..: Trať přes Gotthardský průsmyk je opět v provozu :..

Aktuální sesuv, foto: tagblatt.ch Gurtnellen — Tento rok již třetí přerušení provozu na jedné z nejdůležitějších tratí ve Švýcarsku spojující Gotthardským průsmykem sever a jih Evropy způsobil opět sesuv. A opět ve stejném úseku. Ve středu, krátce před 16.30, spadl v blízkosti obce Gurtnellen v kantonu Uri na trať skalní blok velikosti 70 až 80 metrů krychlových, poškodil trať i trakční vedení a na delší dobu znemožnil provoz na jedné z nejdůležitějších tratí přes Alpy. Díky po letním sesuvu nainstalovaným senzorům sledujícím pohyby svahu, které zareagovaly okamžitě, byl provoz na trati včas přerušen.

Náhradní doprava a odklony

Aktuální sesuv, foto: tagesanzeiger.ch Žádné odklony osobních vlaků se nekonaly. Pro cestující to znamenalo pro cesty použít buď trať BLS přes Lötschberg a Simplon, nebo využít náhradní autobusovou dopravu. Tu v úseku mezi stanicemi Flüelen na břehu Lucernského jezera a Göschenen u portálu vrcholového tunelu obstarávalo celkem 16 autobusů. Třebaže informace SBB a výlukový jízdní řád varovali před možným zpožděním i vzhledem k ne zcela navazujícím přestupům, skutečnost nebyla pro cestující až tak závažná. Vlak není v tomto úseku nijak zvlášť rychlý, neboť právě zde pomocí smyček stoupá od Arth-Goldau k vrcholovému tunelu. A protože náhradní autobusy tuto trasu zvládaly rychleji, cestující nastupovali v Göschenenu zpět do "svého" vlaku v předpokládaném čase, což cestu ve výsledku komplikovalo jen dvěma přestupy navíc. Původní informace o potřebě počítat na cestu asi hodinu navíc se tak ukázaly naštěstí jako příliš pesimistické.

Nákladní vlaky byly odkláněny po trase přes Lötschberg a Simplon. Pro zajištění maximálního možného počtu tras pro mezinárodní nákladní vlaky spolupracovali provozovatelé infrastruktury ze Švýcarska, Itálie i Německa. Výsledkem bylo například pozastavení stavebních prací na švýcarské i italské straně trati přes Simplon v úseku Brig — Iselle di Trasquera — Domodossola tak, aby byl zajištěn dvoukolejný provoz v oblasti, dále zvýšení kapacity seřazovacího nádraží Domodossola II pomocí nasazení dalších posunovacích lokomotiv a posunovačů či dle potřeby i nepřetržitá práce celních orgánů v Domodossole.

Aktuální sesuv, foto: tagesanzeiger.ch Opětovný sesuv ale opět ukázal, že pro tranzitní dopravu přes Alpy neexistuje dostatečná kapacitní rezerva na železniční infrastruktuře a také vzájemná zastupitelnost jednotlivých tras tak, aby systém zůstal i v takovýchto situacích funkční. „Proto se silně angažujeme pro dostavbu druhého tubusu základnového tunelu pod Lötschbergem a taktéž pro zvětšení průjezdného průřezu pro přepravu nákladních vozidel výšky až 4 m na Gotthardu“, říká k situaci například Dirk Stahl, CEO společnosti BLS Cargo.

Během sobotního dopoledne byl úspěšně proveden odstřel cca 300 tun těžkého kusu a mohla být zahájena obnova trati a trakčního vedení. Kromě toho bylo třeba obnovit záchytné sítě, a také vybavit lokalitu varovným systémem tak, aby bylo možné pohyb odhalit ještě před vlastním pádem. Od nedělního odpoledne byla trať jednokolejně zprůjezdněna pro nákladní dopravu, od pondělního rána se přidala i doprava osobní.

Dvoukolejný provoz jen tak nebude

Kapacita trati přes Gotthard zůstane v dalších týdnech omezena. Opravena byla zatím pouze kolej přímo zničená dopadem skalního bloku, zatímco kolej blíže k údolí, třebaže na první pohled téměř nedotčená, musí být uzavřena z důvodu opravy opěrné zdí pod ní v místě dopadu. Jak dlouho budou práce trvat není známo. Třebaže je v provozu stále jen jedna kolej, provoz podle vyjádření SBB bude probíhat bez výraznějších omezení. Jak je to možné? Díky existenci kolejových spojek v širé trati. Nejenom vzhledem k důležitosti trati, ale také potřebné údržbě jsou delší mezistaniční úseky vybaveny pro možnost změny traťové koleje mezi stanicemi vždy dvojicí kolejových spojek v průměru každé 4 kilometry (maximálně po 5 kilometrech) na obou stranách Gotthardské trati od Lugana po Arth-Goldau, a to včetně Gotthardského tunelu. Díky této skutečnosti je vyloučena jen část jedné traťové koleje mezi stanicemi Gurtnellen a Amsteg-Silenen, konkrétně část Gurtnellen — Zgraggen v délce necelé 4 kilometry.

Velký sesuv už v létě

Sesuv léto, foto: 20min.ch Sesuv léto mapa, foto: 20min.ch

Velký sesuv, prakticky na totožném místě, si vyžádal uzavření trati už od 5. června do 2. července, kdy celkové škody šly do desítek miliónů švýcarských franků. Tehdy sesuv v objemu cca 2000 až 3000 krychlových metrů zcela zdemoloval trať v délce cca 170 metrů, přičemž bylo nutné část masivu odstřelit. Aktuální uvolnění bloku údajně nesouvisí s letními odstřely velkého sesuvu. Jak informoval geolog SBB Marc Hauser, „při letních odstřelech se blok nepohnul ani o milimetr“. V místě, kde se kámen uvolnil, protíká jen malý potůček. V důsledku velkých srážek v posledních dnech však došlo k ucpání původního koryta, přičemž voda si našla náhradní cestu, což způsobilo rychlou erozi svahu a vedlo ke ztrátě stability skalního bloku. A takováto situace se může opakovat i v budoucnosti.

Zdroj: Tagesschau.sf.tv, Tagblatt.ch, Swissinfo.ch, 20min.ch, Newsnetz.ch


Martan | 20.11.2012 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Nehody a mimořádnosti

More from Švýcarsko


21.11.2012 (11:55)  
Rail-2005

ahá ... promiň špatně jsem to pochopil ... tu vyhlídku ti závidím ...

M
Registered user Rail-2005  mail  
20.11.2012 (22:19)  
Martin Utajený: Pokud to byla reakce na mne, tak tam tudy jsem jet nechtěl, protože Simplonským tunelem jsem toto léto do Itálie přijel, tak jsem chtěl zkusit jinou cestu. A Lötchebergem jsem projel během mého pobytu v Brigu hned 2x. Jednou bázovým tunelem, podruhé vyhlídkovou jízdou přes kopec vrcholovým tunelem.
Correspondent or Member of ŽelPage BBvK  mail  
20.11.2012 (21:56)  
Ad Martin: Nějak nechápu komentář o existenci tratě??
O této trati se v textu píše...
20.11.2012 (21:38)  
MOŽNÁ SE PLETU ...

Ale přece existují ještě tratě Lötschberg - Simplon - jedna je nová jednotubusová a druhá je stará klikatící se středem hor - jen jsem u našel 2 vývody ze strany jedné a 3 z druhé ... :-)

tady je odkaz:

http://www.youtube.com/watch?v=5JEQzwM7PmU
Registered user Rail-2005  mail  
20.11.2012 (18:36)  
Ten letošní druhý pád zapříčil během mojí letošní červnové dovolené jedno z nejhoších zpoždění, které jsem kdy na železnici zažil. Ono se spojilo víc věcí dohromady.
a) totální výluka úseku Innsbruck - Brennero
b) sesuv svahu na trati Göschenen - Flüelen
c) totální nekompetentnost zaměstnanců FS

Můj původní plán jet nočním CNL 484 z Říma do Mnichova a následně ICE 728 z Mnichova do Norimberku vzal za své poté, co mi na italské kase řekli, že vlak nejde. Já tvrdil, že jede. Pak někde zjistili, že skutečně jede, ale že podle jejich manuálu lze rezervaci provést pouze z Bologny, protože "jede odklonem přes Villach". Italská logika...

Když jsem tedy přišel s denním spojením, že bych jel přes Brennero ve dne přímým EC z Bologny do Mnichova, řekli, že na na EC nelze udělat rezervaci (v Itálii je povinná), protože jsou zrušena kvůli výluce Innsbruck - Brennero. Že v tom úseku byla NAD (což jsem se dozvěděl až v Praze) mi nikdo v Římě neřekl. Kdyby ano, tak bych si dal rezervaci pouze na Brennero a ten systém by to jistě zkousnul.

Tak jsem koupil za 10 EUR rezervaci na ES 9626 Frecciarossa Roma Termini 12:00 > Milano Centrale 14:55 a dále za 10 EUR rezervaci na pendolino EC 20 Milano Centrale 15:10 > Zürich HB 18:51, že si tam dám večeři a pojedu v 19:42 přes noc EN 459 Canopus do Prahy (10:30)

Frecciarossa byla super, do Milána jsem dorazil ještě o 4 min dříve, tedy celkem za 2h51! Už jsem se těšil na rychlý přestup a jízdu pendolinem přes Chiasso, skrze jednu z nejkrásnějších oblastí Švýcarska (byla to tam moje první cesta). Jaké bylo ale mé zjištění, když jsem na tablu viděl sekyru 30 min. Tak jsem začal počítat, stihnu to? Byl jsem klidný, 30 je OK. Přijela italská jednotka ETR-470 (ex-Cisalpino). Cestující se rychle vyměnili, na úklid nebyl čas, ale i tak jsme už odjeli +40 min. (Důvod zpoždění "nějaké provozní důvody na švýcarské straně") Dojeli jsme do Chiassa a tam všichni museli vystoupit, projít skrz budovu pasovou kontrolou (Švýcaři jen pár dní předtím obnovili pohraniční kontroly z důvodu silného migračního tlaku). Po chvíli přijel pouze lokální S-bahn, zřízenec nám řekl, že s tím máme jet do Lugana, že odtamtud dál jede v normálním čase jedoucí ICN. Ano ICN 678 skutečně odjel ve svých 17:12, ale bylo to už +60 oproti mému EC 20. Jízda ICN byla moc pěkná, jednotky jsou oproti ETR-470 pohodlnější. Teprve tam jsem viděl průvodčího a ten mi podrobně vysvětlil, co se tam nahoře stalo a že jedeme jen skrze Gotthard do Göschenenu a tam přestup na NAD, která nás vezme do Flüelenu. Göschenen "na čas", ale NAD přidala dalších 10 min. Po chvilce přijel ve Flüelenu speciální vlak (nějaká historická elektrická jednotka), že nás vezme do Zürichu. Jel sice non-stop, ale když jsem zpozoroval, že nejede kratší (standardní cestou) přes Zug, ale delší přes Rotkreuz, Wohlen a Othmarsingen, zmocnila se mne bezmoc. Ale už jsem to hodil za hlavu, byl teplý letní večer a užival jsem si krásné krajiny. V Othmarsingenu jsme asi 15 min stáli, požteli jsme TGV, ICE různá IC a pak nám dali volno. Na Zürich HB jsme přijeli +110 min oproti EC 20. Canopus už byl dávno v háji, tak jsem vzal EN 467 Wiener Walzer dojel do Prahy přes Vídeň...

Nakonec to beru pozitivně, alespoň ta cesta byla trochu dobrodružná :-)
20.11.2012 (18:36)  
Kdyby se takovýhle kamínek zřítil někde u Pikovické jehly, bylo by to zajímavé
20.11.2012 (18:35)  
Pěkný šutr...
20.11.2012 (17:35)  
Ani nedomýšlím, k jakému neštěstí by došlo, kdyby to rovnou spadlo zrovna při průjezdu vlaku.
Br-!!!
20.11.2012 (15:11)  
Dobrá práce!

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko