..: Rychlá železnice i v České republice :..

Rychlá železnice i v České republice (kniha), foto: CEDOP Praha — Železnice v České republice zaspala. Mimo běžné opravy tratí probíhají podstatě pouze jejich rekonstrukce na tzv. koridory. S realizovanými přeložkami však ani na těchto tratí nedosahujeme nijak vysokých rychlostí, díky nimž by bylo možné dosáhnout výraznějších zkrácení jízdních dob vlaků, jak je tomu obvyklé nejen ve vyspělejší části Evropy. Nové tratě, na rozdíl od dálnic, se v Česku prakticky nestaví, poslední postavenou tratí byl úsek Brno - Havlíčkův Brod. Některé tratě vedou daleko od sídel, mimo hlavní směry potřeby obyvatel. Chybí řada spojení, tratě mají nevyhovující parametry a mnohdy i nedostatečnou kapacitu. Proto potřebuje Česká republika zásadním způsobem modernizovat celou železniční síť. Vysokorychlostní železnice má zásadní postavení nejen v mezinárodní dopravě, ale o nic menší v dopravě vnitrostátní. Vysokorychlostní tratě se nijak významně neliší od těch stavěných pro nižší rychlosti včetně investičních nákladů. Cena stavby se odvíjí především od rozsahu umělých staveb, zejména mostů a tunelů. Ve volném terénu jsou tratě levnější než dálnice, v žádném případě ne průměrně vyšší při plánované realizaci v České republice. Díky vysokorychlostním tratím může také dojít ke snížení spotřebované energie.

Toto je výčet jen několik málo informací, které mapuje kniha Rychlá železnice i v České republice vydaná v minulém roce Centrem pro efektivní dopravu (CEDOP). Publikace mapuje celou situaci ohledně uplatnění rychlé železnice v českých podmínkách, vysvětluje, proč Česká republika potřebuje vysokorychlostní železnici. V knize je obsažena celá řada konkrétních řešení, která mají přispět ke zrychlení železniční dopravy a detailně popisují rovněž napojení na současnou železniční síť v jednotlivých krajích. Kniha v úvodu také představuje historii vysokorychlostní dopravy v zahraničí. Další kapitola ukazuje rychlá železniční spojení v současnosti. Obsahově jde o nejpodrobnější zpracování přínosů nových tratí pro českou železnici. Za zmínku stojí pasáž věnující se mýtům o vysokorychlostní železnici, kde se můžete dozvědět, že i Česká republika je dostatečně velká pro provoz vysokorychlostních vlaků. Text je srozumitelný i laikovi a je doplněn o velké množství kvalitních fotografií.

Knihu Rychlá železnice i v České republice můžete zakoupit v našem eshopu.

Letošní rok se ve státním rozpočtu poprvé začalo počítat s vysokorychlostními tratěmi, i když jde pouze o pomyslnou kapku v moři. Státní fond dopravní infrastruktury začlenil do rozpočtu SŽDC 45 milionů korun na přípravné projekty, které budou mít za úkol zmapovat polohy vedení nových tratí, aby ve výsledku nezabíraly v územních plánech až 600 metrů široké pruhy. Přípravné studie budou mít také za úkol zjistit, zda se tyto tratě vůbec vyplatí.

Zdroj: E15, Český rozhlas, Veletržní noviny-listopad 2012, CEDOP


Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 27.1.2013 (8:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user PPP 
28.01.2013 (13:56)  
Souhlasim s Jackubem. Penize jsou, jen se musi pouzit spravne, ne je vyhodit oknem. Doufam, ze ted zacne ceska zeleznice aspon trochu stahovat ztratu, kterou za tech nekolik desetileti nezajmu a stagnace ziskala.
Registered user Jackub 
28.01.2013 (13:41)  
Borovička: Já bych řekl, že vlak nám ujel, neb peníze jsou u nás často vynakládány nehospodárně. Z mého hlediska např. optimalizace tratě Plzeň - Cheb tak, jak byla provedena. A část se prostě rozkrade.
28.01.2013 (12:54)  
Vlak nám neujel, ale ujely nám peníze. Nemáme. A taky tu permanentně ujíždí nějaký Kalousek.
28.01.2013 (10:26)  
ano máte pravdu - dnes jsem se vrátil z AT, ta země je úplně jinde -zatímco my tu přešlapujeme na místě a vydáme celých 45 milionů na studie, tam nelení a jedou - Hauptbahnhof,Westbahnhof, Mitte, REX200, zrychlení na Westbahnu na 230 km, plánují výstavbu tunelu pod Siemmeringem... atd.
Popravdě řečeno - vlak nám ujel a pokud přijde náprava, bude trvat desítky let -ale to už mně může být jedno.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko