..: ČD Restaurant: Bio pokrmy, online služby a vlakušky i v 2. třídě :..

Logo ČD Restaurant, foto: České dráhyPraha — České dráhy ve spolupráci se společnosti JLV v úterý 4. prosince představily několik novinek v jejich gastronomických službách. Ať jde o novou jednotnou značku drážních restaurací, tradiční změny v nabídce, které reflektují roční období, způsob přípravy a uchovávání jídel, tak také již dříve avizované on-line objednávání jídel či novinky v bonusovém občerstvení ve vlacích SC Pendolino. V neposlední řadě bude také pokračovat nabídka tzv. bioproduktů z čerstvých přírodních surovin.

Starý název, nové využití

Jídelní a bistrovozy ČD, v nichž bude své služby JLV nabízet, budou nově vystupovat pod jednotnou značkou ČD Restaurant. Ta by měla zdůraznit, že jídelní i bistrovozy jsou restauracemi na kolejích, kde se cestující dočkají nabídky za stejné ceny, jež jsou obvyklé v kamenných restauracích. Od začátku nového jízdního řádu tak nahradí dosavadní Novou gastronomii. Jan Valeš, ředitel pro obchod a marketing JLV, dodává: „Nová gastronomie mizí z českých kolejí pouze jako značka. Její kvalita, ideje a cíle budou ale samozřejmě pokračovat i pod názvem ČD Restaurant. I nadále chceme přinášet stále kvalitnější pokrmy i služby a nabízet zákazníkům plnohodnotnou gastronomii.“

Čerstvěji a hlavně BIO

Vepřová pečeně na víně s dýní Hokaido, foto: JLVZměnou má také projít proces přípravy pokrmů, kdy dosavadní zmražené předpřipravené pokrmy nahradí nový technologický postup přípravy. „V této otázce jsme rozhodovali velice pečlivě a citlivě. Hledali jsme způsob, jak nabídnout jídlo připravené tradičním způsobem, ale s dobou přípravy srovnatelnou s polotovarem. Odpověď jsme našli ve formě čerstvého zchlazeného pokrmu,“ říká Radek Korselt, cateringový specialista Českých drah. „Jídlo je předpřipraveno a zchlazeno na pět stupňů Celsia. V jídelním voze pak probíhá regenerace pokrmu, jež znamená finalizaci formou dopečení, dosmažení, ohřátí. Tím, že jídlo nebylo zmraženo, nedochází k jeho znehodnocení nejen po chuťové stránce, ale i s ohledem na vitaminy a další obsahové látky. Klademe důraz na čerstvost,“ pokračuje Radek Korselt.

V minulém čtvrtletí bylo v nabídce jídelních vozů Českých drah nabízeno i první jídlo v bio kvalitě v podobě vepřové pečeně na víně s dýní Hokaido a šťouchanými bramborami. Vzhledem k zájmu cestujících se JLV rozhodly v tomto projektu nadále pokračovat a nově by se měly objevovat i tzv. farmářské produkty, které nemusí být striktně z bio produktů, ale pocházejí výhradně od českých ekofarmářů. První taková jídla se objevují právě v nové sezónní nabídce pro zimní období.

Nová sezonní nabídka a nabídka vín

Zakarpatský boršč, foto: JLVMezi novinky pro zimní sezónu patří z menších jídel zakarpatský boršč s kysanou smetanou (49 Kč), plněný ovocný knedlík s tvarohem a šlehačkou (45 Kč), plátky marinovaných kuřecích prsíček na tartaru z červené řepy (59 Kč), či trhaný ledový salát ? la Caesar s dresinkem (69 Kč). Z hlavních jídel pak budou moci strávníci v zimní nabídce vybírat mezi farmářskými pečenými vepřovými žebry v pikantní marinádě (129 Kč) a rolovaným kuřecím stehnem s bylinkovou nádivkou (159 Kč). Samozřejmostí zůstává i stálá nabídka v podobě známé svíčkové nebo minutek, jako je třeba filet ze pstruha duhového. Stejně jako v dřívější době dochází také k rozšíření u nabídky vín, kdy k stálé nabídce přibývá i samostatný vinný lístek s další nabídkou vín jako je například Ryzlink rýnský 2009 (69 Kč) a Zweigeltrebe 2009 (69 Kč).

Nové bonusové občerstvení, snížení cen v minibarech

Změnou projde i nabídka tzv. bonusového občerstvení v první třídě vlaků SC Pendolino. Dosavadní nabídka teplého a studeného nápoje zůstává, nově se ale mohou cestující těšit na čerstvé plněné pečivo místo dosavadních trvanlivých baget, rozpékané sladké a slané pečivo, nabídku cereálií či müsli a jogurtu.

Spolu s obměněnou nabídkou bonusového občerstvení dochází i k drobným změnám cen nabízeného sortimentu v pojízdných minibarech. S výjimkou cappuccina a horké čokolády, které nově stojí 32 Kč, stojí všechny ostatní teplé nápoje 29 Kč. U čaje to tak například znamená snížení ceny o 10 Kč, u kávy o 6 Kč a u již zmiňovaného cappuccina a čokolády o 7 Kč. U studených nápojů se snížila o 4 Kč na 25 Kč cena perlivé či neperlivé vody. Spolu s tím dochází i k rozšíření nabídky zvýhodněných kombinací: teplý nápoj s croissantem stojí 45 Kč (dříve 49 Kč) a kombinace studeného nápoje se sendvičem je v nabídce nově za 79 Kč.

Konec čekání na obsluhu: on-line objednávky a vlakušky i v 2. třídě vlaků EC, IC a Ex

Palubní portál ČDWiFi, foto: České dráhy / Jiří BílikTo, o čem se již dlouhou dobu mluví nejen u Českých drah, ale i u konkurenčních dopravců, nabývá nyní u ČD reálných rozměrů. Mluvíme o on-line objednávání pokrmů z bistrovozu prostřednictvím palubní wi-fi sítě. To bude od ledna spuštěno ve vlacích SC Pendolino a stane se součástí dosavadního palubního systému. Cestující tak nebudou muset čekat, než se k jejich místu dostane steward, u kterého by si jídlo objednali, ale objednávku učiní přímo přes vlakový portál na svém počítači. Jídlo bude poté doneseno cestujícímu přímo na jeho místo. Poslední novinkou, která v nejbližší době čeká cestující ve vlacích Českých drah, je rozšíření tzv. vlakušek i do vozů druhé třídy vlaků EC, IC a Ex, jak jsme již dříve informovali. České dráhy nyní hledají subjekt, který služby vlakušek zajistí na příští čtyři roky. S jejich nasazením se pak počítá na linky Ex1 Praha - Ostrava - Bohumín, případně Ex3 Praha - Brno.


Komentář — Jídelní vozy v podání JLV v posledních letech prodělaly radikální změny. Ať již v podobě nabídky či používaných jídelních vozů; přesto ne vše je tak, jak by si mnozí cestující představovali. Naštěstí ty tam jsou doby, kdy návštěva jídelního vozu byla pro obyčejného cestujícího, nezajímajícího se o železnici, spíše adrenalinová záležitost. Rozdílná úroveň nabídky, tak i stejné pokrmy za různé ceny. Jistě si mnoho čtenářů vzpomene, že před pouhými čtyřmi lety šlo na českém území mít "řízek XXL s opékaným bramborem" jednou za 159, jindy ale i za 323 Kč. Přitom šlo o stejný jídelní vůz provozovaný stejnou firmou, ale pokaždé na jiném místě v rámci ČR. Spolu s příchodem dřívější "nové gastronomie" se podařilo časem sjednotit nejen nabídku pokrmů (vzpomene si ještě někdo z čtenářů na pizzu nabízenou jen ve vlaku EC Praha?), ale i ceny. Ty jsou sice stále ve dvou hladinách, respektujících například různé daňové zatížení apod., ale i tak se nyní mohou strávníci v jídelních vozech pod značkou ČD Restaurant spolehnout, že na území Česka, Slovenska a Maďarska zaplatí za totéž jídlo vždy totožnou cenu. Stejně tak v případě Rakouska, Německa a Polska, kde platí vyšší úroveň. Také cenová úroveň u jídel už víceméně odpovídá cenám, za jaké dané pokrmy zákazníci obdrží v běžné restauraci a víceméně i odpovídá množství a kvalita porcí, narozdíl od dřívějších cen, které spíše odpovídaly cenám v pětihvězdičkovém hotelu, zatímco kvalita kolikrát sotva soupeřila s bufetem čtvrté cenové.

Potud vše v pořádku. Problém ovšem nastává u nápojů. Zkusme se zamyslet: Když přijdu do restaurace na jídlo a objednám si čaj nebo kávu, tak na jednu stranu neočekávám, že bude stát jen pár korun, na druhou stranu ale zase očekávám, že to bude něco na úrovni. Bohužel u JLV sice za dané nápoje zaplatíme "restaurační cenu", kvalita tomu ani zdaleka neodpovídá. Příklad číslo dvě: Jdu po ulici a mám žízeň. Půjdu kvůli tomu do restaurace, abych si koupil dvoudecovou kolu za třicet nebo kafe za 40? Většina lidí zcela jistě ne a zmíněnou kolu si koupí někde ve stánku či obchůdku nebo si koupí z kafe z automatu. Tady tedy máme opačný extrém - z automatu sice nečekám žádnou extra kvalitu, ale tomu také odpovídá cena. Bohužel u JLV zatím funguje koncept "kvalita z automatu za cenu restaurace". Sice jistá cenová diferenciace, jak je zmíněno v samotném textu článku, již nastala, přesto to ani zdaleka není to, co by cestující, i v kontextu s nabídkou konkurenčních dopravců, očekávali. Milé JLV, jestli mohu poradit - prodávejte si v jídelních a bistrovozech kafe a čaj za 35-39 korun, ale používejte k tomu kvalitní kávu a kávovary, stejně jako odpovídající čajové směsi. Naopak v pojízdných minibarech, které projíždějí uličkami ve vlaku (tedy ona analogie stánků na ulicích) klidně nabízejte instantní kafe a čaj z pytlíku, v tom případě ale nastavte odpovídající cenu. Schválně jsem si udělal průzkum v okolí a spousta lidí určila jako horní hranici částky, kterou jsou za současné čaje a kávu v kelímku dát, 20 Kč. Jo a ještě něco - jste u nás na kolejích jediná firma, která jako půllitrové balení studeného pití nabízí jen vodu a vše ostatní je jen v baleních 0,25-0,33 litru.

Zdroje: České dráhy, JLV, IS VZ US


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 27.12.2012 (7:00)
Related newsopen/close

More on Dopravci Služby

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
27.12.2012 (12:19)  
Pojízdné minibary v běžných vlacích jsou jedna velká hrůza ...
Registered user Best  mail  
27.12.2012 (11:21)  
Ted jeste vyrazit Schussera a jeho hnusne vozejcky vybavene tim co market v akci poskytnul. Stejne se divim, jak muze fungovat cernota o 40 nenahlasenych zamestnancich, hygienickych podminkach na bodu mrazu a smenama klidne i 23 hodin. Toto nejak do kramu CD nezapada.
Registered user danys 
27.12.2012 (11:00)  
I v minibaru lze zajistit kvalitní kávu. V létě jsem jel ranním Raijetem z Vídně do Innsbrucku. Když přijel minibar, začala ve voze intenzivně vonět káva. Řekl bych, že možná 50% cestujících si jí dalo, u nás nevídané. Já také neodolal. Minibar měl elektrický kávovar na kapsle. Jednalo se silné malé esspreso, chuťově vynikající, takové nedostanete ani v mnoha běžných českých restauracích. Cena byla 1,90E, což je dokonce lehce pod tamní cenovou úrovní.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko