..: InnoTrans 2012 poprvé: O premiérách a déj? vu :..

InnoTrans 2012 - Coradia Nordic, Siemens Vectron, foto: Juraj Kováč Berlín — Sto tisíc návštěvníků za šest dní, 2243 vystavovatelů, 104 světových premiér, 26 pavilonů… Dva roky nám rychle uběhly a opět je tady InnoTrans. Berlínské výstaviště hlásí rekordní počet účastníků a redakce technických periodik marně zkoušejí stihnout všechny termíny prezentací a propagačních akcí. Na základě zkušeností z předchozích návštěv i z letošních Czech Raildays jsme se proto rozhodli letošní návštěvu německé metropole natáhnout na několik dní – a dobře jsme udělali! Největší drážní veletrh světa totiž poprvé obsadil kompletně celou plochu Messe Berlin (180.000 m?) a pokoušet se ho pojmout za jeden den hraničí s čirým šílenstvím. Místo vyčerpávající megareportáže se proto na exponáty zaměříme v menších dávkách a tematicky, díky čemuž chceme podchytit i trochu víc kontextu, než lze obvykle vyčíst jen z prosté sbírky fotografií. Než ale začneme s novou chloubou varšavského metra z dílny Siemensu, několik málo postřehů z prosluněného výstaviště…

Tady už jsem byl…

InnoTrans byl a je především o novinkách. Nejeden výrobce je ochoten odkládat oficiální prezentaci svého produktu o celé měsíce, jen aby mohla proběhnout zrovna v září v Berlíně. Nejinak je tomu i letos; jen v průběhu dnešního dne bylo ceremoniálů a projevů několik desítek. Přesto se tady ale vyjímají exponáty, které u návštěvníka vzbuzují zvláštní dojem povědomosti. Hned několik firem zde opravdu ukazuje stejný produkt jako před dvěma, nebo dokonce i před čtyřmi lety – a pozoruhodné je, kolik z nich pochází z bývalého Československa.

Škoda 109E je zde už potřetí. Pravda, teď se jedná o 109E2, neboli slovenskou 381.001; produkt je ovšem v podstatě nezměněný. Tramvaj ForCity rovněž zažívá dvojitý comeback, jen oproti letům 2008 a 2010 teď byla šoupnuta na méně viditelné místo, a její původní plac teď okupuje rumunský konkurent Astra Vagoane se svou tramvají Imperio. ŽOS Vrútky zase s dvouletým odkladem konečně dovezly ukázat motorovou jednotku řady 861, za niž naposledy zaskakoval osobní vůz řady Ampeer. Ten je tady ale opět, tedy už potřetí od svého oficiálního představení o tři koleje vedle na podzim 2008. Takovéto připomenutí již existujícího produktu přitom není nutně špatná věc. Dokonce z toho ani nemožno vyvozovat, že by domácí železniční produkce vysloveně stagnovala – ostatně Škoda i Vrútky zde letos reálně něco nového představují. Je to spíše ilustrace toho, jak rychle se trh s vozidly a drážními řešeními vyvíjí, a pro výrobce jasné připomenutí, že jeden nový produkt za desetiletí přestává stačit.

Dalo by se samozřejmě namítnout, že opakování je běžnou praxí i u zahraničních velikánů: tři různé Vectrony už tu ostatně Siemens také jednou měl, stejně jako Alstom svou Coradii Nordic, nebo Solaris svojí tramvaj Tramino, a Stadler sem také pokaždé vozí nějakého FLIRTa, třebaže dosud nikdy nebyl černo-zlatý. Tady se ale ke slovu dostávají detaily. Třeba právě Vectron se od své poslední návštěvy naučil zajímavou vychytávku v podobě integrovaného nezávislého pohonu pro manipulaci a posun. Coradia Nordic, ač obchodně nepatří k nejúspěšnějším modelům, je zde k vidění rovněž v odlišné verzi. A inovační potenciál LeoFlirta není třeba dlouze představovat. Zkrátka a dobře, tlak na novinky a inovace je ohromný, a tradiční rozdělení a "vývojovou" a "výrobní" fázi u jednotlivých vystavovatelů přestává platit. Schválně, v kolika zemích bude 109E schválená a o kolik se posune počet prodaných kusů z dnešních 22, až se s ní tady opět potkáme 23. září 2014?

Tak tady jsem ještě nebyl!

InnoTrans 2012 - Stadler D8.12, Talgo Avril, foto: Josef Petrák To, že se zde některá vozidla a výrobky obecně objevují už poněkolikáté, samozřejmě vůbec neznamená, že by byl devátý ročník berlínského dopravního svátku chudý na opravdové novinky. Naopak, premiér a aktualit je víc než kdy dosud. Z těch, které se bytostně dotýkají našeho regionu, je samozřejmě na místě jmenovat elektrickou jednotku řady 480 od Stadleru, kterou od prosince na 3. koridoru nasadí LEO Express, RegioPantera ČD od Škody Transportation a lokomotivu řady 744 od CZ LOKO. Všechny tři jsme už viděli v rámci oficiálních prezentací dříve. To samé platí pro slovenskou řadu 861, která od loňské zimy jezdí v pravidelném provozu. Akčnější to začíná být u severních sousedů – tamní výrobci ZNLE a PESA zde totiž představili hned dvě nové elektrické lokomotivy. Slavnostního představení se dostalo také sourozenci českodrážních regiosharků, jednotce LINK II v barvách německé Oberpfalzbahn.

Ve vysokorychlostním segmentu je zde k vidění první maketa italských ETR1000 i prototyp nové generace hnacích vozů pro soupravy Talgo pod názvem Avril. Model nové generace rychlých vlaků, prozatím označených ICx, na svém stánku vystavují DB Mobility Logistics, zatímco ruské státní dráhy RŽD v Berlíně poprvé ukazují jak nové jednotky Desiro RUS pro region Soči, tak i novou generaci lůžkového vozu WLABmz od Siemensu. DB Regio zase přivezly ukázat prototyp hybridní verze jednotky Desiro Classic, schopné nejen rekuperovat energii z brzdění, ale také ji následně využívat pro trakci. Mezi velkým množstvím prezentovaných lokomotiv zase zajímavé řešení nabízí Bombardier Transportation, který do svých strojů začíná montovat několik menších motorů místo jednoho centrálního agregátu. Slibuje si od toho zejména nižší provozní náklady u méně náročných výkonů, stejně jako přidání funkce autonomního posunu do svých elektrických lokomotiv.

Všem hlavním novinkám se budeme v průběhu týdne postupně věnovat. Pokud máte možnost přijít se do Berlína podívat alespoň na veřejné dny o víkendu, určitě nebudete litovat – třebaže jste už některé z místních exponátů viděli (a ne jednou), pořád je zde novinek k vidění víc než dost.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.9.2012 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
19.09.2012 (7:22)  
bude nějaká podrobnější foto a text zpráva z výstavy?

My, co jsme prací povinní, se tam bohužel nedostanem. Oceníme každý snímek. Každé slovo.

Díky předem
19.09.2012 (4:41)  
Komín: Se vstupným je to jednoduché - 38,- € na jeden den nebo 50,- € permanentka na celou dobu trvání veletrhu. Nenašel jsem, že by víkendové vstupenky byly levnější.
registrovaný uživatel Pazzy 
18.09.2012 (21:27)  
To je fakt Coradia Nordic neúspěšná? Jsem s ní nedávno jel a líbila se mi... Co by daly naše vlaky za 180 Km/h :-)
registrovaný uživatel Komín  mail  
18.09.2012 (21:25)  
Jj, moc dík, akorát by mě ještě zajmalo, jak je to s tim vstupnym?
18.09.2012 (21:17)  
Komín: Podle informací na stránkách InnoTransu bude o víkendu veřejnosti přístupná venkovní plocha s exponáty, haly však budou zavřeny (v minulých letech byl takto organizován vždy pátek - nyní to protáhli). Více na http://www.innotrans.de/media/de/inno/inno_media/inno_pdf/Wichtige_Informationen-Impotant_information-InnoTrans_2012.pdf
registrovaný uživatel Komín  mail  
18.09.2012 (21:07)  
Dobrý večer. Původně jsem myslel, že na veletrh nepojedu, protože jsem nemoh v pracovní dny. V článku se ale píše o nějakých veřejných dnech o víkendu, nemoh by mi nekdo vysvětlit jak to tam o víkendu funguje a jak se platí vstupný? Anebo je to stejný jako v pracovních dnech?
18.09.2012 (21:02)  
V případě škodovácké 109E mne zaráží jiná věc: Na InnoTransu je vystavována již potřetí - a přineslo to něco? Schválení ze strany EBA? Jiné zakázky na další stroje? Já osobně se tomu již směji, zřejmě stejně jako většina pravidelných návštěvníku InnoTransu - svědčí to o naprosté inovační impotenci Škodovky. Úporné snaze Škodovky prodat 109E do některé z evropských zemí se opravdu divím, evropský trh je přesycen. Škodovka přitom může udělat to nejjednodušší - postavit širokorozchodnou verzi 109E a hurá s ní do bývalého CCCP, tam určitě navážou na tradici tisíců dodaných velmi kvalitních a spolehlivých strojů. V bývalém Ostblocku nemá 109E šanci - podle posledních informací, které se mi dostaly do pošty, má 109E obrovskou konkurenci v podobě nové lokomotivy z Gliwic, a to hlavně konkurenci cenovou... A ta konkurence je na InnoTransu rovněž k vidění. Zrovna tak by mne zajímalo, kolik zákazníků osloví netradiční široké dveře a designové stolky a police jednotky 7Ev v přesyceném trhu s jednotkami...

"Mezi velkým množstvím prezentovaných lokomotiv zase zajímavé řešení nabízí Bombardier Transportation, který do svých strojů začíná montovat několik menších motorů místo jednoho centrálního agregátu." Pokud vím, tak v tomto TRAXXu jsou použity čtyři dieselgenerátorová soustrojí, využívající dieselové motory běžně využívané i v jiných odvětvích a vyráběné velkosériově - od toho si Bombardier slibuje bezproblémovou dostupnost náhradních dílů; k použití vyššího počtu menších motorů vede fakt, že motorová lokomotiva využívá svůj maximální výkon v podstatě pouze při rozjezdu, pak jí stačí jen relativně malý výkon na udržování rychlosti.

A jéje, já se zase rozepsal... ;)
18.09.2012 (20:59)  
To jistě, otázkou ale je, kdy bude moci jezdit v běžném (nikoli zkušebním) provozu a podle horních rychlostníků? Nehledě na mezinárodní provoz.
registrovaný uživatel tarten 
18.09.2012 (20:26)  
Když vidím s jakým nasazením jí dovolí jezdit po ČR, neumím si představit, že by nedostala česká (nevysokorychlostní) razítka, kdyby se o to Škodovka pokusila.
registrovaný uživatel studio 
18.09.2012 (20:25)  
to nydroš: však už to jezdí, přece to nevyhodí :-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko