..: V Pardubickém kraji nastávají další dopravní změny :..

914.050-5 v Rosicích nad Labem 5.8.2008, foto: Matouš DanielkaDolní Lipka (aktualizováno 4.2.) — Možná si ještě pamatujete mnohé ohlasy, které provázely optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji v roce 2010. Již od jejího začátku se jednalo o velmi choulostivé téma, které se dočkalo jak kladných, tak i záporných ohlasů. Na organizátora veřejné dopravy v kraji, společnost OREDO, se však nakonec snesla vlna kritiky ze strany nespokojených starostů, dopravců i jednotlivých obyvatel, o čemž informovala mnohá regionální i celostátní média. Důvodem byly například špatně spočítané jízdní doby autobusů, zastavení či výrazné omezení železničního provozu na osmi traťových úsecích, nespolehlivost přípojů či nevhodné časové polohy spojů. Obyvatelé kraje si na tyto velké změny zvykali dlouho a někteří si možná nezvykli doposud, ačkoliv bylo mezitím provedeno několik dílčích korekcí jízdních řádů. Přibližně v polovině ledna letošního roku pak překvapila veřejnost i odborníky v médiích či na sociálních sítích nečekaná zpráva – všechny jízdní řády se vracejí do stavu před optimalizací. Nakonec se ukázalo, že se jednalo z části o dezinformaci. Změna se týká pouze jízdních řádů autobusů. Navíc kraj své plány později výrazně zmírnil. Proto vám nyní přinášíme krátký přehled, co se tedy vlastně v dopravě v Pardubickém kraji v průběhu zimy a na jaře změní.

Zatímco předchozí krajské vedení a zejména radní pro dopravu Jan Tichý dlouhodobě ujišťoval veřejnost, že situace je již klidná a systém vyhovující, už s výsledkem podzimních krajských voleb bylo jasné, že dopravní obslužnost v Pardubickém kraji zřejmě nabere zcela nový směr. Již před těmito volbami stála optimalizace v dopravě místa několika představitelů společnosti OREDO, kde můžeme zmínit například jméno Tomáše Záruby, který se později dostal k místu ve Správě železniční dopravní cesty. Po volbách opustil své místo nakonec i samotný radní Tichý, kterého nahradil bývalý odborový předák Jaromír Dušek. Ten také již dopředu avizoval, že optimalizovaná doprava dozná značných změn. To se sice nakonec přeci jenom stane, ačkoliv asi v podstatně menší míře, než radní Dušek původně očekával.

Zpět do roku 2010?

163 242-1; Týniště nad Orlicí, foto: Jardis MUV u Červeného Potoka, foto: zirecek Podle původního tiskového prohlášení Pardubického kraje z poloviny ledna se měly všechny autobusové jízdní řády vrátit na jaře letošního roku do stavu, jaký byl před změnami v roce 2010. Již několik dní poté ale krajské vedení otočilo a po kritice starostů některých obcí od tohoto plánu ustoupilo. Ačkoliv definitivní rozhodnutí doposud nepadlo, jízdní řády autobusů se, soudě podle posledních prohlášení kraje, do původního stavu vrátí jen tam, kde o to sami starostové projeví zájem, což je třeba případ okolí Svitav. Jinde ale dávají místní samosprávy raději přednost stávajícím jízdním řádům, byť je jasné, že i ty se budou muset z důvodu úspor mírně omezit, jelikož dřívější optimalizace plánované úspory nakonec nepřinesla.

Změny na železnici

Vlakové jízdní řády na rozdíl od těch autobusových zůstávají přibližně stejné jako doposud, pouze s několika dílčími změnami. Těmi je zejména rozšířené zastavování některých vlaků. Například čtyři osobní vlaky v relaci Česká Třebová – Lanškroun nově zastavují v Třebovicích v Čechách, jednotlivé vlaky pak také na trati 024 v zastávkách Dolní Libchavy a Dolní Dobrouč. Spěšný vlak 1819 zase zastavuje ve všech stanicích a zastávkách v úseku Chrast u Chrudimi – Hlinsko v Čechách, jiné spěšné vlaky zase budou nově zastavovat v Opatovicích nad Labem, Čeperce nebo pardubických Rosicích. Přesný výčet změn zmiňuje například tisková zpráva Českých drah, změny jsou také již zapracovány v internetových vyhledávačích spojení.

Do Dolní Lipky a Hanušovic opět vlakem

Uvedené dílčí změny v zastavování některých vlaků však nejsou ty jediné, které železniční dopravu v Pardubickém kraji od začátku února čekají. Již od soboty 2. února jsou prodlouženy tři páry osobních vlaků z Lichkova do Moravského Karlova. Jejich novou konečnou stanicí bude nově Mlýnický Dvůr. Podstatnější změnou však je to, že začne jezdit pět párů nových víkendových osobních vlaků na trati 025 mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na této trati, kde v dřívějších letech jezdily i několikavozové rychlíky, byla osobní doprava zastavena také při optimalizaci v prosinci 2010. Od té doby se zde objevovaly převážně jenom vlaky údržby a v některých úsecích zůstal také slabý provoz nákladní dopravy.

Osobní vlak na trati 025, foto: BeanNěkteré z nově zavedených vlaků, které jsou již zveřejněny i v našem řazení, budou navíc z Dolní Lipky, respektive Lichkova, protaženy až do Letohradu či Ústí nad Orlicí. Jiné spoje budou zase mezi Dolní Lipkou a Lichkovem spojeny s pravidelnými vlaky ze směru od Králík. Již o školních pololetních prázdninách, v pátek 1. února, vyjel na trať 025 zvláštní protokolární pár vlaků, složený z revitalizovaného motorového vozu 810 a vozu vlečného, kterým se svezlo několik desítek lidí, jak z řad pozvaných hostů, tak z části místních obyvatel či železničních fanoušků. Zmíněné víkendové vlaky jsou zatím objednány pouze na několik měsíců, konkrétně do konce dubna, o jejich dalším zavedení se teprve jedná.

Protokolární vlak v Dolní Lipce, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mtProtokolární vlak na trati 025, foto: Roman ŠnajdrProtokolární vlak na trati 025, foto: mat.mt

Poslední události ve veřejné dopravě na Pardubicku ukazují, že vztahy mezi krajským vedením a koordinátorem dopravy nejsou zřejmě příliš dobré. Svědčí o tom nejen nepříliš lichotivá prohlášení směrem k OREDU ze strany radního Duška, ale také například to, že na stránkách organizátora dopravy nejsou doposud k novým změnám v Pardubickém kraji vůbec žádné informace, ačkoliv se zde plánované jízdní řády či změny běžně zveřejňují. Informace o obnovení provozu na trati 025 se zde pak objevila pouhý den předem. Jaromír Dušek i hejtman Martin Netolický veřejnost uklidňovali, že za jejich vedení se žádné překotné nebo nepromyšlené změny konat nebudou a že jízdní řády vydrží několik let. Do jaké míry bylo toto prohlášení pravdivé, to ukáží až další měsíce či roky.

Zdroj: Pardubický kraj, iDnes.cz, České dráhy, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 2.2.2013 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Pardubický


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
12.03.2013 (11:56)  
LOL, řešíte tu málo vytížený motoráček, když přitom nejezdí víc než 5 lidí osobákem (363+3xBdt) z Berouna do Plzně.
registrovaný uživatel Leinad 
12.02.2013 (20:34)  
"Vychozí stav je ten, co je teď. Kdo chce měnit, musí dokazovat." - já bych to radši viděl takhle. Sem trochu idealista: Výchozí stav je nic neplatit na hromadnou dopravu. Tento stav má nějaké nevýhody a průšvihy(potencionální student nemá na dopravu do školy. Ve městech je velmi mnoho aut. Ušlý zisk z turistického ruchu....), proto se napřed pomůže soukromníkům(stanovení společného jízdného+clearingu mezi dopravci.) Asi nějaký soukromník(obchoďák) bude chtít zadotovat dopravu k sobě(různé linky,..), tak se zavede koordinátor IDS. Pokud to stejně nepůjde, budou se spoje s návratností(i nízkou a dlouhodobou) dotovat.
07.02.2013 (11:14)  
AD6360: Jasně, budeme provozovat na lokálce 4-6 spojů denně s průměrnou obsazeností 3-6 cestujících (z toho jsou někteří se slevou - důchodci, děti) a nerentabilnost bude zachraňovat čas od času (tak 1 za měsíc) skupinka nějakých turistů, kteří se rozhodli náhodou použít vlaku....

Jirka Kaťas: Jo a k čemu? Kdo a proč by jezdil mezi Chornicí a Jevíčkem nebo Chornicí a Dzbelem? Sorry, mám vlaky rád,ale nemíním ze svých daní dotovat vlaky, které převáží vzduch.
07.02.2013 (5:54)  
AD6360: Chcete mi naznačit, že 3/4 roku po zrušení provozu jela skupina turistů, která se nepodívala na IDOS nebo jízdního řádu, a jela "naslepo" v očekávání, že pojede vlak?
06.02.2013 (21:39)  
Tak ještě by České dráhy v tomto kraji mohly obnovit dopravu Moravská Třebová - Chornice - Dzbel a Chornice - Jevíčko - Velké Opatovice (byť částečně s přesahem do Jihomoravského či Olomouckého kraje).
registrovaný uživatel Alex7 
06.02.2013 (17:30)  
Trať Dolní Lipka-Hanušovice není ztracený případ. S trochou investic se trať dá smysluplně provozovat. Trať má blbé polohy zastávek, ty se dají posunout co nejblíž k obcím a nějak zkusit je levně postavit.
Pro dálkovku by bylo vhodné sehnat jedno 854+054+954 pro Sp Hradec-Jeseník. V Červeném Potoku může pro lyžaře být přestup na skibus do Horní Moravy.
Takže potenciál je velký.

Trať se vyhýbá Králíkám?
Není nic jednoduššího než vlak v Lipce obrátit ke Králíkám a zároveň zajistit návaznost na Letohrad.

A prodloužení vlaků do Mlýnického Dvora je krok vpřed, lyžaři mohou jezdit vlakem lyžovat.
06.02.2013 (16:32)  
Ještě přidám jednu osobní zkušenost z místa činu.
Stalo se jednoho krásného podzimního dne. Jel jsem tím úžasným busíkem z Lichkova, do Králíků nás jelo 5, pak jsem jel až do Hanušovic sám, z rozhovoru s řidičem jsem se dozvěděl, že to je normální, podotýkám, že ve vlaku jsem zde nikdy sám nejel.
V Hanušovicích vylezu nahoru ke kolejím a potkám tam velmi rozezlenou skupinu výletníků, kteří hledali vlak směr Lichkov a zjistili, že vlaku již není. Nepřeji vám slyšet ty komentáře ... Výsledek byl ten, že milá skupina se odebrala zpět směr Zábřeh, protože jak říkali, na autobus vám s*r* pes. Takže z optimalizace a "zbytečně placeného vlaku" nevydělala ani místní hospoda prodejem pár piv.
Navíc pokud se informace o zrušeném a opět obnoveném vlaku k lidem nedostanou, již sem nepojedou a pojedou tam, kde jim nebudou fotící optimalizátoři přikazovat, jak mají cestovat.
Nicméně pochybuji, že někdo z optimalizátorů dokáže pochopit, že zrušený vlak může mít s nadsázkou i vliv na počet prodaných piv, zaměstnanost a ve svém důsledku za obyvatelnost regionu.
06.02.2013 (14:21)  
ektoter: Jak víte, že chci utrácet víc peněz? Vysvětlil vám někdy někdo, co to jsou investice do rozvojového prvku? Navíc nechápu, proč do toho taháte Jihočeský kraj. Tam je to o něčem jiném, a hodně jiném.
Pořád tvrdím a tvrdit budu, že poloprázdný šukafon je ekonomicky výrazně větším přínosem pro region, jak zcela prázdný bus. Pokud jsou někde záměrně pokřivená čísla a udává se nákladovost busu hluboce pod reálné náklady a naopak nákladovost malého vláčku několikanásobně reálné náklady převyšující, tak mě to nezajímá.
Víte pane, ony i ty sociální dávky a pobídky k práci se z něčeho platit musí. Chápu však, že to je jiný balík, který vy nevidíte nebo vidět nechcete.
06.02.2013 (13:00)  
AD 6360: No ale vy chcete utrácet peníze navíc. Vychozí stav je ten, co je teď. Kdo chce měnit, musí dokazovat.
U pana Duška vidím v zásadě 2 možné scénáře: Buď ho někdo zarazí, nebo z toho udělá druhý Jihočeský kraj.
06.02.2013 (11:50)  
ekoter: Proč bych to měl prokazovat já? Já si na optimalizátora nehraji, jen si dovoluji s lehkou nadsázkou glosovat vaše příspěvky :-)

Věřím v to, že pan Dušek je schopný člověk, který se dokáže obklopit skutečnými odborníky a nejen studentskými snílky.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko