..: Kozí dráha stále mimo provoz, starostové to chtějí změnit :..

RegioJet na trati 132, foto: bazala68 - ŽelPageDěčín — Přibližně před rokem jsme vás informovali o problémech na tzv. Kozí dráze, trati číslo 132, vedoucí z Děčína přes Telnici a Krupku do Oldřichova u Duchcova. Představitelé místních samospráv tehdy chtěli na letní sezónu objednat na této trati vlakové spoje, narazili ale na problémy se špatným technickým stavem trati, kterou její vlastník, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), odmítal opravit. Uplynulo přibližně dvanáct měsíců a situace je i nyní téměř identická - starostové se i nadále snaží vytrvale bojovat za obnovení provozu, ale ani po dlouhých měsících stále není vidět to pomyslné světlo na konci tunelu.

Situace okolo této trati se podobá problémům, které postihly například také trať Dobronín - Polná na Vysočině nebo v loňském roce trať Čížkovice - Obrnice, tzv. Švestkovou dráhu. Zde SŽDC opravila havarijní stav mostu ve Třebívlicích až téměř po roce a provoz v části trati musel být proto dočasně zastaven. To však nyní již neplatí a vlaky Švestkové dráhy zde znovu o prázdninových víkendech jezdí v celé trati. Dočká se někdy podobného stavu i Kozí dráha?

Problém je zdánlivě jednoduchý, starostové měst a obcí podél trati jsou ochotni provoz finančně a organizačně zabezpečit a mají o něj zájem, který veřejně deklarují. Proti nim stojí správce infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, který argumentuje vysokou finanční náročností oprav a nejistým výhledem do budoucna. Shrnuje to mluvčí SŽDC Pavel Halla: “My nemůžeme investovat do trati, kde nevíme, jestli zde někdo bude objednávat provoz.“ Toto odůvodnění slýchají starostové pravidelně a rozhodli se tedy k dalším úředním krokům, které by zahájení provozu mohly přiblížit.

Současnou situaci shrnuje Zdeňka Václavková z Magistrátu města Děčína: “V červnu a v červenci bylo starosty projednáno a podepsáno Memorandum o spolupráci obcí ležících při trati na obnovení provozu. V současné době rozesíláme dopisy na Krajský úřad Ústeckého kraje, Drážní úřad, Správu železniční dopravní cesty a Ministerstvo dopravy a žádáme zprovoznění trati. Zároveň také hledáme dopravce, který by provoz na trati zajišťoval,“ uvedla Václavková. Právě Děčín je coby největší město při trati koordinátorem činnosti místních samospráv v této problematice.

Zda-li to bude pro SŽDC dostatečná garance, zatím není jasné. V současné době ja tak zatím trať postižena i nadále dlouhodobou výlukou, jejíž konec je v nedohlednu. Důvodem jsou přibližně dva kratší úseky trati, které jsou výrazněji poškozeny zloději kovů, v ostatních úsecích pak místy chybí jednotlivé kusy šroubů či propojek. Mimo provoz jsou pak také přejezdová zabezpečovací zařízení a další technické vybavení, například traťový telefon. Již dříve pak byla na trati Drážním úřadem úředně zastavena osobní doprava, národní nákladní dopravce ČD Cargo pak ve všech dopravnách a nákladištích na trati vyhlásil tzv. Zákaz nakládky.

RegioJet na trati 132, foto: faigjaProblém však není, jak již bylo zmíněno, zdaleka pouze na této trati, ale dotýká se všech tratí, kde není objednána doprava v závazku veřejné služby krajskými úřady. Ačkoli se dopravu na mnohých tratích snaží podobně jako na Kozí dráze objednávat obce, různá sdružení či železniční nadšenci, letošní rok byl pro mnohé z nich kritický. Kromě nejistoty a obav ze zrušení či prodeje tratí totiž přibylo také velmi výrazné zvýšení poplatku za užití dopravní cesty u těchto drah. Odůvodněním Správy železniční dopravní cesty jsou zejména vyšší náklady na údržbu těchto tratí, což však mnozí zpochybňují a poukazují na to, že cena za použití kolejí na malé, téměř neudržované lokálce, bez jakéhokoli moderního vybavení či dopravních zaměstnanců, nemůže být mnohonásobně vyšší, než cena za použití nového rychlostního koridoru za miliardy korun.

SŽDC navíc podle rozhodnutí Drážního úřadu v rozporu se zákonem neprojednala změny o cenách včas s dotčenými dopravci, a proto Drážní úřad nedávno nové vyšší ceny poplatků za dopravní cestu zrušil. Správa železniční dopravní cesty se však odvolala k Ministerstvu dopravy, které o problému v současné době rozhoduje, všeobecně se však očekává potvrzení rozhodnutí Drážního úřadu. V takovém případě by pak SŽDC zřejmě musela dopravcům peníze za zvýšené poplatky vrátit a navýšení cen by následně nejspíš proběhlo až v dalších letech, jak avizoval v některých médiích nový ředitel SŽDC Jiří Kolář.

Osud provozu na téměř dvou desítkách regionálních tratích proto dále zůstává nejistý a bude záležet na mnoha faktorech, zda-li bude moci všude dále pokračovat. Kromě poplatků za dopravní cestu jsou tratě mnohdy ohroženy, stejně jako zmíněná Kozí dráha, špatným technickým stavem a někdy i hrozbou jejich úředního zrušení, ačkoli jsou všechna správní řízení v této věci v současné době pozastavena. Rozuzlení by mohl přinést plánovaný prodej těchto tratí, jehož manuál schválila v minulých měsících vláda.

Zdroje: Regiony 24, Město Jílové u Děčína, Děčínský deník, Facebook - Kozí dráha, Statutární město Děčín, Správa železniční dopravní cesty, ŽelPage


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 22.8.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Reportáže

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
23.08.2012 (11:19)  
Kdo mi dává mínusy tak asi nepochopil, jak jsem to myslel. Pravda je, že kdyby se platila nákladová cena+zisk, tak tím vlakem nepojede už ani babička s dvoukolákem, protože na to nebude mít. V této zemi neplatí ani fyzikální zákony, to znamená čím víc lidí jede společně, tím menší náklady na jednoho člověka, tady je to naopak.
23.08.2012 (10:54)  
Stav dráhy naní naštěstí vůbec tak černý, jak jej vykresluje tento článek. Podívejte se na fotky na FB stránce Kozí dráhy: http://www.facebook.com/pages/Tra%C5%A5-132-D%C4%9B%C4%8D%C3%ADn-Old%C5%99ichov-u-Duchcova-Koz%C3%AD-dr%C3%A1ha/110713418960136. Dráha nyní prochází opravou, pravidelně se naní objevují pracovní vlaky SŽDC a to díky obětavé snaze řadových pracovníků této firmy (stejěn jako např. na Jemničce), kterým není osud Koziny lhostejný. Dále zainteresované obce podepsaly memorandum o obnovení provozu a shánějí dopravce. Takže hlavnu vzhůru a nepolevovat v boji proti státní zvůli.
registrovaný uživatel Dusanh 
23.08.2012 (8:21)  
Především je rpoblém v tom, že nikde není provedena analýza, co chceme dosáhnout, co k tomu potřebujeme a co pro to musíme udělat. Psal jsem o tom šířeji zde:
http://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=2302061
registrovaný uživatel pekař 
23.08.2012 (8:19)  
Neonym: hezké fotky:) Nemyslím ale, že by ta druhá fotka byla pasé. Pokud ta osmsetdesítka nebude míjet obce obloukem, nakopne to na osmdesát a pofičí, budou od/k ní přípoje, kvalitní cenová nabídka atd., může i ona, rozuměj lokálka, přežít.

Ono asi oba pocházíme z jiné části republiky, takže pohled na realitu železnice u nás se může lišit.
registrovaný uživatel Honza  mail  
22.08.2012 (22:23)  
M 474 003: Na Kozině se přece měl postavit obchoďák přímo do cesty, aby se to nedalo obnovit, když to s tou dálnící nevyšlo.
22.08.2012 (21:58)  
Neonym:
Máte pravdu. A ikdyž se to třeba nezdá, tak přesně touhle cestu jde trať, která ještě před 8-9 lety hostila Rychlíky. Ano, bavím se o 340, nejjasnější důkaz zpomalování je Sp 1722. Prohlédněte si JŘ a řazení vozů tohohle vlaku v roce 2007 a v roce 2012, nejlepší třešnička na dortu je ta, že v plánu na GVD 2012/2013 má stavět v 6 a + i v Křižanovivích... Ne že by takových tratí nebylo více, ale užil jsem příklad, ke kterému mám nejblíže... Omluva za ot...
registrovaný uživatel Neonym  mail  
22.08.2012 (21:35)  
M 474 003: Individuální doprava zvítězila protože je u nás všechno naopak. Místo aby železnice tvořila páteřní síť, kde by měla jasně navrch hlavně v rychlosti a kde by byla schopna i vydělávat, tak u nás vlaky objíždí s odpuštěním každou řiť a na většině tratí je to to nejpomalejší a nejdražší řešení. Vždycky když jedu domů vlakem(Brejlovec+Bt+BDs) a je tam v lepším případě 20 lidí(na konečnou dojedou tak 4), tak si říkám, proč nám 20ti to ten stát vlastně platí.

Takhle má vypadat železnice: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/680327.jpg

Ne takhle: http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/810290.jpg
registrovaný uživatel janick 
22.08.2012 (21:12)  
Tak samozřejmě že dostal někdo namazáno, a je jasné od koho... Od autobusových dopravců...
Co je ale zarážející, že státní podnik, čili jeho vedení, může několik let beztrestně nechat chátrat svůj majetek, o který se má ze zákona starat a nikomu se nic nestane a navíc nevyhoví ani žádostem lidí, kteří by měli zájem tento majetek využívat pro ostatní občany. Tady je jediné východisko, že trať i provozovatel dopravy na ní bude jeden subjekt nezávislý na SŽDC. Jedině tak půjde zachránit tuto trať.
Stejně smutno je mi i z trati Račiněves - Libochovice, ale ta se dle mého názoru nodočká obnovení vůbec, a i sezónní provoz bude čekat útlum. Nespojuje totiž narozdíl od Kozí dráhy velká sídla s pracovními příležitostmi.
22.08.2012 (20:47)  
Bylo by nejlepší, kdyby se někde na části dráhy vytrhaly koleje a postavilo se tam parkoviště, benzínová pumpa, autoservis nebo prodejna aut, tak aby nebylo možné trasu obnovit, bude klid a po emocích. Je nutné uznat, že individuální doprava v této zemi definitifně zvítězila, a ty zbytky živořící hromadné dopravy časem úplně zaniknou, zbydou nějaké fotografie a videoklipy, možná modely. Rodiče budou vozit děti do škol autama, Amerika náš vzor.
22.08.2012 (18:32)  
Jiří Bajer:
Obávám se, že na provozování dráhy jiným subjektem, než je SŽDC, v současné době nikdo nepřistoupí. Možná jediná alternativa by byla, že finance na její údržbu by provozovatel sháněl ze svého, mimo SFDI (ale do toho nikdo nepůjde).
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko