..: SŽDC spustí pětici odkládaných staveb :..

Vlak projíždí po rozestavěném koridoru mezi Zbirohem a Rokycany, foto: Filip Štajner Praha — Od roku 2009, kdy došlo k postupnému krácení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury z 91 mld. korun na současných cca. 31 mld., musí Správa železniční dopravní cesty každoročně přehodnocovat časové plány na investice do tratí. Nové vedení SŽDC v čele s Jiřím Kolářem oznámilo, že v dohledné době vysoutěží a spustí hned pětici důležitých a prozatím odkládaných staveb na tranzitních koridorech. Ačkoliv je současné spuštění takového množství staveb poměrně nevídané, musí SŽDC zohlednit rozpočtové možnosti. Bývalí ministři Slamečka a Bárta řešili v uplynulých letech situaci, kdy bylo vysoutěženo více staveb, než bylo možné zahájit a z rozpočtu zaplatit. Výběr dodavatelů má být maximálně transparentní - u této pětice staveb budou soutěže jednokolové, kde jediným kritériem bude cena. Do budoucna se očekávají výběrová řízení dvoukolová.

Investiční prioritou České republiky v rámci rozpočtového období Evropské unie 2007 - 2013 je dokončení III. a IV. tranzitního koridoru včetně uzlů. Zohledňuje to i seznam staveb, které by se reálně měly ještě v tomto roce zahájit.

  • V září tohoto roku spustí SŽDC miliardovou investici do uzlové železniční stanice Břeclav. Rekonstrukce střední části a zabezpečovacího zařízení má zvýšit bezpečnost, ale hlavně dovolit tranzitujícím nákladním vlakům, které činí 25 % z celkového provozu, rychlejší průjezd stanicí.
  • Dlouhodobě byla bez časového výhledu také optimalizace úseku Praha-Bubeneč - Praha-Holešovice. Projekt za 1.088 milionů korun umožní opravit profil a únosnost trati podle koridorových norem UIC a zavést dálkové řízení provozu. Všechny zastávky a stanice budou bezbariérové včetně nové zastávky Praha-Podbaba, která umožní přestup na tramvajovou dopravu směrem Dejvická (metro A). Odhlučnění se nebude řešit protihlukovými stěnami, ale konstrukcí železničního spodku.
  • Mezi odkládanými stavbami byla také rekonstrukce stanice Olomouc hlavní nádraží. Jeden z posledních nemodernizovaných uzlů na III. koridoru se má začít přestavovat v říjnu tohoto roku, a kde se má do listopadu 2015 proinvestovat 2,5 miliardy korun. Výměnou za to vznikne jedno zcela nové nástupiště a jízdní doba skrz nádraží se zkrátí o cca. 2,5 minuty. Ta má mj. umožnit vyšší objednávku regionální dopravy u Českých drah od Olomouckého kraje.
  • Pro IV. koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi se v říjnu spustí modernizace úseku Tábor - Sudoměřice u Tábora za 2,4 miliardy korun. Stejně jako další úseky mezi Benešovem u Prahy a Českými Budějovicemi se počítá s maximální rychlostí 160 km/h a zdvoukolejněním.
  • Do III. koridoru se bude investovat také v údolí Tiché Orlice. Zatímco přeložka mimo Bezpráví zatím pevný termín nemá, samotná stanice Ústí nad Orlicí se dočká kompletní přestavby. Modernizace průjezdu tímto uzlem bude znamenat zvýšení maximální rychlosti, ale zároveň zachování stávající výpravní budovy, za kterou bojoval aktivista Kadrman. Náklady na přeložku trati a další úpravy se vyšplhají téměř k 1,5 miliardě korun. Zahájení se očekává také v říjnu tohoto roku a rychleji touto stanicí budeme projíždět od března 2015.

U těchto staveb se počítá až s 85% spolufinancováním ze strany EU prostřednictvím Operačního programu doprava. V delším horizontu se soutěže rozdělí na dvě kola, kdy v prvním z nich se budou uchazeči hodnotit podle kritérií, jestli jsou schopní stavbu dokončit a v druhém kole se posuzovat jejich nabídky podle nabízené ceny, která bude i nadále jediným kritériem. Jedná se tedy o odklon od zvyklostí, kdy rozhodovaly i faktory jako ekologie, délka výluk či jiné technologické detaily projektu. Pro SŽDC bude podstatné i dodržení termínů. Na tiskové konferenci dopředu všechny uchazeče upozornili, že smluvní pokuty nebudou zastropovány v žádné výši. Kromě této pětice by se letos měla vypsat také soutěž na úsek IV. koridoru Veselí nad Lužnicí - Horusice. Příští rok přijdou na řadu další stavby ze seznamu priorit na jmenovaných koridorech i v aglomeracích.

Pokračuje výstavba sítě GSM-R

Komunikační protokol GSM-R patřící pod technologie jednotného evropského systému řízení železnice ERTMS se také rozšiřuje na českých koridorech. Odborným seminářem 26. června v Ústí nad Labem byla zahájena výstavba sítě pokrývající pravobřežní trať podél Labe, Děčín - Mělník - Všetaty - Kolín, která se intenzivně využívá i pro nákladní dopravu. V současnosti GSM-R pokrývá celý I. koridor mezi Děčínem, Prahou a Břeclaví o délce 528 km a II. koridor mezi Břeclaví, Ostravou a Petrovicemi u Karviné o délce 206 km. V současnosti se pokrývá trať Opava východ - Ostrava Svinov a úsek 3. koridoru směrem k Mostům u Jablunkova, který není s II. koridorem už společný. Práce na trati 072 mají být hotovy v průběhu roku 2013. Už nyní SŽDC připravuje další projekty na koridorech i dalších důležitých trasách.

Zdroj: SŽDC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 4.7.2012 (2:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
11.07.2012 (13:43)  
Co vím, tak zrovna v případě Brna se plánuje zastávka Brno-letiště při modernizaci tratě 300.
11.07.2012 (10:55)  
SYN: V případě Parduic je to na nádraží k vlaku cirka 20-30 minut pěšky. Lze zavolat na dopravní podnik a domluvit autobus, který cestující odveze na nádraží. Projíždějících vlaků do Prahy je tam dost. V Brně je to na vlak půlhodina autobusem, Mošnov na tom bude asi hůř. Výhodou autobusů letiště-hl.nadr. je to, že se dají stáhnout ze zálohy dopravního podniku.
Registrierter Benutzer SYN 
10.07.2012 (12:18)  
Já vám nevím, nějak si nedokážu představit že by na letiště typu Mošnov (ale i Brno, Pardubice) jezdil pravidelně jakýkoliv vlak, snad s vyjímkou šukafonu (a to by se stejně nehodilo)... Pokud to není možno vyřešit zastavováním "okoloprojíždějící" linky která obslouží více destinací tak si myslím že nepravidelnost frekvence na letišti (snad s vyjímkou Ruzyně) způsobí že ty vlaky nemají rozumně šanci, buď budou jezdit povětšinou prázdné (neefektivní) nebo se budou soustředit aby jezdily plnější ale to zase bude jak noty na buben...
Nepředpokládám že by si nějaká cestovka domluvila k charteru pro turisty zvláštní vlak Praha-Mošnov (nebo třeba i jen Olomouc-Mošnov s tím že do Olomouce se každý dostane po svém), stejnětak si nějak neumím představit že by v případě mimořádného odklonu kvůli počasí někdo zavolal na ČD aby pro ně za 30 minut momořádně odklonili ECčko na Mošnov...
Registrierter Benutzer Keprt 
10.07.2012 (8:05)  
Pardubice jako (nadsázka) druhé pražské letiště fungují tak nějak samovolně, aniž by to někdo určoval, tudíž bych netlačil na nějaké ustanovení oficiálního záložního letiště čekajícího s personálem a vlaky na to, až tam jednou za čas (jak často Praha nezvládá?) přistane pár velkých letadel. V případě nějakých problémů v Praze lze dále využít Brno, Karlovy Vary, nakonec i Drážďany nejsou od Prahy tak daleko (řada českých leteckých cestujících již ví).. Leteckou dopravu už pár let moc nesleduju, ale z celého snažení kolem Mošnova (a zejména později a dnes kolem Českých Budějovic) mám dojem, že jde zejména o osobní ambice tvářit se, že dávám svému městu mezinárodní význam, aniž tam jsou reální cestující. Představa letadel s turisty přistávajících v ČB, aby si cestující prohlídli Hlubokou a Krumlov a zase odletěli je stejně bizarní, jako turistické vlaky Praha - Telč - Slavonice - Vídeň.. I když tam by asi ty infrastrukturní náklady byly nižší.
Registrierter Benutzer Kakov 
10.07.2012 (6:15)  
narozenej:

důležité je tam to slovíčko "pokud", jinými slovy, pokud bude má smysl,

ale na druhou stranu ta vzdálenost může mít i výhodu, protože v případě povětrnostních problémů, je pravděpodobnější, že nezasáhnou také ostravu, než že nezasáhnou pardubice, ale k tomu by měl říct své slovo nějaký meterolog.....
09.07.2012 (22:09)  
Karel Kovářík:
Proč zrovna Mošnov jako záložní letiště pro Prahu ?
To už jsou daleko lepším řešením Pardubice.

Jinak , co se týče letecké dopravy v rámci ČR.
V této zemi jsou pouhopouhá 2 letiště , kde je jakž takž zajímavý letecký provoz. A ten Váš Mošnov mezi nimi není. A dokonce je ze všech mezinárodních letišť od Prahy nejdále.
Registrierter Benutzer Kakov 
09.07.2012 (17:03)  
dovolím si poznámku k tratím na letiště:

bez ohledu na klesání/stoupání cestujících v letecké přepravě, má letecká přeprava své pevně zakotvené místo (ve vztahu k ČR samozřejmě v mezinárodce) a proto je potřeba nějak návoz cestujících na letiště řešit, tj. nelze říct letecká doprava klesá (apropo neznáte někdo procento poklesu?) nebudeme na letiště jezdit....

na Ruzyni je to snad jasný tam není co řešit,
ad Mošnov, ČR potřebuje záložní letiště a pokud jím bude Mošnov bude potřeba železnice, aby případné cestující vyklopené v Mošnově převezla do Prahy popř. jinam, jasně lze to řešit gumokolem, ale zrovna v případě Mošnova mi ta železnice přijde elegantnější řešení....
(jízdní doba OK a kapacitně mnohem lepší než gumokol)
09.07.2012 (12:30)  
ad M:
nadjezdy se davaji do uzemniho planu? Je opravdu uzemni plan neco, kde se presne specifikuje, jak konkretne dana komunikace bude vypadat?

V ÚP se musí vymezit plocha/koridor, kde je možné nadjezd postavit. Bez vymezení v ÚP totiž nejde (legálně) vydat územní rozhodnotí (tj. rozhodnutí o umístění stavby). A až s platným ÚR můžete poté, co vlastníte příslušné pozemky, žádat o vydání stavebních povolení. Takže technické řešení stačí až v ÚR, ale jen za předpokladu, že se vejde do plochy stanovené v ÚP.
Registrierter Benutzer kave 
09.07.2012 (11:56)  
Jirka Panter:
Kulturní památka na to nemá vůbec žádný vliv. Zmíněné vypuštění koleje č.4 bylo zřejmě z důvodu, aby se nevyhodil celý projekt do kanálu - jinak to šlo celkem pohodlně vyřešit.

Toto jste zřejmě napsal ještě pod vlivem těch pár žejdlíků piva a proto jste to "pohodlné" řešení, které projektanti nenašli, neuvedl.
09.07.2012 (11:21)  
Nazdar všichni, za pár žejdlíků piva jsem také bádal nad Ústím nad Orlicí. Limitující pro rychlost je poloha trati do Letohradu. Kulturní památka na to nemá vůbec žádný vliv. Zmíněné vypuštění koleje č.4 bylo zřejmě z důvodu, aby se nevyhodil celý projekt do kanálu - jinak to šlo celkem pohodlně vyřešit.

Propad rychlosti o 40km/h by šel odstranit velkými demolicemi jižně od trati, nebo jít mimo nádraží tunelem v kopci severně od stanice. To by pak umožňovalo rychlost 180km/h. Když jsem jel naposledy přes Ústí, tak nějaké demolice už proběhly.

Jinak parametry limitujícího oblouku jsou zcela shodné s 90% oblouků na trati 3.koridoru úseku Beroun - Ejpovice.

Co se týče Břeclav - Brno, tak 160 ve Vranovicích je skutečně limit (obloukové zhlaví). S ohledem na kapacitu by to chtělo od Vranovic do Brna 4 koleje. Přilepit k současné trati nejdou v průchodu Rajhradem, takže to vypadá na novou trať - viz územní plán JMK. S výjimkou Vranovic by šla současná trať "vytunit" na 230 (asi dva oblouky by se upravily jako na koridoru Zbiroh - Rokycany).

k Táboru: Severní zhlaví jsem předělal na 60/80 v roce 1991, na jižním se nic nedělalo a zůstala tam 40. Tam to bez přestavby mostů jinak nešlo, tak se počkalo na koridor. Naštěstí to je už hotové. Protože po výstavbě ostrovního peronu v osmdesátých letech jezdily rychlíky zásadně k němu (na hlavní koleji č.1 byly odstavené vozy), předělal jsem zhlaví s využitím limitních hodnot k peronu na 60 a na kolej č.3 80km/h.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko