Plzeň – Zní to trochu jako nekonečný příběh. Již téměř pět let uplynulo od okamžiku, kdy prototyp lokomotivy 109E z produkce plzeňské Škody Transportation opustil brány továrny a vydal se na železniční zkušební okruh v Cerhenicích. Ani doposud se však nepodařilo všechny potřebné zkoušky a certifikáty v zahraničí získat. V roce 2008 byl stroj představen na berlínském veletrhu InnoTrans (ostatně stejně jako v letech 2010 a 2012), představil se i domácímu obecenstvu na Czech Raildays. Prosinec roku 2010 byl pak ve znamení zahájení zkušebního provozu s cestujícími na trati Praha – Břeclav. Již tehdy začal odběratel lokomotiv, České dráhy, uvažovat o uplatnění sankcí proti výrobci. Základní podmínkou totiž bylo schválení lokomotiv ve všech sousedních zemích a Maďarsku. Dodnes však řada 380 dokončila přístupové zkoušky kromě České republiky pouze v Rakousku a Polsku. Pro Škodu tak nyní přichází dobrá zpráva – její lokomotiva získala v Německu certifikát TSI, který je pro další schvalování klíčovým.
Certifikát TSI High Speed RST získala lokomotiva 109E teprve jako druhá lokomotiva v Evropě. První byl Vectron od Siemensu. „Certifikát shody s technickou specifikací pro interoperabilitu evropského vysokorychlostního železničního systému je nutný k typovému schválení lokomotivy pro jednotlivé evropské státy,“ uvedl ředitel plzeňské Škody Josef Bernard. Osvědčení dokazuje, že lokomotiva splňuje bezpečnostní limity. Její konstrukce obsahuje důležité deformační zóny, které například při nárazu do překážky typu nákladního vozu o váze 15 tun zaručují i v rychlosti 110 km/h nepoškozený prostor kolem strojvůdce. V rámci zkoušek stroj absolvoval i jiné zkoušky, například z oblasti protipožární ochrany. Kromě požárních čidel a aktivního hasicího zařízení je velmi odolná i stěna mezi strojovnou a stanovištěm strojvůdce, která odolala při testech požáru po dobu čtvrt hodiny.
Nyní tak již zbývá hlavně schválení ve zbylých státech – Německu, Slovensku a Maďarsku. Jak uvádí Škoda Transportation, všude ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky. Tak tomu je například ve zmíněném Maďarsku, jak jste se mohli na ŽelPage dočíst na začátku jara. Na kompletní schválení řady 380 si tak zřejmě ještě budeme muset několik měsíců počkat. Ve hvězdách je také výsledek soudního sporu mezi Škodou a ČD, který v současné době leží u Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR. V něm plzeňský výrobce žaluje dráhy, které mu údajně za stroje neplatí. Žaloba se však připravuje i v opačném směru, a to za zpoždění v dodávkách lokomotiv.
Jak uvedl deník E15, otazník visí také nad komunikací řady 380 s jednotkami Siemens Viaggio Comfort od společnosti Siemens. Zatímco původně plánované nasazení s Railjety do Vídně se konat nebude, dráhy dále počítají s vedením těchto netrakčních jednotek škodováckými lokomotivami při případném nákupu dalších osmi souprav pro trasu Praha – Budapešť.
Zdroje: Škoda Transportation, E15.cz, ŽelPage
Poláci na tom mají být údajně lépe, ale Taurus.2 ÖBB není stejný Taurus PKPIC.
Před necelým rokem ještě platilo, že jediný stroj Siemensu který má stejnou operabilitu jako 380/362/cokoli je ES64F4, tzn. pouze 140km/h...
Samozřejmě se rád dozvím nějaké nové zákulisní drby i z druhé strany. :)
109E může po ČR všude stejně jako Eso. To se o 1216 ani náhodou říct nedá. Ty nečinné průjezdy při odklonech přes Kutnou Horu a přetahování Taurusů Peršingy už jsme tu někde řešili.
Je pravda, že v jednom tendenčním článku byla kdysi celá mapa červená s tím že se nesmí využívat rekuperace bylo dáno zkušebním provozem, při kterém se rekuperace opravdu používat nesmí...
Polsko, Slovensko, kde hrozily stejně jako u nás problémy s EMC nikde nejsou. Rakousko je schválené komplet a jediné na co se čekalo bylo tohle dnešní TSI razítko... (tady mne prosím kdyžtak opravte). Mějte se ;-)
Bezpochyby podle metodiky, která k té normě patří.
PES38: Jaký je kurz na sázky, že Š 380 v Německu schválena nebude?
Spíš jaký je kurz na sázky, že Š 109E nikdy nebude ČD koupena? Nejde jen o schválení v Německu, ale i ostatních zemích, a pokud ano, tak za jakých omezujících podmínek. Budou ty omezující podmínky z hlediska kupní smlouvy přijatelné?
Kdo by měl zaplatit případné dorozumění mezi 380 a SVC je zcela jasné - ČD. Od Siemense dostává co objednala (railjety co zbyly z objednávky ÖBB) a od Škodovky také (mašinu na 200 podle TSI).
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.