..: Evropská komise se přestala zabývat stížnostmi RegioJetu vůči ČD :..

Radim Jančura, Student AgencyBrusel/Praha — Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise (EK) se přestala zabývat oběma stížnostmi, které u ní podal Radim Jančura. S touto informací dnes přišly Hospodářské noviny, kterým to přímo potvrdila mluvčí Olga Leszczynska-Varginová. V prvním případě se jednalo o stížnost na převod majetku Českých drah na Správu železniční dopravní cesty v roce 2008. Druhá se pak týkala uzavření dlouhodobých smluv na provozování regionální dopravy, kterou kraje podepsaly s Českými drahami v roce 2009.

Evropská komise: bez podkladů nelze jednat

Evropská komise zastavení řízení oddůvodňuje tím, že Jančura nedodal potřebné podklady, na jejichž základě by se dalo konstatovat, že skutečně došlo k porušení hospodářské soutěže a nedovolené podpoře v případě prodeje majetku Českých drah. Ty navíc argumentují, že se jako akciová společnost řídily pravidly EU pro nakládání s majetkem společnosti. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský pro Hospodářské noviny dodává: „Vždy jsme tvrdili, že o žádnou nedovolenou podporu nejde a že náš postup byl plně v souladu s pravidly EU. Pan Jančura neargumentuje správně.“

Jančura: podklady dodáme

Leszczynska-Varginová také dodává: „Přestože komise případ uzavřela, nic nebrání stěžovateli v poskytnutí nových informací. V takovém případě bychom registrovali novou stížnost.“ V tuto eventualitu ostatně také ve žlutém týmu doufají. Tiskový mluvčí Aleš Ondrůj to pro Hospodářské noviny komentoval slovy: „Už jsme komisi kontaktovali a uděláme vše pro to, aby řízení pokračovalo.“

Otázkou zůstává, jestli Jančurův tým skutečně podcenil tvorbu podkladů pro EK, nebo je aktuální vývoj jen předzvěstí dalšího kola posuzování. RegioJetu jde totiž o hodně – možnost ucházet se v dohledné době o stamilionové zakázky krajů pro zajištění regionální dopravy. Stížnost ohledně dlouhodobých smluv s kraji se, mimo jiné, opírala o argument, že podpisem kontraktů došlo k uzavření trhu s regionální železniční dopravou na 10 až 15 let ve všech českých regionech. Stalo se tak navíc pouhé dny před začátkem platnosti nové legislativy, která podobný postup do budoucna vylučuje. ČD a zástupci krajů naopak toto vehementně odmítají s odkazem na fakt, že kraje mají ve smlouvách možnost část výkonů soutěžit již v průběhu trvání stávajících závazků. Dva krajské úřady již v uplynulých měsících záměr vypsat nové tendry projevily, ke konkrétním krokům však zatím ani jeden region nepřistoupil.

ÚOHS - Stejný scénář. Možná.

Žluté stížnosti se neřešily jen v Bruselu, ale také v Brně u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zde si RegioJet, mimo jiné, stěžuje na zneužití dominantního postavení Českých drah na trase z Prahy do Ostravy, kde od si loňského září oba dopravci konkurují. Majitel Student Agency se přitom nezdráhal v médiích vyjádřit, že ÚOHS je v této kauze nečinný, nekoná, a dokonce se v rozhovoru pro server Česká pozice nezdráhal opřít i do předsedy úřadu Petra Rafaje. Samotný antimonopolní úřad pak nazval korupčním hnízdem, což instituce nenechala bez odezvy: nařčení z pasivity odmítá ve svém tiskovém prohlášení s tím, že naopak Jančura je tím, kdo celý proces zdržuje. Svou nestrannost se přitom snaží dokládat staršími rozhodnutími, ve nichž byly firmy Radima Jančury jak na straně poražených, tak i těmi, kdo dosáhl svého, například ve sporu s libereckým dopravním podnikem.

Samotný Petr Rafaj to pak v jiném prohlášení okomentoval slovy: „Přestože Student Agency se zahájení tohoto správního řízení dlouhou dobu domáhala, v současné době s Úřadem v této věci spolupracuje jen velice váhavě. Přitom právě informace, jimiž disponuje, jsou nezbytné pro vyřešení tohoto případu. Postoj Radima Jančury je nepochopitelný, protože je právě v jeho zájmu, aby případné protisoutěžní jednání bylo co nejrychleji ukončeno a případně potrestáno.“

Zdroj: ihned.cz


JiříK. | 4.6.2012 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   
05.06.2012 (2:51)  
Jiří Průša: Beskyd beru jako truc ČD, nikoliv ekonomické rozhodnutí. Nevěřím, že se jim vyplatí zkrátit vlak tak, aby se většinu týdne souprava nedostala do domovské stanice. Kraj a hlavně ministerstvo doplatily na nulovou odpovědnost za dlouhodobou koncepci dopravy, resp. její aktivní vynucování. Jak si jinak vysvětlit, že s Ex 1 se sice počítá, ale přitom se netuší, jak si privilegovaný dopravce reálně namaluje vlaky?
05.06.2012 (1:42)  
AD Jirka Panther víceméně souhlas až na poslední větu Vydělá vždy RJ cestující ani kraj to nakonec být nemusí,viz zrušení (zkracení) Ex140/1.
04.06.2012 (21:54)  
Je to někdy dost k naštvání. U nás byla připravena soutěž na trať č.180 a skutečně hrozilo, že se tu objeví žluté vlaky. Tak nyní s pětiletým zpožděním tu budou modré z Polska a žluté jezdí po Žitném ostrove. ČD jezdí s se známou hlučnou zelenožlutou "jednotkou" na lince pod dráty. V X Blovice - Kozolupy a SoNe Rokycany - Plzeň. Ostatní jezdí 40-50leté křápy, kde musí mašina po 30-60km jízdy objíždět a žere čas a potřebu kolejí a výhybek.

Ať Regiojet zastupuje kdokoliv, funguje jako tlak na moloch ČD. To je to podstatné. Kde se objeví, tam na to vydělá buď cestující, nebo kraj.
04.06.2012 (20:51)  
Stalo se tak navíc pouhé dny před začátkem platnosti nové legislativy, která podobný postup do budoucna vylučuje.
To může jednoho vytočit, ale asi se s tím nedá nic dělat.
04.06.2012 (20:38)  
Juristic007: Koho by jste navrhoval, aby jí zastupoval?
04.06.2012 (20:34)  
Regiojet by byla mnohem sympatičtější firma, kdyby ji nezastupovali Ondrůj a Jančura...
04.06.2012 (20:33)  
Bender: Ne, EU řekla, že z dodaných informací to nerozsoudí. Takže je na RJ dodat další podklady a znovu případ otevřít. Nic víc. :-)
registrovaný uživatel Bender  mail  
04.06.2012 (20:25)  
Takže EU řekla vlastně to cosi většina myslela: "Vy nás nezajímáte" a EU má mimořádně pravdu...!!
04.06.2012 (19:30)  
Vcelku očekávatelné rozhodnutí... Zejména pokud jde o tvrdou mediální kampaň a vyhrožování krajům z přelomu 2009/2010. Protože, pokud už se začnu ohánět legislativou a paragrafy, co takhle si ji trochu prostudovat...?

Konkrétně, pokud jde přijaté nařízení EP / Rady ES č. 1370 / 2007, které zavedlo k 3.12.2009 10-ti leté přechodné období na dříve uzavřené smlouvy... Tak v něm je psáno, že VÝSLOVNĚ UMOŽŇUJE nadále objednávat veřejnou drážní osobní dopravu v závazku veřejné služby na dráze celostátní nebo regionální formou PŘÍMÉHO ZADÁNÍ. Povinnost výběrových řízení se týká pouze autobusové dopravy a MHD (přičemž tam existuje několik výjimek), ovšem železnice nikoliv.

V tomto duchu (hlavním cílem je řešení problematiky dotací, nikoliv liberalizace trhu) je evropská legislativa převedena i do té české v podobě Zákona č. 194/2010 Sb. o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů. Doporučuji věnovat pozornost zejména paragrafu č. 18 :-) . Škoda, že médii je poněkud přehlíženo...
  1 ... 7 8 9 10 11      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko