..: Ministerstvo vybírá ze dvou nabídek na krnovské rychlíky :..

Pohled na nádraží v Krnově, foto: Martin Pitřík Praha — Dlouho očekávané a ostře sledované výběrové řízení Ministerstva dopravy na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou se posunuje do fáze finálního výběru nového dopravce. Slovo nový je na místě. Ačkoliv si zadávací dokumentaci vyzvedla desítka zájemců, finální nabídku na linku R27 podaly v úterý 16. října jen dvě společnosti – Arriva vlaky a RegioJet. Mezi soutěžícími tak nejsou mnozí z původních zájemců jako Abellio CZ, spojenci LEO Express a GW Train Regio ve sdružení Ecoflow, JHMD, Veolia Transport a překvapivě ani dosavadní dopravce České dráhy. Ačkoliv zatím nemůže dojít kvůli předběžnému opatření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k uzavření finální smlouvy, do týdne začne MD vybírat z těchto dvou víceméně rovnocenných nabídek.

Řada protestů

ÚOHS vydal 2. srpna 2012 předběžné opatření proti uzavření finální smlouvy v rámci šetření stížnosti současného dopravce České dráhy. Na výběrovém řízení se šetří údajná možnost narušení tzv. síťového charakteru železničních služeb, které jsou v současnosti dány především přímým zadáním veškeré dálkové dopravy ČD v prosinci 2009 bez výběrového řízení. ÚOHS ale musí termín "síťový charakter" teprve kvalifikovaně definovat a podle Petra Rafaje potřebuje pomoc externích odborníků. ČD se v rámci stížnosti domáhaly zrušení celého tendru, což ÚOHS zamítl. Dráhy nejsou jediným, kdo si na podmínky tendru stěžoval. Svou námitku podala také společnost Abellio CZ. Terčem kritiky se stala zadávací dokumentace, která mj. neobsahuje detaily o tržbách současného dopravce na trase a současný dopravce tak získává informační převahu. ČD se brání obchodním tajemstvím a podobně komunikuje svůj postoj také ministerstvo dopravy, které dodává, že tyto informace od drah ani nemají k dispozici. Žádost Abellia na zrušení tendru byla zamítnuta také. Vyjma dopravců si na výběrové řízení stěžovaly i odborové svazy v dopravě – trnem v oku jim je požadavek ministerstva dopravy na neuznávání režijních výhod na nově vysoutěžených trasách. Kritika byla i na nutnost spravovat staniční budovy na trati, i když nebudou dopravci k užitku.

Požadavky na vozidla jsou luxusem

843.029 v designu Najbrt, Moravský Beroun, foto: Rimmer Ministerstvo dopravy v zadávací dokumentaci nevyžaduje nově vyrobená vozidla. Přesto byl jejich výběr pro dopravce oříškem. České dráhy 5 měsíců po zahájení soutěže zveřejnily svůj požadavek a vypsaly výběrové řízení, do kterého se přihlásila pouze PESA s již pro ČD dodávanými jednotkami LINK. Kvůli jedinému uchazeči v soutěži dráhy tendr zrušily a využily tento důvod jako vysvětlení neúčasti v soutěži o dané vlaky. LINKy nabízí na krnovské vlaky také RegioJet. Arriva naspecifikovala tři různé typy vlaků, které může během následujících měsíců a dalšího vývoje zvolit. Přesný typ neuvedla ani u jedné z variant.

Minimální rychlost vozidel má být 100 km/h, úvrať musí být realizovatelná za max. 3 minuty – na tuto podmínku namítaly dráhy, že je proti bezpečnosti práce. MD oponovalo, že na trase Plzeň – Most dráhy tříminutovou úvrať bezpečně stíhají. Vozidla mohou být jedno–, dvoupodlažní nebo kombinovaná, nemusí být průchozí, alespoň 20 % každého nasazeného vlaku musí být nízkopodlažní. Alespoň 10 % z celkového počtu míst musí být 1. vozová třída a ta musí být oddělena od 2. vozové třídy. Maximálně 10 % cestujících lze přepravovat ve stoje a to max. po dobu 30 minut. Kapacitní limity jsou rozepsány pro každý specifikovaný vlak a úsek objednávky - největší kapacita se požaduje v pátek na vlaku 13.43 z Ostravy střed po Krnov a to 420 míst k sezení. K dispozici musí být místa pro kočárky, kola, lyže, imobilní cestující, prostor pro cestující s dětmi, plošina pro naložení imobilních cestujících. Vlaky musí být klimatizované. Instalovaná sedadla musí být úzpůsobená pro dálkovou dopravu – vysoká celoplošná opěrka zad, plnohodnotná opěrka hlavy preferovaně s látkovým potahem. WC musí mít uzavřený odpadní systém a dostupné v počtu 1 na každých 120 cestujících. Požadovány jsou zásuvky 230V - jedna na 4 místa v 2. třídě a jedna na 2 místa v 1. třídě. Požadován je akustický a vizuální informační systém, wifi naopak požadována není, ale musí být instalována, pokud to dopravce nabídl.

Uznávání jízdenek s drahami je samozřejmost

Link II RegioJet (vizualizace), foto: RegioJet Ministerstvo dopravy pragmaticky přidalo do podmínek soutěže i rámec pro uznávání jízdních dokladů mezi novým dopravcem a Českými drahami, které budou na dané relaci nadále provozovat regionální vlaky. Zatímco na Slovensku si ZSSK a RegioJet uznávají jen obyčejné jízdné a vyplatí se dělit jízdné, české podmínky jdou v integraci dál. Smlouva pokrývá obyčejné jízdné včetně skupinové a zpáteční slevy, žákovské jízdné a ZTP, traťové jízdenky a také zákaznické tarify IN25, IN50 a IN100. Kompenzace alternativnímu dopravci bude prováděna pomocí tzv. nástupní sazby a ceny za osobokilometr. Mimo uznávání se naopak mohou dostat tarifní nabídky jako ČD Net, SoNe+, SporoTiket a ČD Promo, pokud se dopravci nedohodnou dobrovolně jinak.

Podmínky jsou přehnané, tvrdí experti

I přes tyto tvrdé podmínky ale dvě společnosti odevzdaly ministerstvu své nabídky. MF Dnes několik hodin po jejich otevření zveřejnila také výši úhrad, kterou by dopravci po ministerstvu požadovali. V případě RegioJetu se jedná o částku 188 korun za jeden vlakokilometr, Arriva vlaky požaduje o korunu více. Nabídky obou dopravců mají být pro stát údajně výhodnější, než ta stávající. Cena ale není jediným hodnotícím kriteriem.

Deník E15 dnes citoval sdělení Českých dráh, které nakonec poodhalily své obchodní tajemství a poskytly informace o subvencích ze strany Ministerstva dopravy na zmíněné trati. Podle údajů ČD činila prokazatelná ztráta za loňský rok 175,46 koruny na kilometr, letos je to dokonce ještě o deset korun méně. Odečte–li se šest korun za údržbu nádraží a zajížďku do Polska (kterou kalkulace účastníků soutěže neobsahují, protože rameno do Jeseníka není součástí soutěže), získáme výslednou částku 159 korun za vlakokilometr. Dnešní prohlášení ČD se tak dostává do rozporu s včerejší informací poskytnutou ministerstvem pro MF Dnes, že nové nabídky jsou výhodnější. Samotné Ministerstvo dopravy odhadovalo při vyhlašování tendru na provoz linky R27 požadovanou částku na 156 korun za kilometr.

  1. Výše požadované jednotkové kompenzace - 92 %
  2. Výše variabilní kompenzace při změně rozsahu provozu - 4 %
  3. Poskytnutí internetového připojení ve všech vozidlech - 1 %
  4. Zajištění občerstvení v alespoň 1/2 vozidelh - 1 %
  5. Prodej jízdních dokladů v dalších stanicích*) - 2 %

*) Ostrava-Stodolní, Opava západ, Krnov-Cvilín, Moravský Beroun nebo Hlubočky-Mariánské údolí

Pokud ÚOHS neshledá námitku ČD oprávněnou, Arriva vlaky, nebo RegioJet v prosinci 2014 začnou provozvat rychlíky mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou.

Zdroj: ČTK, MF Dnes, E15, Abellio CZ, RegioJet, Arriva vlaky, ŽelPage


Dominik Jaroš , Josef Petrák Poslat mail autorovi | 17.10.2012 (20:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
22.10.2012 (21:11)  
siiiiroke vstupni dvere vraci uder


Ještě jednou - četl jsi co jsem tu psal o těch změnách v přístupu k VŘ? Jak jsem ukázal, tak ta změna na tohle nemá právě vůbec žádný vliv. Takže kdyby ČD chtěly mermomocí to, po čem touží, tak si to bez problému koupí i přes změnu zákona, akorát by na to šly níže popsaným postupem.

u RailJetu slo vsechno jak po maslo vcetne uprav

Ano, šlo to jako po másle. Škoda tomu tleskala, na ÚOHS váleli šunky a právnici byli bez práce. A ČD za ty změny (kdy se právě předělával de facto jen poměr jednotlivých vozových tříd a celkový počet vozidel zůstal fakticky beze změny) chtěly dát Siemensu jen půl miliardy navíc, ale on to odmítl, že jde jen o změnu barev sedaček. :-))


Co tam tom, ze budou CD vlastnit 7 netrakcni jednotek, ale zadnou kompatibilni lokomotivu.


Protože jde o společný provoz s Oebb a ČD dodají 7 railjetů a Oebb 3 Railjety a 10 Taurů. Tedy žádné lokomotivy není třeba nakupovat. Ale tsi by je radši koupil že? :-)
(Mimochodem, jak to dělá RegioJet na Slovensku, když jezdí kolem Bratislavy a přitom nevlastní žádné motoráky? :-))
registrovaný uživatel tsi 
22.10.2012 (21:05)  
JiříK.:

CeskeDrahy se predevsim zaslouzily o striktnost zakona - siiiiroke vstupni dvere vraci uder.

Jak uz jsem nize poznamenal - u RailJetu slo vsechno jak po masle vcetne uprav. Co na tom, ze budou CD vlastnit 7 netrakcni jednotek, ale zadnou kompatibilni lokomotivu.
22.10.2012 (20:53)  
Same hledani vymluv proc neco nejde.

Spíš samé hledání výmluv, proč jsou ti špatní u ČD a ne hledání reálné podstaty problému. Prostě když objednám něco přímo na míru podle zadavatele, tak je zcela logické, že to vyjde levněji než něco objednat a pak to celé předělávat, schvalovat. Stejně tak pokud si v zadání vymíním, že můžu dodatečně chtít to, to a to, tak dodavatel to zaúčtuje rovnou všechno a nebude riskovat, že po něm najednou chci všechno co jsem dal jako volitelnou volbu a on to do ceny zakázky nezakalkuloval celé v dobré víře, že to nakonec stejně všechno nebudu chtít.
registrovaný uživatel tsi 
22.10.2012 (20:44)  
JiříK.:

Same hledani vymluv proc neco nejde.

A skvela zprava pro soukrome dopravce - podle Vas nejsou CeskeDrahy schopne podat nabidku na jakekoliv vyhlasene VR na provozovani dotovane dopravy.
22.10.2012 (20:35)  
tsi: Aha. Takže proč to koupit rovnou dle objednatele, když to jde koupit a pak nechávat za další peníze předělávat. To určitě bude konkurenční výhoda že?

Predelat 2. tridu na 1. znamena v nasich koncinach vymenu barvy potahu

A u WC vlastně stačí vyřezat do sedadla díru a dát pod něj kýbl. Já zapomněl.

(Jen takový dotaz - když změním barvu potahu, změní se mi automaticky i rozteč? MD požaduje v obou třídách rozdílné rozteče. A když se teda se změnou barvy potahu změní i sama od sebe rozteč, tak jistě DÚ to automaticky schválí, protože vůbec nedělá cavyky i kvůli blbému přišroubování stolů do Ampz první série a nechce nové zkoušky, protože došlo k zásahu do vozidlové skříně. A protože to DÚ schválí automaticky, tak to určitě nebude nic stát že? :-))

dodavat v prubehu 10 let a kdyz objednatel bude chtit potahy s puntikama a beruskou a usporadani sedadel do sachovnice tak Polaci to proste tak dodaji

Opakuji - dal jsem tu odkaz na zákon o VŘ. Prosím napřed prostudovat, pak rozumovat. Nelze jen tak změnit původní objednávku. A pokud si dám do smlouvy, že můžu chtít takový a takový rozsah změn, tak to výrobce rovnou zakalkuluje do výsledné ceny (není blbý, aby pak dělal něco zadarmo) a zase se ztrácí výhoda v nižší ceně když ty věci nakonec požadovány nebudou.
registrovaný uživatel tsi 
22.10.2012 (20:25)  
JiříK.:
Predelat 2. tridu na 1. znamena v nasich koncinach vymenu barvy potahu, v hadrcore verzi snizeni poctu sedacek v rade ze 4 na 3.
Krome toho sedadla a vnitrni dispozice neni nejaka strukturalni cast vozidla, zmeny jsou urcite mozne.
Kdyz si DB objednaly u PESy tech 400+ jednotek, tak jim to taky budou dodavat v prubehu 10 let a kdyz objednatel bude chtit potahy s puntikama a beruskou a usporadani sedadel do sachovnice tak Polaci to proste tak dodaji.
Koneckoncu, kdyz v Parsu umi udelat ze dvou sukafonu regionovu, urcite zvladnou udelat ze ctyr vyhovujici jednotku s 2 WC a 1.tridou .
A co se tyka zakonu o verejnych zakazkach, u nakupu RailJetu nam soudruzi z Nabrezi predvedli jak dokazou byt kreativni a flexibilni.
22.10.2012 (18:56)  
M: Vim, ze CD nejspis presunou ty motoraky jinam. To je ale prece irelevantni. To sme mohli zrovna vypsat VR jinde, ne?

Myslim, ze jsem se prece jen trosku nechal unest, nicmene by me skutecne zajimalo, kolik se tedy platilo doted a opakuji, a v trojlistku CD, RJ a MD nerozpoznam ani toho jednookeho, ktery by jim delal krale (co do spolehlivosti a pravdivosti tvrzeni).

Jinak mi nejvic vadi ta absurdita. Ministerstvo tvrdi, ze nevi kolik ted plati a tvrzeni CD se neda verit, protoze to nemuze nikdo overit, protoze to je akciovka (kdyz se to hodi)...
22.10.2012 (17:48)  
Takže tys už před 2 lety vědel, že MD bude požadovat 10 % kapacity jako 1. třídu? Že v DMU180 budou muset být dvě WC, když je jinde naprosto běžné jedno, že bude požadováno občerstvení (a tedy automat), jestli budou nějaké nároky třeba na nástupní prostory, rozteče sedadel,...? Stačí málo a i běžné klimatizované nízkopodlažní vozidlo 21. století nemusí najednou ve VŘ vyhovovat. (Viz nářky ostatních uchazečů na přehnané nároky.) Stejně tak doporučuji si pročíst napřed ten zákon o veřejných zakázkách. (Zejména jak to je s opcemi a rámcovými smlouvami. Termíny apod.) Jedna věc je psát něco v diskuzi a jedna věc je postupovat dle zákona. (Byť je v mnohém třeba nelogický.)
registrovaný uživatel tsi 
22.10.2012 (17:40)  
JiříK.:
Nemel by mit tak velky dopravce nejakou koncepci modernizace vozoveho parku, aby nemusel vypisovat VR na kazdou jednotlivou trat ?
To nebylo zadne tajemstvi, ze na Min.dopravy zastavaji nazor, ze klimatizace a uzavrene WC neni v 21.stoleti luxus ale norma.
Ono je vdycky pohodlenejsi narejzovat provize na Pendolinu nebo RailJetu, na motoraku by to bylo moc napadne.
22.10.2012 (17:01)  
Jenom taková malá úvaha, že to zrušené VŘ není ani tak neschopnost u ČD, jako spíš skutečně snaha o co nejnižší cenu a nepovedenou změnu zákona.

Kdysi probíhala většina VŘ u ČD standardní cestou:

Vahlášení VŘ - jedna nabídka - podpis smlouvy.
Celý proces obvykle trval +- půl roku a výsledná cena se vždy motala kolem odhadované ceny, či často i nad ní.

Cca 2-3 roky zpět, po uzavření dlouhodobých smluv, kdy se rozjel současný modernizační program se přístup citelně změnil na:

Vyhlášení VŘ - víc nabídek - vícekolové jednání - podpis smlouvy
Celý proces se sice natáhl na zhruba dvojnásobek (tedy rok), ale najednou byly ceny o dost níž, než byl původní předpoklad:

Zakázka - odhadovaná cena - skutečná cena
reko Bmee - 24 mil/kus - 18 mil/kus
reko Bdt - 18 mil/kus - 12 mil/kus
Linky - 80 mil/kus - 65 mil/kus


Ačkoliv byl letos zákon změněn tak, že musí padnout alespoň dvě nabídky, tak ten paskvil (jinak to nejde ani nazvat*) dosáhl akorát toho, že zadavatel se předem rozhodne, zda-li se vypíše VŘ za účelem skutečné soutěže, nebo se to oklikou zadá napřímo tomu, komu to "patří." (Vysvětlím níže.)

ČD stály při shánění těch vozidel do VŘ MD před dvěmi možnostmi:


1. Skutečná soutěž, ať se vysoutěží skutečně nejvýhodnější nabídka. V tom případě ale zadavatel podstupuje riziko, že se přihlásí jen jeden zájemce. Tak se i stalo, ale bohužel se přihlásila jen PESA, takže VŘ muselo být zrušeno a ČD z VŘ MD odstoupit.

2. Vybrat rovnou někoho, od koho to chci. A jak to udělat, když to dle zákona napřímo nelze? Ale lze. :-) Velice jednoduše: Ušijeme podmínky na míru konkrétnímu dodavateli. S dodavatelem se domluvíme, že nabídku nepodá. Protože to nikdo jiný není schopen splnit, tak se VŘ zruší. PRotože ale nebyla žádná relevantní nabídka, můžeme vesele zadávat napřímo. V tomto případě ale není jistota, že ta nabídka bude skutečně nejvýhodnější.

V případě soutěže na rychlíky, je ale cena vozidel jednou z nejpodstatnějších položkou pro výpočet požadované úhrady. ČD by tak v druhém případě šly vlastně proti sobě, protože by si nezajistily nejvýhodnější nabídku. Proto vypsaly normální VŘ dle bodu 1 a dojely na to.

* Doufám, že z tohoto textu je také patrné, že celá změna zákona, která měla omezit korupci je zcela na nic, protože to jde stejně jednoduše obejít. Naopak v některých případech nutí dělat něco jinak, než by bylo nejlepší řešení.
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko