Dolní Lipka (aktualizováno 4.2.) — Možná si ještě pamatujete mnohé ohlasy, které provázely optimalizaci dopravní obslužnosti v Pardubickém kraji v roce 2010. Již od jejího začátku se jednalo o velmi choulostivé téma, které se dočkalo jak kladných, tak i záporných ohlasů. Na organizátora veřejné dopravy v kraji, společnost OREDO, se však nakonec snesla vlna kritiky ze strany nespokojených starostů, dopravců i jednotlivých obyvatel, o čemž informovala mnohá regionální i celostátní média. Důvodem byly například špatně spočítané jízdní doby autobusů, zastavení či výrazné omezení železničního provozu na osmi traťových úsecích, nespolehlivost přípojů či nevhodné časové polohy spojů. Obyvatelé kraje si na tyto velké změny zvykali dlouho a někteří si možná nezvykli doposud, ačkoliv bylo mezitím provedeno několik dílčích korekcí jízdních řádů. Přibližně v polovině ledna letošního roku pak překvapila veřejnost i odborníky v médiích či na sociálních sítích nečekaná zpráva – všechny jízdní řády se vracejí do stavu před optimalizací. Nakonec se ukázalo, že se jednalo z části o dezinformaci. Změna se týká pouze jízdních řádů autobusů. Navíc kraj své plány později výrazně zmírnil. Proto vám nyní přinášíme krátký přehled, co se tedy vlastně v dopravě v Pardubickém kraji v průběhu zimy a na jaře změní.
Zatímco předchozí krajské vedení a zejména radní pro dopravu Jan Tichý dlouhodobě ujišťoval veřejnost, že situace je již klidná a systém vyhovující, už s výsledkem podzimních krajských voleb bylo jasné, že dopravní obslužnost v Pardubickém kraji zřejmě nabere zcela nový směr. Již před těmito volbami stála optimalizace v dopravě místa několika představitelů společnosti OREDO, kde můžeme zmínit například jméno Tomáše Záruby, který se později dostal k místu ve Správě železniční dopravní cesty. Po volbách opustil své místo nakonec i samotný radní Tichý, kterého nahradil bývalý odborový předák Jaromír Dušek. Ten také již dopředu avizoval, že optimalizovaná doprava dozná značných změn. To se sice nakonec přeci jenom stane, ačkoliv asi v podstatně menší míře, než radní Dušek původně očekával.
Zpět do roku 2010?
Podle původního tiskového prohlášení Pardubického kraje z poloviny ledna se měly všechny autobusové jízdní řády vrátit na jaře letošního roku do stavu, jaký byl před změnami v roce 2010. Již několik dní poté ale krajské vedení otočilo a po kritice starostů některých obcí od tohoto plánu ustoupilo. Ačkoliv definitivní rozhodnutí doposud nepadlo, jízdní řády autobusů se, soudě podle posledních prohlášení kraje, do původního stavu vrátí jen tam, kde o to sami starostové projeví zájem, což je třeba případ okolí Svitav. Jinde ale dávají místní samosprávy raději přednost stávajícím jízdním řádům, byť je jasné, že i ty se budou muset z důvodu úspor mírně omezit, jelikož dřívější optimalizace plánované úspory nakonec nepřinesla.
Změny na železnici
Vlakové jízdní řády na rozdíl od těch autobusových zůstávají přibližně stejné jako doposud, pouze s několika dílčími změnami. Těmi je zejména rozšířené zastavování některých vlaků. Například čtyři osobní vlaky v relaci Česká Třebová – Lanškroun nově zastavují v Třebovicích v Čechách, jednotlivé vlaky pak také na trati 024 v zastávkách Dolní Libchavy a Dolní Dobrouč. Spěšný vlak 1819 zase zastavuje ve všech stanicích a zastávkách v úseku Chrast u Chrudimi – Hlinsko v Čechách, jiné spěšné vlaky zase budou nově zastavovat v Opatovicích nad Labem, Čeperce nebo pardubických Rosicích. Přesný výčet změn zmiňuje například tisková zpráva Českých drah, změny jsou také již zapracovány v internetových vyhledávačích spojení.
Do Dolní Lipky a Hanušovic opět vlakem
Uvedené dílčí změny v zastavování některých vlaků však nejsou ty jediné, které železniční dopravu v Pardubickém kraji od začátku února čekají. Již od soboty 2. února jsou prodlouženy tři páry osobních vlaků z Lichkova do Moravského Karlova. Jejich novou konečnou stanicí bude nově Mlýnický Dvůr. Podstatnější změnou však je to, že začne jezdit pět párů nových víkendových osobních vlaků na trati 025 mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Na této trati, kde v dřívějších letech jezdily i několikavozové rychlíky, byla osobní doprava zastavena také při optimalizaci v prosinci 2010. Od té doby se zde objevovaly převážně jenom vlaky údržby a v některých úsecích zůstal také slabý provoz nákladní dopravy.
Některé z nově zavedených vlaků, které jsou již zveřejněny i v našem řazení, budou navíc z Dolní Lipky, respektive Lichkova, protaženy až do Letohradu či Ústí nad Orlicí. Jiné spoje budou zase mezi Dolní Lipkou a Lichkovem spojeny s pravidelnými vlaky ze směru od Králík. Již o školních pololetních prázdninách, v pátek 1. února, vyjel na trať 025 zvláštní protokolární pár vlaků, složený z revitalizovaného motorového vozu 810 a vozu vlečného, kterým se svezlo několik desítek lidí, jak z řad pozvaných hostů, tak z části místních obyvatel či železničních fanoušků. Zmíněné víkendové vlaky jsou zatím objednány pouze na několik měsíců, konkrétně do konce dubna, o jejich dalším zavedení se teprve jedná.
Poslední události ve veřejné dopravě na Pardubicku ukazují, že vztahy mezi krajským vedením a koordinátorem dopravy nejsou zřejmě příliš dobré. Svědčí o tom nejen nepříliš lichotivá prohlášení směrem k OREDU ze strany radního Duška, ale také například to, že na stránkách organizátora dopravy nejsou doposud k novým změnám v Pardubickém kraji vůbec žádné informace, ačkoliv se zde plánované jízdní řády či změny běžně zveřejňují. Informace o obnovení provozu na trati 025 se zde pak objevila pouhý den předem. Jaromír Dušek i hejtman Martin Netolický veřejnost uklidňovali, že za jejich vedení se žádné překotné nebo nepromyšlené změny konat nebudou a že jízdní řády vydrží několik let. Do jaké míry bylo toto prohlášení pravdivé, to ukáží až další měsíce či roky.
Zdroj: Pardubický kraj, iDnes.cz, České dráhy, ŽelPage
Jirka Kaťas: Jo a k čemu? Kdo a proč by jezdil mezi Chornicí a Jevíčkem nebo Chornicí a Dzbelem? Sorry, mám vlaky rád,ale nemíním ze svých daní dotovat vlaky, které převáží vzduch.
Pro dálkovku by bylo vhodné sehnat jedno 854+054+954 pro Sp Hradec-Jeseník. V Červeném Potoku může pro lyžaře být přestup na skibus do Horní Moravy.
Takže potenciál je velký.
Trať se vyhýbá Králíkám?
Není nic jednoduššího než vlak v Lipce obrátit ke Králíkám a zároveň zajistit návaznost na Letohrad.
A prodloužení vlaků do Mlýnického Dvora je krok vpřed, lyžaři mohou jezdit vlakem lyžovat.
Stalo se jednoho krásného podzimního dne. Jel jsem tím úžasným busíkem z Lichkova, do Králíků nás jelo 5, pak jsem jel až do Hanušovic sám, z rozhovoru s řidičem jsem se dozvěděl, že to je normální, podotýkám, že ve vlaku jsem zde nikdy sám nejel.
V Hanušovicích vylezu nahoru ke kolejím a potkám tam velmi rozezlenou skupinu výletníků, kteří hledali vlak směr Lichkov a zjistili, že vlaku již není. Nepřeji vám slyšet ty komentáře ... Výsledek byl ten, že milá skupina se odebrala zpět směr Zábřeh, protože jak říkali, na autobus vám s*r* pes. Takže z optimalizace a "zbytečně placeného vlaku" nevydělala ani místní hospoda prodejem pár piv.
Navíc pokud se informace o zrušeném a opět obnoveném vlaku k lidem nedostanou, již sem nepojedou a pojedou tam, kde jim nebudou fotící optimalizátoři přikazovat, jak mají cestovat.
Nicméně pochybuji, že někdo z optimalizátorů dokáže pochopit, že zrušený vlak může mít s nadsázkou i vliv na počet prodaných piv, zaměstnanost a ve svém důsledku za obyvatelnost regionu.
Pořád tvrdím a tvrdit budu, že poloprázdný šukafon je ekonomicky výrazně větším přínosem pro region, jak zcela prázdný bus. Pokud jsou někde záměrně pokřivená čísla a udává se nákladovost busu hluboce pod reálné náklady a naopak nákladovost malého vláčku několikanásobně reálné náklady převyšující, tak mě to nezajímá.
Víte pane, ony i ty sociální dávky a pobídky k práci se z něčeho platit musí. Chápu však, že to je jiný balík, který vy nevidíte nebo vidět nechcete.
U pana Duška vidím v zásadě 2 možné scénáře: Buď ho někdo zarazí, nebo z toho udělá druhý Jihočeský kraj.
Věřím v to, že pan Dušek je schopný člověk, který se dokáže obklopit skutečnými odborníky a nejen studentskými snílky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.