..: Lokomotiva 109E schválena podle norem TSI :..

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák Plzeň – Zní to trochu jako nekonečný příběh. Již téměř pět let uplynulo od okamžiku, kdy prototyp lokomotivy 109E z produkce plzeňské Škody Transportation opustil brány továrny a vydal se na železniční zkušební okruh v Cerhenicích. Ani doposud se však nepodařilo všechny potřebné zkoušky a certifikáty v zahraničí získat. V roce 2008 byl stroj představen na berlínském veletrhu InnoTrans (ostatně stejně jako v letech 2010 a 2012), představil se i domácímu obecenstvu na Czech Raildays. Prosinec roku 2010 byl pak ve znamení zahájení zkušebního provozu s cestujícími na trati Praha – Břeclav. Již tehdy začal odběratel lokomotiv, České dráhy, uvažovat o uplatnění sankcí proti výrobci. Základní podmínkou totiž bylo schválení lokomotiv ve všech sousedních zemích a Maďarsku. Dodnes však řada 380 dokončila přístupové zkoušky kromě České republiky pouze v Rakousku a Polsku. Pro Škodu tak nyní přichází dobrá zpráva – její lokomotiva získala v Německu certifikát TSI, který je pro další schvalování klíčovým.

Tři lokomotivy řady 380 na ZŽO v Cerhenicích, foto: Matouš Danielka Certifikát TSI High Speed RST získala lokomotiva 109E teprve jako druhá lokomotiva v Evropě. První byl Vectron od Siemensu. „Certifikát shody s technickou specifikací pro interoperabilitu evropského vysokorychlostního železničního systému je nutný k typovému schválení lokomotivy pro jednotlivé evropské státy,“ uvedl ředitel plzeňské Škody Josef Bernard. Osvědčení dokazuje, že lokomotiva splňuje bezpečnostní limity. Její konstrukce obsahuje důležité deformační zóny, které například při nárazu do překážky typu nákladního vozu o váze 15 tun zaručují i v rychlosti 110 km/h nepoškozený prostor kolem strojvůdce. V rámci zkoušek stroj absolvoval i jiné zkoušky, například z oblasti protipožární ochrany. Kromě požárních čidel a aktivního hasicího zařízení je velmi odolná i stěna mezi strojovnou a stanovištěm strojvůdce, která odolala při testech požáru po dobu čtvrt hodiny.

380.017 ČD Budapest-Kelenföld, 27. 3. 2013, foto: Arnold BalázsNyní tak již zbývá hlavně schválení ve zbylých státech – Německu, Slovensku a Maďarsku. Jak uvádí Škoda Transportation, všude ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky. Tak tomu je například ve zmíněném Maďarsku, jak jste se mohli na ŽelPage dočíst na začátku jara. Na kompletní schválení řady 380 si tak zřejmě ještě budeme muset několik měsíců počkat. Ve hvězdách je také výsledek soudního sporu mezi Škodou a ČD, který v současné době leží u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR. V něm plzeňský výrobce žaluje dráhy, které mu údajně za stroje neplatí. Žaloba se však připravuje i v opačném směru, a to za zpoždění v dodávkách lokomotiv.

Jak uvedl deník E15, otazník visí také nad komunikací řady 380 s jednotkami Siemens Viaggio Comfort od společnosti Siemens. Zatímco původně plánované nasazení s Railjety do Vídně se konat nebude, dráhy dále počítají s vedením těchto netrakčních jednotek škodováckými lokomotivami při případném nákupu dalších osmi souprav pro trasu Praha – Budapešť.

Zdroje: Škoda Transportation, E15.cz, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel str 
26.04.2013 (13:24)  
Kromě požárních čidel a aktivního hasicího zařízení je velmi odolná i stěna mezi strojovnou a stanovištěm strojvůdce, která odolala při testech požáru po dobu čtvrt hodiny.

To skouseli proboha jak? Zapalili strojovnu? Kdovi. jestli to nezkouseli s etanolem, ten se da nalit na ruku a zapalit beze skod...
26.04.2013 (12:52)  
Flexaretista: ono to i tak nemusi byt zadne terno, toto HS TSI plati od 189 km/h a do te rychlosti pro naklady a obskurni lokalni rychliky doda lokomotivy i kdejaky Polak.
26.04.2013 (12:49)  
Ad Flexaretista:
...Škoda je spolu se Siemensem jediné dvě firmy, které nyní mají možnost dodat zákazníkovi TSI lokomotivu.
To je totiž pravda jenom napůl. Pokud upřesníme, že jde o vysokorychlostní TSI lokomotivu, tedy lokomotivu s certifikátem o shodě s TSI HS RST, tak už to pravda je. Nové výrobky ostatních výrobců také nepochybně musí dnes plnit TSI, ale pokud je maximální rychlost vozidla nižší než 190 km/h, tak je nyní potřeba certifikát o shodě s TSI CR LOC&PAS a jde o tzv. konvenční vozidlo. A kdo jiný vůbec nyní nabízí vysokorychlostní lokomotivu, tedy prakticky lokomotivu s maximální rychlostí 200 až 230 km/h? Možná Prima II od Alstomu bude v rychlé verzi? TRAXXy jsou v podstatě nákladní stroje, využitelné však do 140, resp. 160 km/h i v osobce; Gama od Pesy bude asi maximálně "jen" na těch 189 km/h a jestli se ZNLE odváží s Griffinem jít přes těch "TSI-magických" 190 km/h, to uvidíme...
registrovaný uživatel koyot 
26.04.2013 (12:47)  
ythomas kdo zaplatí změnu SVC mi přijde vcelku jasný, když to někdo bude platit tak Siemens (popř. OBB). Buď to zaplatí nebo SVC s 380 jezdit nebudou. Dráhy mohou nakoupit vagony všude možně, Siemens však SVC, jak to zatím vypadá, je schopný prodat jen u nás. Není zase tolik drážních společností, které jsou dostatečně chudé na to, aby si nemohly koupit vysokorychlostní soupravy, ale současně jsou dost bohaté na nákup SVC.
26.04.2013 (11:02)  
mikael.5, Vaše rozbory Vám neberu, nicméně v české parodii na právní stát bych na tom, že rozhodčím orgánem je RHAK, viděl naopak jako snahu eliminovat politické tlaky. Ale je to off topic, takže jen na okraj.

Jinak jsem byl překvapen zprávou, že Škoda je spolu se Siemensem jediné dvě firmy, které nyní mají možnost dodat zákazníkovi TSI lokomotivu. Jak je na tom Bombardier a další, dá se čekat konkurence v brzké době, nebo se ti dva kohouti budou v tomhle segmentu ještě dlouho prát bez ostatních?
registrovaný uživatel ReActor  mail  
26.04.2013 (10:38)  
konečně! Teď jen držet palce v těch různých výběrových řízeních...
26.04.2013 (9:50)  
Zázrak bude asi první lokomotiva historie, která po schválení k provozu půjde rovnou na sešrotování z důvodu stáří :-)

Ještě několik právních zajímavostí:
- z toho, že Škoda zahájila spor u Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře lze dovodit, že smlouva ČD se škodou má rozhodčí doložku a spor mezi Škodou a ČD nebudou nikdy rozhodovat obecné soudy. Ač Rozhodčí soud při RHAK nezpochybnitelně není nějakou pochybnou institucí a jeho používání v byznyse je naprosto běžné, je nutné říct, že v situaci, kdy je jedním z účastníků smlouvy v podstatě stát (vlastník ČD), je sjednání rozhodčí doložky, která vám zabrání soudit se u vlastních soudů a nechá rozhodovat soukromý subjekt, zcela zbytečná a přináší riziko korupce.
- velmi by mne zajímalo, jaké jsou ve smlouvě sankce za pozdní dodání. Pokud by ČD byly standardní soukromý subjekt, tak lze čekat, že by ve smlouvě naprosto nepochybně nechybělo ustanovení o smluvních pokutách pro případ prodlení s řádným dodáním. A že neschválené lokomotivy nejsou řádně dodané asi netřeba diskutovat. Výše smluvních pokut může být přitom značná, u dodávky za 2,5 miliardy dvojnásob. Pro zajímavost, povolená výše smluvní pokuty dle judikatury našich soudů je až 90% p.a. Smluvní pokuty v takové výši za 5 let prodlení si račte spočítat sami :-)
- možnost odstoupení od smlouvy je další věc co by mě zajímala. Lze čekat, že soukromý subjekt, by ze smlouvy už dávno utekl, případně by na smluvních sankcích vymlátil z dodavatele takovou slevu, že lokomotivy by byly doslova za hubičku.
26.04.2013 (9:01)  
Dodnes je však řada 380 schválena kromě České republiky pouze v Rakousku a Polsku.
To je nějaká novinka, ne? Pro upřesnění - nejprve musí být ten certifikát o shodě s TSI (už je naštěstí v Plzni a Škodovce za to náleží velká gratulace), poté bude následovat schválení typu u českého DÚ (snad v nejbližší době, neboť zkušební provoz je povolen pouze do konce června, nehledě na to, že věcně by tomu asi nic bránit nemělo) a pak postupně schvalování ve zbylých zemích, přičemž v tom Rakousku a Polsku by to měla být pouhá formalita (zkoušky jsou tam hotové, nikoliv schválení, jak se uvádí v článku) a ve zbylých zemích je nutné ještě potřebné testy (tedy ty, které slouží k ověření specifických národních požadavků, jež jsou v rámci TSI HS RST otevřeným bodem) dokončit...

...při nárazu do překážky typu nákladního vozu o váze 15 tun zaručují i v rychlosti 110 km/h nepoškozený prostor kolem strojvůdce.
Je zajímavé, že se o tomhle mluví jenom v souvislosti s vysokorychlostními vozidly a přitom naprosto stejný požadavek je kladen na konvenční lokomotivy, jednotky a řídicí vozy, jejichž maximální rychlost činí 160 až 189 km/h a které jsou konstruované podle TSI CR LOC&PAS...

...otazník visí také nad komunikací řady 380 s jednotkami Siemens Viaggio Comfort...
No, technicky to asi až takový problém nebude; otázka je, kdo příslušné úpravy a zejména jejich schválení zaplatí. Buď se upraví 380, aby rozuměla nestandardnímu rakouskému komunikačnímu protokolu (což by mohlo být zejména s ohledem na schválení té změny dost nákladné), nebo se upraví railjety, aby uměly komunikovat dle v současnosti platných standardů (ale proč by to Siemens sám od sebe dělal, když ČD chtějí soupravy určené pro ÖBB), anebo se to přinejhorším může v Budapešti a v Praze objíždět... :-)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko