Pardubice/Hradec Králové — Vůbec první cestující měli možnost vyzkoušet novou elektrickou jednotku Škoda 7Ev pojmenovanou Českými drahami jako RegioPanter. Vozidlo bylo nasazeno ve středu 26. září na spoji Os 6213 z Jaroměře s pravidelným odjezdem v 11.01 do Pardubic. Jednotka nahradila klasickou soupravu v řazení zpravidla 163 + 3x Bdmtee. Překvapeným cestujícím premiérového spoje s novou jednotkou bylo navíc nabídnuto občerstvení, které v hojném počtu zbylo po předcházející prezentaci s medii, a tak si cestující s menší nadsázkou mohli připadat jako v jiném světě. Snad jen dosud nespuštěná palubní wi-fi síť, která je proklamována piktogramy, ubírala spoji punc „dokonalosti“.
Právě ve středu 26. září dopoledne proběhlo slavnostní předání do pravidelného provozu dvou elektrických třívozových jednotek RegioPanter 441.008 a 009 určených pro meziregionální dopravu na trati Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř. Celkem bude pro tuto trasu dodáno 5 jednotek za cenu 680 milionů korun s 40% podílem financování z ROP Severovýchod. Jedna bude vždy sloužit jako záložní a čtyři budou zajišťovat dopravu všech osobních a spěšných vlaků na zmíněné trati, vyjma spěšných motorových vlaků z/do Trutnova. Z úseku mezi Hradcem králové a Pardubicemi tedy postupně zmizí všechny spoje vedené lokomotivou taženou soupravou a jednotky přinesou především zvýšení kultury cestování, zrychlení obratu souprav - odstranění přepřahů, zvýšení dynamiky jízdy a v neposlední řadě také finanční úspory především za elektrickou energii - rekuperace elektrické energie. Od nového jízdního řádu dojde ke zkrácení dob mezi obraty souprav. Z toho důvodu budou před dodáním všech pěti jednotek na spojích s klasickou soupravou řazeny soupravy s řídícími vozy Bfhpvee295 „sysel“. Na příští rok je v plánu opatřit všech 5 jednotek polepy s regionálními motivy, tak jako dostaly letos nový nevšední kabát dvě jednotky regionova v Pardubickém kraji, které si získali oblibu především u dětí.
RegioPantery v dalších krajích
V pondělí 1. října byla předána jednotka RegioPanter v Českých Budějovicích; po protokolární jízdě do Borovan svezla své první pravidelné cestující i další zájemce o svezení nejprve do Zlivi, zpět do Budějovic a pak se vydala ještě jednou do Borovan. Avizována byla ještě jedna cesta do Zlivi a zpět, avšak ta se již k nelibosti cestujících čekajících na nástupišti i ve vozidle nekonala. Pravidelně začne cestující vozit během října. Jednotky mají být od nového jízdního řádu nasazovány na trasách České Budějovice – České Velenice a České Budějovice – Strakonice, výhledově je slibováno propojení těchto ramen, případně zavedení vložených spojů do Borovan a Zlivi. Celkem budou pro tyto linky dodány čtyři dvouvozové jednotky za cenu 452 milionů korun s 35% podílem dotací z ROP Jihozápad. Do listopadu 2013 by měly být v provozu všechny 4 soupravy.
Následující den, v úterý 2. října byla jednotka RegioPanter pokřtěna také v Chomutově spolu s motorovou jednotkou RegioShark. Celkem je objednáno 7 jednotek RegioPanter pro linky Děčín – Ústí nad Labem – Kadaň a Litvínov – Teplice – Ústí nad Labem v hodnotě 952 milionů korun s podílem financování z ROP až 40 %. První jednotka byla nasazena do provozu s cestujícími hned následující den, 3. října.
Poslední 3 kusy z panteřího stáda, čítající celkem 19 kusů jednotek za téměř 2,5 miliardy korun objednaných Českými drahami, budou předány do Olomouce, kde dojde k jejich nasazení na lince Nezamyslice - Prostějov - Olomouc a Zábřeh na Moravě - Šumperk.
Zdroj: České dráhy
Rád bych viděl nějaké reko na rychlíkové vozy. Zrušit jedny dvojkřídlé dveře, dispozičně přepracovat interiér a mohly by to být pohodlné a tiché velkoprostory s uspořádáním 2+1. ...například.
Jinak "až někdy někoho napadne vyměnit sedačky za lavice" - to už je dneska v normálních vlacích mimo. Důvod je jednoduchý, na lavicích se kdekdo může roztahovat a nepouštět (nebo dělat že nepustí) nikoho dalšího k sobě, zato u sedaček je zřejmé, kolik lidí tam má sedět... Ještě jsem nerozuměl tomu, že "Bdt má průhledná okna", co jsi psal někde na začátku diskuse. Vím že je to i otázka údržby, ale okna v Bdt zrovna moc čirá nejsou - zvlášť když je v tom neklimatizovaném voze vedro, takže člověk musí okno stáhnout a pak už je ta dolní polovina neprůhledná zcela (ještě horší špindíry jsem viděl na rychlících z Prahy do Děčína). V Elefantu s průhledností oken problém nemám. Nebo je to myšleno tak, že Elefant je uvnitř přesvětlený a je špatně vidět ven?
Jak říkám, nechme jezdit tyto vozy ještě dlouho a cestující do vlaku ani nepáchne, byť z šotohlediska jsou atraktivnější i pro mě.
Lépe řečeno panťák 460, protože ten má (respektive nemá) oproti Bdt tu tmavou přepážku, ale světlou a částečně prosklenou (vložené vozy) a nemá takové hliníkové police nad každou lavicí, ale podélně po stranách, což je hezčí a přehlednější.
Neříkám, že jezdit autem je lepší než autobusem, jen více chápu důvody proč cestovat autem než proč jezdit autobusem někam, kam může i vlak. Lidé, kteří mají auto a jsou zvyklí všude jezdit prostě svoji folosofii nezmění, nenapadne je možnost přesednout na hromadný dopravní prostředek, proto auta nepovažuji za přímou konkurenci vlaku a řadím je stranou do trošku specifické kategorie. Přecijen jsou lidé, kteří vlastní auto a zároveň jezdí vlakem, ale většinu tvoří lidé jezdící buď pouze autem, nebo pouze vlakem/autobusem (např. auto nemají). V případě, že člověk je (z jakéhokoli důvodu) rozhodnut použít hromadný dopravní prostředek, tehdy vidím největší konkurenci vlaku a autobusu.
Jiří Bajer: Ono dost záleží, kam si v Panterovi sednete. Co jsem vypozoroval z každodenního ježdění tento týden - je totiž pár "rezonačních zón" zejména nad trakčními motory, kde je celkově elektrovýzbroj a hnací ústrojí slyšet, ale když si poposednete kamkoli mimo hnací podvozek, slyšet není téměř nic. Mě by zvuk trakce ani příliš nevadil, ale čekal jsem o něco nižší slyšitelnost jízdy na výhybkách a jiných hlukově náročnějších místech styku kola s kolejnicí. To však nebude způsobeno špatným odhlučněním skříně, spíše zvuk proudí mezivozovými přechody s "harmonikou", která se nikterak zvlášť odhlučnit nedá. Každopádně v porovnání s čímkoli starším mi přijde výrazně tišší, snad kromě 071 a 971.
Dále jak píše Josef Petrák, myslím že je dobře, že u vozidel probíhá unifikace interieru, nebo chcete-li konkrétněji sedadel, alespoň zde bude určitý standard namísto odlišně komfortních dvojek na různých vozidlech regionálních spojů.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.