v rozporu s drážním dogmatem o absolutní přednosti ZDO před vším ostatním.

nojva, bartik09
Netušil jsem, že jediný způsob, jak z ušmudlaného útulku pro houmlesáky udělat použitelné nádraží, je novostavba uprostřed pustiny :-)
Registered user Leinad 
13.06.2013 (16:07)  
Aleš Liesk: "O moc levnější asi být nemohla" a jaká tedy byla výhoda 263 oproti 363?
happy: "Já doufám, že jednou drážní regulátor tomuto udělá přítrž" - já nerad násilí, radši bych, kdyby si koordinátor sám uvědomil výhody Sp. :D (Jenže zatím maj na práci hádat se PID vs SID, vyjma Ústecké S4/U4/R4 se prát se sousedními kraji.) A jinak dávat při plánování prioritu rychlejším vlakům, případně dražit sloty.
TTtrain: "Zastaví na hl.n. a zmizí odtud pryč" - a co kdyby jel od Benešova třeba do Lysé Nad Labem(Nymburka, Kolína?) Nejen že by nepřekáže, ale ani by nebyl nepoužitelný souběh centrum-Počernice.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko