..: Lokomotiva 109E schválena podle norem TSI :..

ČD 380.002, ZŽO Cerhenice, foto: Josef Petrák Plzeň – Zní to trochu jako nekonečný příběh. Již téměř pět let uplynulo od okamžiku, kdy prototyp lokomotivy 109E z produkce plzeňské Škody Transportation opustil brány továrny a vydal se na železniční zkušební okruh v Cerhenicích. Ani doposud se však nepodařilo všechny potřebné zkoušky a certifikáty v zahraničí získat. V roce 2008 byl stroj představen na berlínském veletrhu InnoTrans (ostatně stejně jako v letech 2010 a 2012), představil se i domácímu obecenstvu na Czech Raildays. Prosinec roku 2010 byl pak ve znamení zahájení zkušebního provozu s cestujícími na trati Praha – Břeclav. Již tehdy začal odběratel lokomotiv, České dráhy, uvažovat o uplatnění sankcí proti výrobci. Základní podmínkou totiž bylo schválení lokomotiv ve všech sousedních zemích a Maďarsku. Dodnes však řada 380 dokončila přístupové zkoušky kromě České republiky pouze v Rakousku a Polsku. Pro Škodu tak nyní přichází dobrá zpráva – její lokomotiva získala v Německu certifikát TSI, který je pro další schvalování klíčovým.

Tři lokomotivy řady 380 na ZŽO v Cerhenicích, foto: Matouš Danielka Certifikát TSI High Speed RST získala lokomotiva 109E teprve jako druhá lokomotiva v Evropě. První byl Vectron od Siemensu. „Certifikát shody s technickou specifikací pro interoperabilitu evropského vysokorychlostního železničního systému je nutný k typovému schválení lokomotivy pro jednotlivé evropské státy,“ uvedl ředitel plzeňské Škody Josef Bernard. Osvědčení dokazuje, že lokomotiva splňuje bezpečnostní limity. Její konstrukce obsahuje důležité deformační zóny, které například při nárazu do překážky typu nákladního vozu o váze 15 tun zaručují i v rychlosti 110 km/h nepoškozený prostor kolem strojvůdce. V rámci zkoušek stroj absolvoval i jiné zkoušky, například z oblasti protipožární ochrany. Kromě požárních čidel a aktivního hasicího zařízení je velmi odolná i stěna mezi strojovnou a stanovištěm strojvůdce, která odolala při testech požáru po dobu čtvrt hodiny.

380.017 ČD Budapest-Kelenföld, 27. 3. 2013, foto: Arnold BalázsNyní tak již zbývá hlavně schválení ve zbylých státech – Německu, Slovensku a Maďarsku. Jak uvádí Škoda Transportation, všude ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky. Tak tomu je například ve zmíněném Maďarsku, jak jste se mohli na ŽelPage dočíst na začátku jara. Na kompletní schválení řady 380 si tak zřejmě ještě budeme muset několik měsíců počkat. Ve hvězdách je také výsledek soudního sporu mezi Škodou a ČD, který v současné době leží u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR. V něm plzeňský výrobce žaluje dráhy, které mu údajně za stroje neplatí. Žaloba se však připravuje i v opačném směru, a to za zpoždění v dodávkách lokomotiv.

Jak uvedl deník E15, otazník visí také nad komunikací řady 380 s jednotkami Siemens Viaggio Comfort od společnosti Siemens. Zatímco původně plánované nasazení s Railjety do Vídně se konat nebude, dráhy dále počítají s vedením těchto netrakčních jednotek škodováckými lokomotivami při případném nákupu dalších osmi souprav pro trasu Praha – Budapešť.

Zdroje: Škoda Transportation, E15.cz, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 26.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
26.04.2013 (20:31)  
Josef Petrák jj, pak je ale otázka zda se na 1216.2 odehrála nějaká úprava, nebo z trati SŽDC odstranilo nějaký větší průšvih než je reléovka v K.H. To ale můžeme jen spekulovat...
26.04.2013 (20:18)  
quido.speedy: Vycházím jen z toho, že dřív 1216.2 z Kolína do Brna přes HaBeš vlastní silou nesměl, ale teď už projíždí Kutnou Horu výběhem. :) Alespoň se to tak při posledních realizovaných odklonech dělalo. Žádná přípřež 363/362.
registrovaný uživatel koyot 
26.04.2013 (19:16)  
tarten mícháš jabka s hruškama, z toho jak to prezentují ČD je už jasný, že SVC do Rakouska budou tahat 1216. Ale to o čem je řeč, tedy dalších 7-8-9 nebo kolik jich bude do Maďarska, ještě nikdo u nás nekoupil. Ta myšlenka, že smlouva mezi DB a OBB má jasná pravidla, podle kterých to budou muset odebírat i ČD, mě napadla také už při té současné várce SVC do Grazu, ale jak vidno podle háků na kola, hospody i podle toho, že se dají měnit délky soupravy, to s tím přejímáním úplně stejných vlaků jako mají OBB není vůbec tak horké.
26.04.2013 (19:15)  
Josef Petrák Nevím, nerad bych šířil nějakou fámu, ale minimálně jízda v nouzovém režimu stále možná není...
Poláci na tom mají být údajně lépe, ale Taurus.2 ÖBB není stejný Taurus PKPIC.
Před necelým rokem ještě platilo, že jediný stroj Siemensu který má stejnou operabilitu jako 380/362/cokoli je ES64F4, tzn. pouze 140km/h...

Samozřejmě se rád dozvím nějaké nové zákulisní drby i z druhé strany. :)
26.04.2013 (19:03)  
quido.speedy: Od té doby se i 1216.2 schválily, ne? :)
26.04.2013 (18:56)  
tarten: Jaké konkrétně omezující podmínky? To je nějaký pokus o trolling ne? :)

109E může po ČR všude stejně jako Eso. To se o 1216 ani náhodou říct nedá. Ty nečinné průjezdy při odklonech přes Kutnou Horu a přetahování Taurusů Peršingy už jsme tu někde řešili.
Je pravda, že v jednom tendenčním článku byla kdysi celá mapa červená s tím že se nesmí využívat rekuperace bylo dáno zkušebním provozem, při kterém se rekuperace opravdu používat nesmí...
Polsko, Slovensko, kde hrozily stejně jako u nás problémy s EMC nikde nejsou. Rakousko je schválené komplet a jediné na co se čekalo bylo tohle dnešní TSI razítko... (tady mne prosím kdyžtak opravte). Mějte se ;-)
registrovaný uživatel tarten 
26.04.2013 (18:24)  
str: To skouseli proboha jak?

Bezpochyby podle metodiky, která k té normě patří.

PES38: Jaký je kurz na sázky, že Š 380 v Německu schválena nebude?

Spíš jaký je kurz na sázky, že Š 109E nikdy nebude ČD koupena? Nejde jen o schválení v Německu, ale i ostatních zemích, a pokud ano, tak za jakých omezujících podmínek. Budou ty omezující podmínky z hlediska kupní smlouvy přijatelné?
registrovaný uživatel tarten 
26.04.2013 (18:21)  
koyot: kdo zaplatí změnu SVC mi přijde vcelku jasný, když to někdo bude platit tak Siemens (popř. OBB).

Kdo by měl zaplatit případné dorozumění mezi 380 a SVC je zcela jasné - ČD. Od Siemense dostává co objednala (railjety co zbyly z objednávky ÖBB) a od Škodovky také (mašinu na 200 podle TSI).
26.04.2013 (15:33)  
PES38: Docela vysoký, protože je to málo pravděpodobné. :o)
registrovaný uživatel PES38 
26.04.2013 (14:29)  
Jaký je kurz na sázky, že Š 380 v Německu schválena nebude?
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko