Barcelona — Zprovoznění ucelené LAV v úseku Figueras - Barcelona se opět odkládá. Celá záležitost již připomíná nekonečnou odyseu. Tentokrát v důsledku hrubé úřednické chyby společnosti ADIF, která je správcem španělské železniční infrastruktury. Ačkoliv se doposud udělalo technicky všechno nezbytné, včetně náročné ražby tunelového komplexu vysokorychlostní trati pod Barcelonou, aby vlaky TGV/AVE mohly definitivně spojit Francii a Španělsko k začátku platnosti jízdního řádu 2012/2013, je dnes tento termín prakticky nereálný. Důvodem je zpožděné vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby u dvou dílčích úseků. Jeden se týká provedení montáže kolejí a dalších zařízení na 12,8 km dlouhém úseku mezi výhybnou Mollet del Vall?s na severu Barcelony a nádražím Sagrera. Přitom v tomto úseku jsou prakticky všechny hrubé stavební práce dokončeny. Tím druhým úsekem je dokončení napojení LAV do nádraží Girona (nová stanice bude podzemní). Ačkoliv na jaře letošního roku všechny politické špičky doufaly, že se celá akce stihne alespoň do konce března 2013, před začátkem turistické sezóny, nyní je již jasné, že se tak nestane. Zatím poslední termín, který vyslovil Dami? Calvet - náměstek katalánské vlády odpovědný za rozvoj území a mobilitu, zní: "Ve třetím trimestru roku 2013".
LAV proti krizi, ale kdy?
Obě výběrová řízení v souhrnné hodnotě 33 mil. eur jsou v současné době v procesu administrativního schvalování mezi společností ADIF a Ministerio de Fomento (Ministerstvo veřejných prací). Zástupci katalánské vlády, města Girona a regionů na sever od Barcelony jsou již viditelně rozčílení a budou požadovat na vládě v Madridu finanční kompenzace za toto zpoždění. Olej do ohně navíc přilévá současná ekonomická krize, která se citelně projevuje i v jinak bohatém Katalánsku. Zástupci místních samospráv si od nové LAV slibují významný stimul pro rozvoj turismu, obchodu a dalších aktivit, nejen v oblasti ekonomiky. A mají proč. Výsledky dříve postavených španělských LAV to jen potvrzují. Rychlé propojení severní části Katalánska se zbytkem Španělska (vnitrostátní obchod) a zejména s Francií potažmo Švýcarskem (turismus) je aspekt, který by v horizontu několika měsíců po otevření trati mohl přinést skokové otevření minimálně 15.000 pracovních míst v daném regionu i v době současné krize. Kdy skutečně přijde světlo na konci tunelu by rádi věděli jak budoucí cestující, tak hlavně nezaměstnaní v této části Španělska.
Zdroj: La Clau, Ministerio de Fomento, radnice města Girona
1 2 | Zpráv na stránku: |
A pokud budeme srovnávat s ČR, tak žádné pohoří s průsmykem ve výšce 1200 m n.m. (Cordilliera Iberica, Máx. cota: Moncayo (2.316 m)) se mezi Prahou a Ostravou nenachází. To ke stavební náročnosti.
A co se tyce ceny, kdyz si vezmete pendolinich 300 km do Ostravy za 18EUR (250+200), nevychazi to s ohledem na kilometry nakonec levneji? :)
Do vlaků AVE se dají pochopitelně koupit v předstihu i akční jízdenky, které to srazí i na 50%. Nicméně vlaky AVE jezdí i poměrně dost cizinců, kteří rozhodně neplatí jednotlivé jízdné. Já se tam vždy pohybuji s InterRailem, takže nic neřeším, jen si koupím za 10,- EUR povinnou rezervaci. Do pomalejších vlaků AVANT stojí jen 6,50 EUR.
Na různých fórech je právě SNCF dávána RENFE za příklad, jak by se měla správně odvíjet tarifní politika a marketing. Já si myslím, že to chce ještě čas, až bude více vlaků, více tratí a opravdu propojena Francie se Španělskem, tak ceny poklesnou v obou zemích.
RENFE již dala zmodernizovat 8 jednotek S-100 (původně S-101 Euromed). Budou mít normální rozchod, jen 2 třídy, bude dosazen systém 1,5 kV SS, osazeno ERTMS/ETCS L2 + francouzské TVM-430 tak, aby byly schopny provozu po celé relaci Paris/Marseille - Madrid.
RENFE počítá se založením společného podniku s SNCF obdobně jako je to v případě SNCF a DB na trase Paris - Frankfurt(M)/Stuttgart. Tedy jednotný tarif, smíšené posádky a smíšený vozový materiál na jednotlivých linkách (případně spojích).
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.