Otovice — Úvahy o znovuobnovení tratě mezi východočeskými Otovicemi a dolnoslezskou obcí Tłumaczów se na veřejnosti objevují již řadu let. Na jaře do plánů vcelku nečekaně zasáhla právě obec Otovice, která koupila pozemky bývalého drážního tělesa, čímž chce podle starosty Petra Nováka docílit možnosti do projektu více zasahovat a ovlivňovat ho ve prospěch místních občanů. Původně totiž obec byla spíše proti projektu, jelikož se obávala silné nákladní dopravy a zhoršení životních podmínek. Přestože ještě na jaře probíhala o obnovení tratě mnohá jednání, nyní se ukazuje, že projekt je zatím asi na mrtvém bodě. To potvrzuje i starosta Novák, kterého již několik měsíců v této věci nikdo nekontaktoval.
Podle odhadů by celá investice měla vyjít přibližně na 250 milionů korun, přičemž se předpokládá kofinancování některým z operačních programů Evropské unie. Na trať by se pak pravděpodobně vrátila i osobní doprava, vlaky na české straně končí jízdu již ve stanici Broumov. U dopravy nákladní se počítalo se dvěma páry nákladních vlaků denně, a to zejména pro přepravy z polského kamenolomu. „Podpoříme jakýkoliv smysluplný projekt,“ dodává Novák.
Zdroje: Otovický zpravodaj, iDnes.cz
1.Proto se ke vsemu pristupuje tak, ze se stavi jenom projekty s nejmensi (oprava: nejkratsi) navratnosti, pripadne ty, ktere na skale prospesnosti 0-10 ziskaji nejvyssi skore.
2.Pokud se postavi tohle, tak se musi nepostavit neco jineho.
250 mil. cena za celou stavbu
138,9 mil. cena za km
Nikde není řečeno s jak těžkými vlaky se uvažovalo, proto je těch 1000 t jako průměr (tam i zpět).
Je mi jasné, že vnitro osobka nebude jistě. Někdo kdysi zmiňoval, že by nebylo marné převést polské minibusy na koleje - tedy polská paeáž přes naše území.
Jenže místní o ni nestojí. Trať vede kdesi v polích za obcí, zatímco autobus staví několikrát přímo ve vesnici. Zájemci nechť si najdou linky 000554 a 640200.
Obnovení os. dopravy nepravděpodobné, současný dopr. model počítá s obratem souprav v Broumově, Otovice by byla souprava navíc. A změna zatím rozhodně nehrozí.
Poplatky nákladních vlaků: 67 Kč/1000 tkm (tunokilometrů)
Jeden vlak denně á 1000 tun ložený, 300 tun prázdný. 250 dnů ročně:
ložený tam: 250 dnů x 67 Kč/km x 1,000 x 1,8 km = 30 150 Kč
prázdný zpátky: 250 dnů x 67 Kč/tkm x 0,300 x 1,8 km = 9 045 Kč.
Návratnost na poplatcích při dvou párech vlaků: přes 5000 let.
Závěr: Ikdybychom uvažovali sražení ceny investice na 1/10 původní ceny tak stejně nevyjde reálná návratnost při splácení z poplatků.
Viděl bych také jistý legislativní problém: Firma se sídlem v PL jen těžko může investovat v ČR. Tudíž je problém aby si PL firma sama zaplatila dráhu v ČR a tuto investici pak splácela ze svého zisku v PL. Zřízení pobočky v ČR atd ... to je mezinárodní obchodní právo a v tomto se opravdu nevyznám.
Právě že by se včas zarazily nesmyslné dotace do podobných projektů. Je lepší připustit ořezání sítě o suché větve, než ty zdravé nechat chátrat.
KK - prosím ukažte mi, kde se investovalo do silnice s frekvencí 16 automobilů za den.
Jsem ochoten připustit nějaký společenský přínos tratě v existenci návratnosti nejméně o jeden řád níže, než jsem nahrubo spočetl. Ale vážení vlakofilové, už pochopte, že železnice nehraje v místní dopravě prim
Naopak. Protoze se takhle pristupuje ke vsemu, tak za chvili nebude za co stavet. Prikladem budiz nedavna investice (260 mil tusim) do 261 a nasledne razantni omezeni dopravy tamtez.
Jestli tomu dobre rozumim, tak myslenka je takova, ze za ceske verejne penize postavime infrastrukturu polskemu soukromnikovi. Bravo.. Jeste nakej napad jak podporit polsky hospodarstvi na ukor ceskyho (a za cesky penize)?
Leda by někdo byl natolik přesvědčen že rekonstrukce přinese zmnohonásobení provozu, že by do toho investoval půlku ze svého, s tím že pokud k mnohonásobnému navýšení provozu nedojde, nebude mu ta půlka refundována... tomu bych říkal skutečná osobní zodpovědnost, ne že se tu bavíme o "rozumném" využití miliard ze "společného", z toho holt ani za kapitalizmu pořád tak nějak krev neteče...
souhlasím stavby, které se rychle nezaplatí nestavět,
v tom případě navrhuji okamžitě zastavit veškerou údržbu a výstavbu silnic, protože ty se taky nezaplatí (rozhodně né z poplatků)
nebylo to dle vtipu:
Mnisterstvo zahraničí se rozhodne opravit si plot, vypíše výběrového řízení, do kterého se přihlásí čech, slovák a ukrajinec.
Slovák vezme pásmo zaměří, zapíše do sešitu a na kalkulačce spočítá, že opravu udělá za 350 000 Kč.
Ukrajinec vezme palici párkrát přiloží, vyreje něco do země, přehodí kuličky počítadla a řekne já to opravím za 250 000 Kč.
přijde čech a pošeptá tomu úředníkovi do ouška, já to opravím za 1 250 000 Kč.
úředník vyjukaně, kde jste na to přišel. No půl mega pro mě půl pro tebe a za 250 000 Kč to obědnáme u toho ukrajince.
Ale blíže (tedy nehumorně) ke skutečnosti, pokud se třeba koridor na Cheb staví stylem:
1) přivezou se 4 palety cementu
2) složí se na pole vedle tratě
3) nikdo si jich ani nevšimne, nechaj se na dešti
4) za tejden zjistěj, že cement ztvrdnul, tak ho vyklopí do zásypu a objedná se nový....
ani se nedivím, že to stojí tolik
zkrátka made in Czech republik...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.