..: CDWiFi - váš nový pomocník ve vlacích SC Pendolino :..

Wi-fi připojení k internetu, foto: Vítek_V Praha — Od neděle 15. července je ve všech jednotkách řady 680 Pendolino zprovozněna vnitřní Wi-Fi síť s přístupem nejen na internet, ale i do vlakového portálu s různými službami pro cestující. Ty budou postupně rozšiřovány. Po dlouhé době instalace a testování různých druhů připojení k internetu se tak cestující ve vlacích Českých drah setkávají s komplexním řešením, které se má do budoucna stát základem pro palubní komunikaci nejen v pendolinech.

Jak to funguje

Jak to funguje? Nebudeme zabíhat do detailů (byť zajímavých), ale celkově je řešení postaveno na všech technologiích, které jsou během jízdy aktuálně k dispozici. Ke slovu tak může přijít vše od CDMA až třeba po nouzové GPRS. Již v prvotních fázích projektu se navíc počítalo s vybudováním tzv. trackside infrastruktury s dokrytím hluchých míst na trase pomocí technologií jako Wi-Fi a podobně. Na rozdíl od konkurenčního řešení RegioJetu je navíc již od počátku doopravdy využíváno připojení přes všechny tuzemské mobilní operátory, a tak by k výpadkům až na výjimky, jako například v okolí Brandýsa nad Orlicí, nemělo téměř docházet. Vše je spojeno s pečlivým nastavením QoS, které zaručí, že pásmo nebude zabírat nějaký notorický stahovač nebo automatická aktualizace operačního systému, antiviru, či snad dokonce distribuce nelegálního obsahu pomocí torrentů a podobně.

Co aktuálně nabízí…

Cestující si na svém zařízení s Wi-Fi konektivitou vyhledá síť s SSID: CDWiFi. Poté bude přesměrován na portálové stránky vlaku, které jsou rozcestníkem k dalším službám, o kterých jsme psali již dříve. V současnosti lze kromě připojení k internetu využívat například:

  • Podrobné informace o jízdě vlaku
  • Informace o přípojích
  • Služby na palubě
  • Jídelní a nápojový lístek
  • Doplňkové služby
  • Zpravodajství
  • On-line kamery
jídlo v čínském jídelním voze, R20 Vostok, foto: pv Jak bylo zmíněno v článku, tak jedna z nových služeb Českých drah si zalouží vlastní komentář. Možnost objednávky jídla online přímo na místo je chytré řešení, které minimalizuje nároky na obsluhu. Zatímco konkurenční RegioJet sází na uspořádání "jeden steward na vůz", tak v praxi se ukazuje, že cestující často čekají dlouhé desítky minut už jen na objednání, natož dodání požadovaného občerstvení. RegioJet už zvažuje předobjednávky při rezervaci vlaku na internetu. A systém online objednávek může ČD pomoci zkrátit čekání na objednávku. Jídelní a bistrovozy by se tak v nově připravovaném konceptu cateringu mohly de facto stát jen jakýmisi sklady a přípravnami, odkud by se občerstvení distribuovalo dále do vlaku k cestujícím. Pro cestující bez Wi-Fi by ale nadále zůstala k dispozici obsluha procházející vlakem, která by ovšem měla daleko méně práce a mohla by tak pružněji reagovat, než kdyby přes ni šly veškeré poptávky od cestujících.

V počátcích jde tedy zejména o představení kompletní nabídky ve spojích SC Pendolino a poskytnutí informací souvisejících s cestou. Naopak poslední služba, záběry z kamer na čelech vlaku jsou spíše bonusem, který bude jistě hojně využíván.

…a co nabízet bude

Ve výše zmiňovaném výčtu přesto chybí několik služeb, které byly dříve avizovány, ale budou teprve postupně přidávány. Aktuálně se tak počítá s postupným přidáním těchto dalších možností:

  • Videopůjčovna
  • Elektronické knihy
  • Chat
  • Hry
  • Objednávání občerstvení z nabídky bistro vozu on-line

Rozšíření se teda dočkají zejména služby, které byly zamýšleny již v ranných dobách příprav na zavedení internetu do vlaků Českých drah. V tomto případě jde tedy hlavně o "videopůjčovnu" a "knihovnu." Nicméně velmi zajímavou bude možnost objednávání občerstvení ze svého místa s donáškou právě až na místo. Právě tato služba si zaslouží samostatný komentář.

Co bude dál?

Jak již bylo napsáno v úvodu, tak celkové řešení připojení (nejen) k internetu v pendolinech je pouze počátkem celého souboru řešení a služeb, jež se mají časem rozšířit i do jiných vlaků Českých drah. Současné řešení je "základním kamenem", který se bude postupně aplikovat v dalších vlacích. Prvotní dvacetimilionová investice do zavedení internetu do spojů SC Pendolino tak dostává reálnější nákladové obrysy. Zatímco u samostatného řešení pro SC Pendolino by se dalo říct, že náklady na zavedení internetu do pendolin jsou celkem vysoké, tak v případě realizace projektu i u dalších vozidel (a tedy rozmělnění nákladů) vyzní prvotní investice zcela jinak. Dohledové středisko a údržba se nebude zajímat jen o 7 jednotek pendolino, nabídka filmů a knih bude automaticky replikována do dalších vozidel atd.

Nyní by tedy bylo vhodné si zrekapitulovat, kde všude se s připojením CDWiFi setkáme. Včetně pendolin se tak do budoucna bude mimojiné jednat o:

  • 7 sedmivozových pendolin (celkem 49 vozů)
  • Vozy Aee/Apee/Bee/Bpee (99 vozů)
  • Vozy ARmpee (6 vozů)
  • Vozy Ampz (20 vozů)
  • Vozy Bmz (41 vozů)
  • Vozy Bdmpee (40 vozů)
  • Vozy Bbdgmee (64 vozů)
  • 7-15 souprav Siemens Viaggio Comfort (49 až 113 vozů ČD + 21 vozů ÖBB)
  • 19 jednotek RegioPanter (celkem 53 vozů, v současnosti probíhá soutěž na dalších 7 jednotek, tedy 19 vozů, obdobného typu)
  • 31 jednotek RegioShark (62 vozů)

V současnosti také probíhají jednání o zavedení Wi-Fi do regionálních souprav v Libereckém kraji, kde by šlo o nejen o vozy RegioShuttle1, ale i o ostatní vozidla včetně jednotek RegioNova. U vozů pro dálkovou dopravu nepůjde navíc jen o zpřístupnění internetu a případně portálových stránek. Všechna nová či zrekonstruovaná vozidla pro dálkovou dopravu jsou aktuálně vybavována displeji rezervačního systému, který díky online komunikaci spolu s rezervacemi přes e-shop ČD poslouží k automatické obsluze rezervací ve vlacích Českých drah, i kdybyste si lístek na daný spoj koupili jen pár minut před odjezdem vlaku z vaší stanice.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 17.7.2012 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
18.07.2012 (10:58)  
Ad zirecek
sice jsem v praxi ještě neviděl pomocí WIFI jako cestující, ale 680ka má kameru přímo v kokpitu - za strojvedoucím. Dokonce s mikrofonem - takže jde slyšet, co stojvedoucí říká a je slyšet vysílačka.

stačí vygooglit na youtube - dá se najít spousta videí.
18.07.2012 (10:55)  
Zní to tak krásně růžově, až se tomu nechce věřit. Jediné, co mě mrzí je datum u zprávy - rád bych tam viděl místo roku 2012 rok 2008. Už tehdy to mělo být!.
18.07.2012 (10:32)  
Ohryzek: Achjo, torrenty != nelegální obsah.

To sice máte pravdu, nicméně využití torrentu na palubě SC/EC/IC opravdu nevidím. Nebo vy si snad pravidelně po cestách stahujete např. distribuce linuxu? ;) Ale chápu, spíše poukazujete na princip.

Mě osobně by spíše zajímalo RDP a VPN, nezkoušeli jste někdo? Notebook mám v 95% případu jen jako terminál ke své workstation. Pokud bude jedno z těchto služeb nedostupná, stává se ČD WiFi nepoužitelnou :(
18.07.2012 (8:56)  
Achjo, torrenty != nelegální obsah.
18.07.2012 (8:38)  
"kamery na čelech vlaku, aktuálně nabízí" - Zajímalo by mne, jestli tuto informaci máte přímo ověřenu. Znamenalo by to osazení kamer na jednotky 680 a loko 380 a 151. Nebyly tím myšleny záběry kamer, které již jsou standartní výbavou loko, tj. např.: u řady 380 jsou kamery místo zpětných zrcátek, apod? Nebo 680 a 151 mají již kamery na čelech?
Chápu, že osazení čelních kamer na elitních strojích má i přínos pro dopravce při řešení problematických situací při srážce na přejezdu, sebevraždách, projetí návěstidel, apod...
17.07.2012 (22:24)  
Ono už z principu multicast video přenosů je úplně jedno, jestli to sleduje jeden člověk nebo 100.

U multicast přenosů ano. Ale tohle pojede nejpíš přes nějakou jednoduchou flash hračku, jak je moderní, aby to mohl vidět každý, a ne jen 5% lidí s nainstalovaným přehrávačem. Desktopový svět holt zjednodušením na www prohlížeč značně zprimitivněl ...

Neplatím levnější jízdné, tak proč nemám srovnatelnou kulturu cestování? Kolik let už na západ Čech slibují lepší vozy?

Hele, tam u vás "na západě" je počet kaštanů v jednom spoji o hodně nižší než na 010+270. A ty vozy se plouží tak, že pro stejný přepravní výkon jich potřebujete 1,5-2 násobek. Včetně personálu. Takže náklady jsou prostě vyšší.
A když tu teď máme ten trh, tak cena nebude podle kilometrů, ale konkurence je stlačí ke skutečným nákladům.
registrovaný uživatel Ešus 
17.07.2012 (21:46)  
Já jen doufám, že z té kamery na čele bude video a ne jen každou vteřinou aktualizované fotky :-)
registrovaný uživatel Hafan 
17.07.2012 (21:45)  
Co se týče vozů Aee - bude se jednat i o vozy Aee145/Aee152?
registrovaný uživatel Koudy 
17.07.2012 (21:18)  
Ono už z principu multicast video přenosů je úplně jedno, jestli to sleduje jeden člověk nebo 100.
17.07.2012 (21:01)  
dohlib: Server musi bez problemu stihat mnohem vic nez 20 pozadavku na video. Jen vylozene spatne technicke reseni by s timto melo problem...
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko