..: LAV Barcelona - Figueras až na konci roku 2013 :..

Studie nového nádraží La Sagrera v Barceloně, foto: ADIFBarcelona — Zprovoznění ucelené LAV v úseku Figueras - Barcelona se opět odkládá. Celá záležitost již připomíná nekonečnou odyseu. Tentokrát v důsledku hrubé úřednické chyby společnosti ADIF, která je správcem španělské železniční infrastruktury. Ačkoliv se doposud udělalo technicky všechno nezbytné, včetně náročné ražby tunelového komplexu vysokorychlostní trati pod Barcelonou, aby vlaky TGV/AVE mohly definitivně spojit Francii a Španělsko k začátku platnosti jízdního řádu 2012/2013, je dnes tento termín prakticky nereálný. Důvodem je zpožděné vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby u dvou dílčích úseků. Jeden se týká provedení montáže kolejí a dalších zařízení na 12,8 km dlouhém úseku mezi výhybnou Mollet del Vall?s na severu Barcelony a nádražím Sagrera. Přitom v tomto úseku jsou prakticky všechny hrubé stavební práce dokončeny. Tím druhým úsekem je dokončení napojení LAV do nádraží Girona (nová stanice bude podzemní). Ačkoliv na jaře letošního roku všechny politické špičky doufaly, že se celá akce stihne alespoň do konce března 2013, před začátkem turistické sezóny, nyní je již jasné, že se tak nestane. Zatím poslední termín, který vyslovil Dami? Calvet - náměstek katalánské vlády odpovědný za rozvoj území a mobilitu, zní: "Ve třetím trimestru roku 2013".

LAV proti krizi, ale kdy?

Obě výběrová řízení v souhrnné hodnotě 33 mil. eur jsou v současné době v procesu administrativního schvalování mezi společností ADIF a Ministerio de Fomento (Ministerstvo veřejných prací). Zástupci katalánské vlády, města Girona a regionů na sever od Barcelony jsou již viditelně rozčílení a budou požadovat na vládě v Madridu finanční kompenzace za toto zpoždění. Olej do ohně navíc přilévá současná ekonomická krize, která se citelně projevuje i v jinak bohatém Katalánsku. Zástupci místních samospráv si od nové LAV slibují významný stimul pro rozvoj turismu, obchodu a dalších aktivit, nejen v oblasti ekonomiky. A mají proč. Výsledky dříve postavených španělských LAV to jen potvrzují. Rychlé propojení severní části Katalánska se zbytkem Španělska (vnitrostátní obchod) a zejména s Francií potažmo Švýcarskem (turismus) je aspekt, který by v horizontu několika měsíců po otevření trati mohl přinést skokové otevření minimálně 15.000 pracovních míst v daném regionu i v době současné krize. Kdy skutečně přijde světlo na konci tunelu by rádi věděli jak budoucí cestující, tak hlavně nezaměstnaní v této části Španělska.

Zdroj: La Clau, Ministerio de Fomento, radnice města Girona


Rail-2005 Poslat mail autorovi | 4.7.2012 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Španělsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
07.07.2012 (13:02)  
Tak vyborne, zahada hlavolamu vyresena. V zemi, kde menicko na obed stoji 10-15 EUR asi nebude pro normalni lidi problem zaplatit 60EUR za 600 km dlouhou cestu pres hory, zvlast pokud je to pro jednoho levnejsi nez benzin, rychlejsi nez auto a cestou muzete pracovat nebo odpocivat.
06.07.2012 (14:42)  
Dlužno dodat, že vzdálenost Barcelona - Madrid lehce přesahuje 600 km. Cestovních 100 km vychází na 10 €, což je pro jednoho levější než auto. A v této relaci je vlak o 3 hodiny rychlejší.
A pokud budeme srovnávat s ČR, tak žádné pohoří s průsmykem ve výšce 1200 m n.m. (Cordilliera Iberica, Máx. cota: Moncayo (2.316 m)) se mezi Prahou a Ostravou nenachází. To ke stavební náročnosti.
06.07.2012 (8:28)  
Z vasich komentaru to vypada, ze ve Spanelsku je konec sveta - to rozhodne neni, porad je to o dost bohatsi zeme nez CR, obzvlaste ty aglomerace obsluhovane rychlovlaky.

A co se tyce ceny, kdyz si vezmete pendolinich 300 km do Ostravy za 18EUR (250+200), nevychazi to s ohledem na kilometry nakonec levneji? :)
registrovaný uživatel Nechic  mail  
04.07.2012 (17:48)  
O snížení cen samozřejmě vím, ale výhodnost platí především u vlaků TALGO (Barcelona - Valencie, Madrid - Alemría za 17EUR je solidní). Také v současné situaci Španělska nechápu, jak může AVE odjíždět z Madridu do Barcelony takřka s 30min. intervalem ve špičce. Nejlevnjší jízdenku Madrid - Barcelona na AVE jsem viděl za 58 EUR a to sakra dopředu a asi jen jeden vlak. Hlavním problémem RENFE je, že regionální vrstva je strašně malá (pominu li Cercanías) a nebo taky příšerně drahá (vlaky Media Distancia) a nedá se tedy jako v Německu cestovat pomaleji a levněji, protože součet jízdenek na MD vyjde podobně jako to AVE a síťovky neexistují.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
04.07.2012 (17:01)  
Ceny AVE ve Španělsku jsou všeobecně kritizovaným problémem, nicméně vlaky jsou pořád relativně slušně zaplněny i přes takto vysoké ceny. Více než 70%. Záleží na lince, spoji a čase. Je to věc, kterou v současné ekonomické situaci Španělska dost nechápu, ale funguje to. Patrně je přes obrovskou bídu ve společnosti stále dost lidí, kteří si takové cestování mohou dovolit.

Do vlaků AVE se dají pochopitelně koupit v předstihu i akční jízdenky, které to srazí i na 50%. Nicméně vlaky AVE jezdí i poměrně dost cizinců, kteří rozhodně neplatí jednotlivé jízdné. Já se tam vždy pohybuji s InterRailem, takže nic neřeším, jen si koupím za 10,- EUR povinnou rezervaci. Do pomalejších vlaků AVANT stojí jen 6,50 EUR.

Na různých fórech je právě SNCF dávána RENFE za příklad, jak by se měla správně odvíjet tarifní politika a marketing. Já si myslím, že to chce ještě čas, až bude více vlaků, více tratí a opravdu propojena Francie se Španělskem, tak ceny poklesnou v obou zemích.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
04.07.2012 (16:50)  
Celá normálněrozchodná VRT prochází od francouzské hranice přes La Sagrera, tunelem na Sants a dál na Madrid. V budoucnu se předpokládá, že TGV/AVE od Paříže obslouží obě stanice a budou ukončena na Sants. TGV/AVE od Lyonu a Marseille budou pokračovat až do Madridu.

RENFE již dala zmodernizovat 8 jednotek S-100 (původně S-101 Euromed). Budou mít normální rozchod, jen 2 třídy, bude dosazen systém 1,5 kV SS, osazeno ERTMS/ETCS L2 + francouzské TVM-430 tak, aby byly schopny provozu po celé relaci Paris/Marseille - Madrid.

RENFE počítá se založením společného podniku s SNCF obdobně jako je to v případě SNCF a DB na trase Paris - Frankfurt(M)/Stuttgart. Tedy jednotný tarif, smíšené posádky a smíšený vozový materiál na jednotlivých linkách (případně spojích).
registrovaný uživatel Nechic  mail  
04.07.2012 (16:07)  
Bude v Sagera nějaké napojení na zbytek VRT sítě pro budoucí spojení Paris - Madrid. Malaga - Marseille apod. ? Ale co jsem teď byl skoro půlroku v Madridu, tak se mi nikdy AVE nevyplatilo. Ty ceny jsou skoro likvidační, to snad nevymyslí ani DB.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
04.07.2012 (14:50)  
Alex7: Barcelona bude mít 2 dálková nádraží, současné Sants na jihozápadě centrální části města a nové Sagrera na severovýchodě centra. Na studii je dobře vidět v pozadí "vibrátor" Torre Agbar a za budouvou nádraží vykukuje Sagrada Familia. Opravdové centrum začíná až právě v úrovni Torre Agbar. Samozřejmostí bude přestup na regionální a městské vlaky včetně linek metra a autobusů.
registrovaný uživatel Alex7 
04.07.2012 (14:44)  
Mohu se jen zeptat: v Barceloně budou dvě nádraží nebo se nádraží Sants zruší?
04.07.2012 (14:24)  
Co dodat? Snad jen to, že jsme si na podobný stav věcí v Česku již zvykli.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko